Prestanda? Borde inte min dator klara mer?

Permalänk
Medlem

Prestanda? Borde inte min dator klara mer?

Precis köpt ny dator, men om jag tex spela HoN så känns det som att det blir fps drops om jag lyssnar via youtube samtidigt, till saken hör väl att jag använder 2 skärmar på grafikkortet. Med specsen jag har på datorn känns det som om att den borde klara högsta inställningarna i HoN samtidigt som en video går på 720p i bakgrunden? Finns det några inställningar någonstans där jag kan utföra optimeringar av något slag? Är inte särskilt bra på sådana grejer etcetc..

ASUS P9X79 LE, Socket-2011, KUN PC-PROD

Intel® Core i7-3820 Processor

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB

Corsair H60 Hydro Series CPU Kylare

Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Corsair SSD Force Series GT 240GB 2.5"

Tacksam för svar,
Emil

Permalänk
Lego Master
Skrivet av EmilFFS:

Precis köpt ny dator, men om jag tex spela HoN så känns det som att det blir fps drops om jag lyssnar via youtube samtidigt, till saken hör väl att jag använder 2 skärmar på grafikkortet. Med specsen jag har på datorn känns det som om att den borde klara högsta inställningarna i HoN samtidigt som en video går på 720p i bakgrunden? Finns det några inställningar någonstans där jag kan utföra optimeringar av något slag? Är inte särskilt bra på sådana grejer etcetc..

ASUS P9X79 LE, Socket-2011, KUN PC-PROD

Intel® Core i7-3820 Processor

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB

Corsair H60 Hydro Series CPU Kylare

Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Corsair SSD Force Series GT 240GB 2.5"

Tacksam för svar,
Emil

Dold text

Förhoppningsvis en onödig fråga, men har du uppdaterat både windows och alla drivrutiner? Grafikkort, chipset, eventuella utils för moderkortet...?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Datorn är inte en månad gammal, då ska det väl inte behövas? eller?
Nu förstår du kanske vilken nivå jag ligger på, har inte behövt bry min om sånt här på väldigt länge och det börjar märkas nu.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av EmilFFS:

Datorn är inte en månad gammal, då ska det väl inte behövas? eller?
Nu förstår du kanske vilken nivå jag ligger på, har inte behövt bry min om sånt här på väldigt länge och det börjar märkas nu.

Okej. Börja med att köra en 3DMark 11 för att se vart du ligger jämfört med andra med samma hårdvara.
http://www.3dmark.com/3dmark11/
Glöm inte köra i "benchmark mode".

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Graphics Score
8864
Physics Score
9163
Combined Score
7896
PC Health Check

Your PC is performing properly.

Verkar ok. vad kan jag mer göra?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av EmilFFS:

Graphics Score
8864
Physics Score
9163
Combined Score
7896
PC Health Check

Your PC is performing properly.

Verkar ok. vad kan jag mer göra?

Blir det nån skillnad om du kopplar loss extraskärmen och kör HoN självt?
Kolla gärna FPSen med FRAPS eller liknande.

Visa signatur

Permalänk

Kanske pratar i nattmösan nu, men går inte amd kortena ner i "2d läge" alltså klockar ner sig när man har någon flash spelare igång? eller vare förr i tiden eller har jag blivit gammal och minns fel?

Permalänk
Medlem

Får du FPS dropsen när du tex ska byta låt på Youtube eller dylikt? När du gör något på andra skärmen där inte hon är helt enkelt?

Visa signatur

Fractal Design R3 | Intel Core i7 2600K @3.4GHz | MSI P67A-G45B | Gigabyte GTX 570 Super Overclock | Fractal Design Newton 650W | 16gb Corsair Vengeance 1600MHz | Antec Kühler 620 | 60GB Corsair Force SSD | 1TB Seagate |

Permalänk
Medlem

uppdatera bios, funkade för mig när mitt graffe inte ville prestera... fick mellan 7k och 600 poäng, men nu efter går jag aldrig under 9 k i 3dmark.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraftcore:

Kanske pratar i nattmösan nu, men går inte amd kortena ner i "2d läge" alltså klockar ner sig när man har någon flash spelare igång? eller vare förr i tiden eller har jag blivit gammal och minns fel?

Så var det med mitt gamla 6850 iallafall. Så nej, du har inte helt fel. ^^

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem

okej, har nu spenderat sista halvtimmen med att leta efter drivrutiner och uppdateringar till BIOS och kortet, men blir inte klok på vilken uppdatering exakt man ska välja, kan någon snäll själ direktlänka uppdateringen(rna) jag ska ha? Vill inte fucka upp bland det första jag gör med denna datorn

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att stänga av hardware acceleration i Flash.

Kan du köra andra program samtidigt? Jag brukar köra Handbrake samtidigt som jag spelar och det är klart att fps'en går ner något, men det är ytterst begränsat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jojo men det blir hårda fps drops, men jag ska prova stänga av hardware acc~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

uppdatera bios, funkade för mig när mitt graffe inte ville prestera... fick mellan 7k och 600 poäng, men nu efter går jag aldrig under 9 k i 3dmark.

Hade du kunnat tala om exakt vilken av alla BIOS uppdateringar det är jag ska ha och var jag kan hitta det? (kanske även en direktlänk?):D
Som sagt är inte så hemma på detta området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilFFS:

Hade du kunnat tala om exakt vilken av alla BIOS uppdateringar det är jag ska ha och var jag kan hitta det? (kanske även en direktlänk?):D
Som sagt är inte så hemma på detta området.

Inte jag heller ^^ första bioset jag uppgraderade

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_2011/P9X79_LE/#...

Dit ska du, kolla bara så det är rätt kort innan, och välj sedan ditt os. Sen kan du välja bios!

Glöm inte att kolla satt du inte har det nyaste innan bara!

Visa signatur

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

http://event.asus.com/2012/mb/USB_BIOS_Flashback_GUIDE/

Där får du väll en Humm om hur du ska göra oxå!

Visa signatur