Powerknappen/powersladd trasig - vad göra?

Permalänk
Medlem

Powerknappen/powersladd trasig - vad göra?

Ni får ursäkta att jag kanske inte kan all terminologi men jag ska försöka att förklara mitt problem så gott jag kan.

Min gamla stationära dator fungerar som den ska förutom att power-on-knappen och dess sladd (som leder till moderkortet) är trasig. Knappen fungerar att trycka in men ingenting händer när man gör det. Jag googlade och fann att man skulle pröva att ansluta den de två piggarna/pins som Power-on-sladden sitter på med något något som leder ström. Jag gjorde detta med en sax och datorn gick igång. Så min fråga är: vart får tag på en ny sån här strömsladd? Och är det lätt att installera de? Det känns både dumt att behöva starta datorn med en sax/skruvmejsel eller att lämna in den på service och betala dyrt för ett sånt litet fel.

För er som inte förstår så gör jag exakt som han gör i denna video och det är alltså utbyte av sladden som sitter på dessa två piggar/pins jag är ute efter.

Visa signatur

?=#?%)

Permalänk
Medlem

Finns det en resetknapp i fronten kan du flytta den till poweron-pinnarna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa sladd på t.ex. kjell och skarva på, eller göra helt nya.
Annars kanske det finns att köpa löst, dock inget jag sett inom landets gränser däremot.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, jag ska pröva de i den ordningen ni har svarat och sedan återkomma

Visa signatur

?=#?%)

Permalänk
Medlem

Sök efter "tryckströmställare momentan" på ELFA.se Det finns massor...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

Om det är fel på kabeln så kan du få enbart sladden av mig. Du hämtar den eller betalar frakten isf.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

En annan lösning är att i bios aktivera keyboard&mouse power on, samt power on after power failure. Du förlorar bara förmågan att tvångsavsluta en dator som frusit, vilket man kan behöva ibland.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara