Är raspberry Pi rätt för min syster?

Permalänk
Medlem

Är raspberry Pi rätt för min syster?

Min syster har en gammal bärbar dator, mid-2009. Inte speciellt bra längre, börjar bli slö. En formattering kanske hade fått den på nya fötter ett tag men den är ändå döende och var en ganska billig vanlig dator från början ändå.

Hon använder den inte speciellt mycket, facebook och lite googling etc. Hon vill kunna se på film på tv'n men det är krångligt, hon har inget hdmi uttag i den så hon kör lokalt nätverk i windows.

Hade en Raspberry Pi med trådlöst tangentbord och mus och tv'n som monitor funkar bra istället för dator helt och hållet? Hon är inte tekniskt okunnig direkt men hon är väl inte direkt något proffs på datorer.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

Bättre satsa på en HTPC eller liknande om hon vill kunna "video chatta" med äldre killar. En Raspberry Pi är nog rätt begränsad och ganska slö. Så en liten enkel dator hade nog varit bäst.
Du kan alltid kolla på AMDs FM serie med inbyggt grafikkort för en liten enkel dator.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag får säga som PimPim666, men om budgeten är för låg för en riktig dator kanske en Androidsticka är bra nog?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=771477

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Om du ändå tänkt köra en lättviktig distribution av Linux (som är det enda som fungerar på raspberry pi) så skulle du kunna installera samma programvara på den där bärbara datorn och ha prestanda som är många gånger bättre än raspberry pi. Fast det är klart den hade ju en del andra brister så den kanske ändå inte är något bra alternativ. Har den DVI-uttag så kan man använda adapter till HDMI men den kanske bara har VGA-kontakt?

Själv satte jag en SSD-disk i en bärbar dator från 2008 samt uppgraderade RAM-minnet från 1GB till 2 GB. Detta gjorde underverk för prestandan och nu känns den helt OK att använda.

Permalänk
Medlem

Budgeten är inga problem, hon är över 30 så datoranvändningen är inte direkt som dagens tonåringar. Hur slö är en raspberry pi då? Nåväl, en htpc kanske också hade funkat väl Jag ska kolla närmare på det. Tack för svaren.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

Ja vill man kunna surfa så är nog en PC baserad HTPC bättre.
Men enbart som HTPC fungera den bra, men som allround dator är väll prestandan i klass med med en 4 år gammal bärbar :/...

Köpte Raspberry en till min fru enbart för att kolla på serie/film, då hennes dator var slö och ormständig att koppla in till TV (S-video- scart, kass bild)...

Den gamla Laptopen duger ju fortfarande för vanligt internet användande. Men rätt skönt med en dator som alltid är uppkopplad mot TV:n. Att sitta och googla/chatta via TV:n är ju ändå inte så bekvämt... Tro det finns XBMC plugin också för facebook, om man nu vill hålla sig uppdaterad.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

En raspberry pi är nog tillräckligt snabb när den väl funkar... Men en pi är verkligen inte problemfri, och är man inte tekniskt lagd är det nog på gränsen till omöjligt att ha som vanlig dator.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Budgeten är inga problem, hon är över 30 så datoranvändningen är inte direkt som dagens tonåringar. Hur slö är en raspberry pi då? Nåväl, en htpc kanske också hade funkat väl Jag ska kolla närmare på det. Tack för svaren.

Skulle aldrig köpa en enkortsdator, inte som det ser ut i dagsläget iaf.
Ett tips är att du köper en till exempel MK802 III.
Den är ljusår snabbare än RPI, kostar 600-800kr tror jag.
Den kör på Android dock så kan du skaffa ett MicroSD (max 32GB) och lägga in valfri Linux-dist däri.
Väldigt bra om hon nu inte vill köra Android och sen så försvinner ju inte Android os:et utan du har åtkomst
till det när du vill i princip, du kan ladda hem vanliga appar där med och spela spel
Säkert den mest prisvärda dator du kan hitta skulle jag tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

MK802 III är en enkortsdator o.O bara inslagen i ett fint litet "usb chassi" ?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

MK802 III är en enkortsdator o.O bara inslagen i ett fins litet "usb chassi" ?

Nja, visst det är ju egentligen en dator med ett kort i alltså enkortsdator men man kallar väl dem inte för det?
Vad jag märkt kallas dem oftast bara för Mini PC eller liknande.
Är väl någon form av USB-sticka fast med HDMI istället, HDMI sticka kanske? Fast med dator i då

Permalänk
Medlem

OM inte pengar är ett problem så är väll en vanlig bärbar med HDMI bra? (OM TV:n är nära datorbordet). För nog vill man väll sitta på ett skrivbord med skärm nära när man surfa?

Då kan man ha HDMI till TV ansluten, sätta den som sekundär skärm så man enkelt kan skifta till TV:n.

Köra XBMC i windows på autostart på skärm 2 (TV). Trådlös mus/tgbord/fjärkontroll.

En enkortsdator har inte så mycket multifunktion som en riktig dator...

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

OM inte pengar är ett problem så är väll en vanlig bärbar med HDMI bra? (OM TV:n är nära datorbordet). För nog vill man väll sitta på ett skrivbord med skärm nära när man surfa?

Då kan man ha HDMI till TV ansluten, sätta den som sekundär skärm så man enkelt kan skifta till TV:n.

Köra XBMC i windows på autostart på skärm 2 (TV). Trådlös mus/tgbord/fjärkontroll.

En enkortsdator har inte så mycket multifunktion som en riktig dator...

Skaffar du MK802 III och en usb hub och sedan trådlöst tb+mus till det borde det inte vara några problem.
Datorn är ju en sticka du kan stoppa in i vilken TV eller skärm som helst som har HDMI.
Är inte budget ett problem kanske en bärbar eller en surfplatta med docka till vore något dock.

Permalänk
Medlem

"Min syster har en gammal bärbar dator, mid-2009. Inte speciellt bra längre, börjar bli slö."
Är en långsammare dator lösningen...?

Troligtvis inte...

Skrivet av Lontarus:

Hur slö är en raspberry pi då?

HTC Wildfire: CPU 528 MHz ARMv6
Raspberry Pi: CPU ARM1176JZF-S (armv6k) 700 MHz

Så en Raspberry Pi motsvarar väl ungefär en HTC Wildfire med 33% överklockning gällande CPU prestanda.
HTC Wildfire är en budget smartphone från 2010. Sen är väl troligtvis GPUn bättre i Raspberry Pi, framförallt när det kommer till en x264 accelerering.

Exempelvis en Core 2 Duo E8400 som var väl en ganska populär CPU för stationära datorer 2008 klarar Blu Ray avkodning utan hjälp av grafikkort eller annat accelereringskort.
Det finns inte en chans att Raspberry Pi skulle klara av motsvarande klipp utan GPU accelerering. Alla x264 1080p och 720p klipp som den klarar av klarar den av tack vara GPU accelerering, utan så hade den inte klarat de klippen.

Om vi tittar på PC sidan
Nvidias kort så åtminstone GeForce 8000 serien från 2007 klarar CUDA och videoaccelerering, förutom Direct 3D och OpenGL
ATI/AMD kort, Åtminstone Radeon HD 4000 serien från 2008 har väl motsvarande funktioner.

Raspberry Pi har definitivt sina användningsområden.
Ska man bygga in den för att styra något så kanske man har plats med en Raspberry Pi, men inte något gammalt ATX moderkort.
Det är också skillnad på att ta en Raspberry Pi som drar närmare 4W eller använda en gammal dator som kanske drar 300-400W.

För generellt datoranvändande så är en begagnad dator från 2008 helt klart ett betydligt kraftfullare alternativ (än Raspberry Pi).
Har inte jätte bra koll på telefoner. Men där kanske en Raspberry Pi motsvarar en smartphone från 2011 ?

Om hon vill ha en stationär dator och har råd att lägga några tusen så är det bättre om du eller någon annan hon känner har möjlighet att bygga ihop en stationär dator åt henne.

Lämpligt skulle kunna vara:
Något Micro-ATX eller Mini ITX moderkort med Socket FM2
Någon av dessa processorer: AMD A8 5500, AMD A10 5700 eller AMD A10 5800K
8GB ram minne
120 - 256GB SSD
1 eller 2TB hårddisk för extra lagring
En Blu Ray läsare om hon vill se på DVD och Blu Ray film från skiva
Något chassi hon tycker är snyggt

Då får hon en dator som är OTROOOLIGT mycket kraftfullare än en Raspberri Pi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Ja vill man kunna surfa så är nog en PC baserad HTPC bättre.
Men enbart som HTPC fungera den bra, men som allround dator är väll prestandan i klass med med en 4 år gammal bärbar :/...

Exempelvis en Atom D2700 på 2.13GHz ska generellt prestera som en Pentium 4 på 2.2 - 2.4GHz.
En Raspberry Pi är svårare att jämföra mot gamla PC eftersom en Atom kör x86 och kan köra samma program som en gammal PC medans en Raspberry pi inte kan köra x86 program.
Men en Raspberry Pi har inte kraftfullare CPU än Atom.
Så en 10 år gammal PC är kraftfullare än Raspberri Pi.
Å andra sidan så kan du inte driva en dator med Athlon XP och GeForce FX 5800 Ultra på en mobil-laddare heller...

Skrivet av Waowt:

Det är fortfarande en enkortsdator.

Skrivet av Waowt:

Nja, visst det är ju egentligen en dator med ett kort i alltså enkortsdator men man kallar väl dem inte för det?
Vad jag märkt kallas dem oftast bara för Mini PC eller liknande.
Är väl någon form av USB-sticka fast med HDMI istället, HDMI sticka kanske? Fast med dator i då

Så om man sätter en Raspberry Pi i ett skal/chassi så är det inte en enkortsdator längre? Den är bara en enkortsdator så länge den är naken?
Du kan få kalla raspberry pi för Mini PC också om det gör dig glad
Enkortsdator är väl i princip en dator utan sockets/slots. Du kan inte byta eller lägga till processor/minne/grafikkort osv. Allt är fastlött. Vanligtvis baserade på SoC (System on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte hur vissa tycker att Raspberry Pi duger som HTPC, iaf inte för XBMC. Verkligen för slö.
Du får en trevlig liten NUC för ca 4000.
http://www.dustinhome.se/product/5010659965/intel-dc3217iye-n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Jag förstår inte hur vissa tycker att Raspberry Pi duger som HTPC, iaf inte för XBMC. Verkligen för slö.
Du får en trevlig liten NUC för ca 4000.
http://www.dustinhome.se/product/5010659965/intel-dc3217iye-n...

Lite ironiskt att Raspberry kommer och klagar på Raspberry
Kör XBMC på min. Tycker överlag att det fungerar ok. Men visst hade mer prestanda varit bättre. Sen var det någon gång jag drog ut strömmen när den idlade utan att stänga ner korrekt först och en gång som den hängde sig, båda gångerna krävde ominstallation för att få igång den igen. Man får inga felmeddelanden heller utan utan det lyser bara den röda power led och inget mer händer om den inte lyckas starta korrekt.

Hade först inte tänkt att köpa en Raspberry Pi, utan att vänta på att min Ouya kommer. Men så tyckte jag att det kan vara kul att testa runt jul när man har lite mer ledigt och man får vänta tills Mars/April på Ouya. I kombination med det relativt låga priset.
Återstår att se hur bra Ouya fungerar, men det sitter kraftfullare hårdvara än på Raspberry Pi. $119 är inte så farligt dyrt om man blir nöjd.

Om det är en NUC man vill ha så är det väl okej. Men jag tycket 4000kr är för mycket om man inte bestämt sig eller som tillfällig lösning.

Permalänk
Medlem

En-kortsdatorer mm är en väldigt dålig lösning om hon inte är intresserad och kan fixa själv.
Köp en vanlig billig laptop istället och sätt in en SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

har den bärbara datorn en sata disk ?
du kan ju då slänga in en ssd så kan den fortsätta leva ett tag till och om den har stöd för mer ram kan du slänga i mer ifall den har typ 2 gb.
är nog enklast så och framförallt billigare :3

eller kanske en nyare men begagnad ?
duger helt klart till det hon ska göra trots 4 gb ram (i med ssd disk också så blir hon allt nöjd ^^)
2 kärnig med HT 4 trådar :3
https://www.inregodirekt.se/begagnad/barbart/lenovo_thinkpad_...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Exempelvis en Atom D2700 på 2.13GHz ska generellt prestera som en Pentium 4 på 2.2 - 2.4GHz.
En Raspberry Pi är svårare att jämföra mot gamla PC eftersom en Atom kör x86 och kan köra samma program som en gammal PC medans en Raspberry pi inte kan köra x86 program.
Å andra sidan så kan du inte driva en dator med Athlon XP och GeForce FX 5800 Ultra på en mobil-laddare heller...

Passmark jämförelse mellan ARM och x86 går ju, sure det är inte en "exact science" men ger ett ganska bra humm och en ARM11 presterar bättre än en gammal P4

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre kolla in GK802. Den har 4 kärnor på 1.2GHz. Den har jämförbar prestanda med Tegra 3 i benchmarks (snabbare GPU men långsammare CPU). Jämfört med MK802 IIIS så är den nog nästan dubbelt så snabb, har dubbla Micro SD läsare så du lättare kan installara andra operativsystem och kostar bara ca200kr mer.
https://www.miniand.com/products/GK802%20Android%20Mini%20PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Passmark jämförelse mellan ARM och x86 går ju, sure det är inte en "exact science" men ger ett ganska bra humm och en ARM11 presterar bättre än en gammal P4

Jag är skeptisk.
Du menar att en Raspberry Pi skulle kunna utklassa ett sånt här kort exempelvis?
Intel D2700DC Dual Atom
Men när du säger så blir jag lite intresserad av att testa. Skulle kunna köpa ett extra SD kort till Raspberryn för att prova en annan distribution och köra test på.

Jag sökte på Passmark och fick upp detta:
PassMark PerformanceTest™

Citat:

Platforms:
XP SP3, 2003 Server, Vista, 2008 Server, Windows 7, 2012 Server, Windows 8

Jag kan inte köra något av dessa operativsystem på en Raspberry Pi.
Teoretiskt kanske det skulle vara möjligt med någon virtuell dator med x86 emulering, men att köra Windows XP eller nyare på en Raspberry Pi den vägen borde vara rejält mycket långsammare än att köra Windows XP, Vista eller 7 native på en P4.

Vad behöver jag för att köra testerna och var kan jag hitta de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Min syster har en gammal bärbar dator, mid-2009. Inte speciellt bra längre, börjar bli slö. En formattering kanske hade fått den på nya fötter ett tag men den är ändå döende och var en ganska billig vanlig dator från början ändå.

Hon använder den inte speciellt mycket, facebook och lite googling etc. Hon vill kunna se på film på tv'n men det är krångligt, hon har inget hdmi uttag i den så hon kör lokalt nätverk i windows.

Hade en Raspberry Pi med trådlöst tangentbord och mus och tv'n som monitor funkar bra istället för dator helt och hållet? Hon är inte tekniskt okunnig direkt men hon är väl inte direkt något proffs på datorer.

Skrivet av Lontarus:

Hennes gamla bärbara börjar bli slö så du funderar på att köpa en ännu slöare enkortsdator?

Du funderar på att köpa en ny enkortsdator för du orkar inte installera om den bärbara. (Att få en RPi up and running är väldigt mycket jobb)
Att du dessutom funderar på en RPi när hon är 30 och har bra ekonomi förstår jag inte heller.

Jag skulle säga installera om den gamla bärbara. Billigast, enklast och hyffsat prestanda. Räcker inte prestandan, köp en ny bärbar.

Permalänk
Medlem

Är inte pengar problemet så köp en billig Netbook/Ultrabook så får hon ju mycket mer användarvänlighet och mer användningsområden. Har hon inga större krav lär hon ju kunna ha den i typ fem, sex år eller mer utan problem.

Mina föräldrar har min 11år (?) gamla P4 som surfdator och den räcker och blir över för deras behov...
Gissar att en sån här inte kommer kännas slö om 5+ år heller då http://www.inet.se/produkt/1969548/asus-zenbook-ux32a

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag är skeptisk.
Du menar att en Raspberry Pi skulle kunna utklassa ett sånt här kort exempelvis?
Intel D2700DC Dual Atom
Men när du säger så blir jag lite intresserad av att testa. Skulle kunna köpa ett extra SD kort till Raspberryn för att prova en annan distribution och köra test på.

Jag sökte på Passmark och fick upp detta:
PassMark PerformanceTest™

Jag kan inte köra något av dessa operativsystem på en Raspberry Pi.
Teoretiskt kanske det skulle vara möjligt med någon virtuell dator med x86 emulering, men att köra Windows XP eller nyare på en Raspberry Pi den vägen borde vara rejält mycket långsammare än att köra Windows XP, Vista eller 7 native på en P4.

Vad behöver jag för att köra testerna och var kan jag hitta de?

http://www.androidbenchmark.net/passmark_chart.html

Som sagt det går inte att göra en exakt 1 till 1 jämförelse men de är samma test de kör i den mån det går så det ger ett humm och Android körs i Java vilket ger mer overhead, vissa instructionssets finns ju inte i båda.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

http://www.androidbenchmark.net/passmark_chart.html

Som sagt det går inte att göra en exakt 1 till 1 jämförelse men de är samma test de kör i den mån det går så det ger ett humm och Android körs i Java vilket ger mer overhead, vissa instructionssets finns ju inte i båda.

Gjorde en snabbsökning på Android on Raspberry Pi och kom till någon artikel på http://www.raspberrypi.org om någon som höll på med en Android distribution för Raspberry Pi. Tänkte jag kollar FAQ för att se om det finns mer information om Android för Raspberry Pi där...

Will it run Android?
A version of android can be found in the forum. It is not presently stable enough for everyday use, however work is continuing on it.

Jag hittade också detta i Raspberry Pi FAQ

How powerful is it?

The GPU provides Open GL ES 2.0, hardware-accelerated OpenVG, and 1080p30 H.264 high-profile decode.

The GPU is capable of 1Gpixel/s, 1.5Gtexel/s or 24 GFLOPs of general purpose compute and features a bunch of texture filtering and DMA infrastructure.

That is, graphics capabilities are roughly equivalent to Xbox 1 level of performance. Overall real world performance is something like a 300MHz Pentium 2, only with much, much swankier graphics.

Jag ser inte varför teamet bakom Raspberry Pi skulle påstå att den presterar ungefär motsvarande en Pentium II 300MHz om den kan klå en Pentium 4 2Ghz+
Kanske kan vara en poäng att lova mindre än vad man kan hålla för att överträffa förväntningar istället för att vara till besvikelse, men inte så grovt.

Skrivet av Lontarus:

Hur slö är en raspberry pi då?

Svaret på denna fråga verkar vara som en dator från 1998, fast med uppgraderad grafik från 2001.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är fortfarande en enkortsdator.

Så om man sätter en Raspberry Pi i ett skal/chassi så är det inte en enkortsdator längre? Den är bara en enkortsdator så länge den är naken?
Du kan få kalla raspberry pi för Mini PC också om det gör dig glad
Enkortsdator är väl i princip en dator utan sockets/slots. Du kan inte byta eller lägga till processor/minne/grafikkort osv. Allt är fastlött. Vanligtvis baserade på SoC (System on a Chip)

Det är ett sätt att skilja datorer som RPI och MK802.
Kanske skulle kalla det för Datorsticka eller något.
Men i alla fall så är det en mycket bättre lösning, och "chassi" har du ju redan då.
Att den är så liten är ju perfekt, världens bästa "bärbara" stationära dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

(Har inte läst igenom hela tråden, så någon kanske redan svarat)
Som arbetsmaskin eller som surfmaskin så är pi:n inget vidare. Den är riktigt slö.
Lägg till några spänn och köp nåt vassare, det lär hon tjäna på i längden.

Jag har två pi:s och testade att dra igång guit på en av dem en gång.. Man orkar
en liten stund, sen tycker man den är för slö. (Jag har ändå 512mb varianten på mina
pi)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag ser inte varför teamet bakom Raspberry Pi skulle påstå att den presterar ungefär motsvarande en Pentium II 300MHz om den kan klå en Pentium 4 2Ghz+
Kanske kan vara en poäng att lova mindre än vad man kan hålla för att överträffa förväntningar istället för att vara till besvikelse, men inte så grovt.

Vet inte vad de räknat tänkte först att de kunde vara MIPS eller GFLOPS

ARM (Pi) : 965 MIPS 1.2 GFLOP (24 GFLOP GPU)
Pentium II (300.0 MHz) : ~300.00 MIPS 0.3GFLOPS (från vad jag kan hitta, gamla pentiums II gav tydligen ganska exakt 1 till 1 för clock och MIPS/GFLOPS).

Från vad jag kan hitta rent raw power mässigt verkar det snarare matcha en P3 ~700Mhz, på det mer effektiv design m.m. vore det inte så skumt att de gör vissa saker mer effektivt än de gamla.
Kan helt ärligt inte ge ett rakt svar mer än att beror väl på hur man mäter eller vad man tittar på samt hur koden ser ut, vore dock intressant att se vad de baserar sin uppskattning på, hittade en tråd där de verkar använda pi och sha benchmarks dock luddigt vad de kom framtill mer än att benchmarksen inte gav hela sanningen åt ena eller andra hållet ^^

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk

Jag skulle säga nej. Rapberry Pi är mest för de som kan mycket om linux m.m. Inte så simplelt att andvända och den är inte så snabb för att den kör med SD-kort.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Kanske någon Begagnad Macbook dylikt?