GTX 680 SLI, Core clock är inte symmetrisk?

Permalänk
Medlem

GTX 680 SLI, Core clock är inte symmetrisk?

Tjena, jag har 2st Gainward GTX 680 2gb Phantom (2st exakt likadana kort som är köpta vid samma tillfälle) Ingen av dem är överklockat. När jag spelar spel där dem ligger runt 98% i användning så ligger mitt ena kort på 1163mhz i core clock medans det sekundära kortet ligger på 1202mhz i core clock, tycker bara det är skumt att dem inte är identiska när det är identiska kort.

Print tagen ifrån "MSI Afterburner"

Och hur påverkar det prestandan eller rättare sagt, påverkas jag negativt på något sätt av att dem inte kör med samma core clock?

Tacksam för svar!

Visa signatur

9800x3d | 5090 ROG Astral | 64GB 6GHz | 4TB 990 PRO | G9 Odyssey OLED

Permalänk
Medlem

Det är helt normalt att klockhastigheterna är osymmetriska. Klockhastigheten är ju relativ till hur mycket respektive kort används; då belastningen inte alltid fördelas jämt mellan korten, har de ibland inte samma klockfrekvens.

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gode:

Det är helt normalt att klockhastigheterna är osymmetriska. Klockhastigheten är ju relativ till hur mycket respektive kort används; då belastningen inte alltid fördelas jämt mellan korten, har de ibland inte samma klockfrekvens.

Men i detta fall användes båda korten till exakt 98% och det är exakt samma fabrikat och modell på korten. Och dem ligger alltid så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Men i detta fall användes båda korten till exakt 98% och det är exakt samma fabrikat och modell på korten. Och dem ligger alltid så.

Hur många gånger har du mätt upp det? 1? 5? 10 gånger? Om det är alltid olika frekvenser så låter det inte helt rätt. Men det är som sagt helt normalt att frekvensen varierar, trots att det är samma tillverkare och specs på korten.

Prova ladda korten till 100% med någon benchmark eller F@H, och se vad frekvenserna är.

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MarcusNO:

Anledningen är att det nedre kortet kan boosta någon procent extra då det är en aning kallare.
Inget konstigt med det - mina Zotackort beter sig exakt likadant.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Enligt specs ska dom väl bara boosta till 1150MHz?

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gode:

Hur många gånger har du mätt upp det? 1? 5? 10 gånger? Om det är alltid olika frekvenser så låter det inte helt rätt. Men det är som sagt helt normalt att frekvensen varierar, trots att det är samma tillverkare och specs på korten.

Prova ladda korten till 100% med någon benchmark eller F@H, och se vad frekvenserna är.

testat att mäta typ 10 gånger i olika spel, samma temperatur aamt load på korten.

Skrivet av Zcenicx:

Anledningen är att det nedre kortet kan boosta någon procent extra då det är en aning kallare.
Inget konstigt med det - mina Zotackort beter sig exakt likadant.

Samma temp på båda korten, och dem är så ifrån start till slut.

Skrivet av yorii:

Enligt specs ska dom väl bara boosta till 1150MHz?

Exakt! Fattar inte vad som knasar :s

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör nu min gpu 2 med -20 i core och gpu 1 +20 i core och nu ligger båda på samma (1175mhz) men skall det behöva vara så? :s

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusNO:

Det är helt normalt, alla Kepler kort boostar mer än specificerat om temperaturen tillåter, du måste vattenkyla om du vill ha exakt samma boost på bägge korten, eller köra med en sidofläkt som trycker in rejält med luft mellan korten.

Dessutom kan en del kort skilja sig åt, du måste ha två kort med en siffra ifrån varandra i serienumret för att få nästan exakt likadana.

Det räcker att ena kortet är 1-2 grader varmare, vilket det är med luft om du inte kör med tryckluft, för att ena kortet ska boosta mer än det andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusNO:

Kör nu min gpu 2 med -20 i core och gpu 1 +20 i core och nu ligger båda på samma (1175mhz) men skall det behöva vara så? :s

Så ska du absolut inte göra, du ska köra dom i samma utgångshastighet.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, detta med boost är bara så nytt för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina Zotac kort gör också exakt likadant, ett boostar till 1202-1194. Det andra boostar till 1174-1180. Det är det nedre kortet för mig som boostar minst båda blir 72c men det är helt enkelt så att all kort är olika. Det kortet som boostar mest klockar också högre på minne och core.

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.