Win Server 2k8, Ändra så man ej kan logga in som Admin

Permalänk
Medlem

Win Server 2k8, Ändra så man ej kan logga in som Admin

Nu håller jag på och meckar runt med min blivande HTPC som kommer köra Windows Server 2008 x64, men jag vill inte kunna logga in som Administratör..
Dock så måste kontot fortfarande vara aktivt så jag kan köra saker med Admin-rättigheter från mitt vanliga användar-konto.

Så, hur får jag bort Administratör-kontot från loginrutan (detta gäller självklart även när man ansluter med remote desktop) utan att stänga av kontot?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Titta på GPOn deny logon locally. Osäker på om man kan låsa ute adminkontot med den dock.
http://www.petri.co.il/forums/showthread.php?t=10183

Hade du tänkt använda dig av automatisk inloggning på servern eller manuell påloggning vid varje omstart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Titta på GPOn deny logon locally. Osäker på om man kan låsa ute adminkontot med den dock.
http://www.petri.co.il/forums/showthread.php?t=10183

Hade du tänkt använda dig av automatisk inloggning på servern eller manuell påloggning vid varje omstart?

Jag testade den metoden, dock så gick det inte med Admin-kontot. =/

Jag vill ha manuell inloggning till mitt enda user-konto vid omstart.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack, Salvador's inlägg var precis vad jag letade efter!

Edit : Nej, det var det visst inte.. Med det aktiverat kunde man inte starta saker med admin-rättighet från ett userkonto, och man kunde fortfarande logga in på adminkontot via remote desktop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det lär väl alltid finnas någon med adminrättigheter, eller?