Lenovo - hur bra är detta märke?

Permalänk

Lenovo - hur bra är detta märke?

Hej,

Det var ett tag sedan jag köpte ny bärbar, men nu är det dags igen. Är inte ute efter den snabbaste och jag ska inte spela spel alls på den. Det jag dock vill är att datorn ska hålla några år. Jag är ute efter byggkvalite. Budgeten är runt 5000 kr.

Om jag förstått det rätt så har Acer och HP bra specs, men faller i sönder ganska snabbt. Hur är det med Lenovo och Sony och dess byggkvalite?
Är det några andra märke jag ska se upp med eller som kan rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Lenovo är bra om du inte tänker spela på den.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | MSI Z77A-G45 ATX | Intel Core i5 3570k @ 4,2GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8GB (2x4GB) Vengeance 1600 MHz | Corsair TX 750W 80+ Bronze | Corsair Force GS 128GB | Western Digital Black 1TB | 2x EVGA GeForce GTX 670 2048MB SLI

Permalänk
Medlem

Lenovo är jag personligen inte speciellt förtjust i, och de är ofta inriktade mot företag.
Sony bygger bra grejjor, Acer är ofta skit, Asus brukar hålla gedigen kvalité.
Med Sony får du ofta en rejäl prislapp för designen lika mycket som specifikationerna.
HP har nog inte sååå taskig kvalité.. Helt ok service med, skulle kunna rekommendera HP.

Men primärt går mina pengar till Asus.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag själv ser Lenovo som skraep, har inte alls bra erfarenheter av det. Kvalitet för 5000:- blir inte det lättaste, blir nog någor plastigt. Min gamla ASUS var gedigen, höll för allt och bra spec. Den gav jag 6000 för på mellandagsrean för 3-4 år sedan.

Permalänk
Medlem

Vi kör lenovo på jobbet. Jag kan faktiskt inte säga något gott om detta märke. Vi reparerar dom ofta och dom har kvar samma bugg efter vet inte hur många år (Att du statar datorn men du får ingen bild så du måste rycka ut batteriet och sedan hålla in powerknappen i 5-10 Sekunder för att "nolla" datorn sedan stoppa i batteriet och starta)

Permalänk

Hur är Dell då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Non^Sense!:

Hur är Dell då?

Köp aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig skit från Dell. De har de billigaste skräpet du kan hitta och budget hårdvara som de sedan klämmer in i ett fint chassi så det ska se bra ut.

Aldrig sa jag! Tänk inte ens tanken! Spotta och spy på Dell!

EDIT: Aldrig!

Aldrig!
Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | MSI Z77A-G45 ATX | Intel Core i5 3570k @ 4,2GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8GB (2x4GB) Vengeance 1600 MHz | Corsair TX 750W 80+ Bronze | Corsair Force GS 128GB | Western Digital Black 1TB | 2x EVGA GeForce GTX 670 2048MB SLI

Permalänk
Medlem

Vad jag själv vet då vi har Lenovo på jobbet är dom bra till företag. Spela på en Lenovo är nog inget precis jag skulle gör då man bör kolla på andra märken som nämts innan. Lika med HPs produkter är för företag.

Sonys datorer är riktigt bra men dyra.

Visa signatur

BitFenix Prodigy Svart Asus P8Z77-I Deluxe Intel Z77 2xDDR3 WiFi Socket 1155 mITX, Intel Core i5-3570K 3.4GHz
Corsair 16GB 1600MHz/CL10/VENGEANCE, CoolerMaster Silent Pro GOLD 600W, EVGA GeForce GTX 670, Intel 320 120 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannes37:

Köp aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig skit från Dell. De har de billigaste skräpet du kan hitta och budget hårdvara som de sedan klämmer in i ett fint chassi så det ska se bra ut.

Aldrig sa jag! Tänk inte ens tanken! Spotta och spy på Dell!

EDIT: Aldrig!

Dells dyrare bärbara datorer är pålitliga och helt jämförbara med andra märken, samma gäller lenovo. Med byggkvalité så får du inte någon pansarvagn för 5000kr men jag tycker att de flesta datorer i den prisklassen är helt bra byggda med tanke på priset.
Jag förstår inte heller varför så många på sweclockers har en sådan avsky emot alla de stora märkena som dell,HP och acer. De erbjuder färdigbyggda datorer som fungerar och man kan lita på garantin, allt som inte är någon custombyggd gamingmaskin behöver inte automatiskt vara dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Jag förstår inte heller varför så många på sweclockers har en sådan avsky emot alla de stora märkena som dell,HP och acer. De erbjuder färdigbyggda datorer som fungerar och man kan lita på garantin, allt som inte är någon custombyggd gamingmaskin behöver inte automatiskt vara dåliga.

När det gäller stationära så har de ofta haft såna fula knep med specialutformade komponenter, så det har inte gått att byta delar.. Sjukt irriterande.

När det gäller garanti så har jag mest positiva erfarenheter av HP och deras kontakt med Infocare. Satt på en position där jag kunde se hur dessa hanterades. Det var mycket krediteringar, och det är ju skönt för kunden.. Pengar tillbaka (med eventuellt avdrag beroende på ålder) alternativt ny laptop, jatack.
Acers service har historiskt sett INTE varit lika kul. Mycket mer som repareras, med mediokra resultat, och operativsystem på tyska och gudvetvad..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av zurmara:

Vad jag själv vet då vi har Lenovo på jobbet är dom bra till företag. Spela på en Lenovo är nog inget precis jag skulle gör då man bör kolla på andra märken som nämts innan. Lika med HPs produkter är för företag.

Sonys datorer är riktigt bra men dyra.

Jag ska absolut inte använda datorn för att spela, men jag ska koppla den till TVn och se film ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

När det gäller stationära så har de ofta haft såna fula knep med specialutformade komponenter, så det har inte gått att byta delar.. Sjukt irriterande.

När det gäller garanti så har jag mest positiva erfarenheter av HP och deras kontakt med Infocare. Satt på en position där jag kunde se hur dessa hanterades. Det var mycket krediteringar, och det är ju skönt för kunden.. Pengar tillbaka (med eventuellt avdrag beroende på ålder) alternativt ny laptop, jatack.
Acers service har historiskt sett INTE varit lika kul. Mycket mer som repareras, med mediokra resultat, och operativsystem på tyska och gudvetvad..

Man måste dock komma ihåg att de är inte gjorda att repareras själv och de har sitt rykte att skydda, vilket de gör med specialutformade komponenter. Visst är det lite tråkigt då vi inte kan byta delar i dem men de flesta som köper datorer har inget intresse av att byta och bygga utan vill bara ha en fungerande dator.
Med bärbara så tycker jag att hatet mot de stora märkena är helt onödigt och för det mesta förskjutet från deras stationära.

Permalänk
Medlem

Har hört mycket om HP när det gäller strul med drivrutiner, du kan ha flera datorer av exakt samma modell men olika typer av chip i vilket gör drivrutiner till en djungel.

Nä, av det jag hört från folk som jobbar med datorer så kommer en HP aldrig in i mitt hem iaf !

Kör själv lenovo, min första thinkpad gick sönder efter 7års daglig användning och misshandel (tappad och trampad på flera ggr mm) så en ny Lenovo Thinkpad blev en självklarhet. MEN ! Den kostar 3ggr din budget och har inget spelgrafikkort i sig !

De billigare Lenovo är med all sannolikhet också av enklare kvalité.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Har hört mycket om HP när det gäller strul med drivrutiner, du kan ha flera datorer av exakt samma modell men olika typer av chip i vilket gör drivrutiner till en djungel.

Nä, av det jag hört från folk som jobbar med datorer så kommer en HP aldrig in i mitt hem iaf !

Kör själv lenovo, min första thinkpad gick sönder efter 7års daglig användning och misshandel (tappad och trampad på flera ggr mm) så en ny Lenovo Thinkpad blev en självklarhet. MEN ! Den kostar 3ggr din budget och har inget spelgrafikkort i sig !

De billigare Lenovo är med all sannolikhet också av enklare kvalité.

Ja, jag har själv bara kört Lenovos toppmodeller, därför började jag där. (jag är så gammal att jag även körde IBMs på sin tid...).
Att de inte har ett spelgrafikkort bryr jag mig inte om, jag ska inte spela alls på datorn. Men om man jämför en Lenovo för 5kkr och en Acer för 5kkr så känns det som att man får mer kvalite i Lenovon, men kanske inte samma prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0kk:

Vi kör lenovo på jobbet. Jag kan faktiskt inte säga något gott om detta märke. Vi reparerar dom ofta och dom har kvar samma bugg efter vet inte hur många år (Att du statar datorn men du får ingen bild så du måste rycka ut batteriet och sedan hålla in powerknappen i 5-10 Sekunder för att "nolla" datorn sedan stoppa i batteriet och starta)

Ägde en X201 (i5 vPRO@2.4GHz HT, 8GB, Corsair F60 fw2.4), aldrig några problem med den. Den är inget att spela på dock Jag gav den till min kära Mor för ett par månader sedan. Hon behövde byta ut sin snart 6år gamla trötta Acer.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Som många har sagt så är den ju inget att spela på, men i övrigt måste jag säga att jag älskar min lenovo. Det är en thinkpad t410, jag vet inte hur dem nyare är, men jag skulle tippa på att dem håller samma kvalité. Visserligen är dom ju dyra, men det är gött att ha en dator som håller för typ allt

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannes37:

Köp aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig skit från Dell. De har de billigaste skräpet du kan hitta och budget hårdvara som de sedan klämmer in i ett fint chassi så det ska se bra ut.

Aldrig sa jag! Tänk inte ens tanken! Spotta och spy på Dell!

EDIT: Aldrig!

min XPS m1530 har jag haft sen 2007, används dagligen.
Aldrig fått blåskärm eller gått sönder.

Så att säga rakt av att dell är skit är lite väl hårt att ta i.

Alla märken har sina för och nackdelar.
Ett tips är att titta runt lite i affärer vad du gillar för tangentbord och skärmar då det är där många faller riktigt hårt på.
samt kolla runt efter några stycken recensioner av den datorn du är nyfiken då det kan skilja vad folk tycker om datorn.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

lenovo har direkt inte så bra datorer för spel men är helt okej för office och surf

Visa signatur

dator:
Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black Cooler Master GX Lite 600W PSU AMD FX-6100 6-Core Processor ASUS M5A78L-M LX V2, Socket-AM3+ Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5 Western Digital® Desktop Blue 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Har precis bytt dator på jobbet från en bärbar Dell som jag haft i 2½ år till en Lenovo T430. Även om det är lite bättre kräm i Lenovon så hade jag mycket hellre haft kvar min gamla. Ofta när datorn varit i Standby så får den inte igång all hårdvara, tex trådlöst nätverk. Man måste starta om datorn för att lösa det. Mycket irriterande. Flera av mina kollegor har samma problem. Jag har haft flera olika bärbara genom åren och Lenovon är den som strulat helt klart mest.

Annars får jag nog hålla med om att Dell känns budget. Byggkvaliteten på Lenovon är många gånger bättre. Men jag föredrar ändå att sakerna faktiskt funkar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jobbar mycket med Lenovo och även om dom har sina "problem" så kan dom rekommenderas positivt, dock så kommer du nog bara ha råd med edge modellerna med din budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0kk:

Vi kör lenovo på jobbet. Jag kan faktiskt inte säga något gott om detta märke. Vi reparerar dom ofta och dom har kvar samma bugg efter vet inte hur många år (Att du statar datorn men du får ingen bild så du måste rycka ut batteriet och sedan hålla in powerknappen i 5-10 Sekunder för att "nolla" datorn sedan stoppa i batteriet och starta)

Denna "bugg" har jag stött på hos precis alla laptoptillverkare. Det är standardfrågan när det gäller support på laptops "har du provat ta loss batteriet och sätta tillbaks det? jaså, nu funkar det? nejmen så enkelt!" - precis som man alltid frågar "har du provat starta om datorn?" när det är nåt skumt mjukvarufel

Åter till frågan: Jag skulle säga Lenovo faktiskt, även i lägre prisklass. Jag har tappat förtroendet till HP efter att ha jobbat både i butik med konsumentmodeller och nu på ett stort företag som använder Lenovos och HPs datorer. Jag skulle uppskatta att det finns ca 15-20% HP och resten är Lenovo, men det känns ändå som att det är fler HP på reparation hela tiden!
När jag jobbade i en datorbutik så var det Fujitsu/Siemens och HP som pajjade hela tiden.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har precis bytt dator på jobbet från en bärbar Dell som jag haft i 2½ år till en Lenovo T430. Även om det är lite bättre kräm i Lenovon så hade jag mycket hellre haft kvar min gamla. Ofta när datorn varit i Standby så får den inte igång all hårdvara, tex trådlöst nätverk. Man måste starta om datorn för att lösa det. Mycket irriterande. Flera av mina kollegor har samma problem. Jag har haft flera olika bärbara genom åren och Lenovon är den som strulat helt klart mest.

Annars får jag nog hålla med om att Dell känns budget. Byggkvaliteten på Lenovon är många gånger bättre. Men jag föredrar ändå att sakerna faktiskt funkar.

Det låter som att din dator behöver en BIOS-uppdatering. Jag har löst många såna skumma problem hos Lenovo med hjälp av nyare BIOS. Lenovo är rätt duktiga på att fortsätta utveckla och uppdatera dessa i flera år, i alla fall i business-segmentet.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Denna "bugg" har jag stött på hos precis alla laptoptillverkare. Det är standardfrågan när det gäller support på laptops "har du provat ta loss batteriet och sätta tillbaks det? jaså, nu funkar det? nejmen så enkelt!" - precis som man alltid frågar "har du provat starta om datorn?" när det är nåt skumt mjukvarufel

Åter till frågan: Jag skulle säga Lenovo faktiskt, även i lägre prisklass. Jag har tappat förtroendet till HP efter att ha jobbat både i butik med konsumentmodeller och nu på ett stort företag som använder Lenovos och HPs datorer. Jag skulle uppskatta att det finns ca 15-20% HP och resten är Lenovo, men det känns ändå som att det är fler HP på reparation hela tiden!
När jag jobbade i en datorbutik så var det Fujitsu/Siemens och HP som pajjade hela tiden.

Aldrig haft det felet på nån av dom andra märkena jag jobbat med (Asus/acer/hp/dell/samsung) utan bara lenovo som lidit av det problemet.

Permalänk

Jag tror det landar på en Lenovo G580 med i5 2.5GHz med integrerat grafikkort och 4 gb ram. Några synpunkter på det?