Formatera på ny laptop. Vill installera W7!

Permalänk
Medlem

Formatera på ny laptop. Vill installera W7!

Jag köpte idag en ny laptop. En HP g6-2258so . Windows 8 följde med denna och jag måste säga. W8 vilket jävla fiasko. Jag saknar lättanvändingen vid W7 och prestandan. Att bara öppna en dum mapp och vänta på W8'ans fönsterhanterare reagera är bara massa öde och smärta för mig. Riktigt fult operativsystem. Så jävla krångligt..

Men till problemet. Jag har en W7 skiva men när jag vill starta datorn så kommer HP loggan och börjar ladda in på W8 direkt. Jag kan inte komma åt någon setup eller vad man vill boota ifrån. Jag vill fan in på SETUPEN också ju. vill ändra detta FN lock så jag kan ha mina F1 F2 etc knappar som de är och behöver trycka på FN om jg vill ha specialknapparna och inte tvärtom!! HUr ska jag göra??

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Inaktiv

Är det inte F10 du skall trycka på på denna HP för att komma in i BIOS/UEFI och kan där ändra diverse knappinställningar och boot order? Har du alls hittat detta ställe än?

EDIT

Skrivet av HP:

To start Setup Utility (BIOS), turn on or restart the computer, quickly press esc, and then press f10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon181280:

Är det inte F10 du skall trycka på på denna HP för att komma in i BIOS/UEFI och kan där ändra diverse knappinställningar och boot order? Har du alls hittat detta ställe än?

EDIT

Ja jag har testat.. Tröck ESC - F2, F8, F10, F12.. Men grejjen är att den direkt börjar ladda Win8, det är liksom inte ens en bios load. Men ska starta om o testa nu med endast F10 och endast ESC.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanzaki:

Att bara öppna en dum mapp och vänta på W8'ans fönsterhanterare reagera är bara massa öde och smärta för mig. Riktigt fult operativsystem. Så jävla krångligt..

Om du tycker det är krångligt så förstår jag att du har problem med att lägga in Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Om du tycker det är krångligt så förstår jag att du har problem med att lägga in Windows 7

Ja W8 är så jävla krånligt.. Massa auto skit o den bestämmer vad jag ska göra med min dator.. Som om jag inte kan hantera det.. Detta är helt sjukt. Fulaste och dummaste operativsystemet någonsin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej. Lyckades komma in i setup. Ändrade om boot prio till CDrom men den vill inte boota skivan.. Och eftersom jag starta om datorn 2-3 gånger och sedan skulle öppna windows 8 för att komma åt er här, så ska den hålla på med automatisk start reparation och ställa om till tidigare tidpunkt etc vilket jag fått avbryta och hålla på med och vilket jävla helvette och tid det tog att starta upp datorn igen.. Windows 8 är OOOOOOOOOOTROOOOOOOOOOOLIGT SEGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nu när jag sitter o skriver och ska t.ex ta bort en bokstav så hackar den till 2-3 sekunder och sedan tar bort bokstaven.. Alltså seriöst VILKET dåligt operativsystem... måste få in W7 SNARAST!

Men den vill inte boota skivan :S Alla mina andra datorer gör det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hårdisken kan vara låst till windows 8

Hej

Hårddiskar på fabriksdatorer specielt bärbara brukar vara låsta till det operativsystem som fökjer med.
Du kan behöva sätta in en ny 2.5 hårddisk.
Kolla med dom som du köpte datorn av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diver570:

Hej

Hårddiskar på fabriksdatorer specielt bärbara brukar vara låsta till det operativsystem som fökjer med.

Det är något nytt då. Kommer ihåg att jag slängde in Linux på min HP för bara något år sedan. Men det kanske är något Microsoft fixat för att folk inte lätt ska kunna slänga ut Win 8.. (foliehatten är på, ingen fara).

Du kan ju pröva slänga in GParted på något USB-minne och boota på det och formatera disken. Efter det bör det vara lättare att slänga in Win 7. Kanske..

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kleiner:

Det är något nytt då. Kommer ihåg att jag slängde in Linux på min HP för bara något år sedan. Men det kanske är något Microsoft fixat för att folk inte lätt ska kunna slänga ut Win 8.. (foliehatten är på, ingen fara).

Du kan ju pröva slänga in GParted på något USB-minne och boota på det och formatera disken. Efter det bör det vara lättare att slänga in Win 7. Kanske..

Låter som en lockande ide. Men vill för tillfället inte riskera att formatera hårddisken utan att veta på 100% att windows skivan kommer bootas igång på datorn. Man ska ju kunna komma in på skivan o boota oavsett om man har operativsystem installerat eller ej, men den ville ej boota upp den alls just nu. Vill få detta fixat först faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av diver570:

Hej

Har du nån källa på det? Har VÄLDIGT svårt att tror att det stämmer