Permalänk
Avstängd

grafikkortkylare hjälp!

Tjena å god jul jag funderar på att köpa en till grafikkort kylare med ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME 7970 men vad jag vill veta är hur fasen man sätter dit den 3 stifts adaptern som försörjer alla tre fläktarna?? någon som vet det? sist jag köpte denna kylaren så kopplade jag fel så strömmen slog sönder adaptern någon som vet hur? manualen för denna kylare är precis skit den förklarar inte riktigt hur man ska koppla in adaptern hjälp snälla Mvh.

här är kylaren

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem

Grafikkortets kontakt i ena änden, den andra änden i ditt nätagg, 7.0V om du vill att fläktarna ska gå på lågvarv, eller 12.0V om de ska gå på högvarv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rocs:

Grafikkortets kontakt i ena änden, den andra änden i ditt nätagg, 7.0V om du vill att fläktarna ska gå på lågvarv, eller 12.0V om de ska gå på högvarv.

ska man koppla den sladden man har på kylaren ihop till adaptern och sen i uttaget som är längst ut på grafikkortet ? sist så kopplade jag enligt detta jag skrev och då slog strömmen sönder adaptern :S

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem

Eller på grafikkortet om du vill kunna styra den. Kopplar in sladden från fläkten direkt på grafikkortet

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azmodan:

Eller på grafikkortet om du vill kunna styra den. Kopplar in sladden från fläkten direkt på grafikkortet

jo men då får man jätte låga rpm varv på alla tre fläktarna har testat tidigare och jag vill få mer fart på fläktarna alla tre fläktarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

ska man koppla den sladden man har på kylaren ihop till adaptern och sen i uttaget som är längst ut på grafikkortet ? sist så kopplade jag enligt detta jag skrev och då slog strömmen sönder adaptern :S

(Lägger en post till då vi postade samtidigt)

Du kan koppla dem på fläkten direkt till grafikkortet, ingen mer ström till fläkten då säger det poff tänker jag.

ELLER koppla den med adaptern direkt till nätagget. Inte både och

(Nu gjorde vi så igen med posterna)

Prova höja fläkthastigheten, den går väldigt långsamt för att den kyler så bra.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azmodan:

kopplar du direkt till grafikkortet utan adaptern så får man jätte låga hastigheter på fläktarna och jag vill kunna få mer fart på dom. Tittar man i msi AB så ser man att det är ojämn rpm varv.?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

kopplar du direkt till grafikkortet utan adaptern så får man jätte låga hastigheter på fläktarna och jag vill kunna få mer fart på dom. Tittar man i msi AB så ser man att det är ojämn rpm varv.?

Är väldigt säker på att jag bara har kopplat till grafikkortet, provat höja fläkthastigheten till 100%? Min går på typ 50% som högst vid tester så därav väldigt låg rpm, men det kyler som ett as ändå

Får den av någon anledning för dåligt med ström så får du koppla med adaptern, men då inte något till grafikkortet utan direkt på nätagget. Annars blixtrar det

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azmodan:

Är väldigt säker på att jag bara har kopplat till grafikkortet, provat höja fläkthastigheten till 100%? Min går på typ 50% som högst vid tester så därav väldigt låg rpm, men det kyler som ett as ändå

Får den av någon anledning för dåligt med ström så får du koppla med adaptern, men då inte något till grafikkortet utan direkt på nätagget. Annars blixtrar det

jo jag har ökat den till 100% speed nu och då hör jag att den ökar fläktarna ett antal och jo denna kylaren kyler extremt på mitt 7950:P men då behöver jag isf inte köpa ny kylare då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

jo jag har ökat den till 100% speed nu och då hör jag att den ökar fläktarna ett antal och jo denna kylaren kyler extremt på mitt 7950:P men då behöver jag isf inte köpa ny kylare då?

Så länge temperaturerna ligger bra spelar det ju ingen roll om det snurrar överhuvudtaget så Vet inte vad den har för RPM faktiskt o om det stämmer på det du har.

Jag kör med autospeed på fläkten och det funkar utmärkt. Som sagt inga problem alls med tempen. Du lär inte behöva ha den på 100% om du inte överklockat nåt groteskt

Edit: Har oxå ett 7950

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azmodan:

Så länge temperaturerna ligger bra spelar det ju ingen roll om det snurrar överhuvudtaget så Vet inte vad den har för RPM faktiskt o om det stämmer på det du har.

Jag kör med autospeed på fläkten och det funkar utmärkt. Som sagt inga problem alls med tempen. Du lär inte behöva ha den på 100% om du inte överklockat nåt groteskt

Edit: Har oxå ett 7950

då tackar jag så jätte mycket för hjälpen av dig och nej jag klockar inte kortet, eller jo ibland men kylaren kyler soppas bra så att man behöver aldrig köra på 100% speed i idle läge ligger jag på 28 grader:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inga problem, bra att man kan va till nån hjälp 28 grader är mkt fin idle temp

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azmodan:

Inga problem, bra att man kan va till nån hjälp 28 grader är mkt fin idle temp

ja det är det vad använder du för klock program vilket funkar bäst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör med MSI Afterburner, fastnat på 1000/1500mhz. Inte orkat greja nåt mer när det tog stopp där men det borde ju gå högre. Nån sa när jag frågade i helgen att det kanske var minnena som blev för varma och slog ifrån när jag försökte gå högre, inte hunnit kolla o greja nåt mer sen det tipset då det varit för mkt mat och öl o så även idag

Men det räcker ändå som det är i nuläget så

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azmodan:

Kör med MSI Afterburner, fastnat på 1000/1500mhz. Inte orkat greja nåt mer när det tog stopp där men det borde ju gå högre. Nån sa när jag frågade i helgen att det kanske var minnena som blev för varma och slog ifrån när jag försökte gå högre, inte hunnit kolla o greja nåt mer sen det tipset då det varit för mkt mat och öl o så även idag

Men det räcker ändå som det är i nuläget så

haha vad bra då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

haha vad bra då

Nja det vettefan, måste ju träna bort skiten i januari så Ang vilket program som funkar bäst vet jag inte, kanske är nåt som funkar bättre än nåt annat men det borde ju göra det samma och vara en smaksak mest tror jag

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö