Tim Cook: Ipad tävlar mot persondatorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffft.

Men skärp dig för *** ska du leka rolig så gör det iallafall med lite stil.

Ontopic/ Gå över till surfplatta på heltid (?) kommer jag jag aldrig i mitt liv att göra!

Men på deltid. Helt klart.
Och eftersom deltid inte fanns med så blev ett starkt Nej!

Ärligt talat så tror jag att livet hade blivit lite tråkigare utan plattan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Dom som bara surfar och gör en del mindre saker nöjer sig väl med en mid-range laptop eller en tablet?

Jag kommer nog alltid att ha Speldator chat/surf-laptop och event. tablet/smartphone.

Dock kommer jag nog också skaffa mig en Quad ARM enkortsdator med linux/android på för div. sysslor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Vad herr Tim Cook inte verkar vara medveten om att hans plattor konkurrerar med hans datorer också.

Läste du artikeln? Om du har gjort det,läs igen. Han förklarar att man inte kan konkurrera mot en obefintlig marknad. PC datorer står för ca 90% av marknaden. 80% av dom köper en dator för >5000kr för surfa, mail etc. Då kan man lika görna köpa en platta.

OBS: Har inga vetenskapliga bevis för siffrorna , jag bara uppskattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Flash kommer bli utbytt av HTML5 om en snar framtid

HTML5 är budget, bryter ihop hela tiden. Skönt att man kunde stänga av den i YouTube. När man gick ut från fullscreen hängde sig Firefox. Kvaliteen är lång ifrån bra. Den kan inte ens känna av screensaver, och skärmen stängs av om man har gjort en sån inställning.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till jag har en surfplatta är för att jag inte kan ta med datorn på toaletten.

För en medel Svensson kanske det är "lika bra" eftersom datorn används ändå bara till surf och kanske skriva ett mail. Och man kan koppla in valfritt bluetooth t-bord till plattan så man kan skriva ordenkligt. Men det kommer knappast bli en ersättare till en stationär dator på åtminstone 5-10 år till.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av cozy-cow:

Neeej det här och alla andra nyheter som rapporterar om minskat behov på hårdvara till stationära datorer oroar mig... Känns som om hela hårdvarubranschen kommer sluta som bilindustrin... Våra gaming-riggar kommer bli som gamla jänkarbilar och de nya surfplattorna blir som små Smart-bilar :((((

Ännu värre. Troligen kommer den mesta hårdvaran att försvinna och istället får man prenumerera på datorkraft via molnet. Den som lever får se.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Flash kommer bli utbytt av HTML5 om en snar framtid

Det har man ju hört förut.....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

HTML5 är budget, bryter ihop hela tiden. Skönt att man kunde stänga av den i YouTube. När man gick ut från fullscreen hängde sig Firefox. Kvaliteen är lång ifrån bra. Den kan inte ens känna av screensaver, och skärmen stängs av om man har gjort en sån inställning.

Jaså? Låter mera som du av någon anledning är HTML5-"hater".
Jag har inte haft ett enda problem med HTML5 förutom att en del videor på Youtube kräver Flash
(även om de ska funka med HTML5 ändå)
Förresten så är HTML5 under Alpha eller Beta (inte säker på vilket)
du ska inte döma något som inte är nära färdigt. Tycker dock själv det fungerar bättre än Flash,
och Flash har funnits hur länge som helst men Adobe failar på att fixa fel osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Och det är lite sant. Jag spelar spel kanske 20% av tiden jag sitter vi den. Så vad fan ska jag med den till:)

Jag skulle då inte vilja kompillera stora kodnings projekt på en slö surfplatta... Även kodningen är inget man vill göra på en liten skärm eller en surfplatta oavsett om den har tangentbord eller inte.

Många håller på med bildredigering och videoredigering och det är nog ingen hit på en surfplatta heller.

Det är mycket som användare behöver mer prestanda för utanför spel och större skärm och upplösningar men ja många surfanvändare skulle säkert klara sig med en surfplatta så fort dem får ordentligt stöd för skrivare kan det nog vara en vettig ersättare för low-end användare, men frågan är om folk verkligen klarar sig med så små skärmar?
Extra skärm till en surfplatta är nog inget folk vill hålla på med.

Sitta och skriva med tangentbord och platta på 10" är nog inget roligt i längden.

Jag är säker på att desktop burkar kommer leva kvar länge och även riktiga laptops.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jetblack:

Det enda hindret för något mer tekniska användare, som jag ser det, är att tangentbordet inte kan ersättas av touchskärmen ännu. Men även det är på väg med t.ex. Surface.

Jag håller med dig på många punkter, men ville bara påpeka att Tangentbordet som finns att köpa till Surface är inget tangentbord det är typ ett "tangentbord"

alltså det jag vill säga är att "tangentbordet" som finns till Surface är en tryckplatta med minimalistisk eller ingen respons alls i knapparna precis så som på en touchskärm fast fördelat på en större yta :/

visst man kan köpa till ett riktigt tangentbord till Surface men det var inte den åsikten jag ville ha fram

Förövrigt så hoppas jag dock innerligt, samt jag själv tror på att stationära datorer kommer att finnas kvar fast i mindre utsträckning än vad det gör idag.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Ser mörkt ut för desktop formatet. Innovationen har dött ut på desktop fronten, gamers kommer fly till nya generationen konsoler, och resten köper plattor och smidigare format. Kvar blir en väldigt liten marknad för hardcore pc gamers och utvecklare.

Låter som att du drar slutsatser väldigt fort utan något kött på benen. haha

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Trams. Surfplattor är bara stora iPods med 3G

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Surfplatta är ett kompliment, inte en ersättare.
En platta är utmärkt om man vill ha något portabelt som man kan göra enklare uppgifter på som surfa på nätet, kolla film, spela enklare spel.
När man vill göra mer krävande arbete som orbehandling, excel, filmkodning, bildeditering, spela senaste och avancerade högprestanda spel använder man en desktop eller kraftig bärbar.

Permalänk
Medlem

Surfplattor som de ser ut idag tror jag inte kommer kunna konkurrera ut datorer. Däremot så tror jag hyrbridlösningar så som Vaio DUO11, Samsung Smart PC, Lenovo Ideapad m.m. där tangentbord kan kopplas loss (eller skärm kan vändas) kommer bli den dominerande lösningen på marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas och tror att stationära datorn får en liten uppsving med mini-itx och nuc liknande system sedan har man surplattan som ett komplement till den.

Permalänk
Keeper of Traditions

Störtlöjligt...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

afan slänger min dator å köper en ipad fan hoppas den kör crysis3

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Löjligt, då måste man ju ha trådlös mus/tangentbord och koppla upp den mot en större skärm. Och den är ju alldeles för slö för moderna PC-spel ändå.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Skulle aldrig tänka mig att bara ha en surfplatta. Det lär antagligen bli mer och mer surfplattor som tar över från persondatorer som det verkar vara nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Trams. Surfplattor är bara stora iPods med 3G

Men så mycket trevligare att läsa på p g a den stora skärmen. Undrar varför man tar plattan istället för mobilen? om man ska välja

Du har ingen platta va? Köp en! Du kommer inte att ångra dig. Och du, dom är inte farliga

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Man känner sig lite som "last of a dying breed" när man sitter kvar med stationär dator, CRT-skärm, trådat tangentbord & skärm och tillika trådat internet

Permalänk

Jag använder min iPad 3 flitigt....när jag sitter och skiter, eller ska kolla upp något snabbt på en hemsida och inte orkar slå på stationära bara för det.

Touch är opraktiskt för det mesta i mina ögon, och förstår inte att det finns folk som står ut att spela med touch, är seriöst outhärdligt i mina ögon, PS3 och Xbox 360 är som rena mirakelmaskiner i jämförelse, och då menar jag framför allt till kontroller, inte grafik.

Jag vet ärligt talat inte varför jag köpte en iPad, måste varit ett av de mest onödiga köp jag gjort

Det enda surfplattan har någon chans att tävla med skulle vara laptopen, fast ne, eftersom man kan ha med en liten mus bara så spöar den skiten ur surfplattan.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Ja, en x86 platta kanske kan ersätta min pc när jag slutar spela, och då kommer den iallafall ha en hörna med mus/skärm osv.
Men aldrig att en iPad eller valfri Android platta kan ersätta min x86 plattform.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Låter som att du drar slutsatser väldigt fort utan något kött på benen. haha

Intel drar sig ur moderkorts marknaden, satsar på att göra processorer till hybrid lösningar. ASUS går mer och mer ifrån att vara ett företag som sysslar med moderkort till att tillverka olika typer av plattor och hybrider. Nvidia lanserar Sheild, Valve Steambox, Razer lanserar Edge, Microsoft lanserar Windows anpassat för plattor och hybrider...

Permalänk
Medlem

Vad svamlar han om? det går att göra allt på en platta nästan men ergonomin är fucked.. långa sessioner med en platta och man har garanterat ont i axlarna

använder min nexus 7 på dasset, i sängen, vid tv'n som tv tablå och när jag inte orkar ta mig till datorn för att kolla upp något snabbt annars ligger den bara och drar batteri..

mus + tangentbord = överlägset

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Den dagen surfplattor kommer med inbyggt fysiskt tangentbord, en pekplatta och är vikbar så att skärmen kan fällas in mot tangentbordet för bättre skydd vid transport. Ser gärna ett unibody-chassi och att det är möjlig.. oh, wait.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jag använder min iPad 3 flitigt....när jag sitter och skiter, eller ska kolla upp något snabbt på en hemsida och inte orkar slå på stationära bara för det.

Touch är opraktiskt för det mesta i mina ögon, och förstår inte att det finns folk som står ut att spela med touch, är seriöst outhärdligt i mina ögon, PS3 och Xbox 360 är som rena mirakelmaskiner i jämförelse, och då menar jag framför allt till kontroller, inte grafik.

Jag vet ärligt talat inte varför jag köpte en iPad, måste varit ett av de mest onödiga köp jag gjort

Det enda surfplattan har någon chans att tävla med skulle vara laptopen, fast ne, eftersom man kan ha med en liten mus bara så spöar den skiten ur surfplattan.

Har du testat att läsa en bok på plattan? Det är helt underbart. Eller du läser inte böcker. Har själv väldigt många böcker och e tidningar på plattan. Kolla film är med ett trevligt nöje

Spela på plattan har jag inte ens testat. Allting har sitt användningsområde.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tvivlar. Kanske som supplement ifall man vill koda något on the go, och då har jag nog hellre en lite mindre och lättare bärbar.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag skulle då inte vilja kompillera stora kodnings projekt på en slö surfplatta... Även kodningen är inget man vill göra på en liten skärm eller en surfplatta oavsett om den har tangentbord eller inte.

Många håller på med bildredigering och videoredigering och det är nog ingen hit på en surfplatta heller.

Det är mycket som användare behöver mer prestanda för utanför spel och större skärm och upplösningar men ja många surfanvändare skulle säkert klara sig med en surfplatta så fort dem får ordentligt stöd för skrivare kan det nog vara en vettig ersättare för low-end användare, men frågan är om folk verkligen klarar sig med så små skärmar?
Extra skärm till en surfplatta är nog inget folk vill hålla på med.

Sitta och skriva med tangentbord och platta på 10" är nog inget roligt i längden.

Jag är säker på att desktop burkar kommer leva kvar länge och även riktiga laptops.

Nej nej, självklart menar jag inte att arbete som redigering och kodning skulle gå på dagens surfplattor. Jag använde spel bara som ett exempel på krävande användning. Intressant med det du nämner är att det i princip är skärm och bra tangentbord som är kravet och inte nödvändigtvis det allra senaste i hårdvaruväg. Nog skulle man kunna tänka sig att man har kvar stora skärmar och knackiga tangentbord, men själva enheten är en liten bärbar grej med en liten skärm man kan bära runt på?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Entusiast

Asus Transformer skulle jag nog kunna tänka mig att använda som dator on-the-go, men den skulle aldrig kunna ta min stationäras plats.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit