Total novis... behöver köpråd ang. LED-Tv...

Permalänk
Medlem

Total novis... behöver köpråd ang. LED-Tv...

Hallå

Planerar köpa ny TV, och LED-tv verkar vara där det finns mest utbud.

Mina köp-kriterier:
-Gärna Samsung Smart (har hört mkt gott om dom, plus att dom tycks funka bra mot web och med sina appar).
-Pris runt 6000-7000:-
-Storlek 46" helst.
-WIFI, vill kunna surfa och kolla på Play/web.

Nu till det stora problemet:
Jag kan INGENTING om vad man ska ha för Hz, etc etc, alla andra siffror... så på dessa punkter behöver jag gärna hjälp!!
Är ingen super-bildnörd... utan ser mest "vanligt" på TV och en heldel från/via datorn, men vill såklart inte köpa nått som kan vara skräp och hacka/släpa i bilden...

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Följdfråga:

Jag har idag en tjock-TV med vanlig antennsladd från väggen...
Funkar detta som vanligt i de moderna platt-TV:rna?
Eller krävs någon form av annan TV-input.... nätverkskoppling? För HD-kanaler behövs väl det(?).

Är medveten om att detta nog kan anses som "dumma frågor"

Permalänk
Medlem

Ingen!?!?

Permalänk

Lcd i den prisklassen är verkligen inget att hänga i granen. Extra dålig blir den om man har edge-led belysning. Hertz och alla andra siffror är annars inget du du ska bry dig om då dem inte betyder ett skit och är endast försäljningssiffror. Vanlig antennkabel kommer även att fungera utmärkt. Rekommenderar annars att du spanar in på en plasma.

Förslag:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1216205

Permalänk
Medlem

Vill du ha en samsung smart TV i 46" så köp det då! Samsung har flera prisvärda i exempelvis 5-serien. http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/led/UE4... http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/led/UE4...

Angående 100Hz och liknade är det enligt mig ingenting att stå efter då det är en form av interpolering (andra kan tycka olika, men i ditt fall tror jag inte du skall bry dig om du köper 50Hz eller 100+ Hz)

Angående antensladden, i dagsläget ser du på analog TV via den (om du nu inte har en digitalbox). Det kan du göra med den nya TV med (dock lär bilden bli dålig). Har du ComHem eller liknande har du tillgång till digitaltv via den sladden med (med bättre bild).

För HDTV lär du behöva en modul att sätta i kortläsaren (och betala för ett kort, möjligt att de sänder SVTHD/TV4HD fritt).
DVB-T2 (HD i marknätet skall du kunna köra med via en bordsantenn)
Andra alternativ finns med.

Vill du läsa på lite mer rekommenderas till exempel minhembioforum eller flatpanelsHD eller digitalversus

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasta med ingon:

Lcd i den prisklassen är verkligen inget att hänga i granen. Extra dålig blir den om man har edge-led belysning. Hertz och alla andra siffror är annars inget du du ska bry dig om då dem inte betyder ett skit och är endast försäljningssiffror. Vanlig antennkabel kommer även att fungera utmärkt. Rekommenderar annars att du spanar in på en plasma.

Förslag:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1216205

Hade absolut kunnat köra plasma istället, men den du länkar är ju inte Smart-TV.
Och vill man ha en Smart-Tv i samma prisklass fast i plasma så tycks storleken lätt sticka iväg till rut 50" tyvärr....

Skrivet av Yrch:

Vill du ha en samsung smart TV i 46" så köp det då! Samsung har flera prisvärda i exempelvis 5-serien. http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/led/UE4... http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/led/UE4...

Angående 100Hz och liknade är det enligt mig ingenting att stå efter då det är en form av interpolering (andra kan tycka olika, men i ditt fall tror jag inte du skall bry dig om du köper 50Hz eller 100+ Hz)

Angående antensladden, i dagsläget ser du på analog TV via den (om du nu inte har en digitalbox). Det kan du göra med den nya TV med (dock lär bilden bli dålig). Har du ComHem eller liknande har du tillgång till digitaltv via den sladden med (med bättre bild).

För HDTV lär du behöva en modul att sätta i kortläsaren (och betala för ett kort, möjligt att de sänder SVTHD/TV4HD fritt).
DVB-T2 (HD i marknätet skall du kunna köra med via en bordsantenn)
Andra alternativ finns med.

Vill du läsa på lite mer rekommenderas till exempel minhembioforum eller flatpanelsHD eller digitalversus

Tack för svar!
Den Samsung jag överväger (5505) tycks ju kunna ta emot DVB-T2 vad jag kan se i specifikationen... behöver man ändå köpa till nått kort alltså(?).
Nåväl, abbonemang hit och dit får väl bli ett senare problem man tar itu med vid själva köpet.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa en redlig tv men en otrolig bild så köp Samsung 46 tum från 7 Serien. Jag köpte dock 40 men bilden är något jag aldrig skådat förutom tex när man spelar Transformers i Blue-Ray! Fantastisk tv med otroliga funktioner, röststyrning och kamera finns med och stödjer svenska också.

Permalänk
Medlem

Den kostar dock 12.000 (min kostade 9690) om man vill ha 46 tum kostar den runt 12. Men det är klart värt det.
Man ska ändå ha tvn ett tag så lika bra att hosta upp några laxar extra.

Permalänk
Medlem

Den har 200hz så bilden flyter på som julrean på stan.

Permalänk
Medlem

Är du beredd att lägga ut cirka 1000kr mer så rekommenderar jag LGs LED serie starkt, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1180396

Har 47LM669T och är supernöjd. Tycker att LG är väldigt bra överlag, efter att ha varit ute och kollat TV-apparater i några dagar bestämde jag mig för LG. Inte för att det kanske spelar särskilt stor roll, men deras fjärrkontroller är väldigt lättnavigerade.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palm8551:

Om du ska köpa en redlig tv men en otrolig bild så köp Samsung 46 tum från 7 Serien. Jag köpte dock 40 men bilden är något jag aldrig skådat förutom tex när man spelar Transformers i Blue-Ray! Fantastisk tv med otroliga funktioner, röststyrning och kamera finns med och stödjer svenska också.

Skrivet av Palm8551:

Den kostar dock 12.000 (min kostade 9690) om man vill ha 46 tum kostar den runt 12. Men det är klart värt det.

Skrivet av Palm8551:

Men herregud, jobbar du för Samsung eller? Inte den enda tråden du klottrar ner med ditt snack om hur bra Samsungs 7-serie är... och det stavas Blu-ray!

Tror du på allvar att TS tänker punga ut med det dubbla mot vad han hade tänkt sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Men herregud, jobbar du för Samsung eller? Inte den enda tråden du klottrar ner med ditt snack om hur bra Samsungs 7-serie är... och det stavas Blu-ray!

Tror du på allvar att TS tänker punga ut med det dubbla mot vad han hade tänkt sig?

'

Om du tycker att 7000 till 9690 är dubbla så vet jag inte hur du räknar riktigt.

Permalänk
Medlem

Jag personligen kan tycka att det är vettigt att reda ut lite begrepp innan man går till valfri affär.

1. En LCD-tv använder flytande kristaller för att skapa bilden och som ljuskälla lysrör (CCFL) eller lysdioder (LED). "LED-tv" finns ej.

2. Som tidigare talare sagt är Hz ingenting att haka upp sig på. Kolla gärna närmare på egenskaper till resp. tv som du är intresserad av på t.ex. Prisjakt.

Ex.

3. Att försöka avgöra om en tv har bra/dålig bildkvalité eller färgåtergivning i en butik är ungefär lika svårt som att äta soppa med gaffel.
Om möjligt bör du prova produkten hemma, i den miljö tv:n skall användas.

4. Utgå alltid ifrån din egna upplevelse av bilden och inte vad försäljaren säger är sämre eller bättre.
Din (högst) subjektiva åsikt vinner över siffror. Om din totala upplevelse av tv-A är bättre än den av tv-B är valet enkelt, även om tv-B ser bättre ut på pappret.

Rent generellt är en plasma-tv mer prisvärd än en LCD-tv för samma peng, vilket främst märks hos billigare modeller.
Om ditt övre tak är ~7000:- skulle nog jag, personligen, rekommendera en plasma-tv, oavsett vad du tänkt använda tv:n till.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palm8551:

Skrivet av Palm8551:

'

Om du tycker att 7000 till 9690 är dubbla så vet jag inte hur du räknar riktigt.

Du skriver ju själv 12k för 46", är inte 12k dubbelt så mycket som 6k?

Permalänk
Medlem

Hittade denna idag!

Är den ett bättre alternativ enligt er här?
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/50PM680T/lg-50-...

Iof är den större, men alla verkar ju förespråka plasma framför LED. Och denna e ju en smart tv m wifi också.

Men kommer jag kunna se Play-kanalerna (svt t ex)? Hur?!

Permalänk
Medlem

LG Tv:n gick bort p g a att den var för stor, på tok för ful och inte kan spela upp SVT Play.

En reflektion jag gjorde i affären:
Av alla de TV:s som hängde på väggen såg SONY-modellerna ut att ha klart bäst bild vad gäller skärpa och färg.... följt av Philips...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palm8551:

Sluta skriv massa skit hela tiden.

Signalen in till tv-apparaten är max 60hz, interpolation gör inte bilden bättre!

Permalänk
Medlem

Köpråd: Led VS Plasma (klassisk frågeställning va?).

((( Återupplivar min "gamla" tråd då det är först nu inköpet kommer till skott )))

Fortfarande, efter massvis med surfande, och endel besök till butiker utan större klokhet - är det Samsung 5505 som är mest aktuell.

Dock sneglar jag endel mot PANASONIC TX-P42ST50Y ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177815 ).
Och ska man gå på majoriteten på internet så är det väl en done-deal... plasma tycks ju överlägsnast, och då också Panasonics plasmor.

Det är egentligen bara 2 skäl som gör att jag tvekar till plasman:

EKONOMI
Jag/vi är rätt fattiga, och har inte råd att "misslyckas". Kan inte köpa en ny TV på länge och den jag köper måste således kunna hänga med och duga ett tag.
Jag är med andra ord ganska rädd för inbränning/ghosting. Och trots alla lovord om att detta är en spädbarnssjukdom bland plasmor så tycks det ju när man kollar/läserrrunt förekomma en heldel.
Är spontant inte så sugen på behöva hålla på vittvätta TV:n heller.

Vi kommer använda TVn till att titta på mestadels vanlig kabel-TV, men också mycket film från dator och PLAY-kanaler via Boxee (vilket jag antar innebär endel stilla bilder i samband med webläsare/menyer..?). Använder också timeshift enheldel, vilket ju också "fryser" bilden....

2. TV:n kommer vara i ett vardagsrum där det är ganska ljust. Och plasmor ska väl vara mindre lämpliga i detta hänseende vad jag kan läsa mig till (?).

Nån som kan ge feedback/erfarenhet på mina tankar och kval inför köp och val?

Permalänk
Medlem

Om jag mest ska kolla TV i ett ljust rum rekommenderar jag en LCD/LED TV, då de flesta plasmor som inte kostar 15k+ blir väldigt gråa i direktljus. Jag har själv en P50ST50Y som jag älskar när det är mörkt/nerdraget men inte alls tycker om när det är ljust!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Om jag mest ska kolla TV i ett ljust rum rekommenderar jag en LCD/LED TV, då de flesta plasmor som inte kostar 15k+ blir väldigt gråa i direktljus. Jag har själv en P50ST50Y som jag älskar när det är mörkt/nerdraget men inte alls tycker om när det är ljust!

Nån tendens/problem med ghosting/inbränning?
Är den snabb i sin hantering av menyer/kanalbyten etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik0240:

((( Återupplivar min "gamla" tråd då det är först nu inköpet kommer till skott )))

Fortfarande, efter massvis med surfande, och endel besök till butiker utan större klokhet - är det Samsung 5505 som är mest aktuell.

Dock sneglar jag endel mot PANASONIC TX-P42ST50Y ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177815 ).
Och ska man gå på majoriteten på internet så är det väl en done-deal... plasma tycks ju överlägsnast, och då också Panasonics plasmor.

Det är egentligen bara 2 skäl som gör att jag tvekar till plasman:

EKONOMI
Jag/vi är rätt fattiga, och har inte råd att "misslyckas". Kan inte köpa en ny TV på länge och den jag köper måste således kunna hänga med och duga ett tag.
Jag är med andra ord ganska rädd för inbränning/ghosting. Och trots alla lovord om att detta är en spädbarnssjukdom bland plasmor så tycks det ju när man kollar/läserrrunt förekomma en heldel.
Är spontant inte så sugen på behöva hålla på vittvätta TV:n heller.

Vi kommer använda TVn till att titta på mestadels vanlig kabel-TV, men också mycket film från dator och PLAY-kanaler via Boxee (vilket jag antar innebär endel stilla bilder i samband med webläsare/menyer..?). Använder också timeshift enheldel, vilket ju också "fryser" bilden....

2. TV:n kommer vara i ett vardagsrum där det är ganska ljust. Och plasmor ska väl vara mindre lämpliga i detta hänseende vad jag kan läsa mig till (?).

Nån som kan ge feedback/erfarenhet på mina tankar och kval inför köp och val?

Panasonic plasman är en bra tv som du inte kommer bli missnöjd med.
Själv köpte jag nedanstående tv för 2 veckor sedan, är väldigt nöjd faktiskt. Bra bild och förvånansvärt bra smart-tv funktioner.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1205965

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska åka till Siba och testa och titta lite själv. TV-apparater är skitsvåra att köpa genom att bara titta på papper.
"Flytet" kan du inte läsa dig till, det måste du se själv. Du ska även tycka om upplägget av menyn.
Efter du har hittat TVn på Siba du vill ha köper du den istället på NetOnNet där den är billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Panasonic plasman är en bra tv som du inte kommer bli missnöjd med.
Själv köpte jag nedanstående tv för 2 veckor sedan, är väldigt nöjd faktiskt. Bra bild och förvånansvärt bra smart-tv funktioner.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1205965

Skickades från m.sweclockers.com

Ser fin ut! Men 50" är för stort tyvärr....

Skrivet av biorrith:

Jag tycker du ska åka till Siba och testa och titta lite själv. TV-apparater är skitsvåra att köpa genom att bara titta på papper.
"Flytet" kan du inte läsa dig till, det måste du se själv. Du ska även tycka om upplägget av menyn.
Efter du har hittat TVn på Siba du vill ha köper du den istället på NetOnNet där den är billigare

Absolut. har tänkt ungefär så. Men frågeställningarna till LED kontra plasma (eller snarare eventuella nackdelar med plasma enligt mina punkt 1 & 2 ovan) kvarstår ändå....