Kinesisk surfplatta, prisvärt?

Permalänk
Medlem

Kinesisk surfplatta, prisvärt?

Jag är rätt sugen på att köpa en surfplatta med 10"-skärm, och har sett att det finns en hel del kinesiska modeller som säljs billigt direkt från Kina.
Två modeller jag har tittat närmare på är Ainol Novo10 Hero som kostar $180, och Cube U30GT som kostar $185. Frakten ingår i priset, men moms och tull kan ju tillkomma, som alltid när man handlar från Kina.

Plattorna är ungefär lika stora, båda har en 10.1" IPS-skärm med 1280x800 pixlar. De har också lika mycket minne, 1GB DDR3 RAM och 16GB flash. Däremot är det olika processorer. Hero-plattan har en "Amlogic8726-M6 cortex-A9 Dual core 1.5GHz", medan Cube har "Dual Core RK3066, 1.6GHz". Är den ena processorn bättre än den andra?

Vidare har jag förstått att det inte bara är hårdvaruspecifikationen som spelar roll, hur mycket energi företaget lägger på att utveckla firmware till plattan gör också stor skillnad. Ainol-plattan kommer med Android 4.1, medan Cube har Android 4.0. Jag har dock ingen aning om tillverkarna brukar släppa uppgraderingar till senare versioner av Android, eller om man kan använda någon tredje parts firmware för det. Är det någon av er som vet huruvida Ainol och/eller Cube brukar släppa firmwareuppdateringar regelbundet, eller om det finns någon tredje parts firmwareuppdatering man kan använda?

Sist men inte minst undrar jag om det finns någon annan modell i samma prisklass (strax under $200) som jag bör titta på?

EDIT:

Över huvud taget undrar jag också över era erfarenheter av kinesiska surfplattor. Är den här sortens plattor något att ha, eller är de så pass mycket sämre, prestandamässigt, att det är bättre att lägga det tripla på t ex en Nexus 10?

Tillägg
Permalänk
Medlem

Jag vet inte, jag tycker det låter ganska riskfullt att köpa från KIna överhuvudtaget. Du kanske skulle kunna kolla på en Nexus 7 eller liknande istället? Det kostar runt 1700Kr om jag inte mins fel.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Nexus 7 är nog ett säkert kort om man vill ha en sjutummare. Jag vill dock ha en tiotummare. Nexus 10 är inte släppt än, men kommer att kosta ca 4000kr. Det är tre gånger så mycket pengar.

Permalänk
Medlem

kolla på http://www.tabletkungen.se/4-android-tablet-10-tum dom köper plattor direkt från kina och säljer, vet inte om det är samma modeller som du kollat på men en 10" ainol/cube kostar 1900kr,

nästan så att 1900kr är värt det(om det är en likadan som kostar 180dollar) då man får alla garantier som man får när man handlar i sverige

Permalänk

Har bekanta som skaffat Cube modellen från http://www.tabletkungen.se/ . (Lökigt namn men dom är tydligen ok att handla från.

Dom verkar nöjda med plattan särskilt när den kostar "bara" tvåtusen spänn.
Provade Cube U30GT och tyckte den var rätt ok men kanske lite tung. Men det kanske hör till budget 10" plattor att man inte får den senaste slimmade varianten men priset kan som sagt kompensera en del.

Permalänk
Medlem

Jag är lite tveksam till Tabletkungen, då jag har hört en del historier om deras kundbemötande vid reklamationer. Jag har dock hört en del goda recensioner också, men jag vet inte om det väger upp. På hemsidan står det att de ger "12 månaders garanti" på plattorna, vilket är ganska underligt eftersom konsumentköplagen stipulerar 3 års garanti. Anser sig Tabletkungen stå över konsumentköplagen? Oavsett vilket är det förstås bättre vilkor än vad ett köp från Kina medger, där har man sällan någon möjlighet till reklamation över huvud taget.

Priserna de tar ligger på 1899kr för Hero och 1949kr för U30GT, men då tillkommer 215kr i frakt också. Jag är tveksam till om jag tycker att det är värt nästan dubbla pengarna för samma vara för att få handla i en "svensk" butik som ändå levererar från Kina. $180 är 1201kr, men då tillkommer förstås risken för tull, moms och hanteringsavgift.

EDIT: Det verkar som om Tabletkungen levererar från Kina. Då gäller förstås inte den svenska konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gravelmuncher:

Provade Cube U30GT och tyckte den var rätt ok men kanske lite tung. Men det kanske hör till budget 10" plattor att man inte får den senaste slimmade varianten men priset kan som sagt kompensera en del.

Vad tyckte du själv om den då? Var den responsiv? Gick det bra att köra saker som SVT play, 3D-spel och liknande? Vad provade du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av triplea:

Vad tyckte du själv om den då? Var den responsiv? Gick det bra att köra saker som SVT play, 3D-spel och liknande? Vad provade du?

vars har du tänkt beställa ifrån? blir mest troligt en Cube u30gt för min del, cube i sig verkar ju ha fått stämpeln som "bästa kina plattan"

Permalänk
Medlem

Får man skriva ut butiksnamn här? Det är en kineskisk webbutik som för närvarande har 10% rabatt på hela sortimentet. Jag läste i någon klistrad tråd att det inte var okej att skriva ut rabattkoder, så jag vill inte bryta mot reglerna. Det går bra att skicka PM till mig annars, om ni vill veta varifrån jag tänkt beställa.

Permalänk
Skrivet av triplea:

Vad tyckte du själv om den då? Var den responsiv? Gick det bra att köra saker som SVT play, 3D-spel och liknande? Vad provade du?

Testade lite kort inför eventuell beställning och testade allmänna känslan på skärmen och lite vanliga appar (inga play tjänster eller tyngre spel). Responsen var minst lika bra som en äldre Samsung Tablet som kostade väldigt mycket pengar. För mina egna behov av allmän suft, lite enkla spel, epub/pdf läsning så är den en kandidat till köp. Vikten är det som hindrar mig för tillfället. Undersöker för tillfället övriga ~10" plattor som har hyggliga prestanda och kanske väger mindre.
Ägaren av plattan säger att det går utmärkt med olika play tjänster och spel. Naturligtvis inte i klass med senaste hårdvaran man kan få för tre gånger pengarna. Ska kolla lite närmare hur han upplevde själva köpet från tabletkungen (frakt, eventuell tull, eventuell support etc).

Berätta gärna vilken butik du har sett plattor. Visst borde man få skriva ut det här?!

Hm, noterade att tidigare nämda onlineaffär nu även har Chuwi V99 platta med 2048 x 1536 upplösning. Dagens i-lands problem - vilken platta skall man välja.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av triplea:

Får man skriva ut butiksnamn här? Det är en kineskisk webbutik som för närvarande har 10% rabatt på hela sortimentet. Jag läste i någon klistrad tråd att det inte var okej att skriva ut rabattkoder, så jag vill inte bryta mot reglerna. Det går bra att skicka PM till mig annars, om ni vill veta varifrån jag tänkt beställa.

Det går absolut bra att skriva butiksnamnet ;). Rabattkoderna ger lite andra problem i forumet men det är helt ok att berätta var man tänkt handla.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

OK. Jag beställde plattan från BuyInCoins, här: http://www.buyincoins.com/new_en/details/10-1-cube-u30gt-andr...

De har som sagt 10% rabatt just nu, koden tycks fortfarande funka. Skicka ett PM om ni vill ha den. Det finns en 5%-kod också, som funkar hela tiden (men inte i kombination med den andra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av triplea:

Jag är lite tveksam till Tabletkungen, då jag har hört en del historier om deras kundbemötande vid reklamationer. Jag har dock hört en del goda recensioner också, men jag vet inte om det väger upp. På hemsidan står det att de ger "12 månaders garanti" på plattorna, vilket är ganska underligt eftersom konsumentköplagen stipulerar 3 års garanti. Anser sig Tabletkungen stå över konsumentköplagen? Oavsett vilket är det förstås bättre vilkor än vad ett köp från Kina medger, där har man sällan någon möjlighet till reklamation över huvud taget.

Priserna de tar ligger på 1899kr för Hero och 1949kr för U30GT, men då tillkommer 215kr i frakt också. Jag är tveksam till om jag tycker att det är värt nästan dubbla pengarna för samma vara för att få handla i en "svensk" butik som ändå levererar från Kina. $180 är 1201kr, men då tillkommer förstås risken för tull, moms och hanteringsavgift.

EDIT: Det verkar som om Tabletkungen levererar från Kina. Då gäller förstås inte den svenska konsumentköplagen.

Garanti är för ingen rättighet. Det finns ingenting som bestämmer garantilängd. Det enda som finns lagreglerat är reklamationsrätt vilket gäller utöver garanti men "enbart" på "ursprungsfel".

Och så vitt jag vet så gäller de svenska konsumentköplagarna oavsett vilket land du köper ifrån om fötsäljningen riktar in sig på svenska kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av triplea:

Priserna de tar ligger på 1899kr för Hero och 1949kr för U30GT, men då tillkommer 215kr i frakt också. Jag är tveksam till om jag tycker att det är värt nästan dubbla pengarna för samma vara för att få handla i en "svensk" butik som ändå levererar från Kina. $180 är 1201kr, men då tillkommer förstås risken för tull, moms och hanteringsavgift.

Nej, det riskerar inte att tillkomma, det tillkommer. Du tjänar endast ett par hundra på att köpa från Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Nej, det riskerar inte att tillkomma, det tillkommer. Du tjänar endast ett par hundra på att köpa från Kina.

Det återstår att se. Jag har sluppit undan momsen på både större och dyrare prylar förut, men jag har också betalat moms för mindre och billigare grejer. Enligt mina erfarenheter spelar försändelsens storlek och vikt rätt stor roll vid Postens/Tullens bedömning av huruvida innehållet ska förtullas eller inte. Detta gäller dock när man, som jag i det här fallet, får varan levererad med postförsändelse. Om varan i stället levereras av DHL eller något annat speditionsbolag så är det de som sköter förtullningen. De brukar i regel vara hårdare i sina bedömningar än Posten.

Vidare, som sagt, så levererar även Tabletkungen från Kina. Jag vet inte om de ombesörjer tull- och momsbetalning själva, men det kanske någon annan kan berätta?

Permalänk
Medlem

http://www.aliexpress.com/snapshot/207238928.html
Köpte den nyss, 815 kr .
Kan återkomma om det blir tull osv.
Plattan kostar 500 kr mera på tablett kungen men det kan det jo vara värt, Men då jag kommer lägga inn custum rom
så gäller garantin inte ändå.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Bra pris, xxbiker. Som jag förstått det är det samma platta som jag beställt, men med mindre skärm. Om du valde att få den levererad med UPS DHL eller FedEx så gissar jag att du kommer att få betala tull, moms och avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av triplea:

Det återstår att se. Jag har sluppit undan momsen på både större och dyrare prylar förut, men jag har också betalat moms för mindre och billigare grejer. Enligt mina erfarenheter spelar försändelsens storlek och vikt rätt stor roll vid Postens/Tullens bedömning av huruvida innehållet ska förtullas eller inte. Detta gäller dock när man, som jag i det här fallet, får varan levererad med postförsändelse. Om varan i stället levereras av DHL eller något annat speditionsbolag så är det de som sköter förtullningen. De brukar i regel vara hårdare i sina bedömningar än Posten.

Vidare, som sagt, så levererar även Tabletkungen från Kina. Jag vet inte om de ombesörjer tull- och momsbetalning själva, men det kanske någon annan kan berätta?

Det jag menar är att den ska tullas, inte att det finns risk att den fastnar i en inspektion om man illegalt försöker föra in den...

Permalänk
Medlem

http://www.denver-electronics.com/denver-tac-70031/
Julas, jag tycker inte den värkar bra..

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Jula säljer en Denver Surfplatta för ca: 700kr, visserligen under en begränsad kampanjtid men den är knappast bättre eller sämre än andra Kina-plattor.

Då har du en butikskedja som finns över hela landet om plattan börjar strula.

Den är helt klart sämre än Cube U30GT. I jämförelse så har Denver-plattan:

  • Mindre skärm

  • Lägre skärmupplösning

  • Mindre ramminne

  • Mindre flashminne

  • Sämre processor

  • Lägre klockfrekvens på processorn

  • Ingen HDMI-utång

  • Sämre batteri

  • Lägre pris

Med andra ord, den är sämre på alla sätt utom priset.