Permalänk
Medlem

Vad gör ni med er dator?

Hej!

På senare dagar har jag börjat få lite ångest, jag har inte längre tid eller lust att spela mitt älskade World of Warcraft som präglat hela mitt unga liv, det är knappt så att något spel lockar mig nu för tiden. Ändå så finns det inget jag gillar mer än modda och bygga om min spelmaskin. Den här passionen jag har känns dock meningslös eftersom jag inte längre vet vad jag ska ha en så pass kraftfull dator till.

Vad gör du med din dator? Om du spelar, vad motiverar dig?

Permalänk

Haha, jadu, kan säga att jag känner igen mig. Uppgraderade nyligen burken för ~10k och nu sitter jag där och slösurfar samt spelar MS Röj (eller Minesweeper ska det kanske heta nu)...

Permalänk
Hedersmedlem

Börja folda, där drar du bra nytta av kraften.

Kolla in folding-forumet:
http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/

Permalänk
Medlem

Även jag tar åt mej utav det du beskriver.
Jag har uppgraderat och försökt hålla min dator modern och kraftfull nog för att klara alla spel jag VILL spela. Funderat mkt på Crossfire på senaste, och fönstershoppar datordelar på Inet dagligen. Men ändå så sitter jag bara vid Xboxen och lirar Halo...?

Ibland kan jag komma in i en rutt och tokspela i 2-3dar, sen dör det helt igen.
Det enda jag spelat i mer än 1vecka på PC detta året är Tekkit (Minecraft), och det är nog enbart för att jag och mina vänner har en privat server.

Jag tror det beror på att jag inte bryr mej så mkt i VAD jag spelar, så länge mina vänner är där. Och då föredrar dom konsolen, så man blir lite låst.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Jag känner igen mig LeafBox, jag spelar bara om mina kompisar gör det och då är det superkul! Men de vill oftast spela LoL och det kräver inget mer än min gamla laptop. Även jag fönstershoppar på Inet, haha, jag fyller nya kundvagnar dagligen!

Förut kunde jag sitta och spela MW storyn, Skyrim eller Assassins Creed, men jag ser ingen mening i det längre och jag blir nästan deprimerad av att jag tappat suget. Jag behöver ett nytt kall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueFlux:

Jag känner igen mig LeafBox, jag spelar bara om mina kompisar gör det och då är det superkul! Men de vill oftast spela LoL och det kräver inget mer än min gamla laptop. Även jag fönstershoppar på Inet, haha, jag fyller nya kundvagnar dagligen!

Förut kunde jag sitta och spela MW storyn, Skyrim eller Assassins Creed, men jag ser ingen mening i det längre och jag blir nästan deprimerad av att jag tappat suget. Jag behöver ett nytt kall!

EXAKT så det är.
När jag gick 7/8 så spelade jag OFTA, men det är precis som du säger, numera så känns det lite meningslöst att sitta och lira i ensamhet när man vet att det är roligare att bara logga in på Live och spela "skitspel" med kompisarna.

Och som sagt, det känns lite tråkigt att man har all denna hårdvara som bara sitter och drar runt serier och MSN

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat på över 1 år nu... Det var svårt i början men världen går ju inte under, det gäller att vara stark och hitta en annan mening med livet.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Tröttnar själv helt i perioder, gäller att hitta något annat som man får utbyte av.

Gamern i mig brukar vakna till liv när det släpps riktigt stora titlar som Diablo 3, BF3 etc.
Diablo 3 var kul ett tag men tröttnade på hetsen att hitta bättre items och mer guld hela tiden.

Har köpt en hel del spel senaste året men knappt klarat ut ett enda eller ens provat en kortare stund då jag tröttnar snabbt. Det enda spelet jag har installerat för tillfället är BF3 och det är fortfarande kul att lira till och från.

Använder datorn till Bild/Videoredigering ibland. Installerade Mountain Lion på en av mina PC:s bara för att testa iMovie och lite andra program som bara funkar på Mac. Det var rätt kul projekt att få allt att funka och man lärde sig en hel del nytt. Hade inte rört en Mac innan.

Brukar köra RC-flygsimulator ibland för att träna på en av mina andra hobbys som är gissa ?
Det gäller att hitta andra intressen/hobbys så man kan variera lite och kombinera med datorn om det går. Utan något aktivt fritidsintresse som man gillar blir det lätt tråkigt.

Permalänk
Medlem

RC-flygsimulator kanske man skulle testa, bara för att. Hur gick du tillväga för att installera Mountain Lion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueFlux:

RC-flygsimulator kanske man skulle testa, bara för att. Hur gick du tillväga för att installera Mountain Lion?

Finns lite olika sätt att gå tillväga, jag använde mig av programmen som finns på http://www.tonymacx86.com/home.php .
Vi har även en egen Hackintosh tråd här på forumet http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/893803-den-sto...

Det är endel att sätta sig in i, tog väl ett par dagar innan jag fick igång allt.

RC nuförtiden är grymt stort, finns oändligt men möjligheter vilket gör det mins lika spännande som datorer. Så det är bara börja

Permalänk
Medlem

Känner också att jag börjar tappa suget, vill ha något nytt att spela!

Ett tips är ju att börja köpa spel, lite äldre från tex. steam nu när det är rea. Mest för att ha ihjäl lite dötid!

Har faktiskt börjat köra NFS Shift 2 unleashed(för den pisslätta driftingen ofc) och BF1942. Köpte Hitman blood money också... alltid kul att köra gamla spel och ta upp gamla minnen!

Permalänk
Medlem

Spelar inte alls på datorn längre utan slösurfar, läser nyheter om diverse saker / prylar. bankärenden, chatt (alltså med vänner, ingen funplanet eller annan skit). Googlar. Vanligt kontor / svensson göra helt enkelt. Så valde att köpa en billig laptop och ställa min datorlåda åt sidan, den har ändå bara hårdvara från 08 - 09 någon gång så den är ändå ingen höjdare. Nu är det så gött att ha laptop, ibland vid skrivbordet med extern skärm och mus eller ta med sig till vardagsrummet ibland om man vill slösurfa och kolla tv i bakgrunden samtidigt.

Vill jag spela så har jag ett ps3 ståendes. Jag har dock ett teknik intresse vad gäller datorer och prylar men är ändå inte i behov av att byta upp mig hela tiden. Det är riktigt gött.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd

Dagens spel är tråkiga att spela samt väldigt lite grafikkrävande.

Vem pallar meka med vattenkylning och bygga en monsterdator när de bara släpps spel som är gjorda för att säljas på konsol enbart för det finns mer pengar i att göra så ?

Jämför man t.ex när doom3 kom så var det inte alla som kunde köra det spelet men ett spel som släpps idag kan i princip alla köra utan problem.

Permalänk

Motivera sig för att spela? Problemet brukar snarare att motivera sig göra allt det tråkiga, där man kan trösta sig med spel och göra en gladare. Så jag tycker du fokuserar på fel sak och du borde fokusera på att ha mer roligt istället, där vad som är roligt är en smaksak. Men det är aldrig fel att satsa på något område, grafisk bearbetning, musik, filmredigering, programmering etc.

Inom dessa områden finns det mängder med olika sätt som kräver olika kompetens. Grafisk bearbetning går t.ex. att kombinera ihop med photoshop och en systemkamera och man kan ha skitskoj utan att vara bra på att rita.
Musik, så behöver man inte kunna spela instrument, det finns en massa programvaror för detta. (vilket inte är mitt område)
Filmredigering, förutom via filmkamera kan man klippa ihop egna filmer, kanske kombinera ihop med filmsekvenser från spel?

Programring så finns det extremt många olika sätt, språken kan både vara grafisk och text baserad. Där man kan åstadkomma mycket roliga program med liten kunskap om man väljer en sådan miljö.

Så det finns hur mycket som helst att göra vid datorn, angående datorkraft så får man aldrig nog. Och det är inga som helst problem att få en dator som är tusen gånger så snabb som ens att sega om man så skulle vilja. Då menar jag inte slösa på datorkraft utan använda den till vettiga saker.

Själv så håller jag mest på med systemutveckling, där min dator ihop med Xeonservarna som avlastar min burk är i slöaste laget.

Datorkraft kan jämföras lite med pengar, man kan tycka att om man har så mycket så behöver man inte ha mer. Men ju mer pengar/datorkraft man har, ju mer kräsen blir man. Dessutom ställer ens arbetsgivare (egentligen kunderna) allt högre krav ju snabbare maskinerna blir. Detta gäller inom alla områden, inte bara programmering utan även bildbearbetning etc.

*edit*
Inom grafik så finns 3D rendering, t.ex. 3D studio Max som inte precis är gratis. I vilket fall är mitt råd att bestämma sig för något, sedan är det kanske inte dumt att ta en funderare om man kan tjäna pengar på sin fritidssyssla/hobby?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Sitter mest i Visual Studio, Visio, Notepad++, WinAMP samt en miljon flikar i min browser.... Spelar jag så blir det lite StarCraft 2, Blood Bowl: Chaos Edition och Terraria på kvällskvisten.

Permalänk
Föredetting

På den gamla goda tiden körde jag en herrans massa GTR2, men nu har jag ingenstans att göra av min ratt. Så jag sitter med mina tre skärmar och dator för 20k+ och shufflar låtar i Foobar2000. Okej, ibland jobbar jag också. På sin höjd blir det Football Manager eller Hitman Absolution.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Oj, det fanns visst flera som kände som jag.

Jag håller med bud_bundy i att man inte ska försöka tvinga fram ett behov som inte finns. Det är på något sätt främmande och nästan skrämmande, att man brukade identifiera sig som en "hardcore gamer" och att man älskar spel, och ändå dör spellusten med åren som går, och det känns som att man förändras, att man inte känner sig själv längre.

Jag ser det snarare som att alla människor ständigt förändras. Jag till exempel hade en period där jag älskade spel, jag växte upp med dem, det kändes kul och stimulerande och till och med socialt (mmo, squad-play spel, tänk BF2). Men det blir "old" med åren, allt är likadant, och man stimuleras inte längre av samma gamla.

Leta därför efter nya sätt att stimulera din hjärna. Om du tänker på det är din hjärna, som efter miljoner år av utveckling och evolution, världens mest komplicerade och avancerade maskin som vi känner till i universum. I ditt huvud. Varför då begränsa sig till att sitta och glo på en dator? Vi bor på en planet med nära 7 miljarder andra människor, miljoner olika kulturer, tusentals språk, traditioner, etc. Det måste finnas mer att göra och se utanför datorn.

Det kanske är lite off topic, för ni säger trots allt inte att ert liv kretsar runt datorn. Mitt gör det, för ärligt talat har jag inte råd med särskilt mycket annat. Det är lätt att få så mycket från en dator, för relativt lite pengar (och internetuppkoppling). Därför utgår jag från mig själv. Det jag själv vill göra är att läsa mer, skriva mer, lära mig att använda mina händer och utveckla skickligheter, t.ex. att måla och "crafta" (bygga saker av papper och kartong, med lim, tejp, sax). I framtiden planerar jag att vara ute mer i naturen och vandra, cykla, kanske klättra osv. Dessutom vill jag kunna äta och leva väldigt hälsosamt och känna mig väldigt levande på så sätt.

Jag kan skriva i en evighet om det här, men då kommer ju ingen läsa det. hoppas det har gett lite inspiration i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tycker ni alla skriver väldigt bra saker. Blev till och med lite lätt filosofiskt där Picard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Oj, det fanns visst flera som kände som jag.

Jag håller med bud_bundy i att man inte ska försöka tvinga fram ett behov som inte finns. Det är på något sätt främmande och nästan skrämmande, att man brukade identifiera sig som en "hardcore gamer" och att man älskar spel, och ändå dör spellusten med åren som går, och det känns som att man förändras, att man inte känner sig själv längre.

Jag ser det snarare som att alla människor ständigt förändras. Jag till exempel hade en period där jag älskade spel, jag växte upp med dem, det kändes kul och stimulerande och till och med socialt (mmo, squad-play spel, tänk BF2). Men det blir "old" med åren, allt är likadant, och man stimuleras inte längre av samma gamla.

Leta därför efter nya sätt att stimulera din hjärna. Om du tänker på det är din hjärna, som efter miljoner år av utveckling och evolution, världens mest komplicerade och avancerade maskin som vi känner till i universum. I ditt huvud. Varför då begränsa sig till att sitta och glo på en dator? Vi bor på en planet med nära 7 miljarder andra människor, miljoner olika kulturer, tusentals språk, traditioner, etc. Det måste finnas mer att göra och se utanför datorn.

Det kanske är lite off topic, för ni säger trots allt inte att ert liv kretsar runt datorn. Mitt gör det, för ärligt talat har jag inte råd med särskilt mycket annat. Det är lätt att få så mycket från en dator, för relativt lite pengar (och internetuppkoppling). Därför utgår jag från mig själv. Det jag själv vill göra är att läsa mer, skriva mer, lära mig att använda mina händer och utveckla skickligheter, t.ex. att måla och "crafta" (bygga saker av papper och kartong, med lim, tejp, sax). I framtiden planerar jag att vara ute mer i naturen och vandra, cykla, kanske klättra osv. Dessutom vill jag kunna äta och leva väldigt hälsosamt och känna mig väldigt levande på så sätt.

Jag kan skriva i en evighet om det här, men då kommer ju ingen läsa det. hoppas det har gett lite inspiration i alla fall.

Självaste Picard hade varit stolt.