ASRock FM2A75M-ITX FM2 , dåligt och brinner !?

Permalänk

ASRock FM2A75M-ITX FM2 , dåligt och brinner !?

Tänkte köpa ASRock FM2A75M-ITX FM2 moderkortet till mitt HTPC bygge ... men efter lite efterforskningar verkar det tydligen som att det moderkortet är rena rama skitet ... många som fattat eld osv
någon på forumet som använder det ?

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl...

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

Använde mitt ett tag och det fungerade utan konstigheter. Dock ej överklockat ska nämnas och det verkar som att VRM:erna inte är tillräckligt kylda. Det bör inte vara några konstigheter i fabrikshastighet.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

jag köpte ett sånt till min systers HTPC, och har inte hört något om problem ännu. Hon hade problem med en 4G-dongel, men den funkade inte som den skulle i någon dator.

Jag kanske bara har tur än så länge dock. Jag har en zalman CNPS8900 monterad på tror jag, eller någon variant på den. Den kanske kyler moderkortet också så pass mycket att det överlever?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

ska inte överklocka eller någonting utan bara låta det vara som vanligt ...
men läser man där så är det inte många som överklockat heller ... lite orolig över VMR'erna bara o att d ska ta fyr

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l

Permalänk
Medlem

Köp nya A85

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag kör det med. Ståendes i en stängd tv möbel och därinne är det riktigt riktigt varmt och hittills har det fungerat felfritt sen i början av December vid 24/ drift.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

@2000+
finns ingen som har det i lager , så d går tyvärr inte

@Hymer
jag hade också tänkt att ha min i en stängt tvmöbel , dock ska den endast vara igång vid användning så det borde ju funka tycker man ? tycker bara det va oroväckande många som haft fel på sina ... å andra sidan borde man la få byta eller cash tillbaka om d börjar brinna , finns ju garanti !?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns ju hos leverantörer, några dagar får man väll vänta?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Vart hittar du det ? Finns ett företag som har den bara som jag inte känner till
Dom andra kan inte ens uppge datum eller något.

Hur bra är MSI ? Såg den hade inbyggt trådlöst nätverkskort och Bluetooth

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Webbshoppen (som dessutom är billigast) uppger att deras leverantör har den i lager. De har många positiva omdömen på prisjakt.

Liontech uppger samma sak, och de har jag handlat av förut utan några problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder kortet som TS frågar efter, inhandlades för drygt 1 månad sedan med en AMD A6-5400K, funkar verkligen utan problem, lirar 720p/1080p utan svårigheter, snabbt, smidigt och lätthanterligt kort.

Det enda jag kan klaga på är att det tar år och dar att få ner drivare från asrocks hemsida, det går seriöst i 5-15kb/s och jag har Alltele 100/100 :S

Det är för övrigt fler som är nöjda än missnöjda med kortet!

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av det moderkortet, har haft det i cirka 4 månader och funkar kalas. bra gränssnitt i bios som är lätt att förstå sig på även om man som jag inte är så kunnig.

Permalänk

Skönt att läsa lite positiva saker om det faktiskt. Finns ju inte på varken prisjskt eller någon annanstans typ...positiva kommentarer alltså

@def dog
Tycker du A6 räcker eller ska man slå till på A8? Länka gärna ditt innehåll på inet

@bjjarne
Va kör du för processor ?

Hur tror ni detta står sig mot det nya A85 kortet ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt funkar super med en A8-5800K iaf...

Permalänk

räcker A6 för streaming och film eller ska man gå upp till A8 ?

slusk
vad har du för moderkort ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle varna för det moderkortet, jag hade rejäla problem med mitt exemplar som i efterhand antagligen har just med dåliga VRMs att göra; de blev för varma under belastning så systemet klockades ner för att skydda dem.

Läs min tråd här: http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1160418-problem-med-v...

Jag skulle ta ett annat moderkort.

EDIT: Slänger med lite kommentarer till moderkortet på div. sajter jag fann när jag skrev ett brev iom. reklamation av det. Inte direkt rolig läsning.

http://tinyurl.com/c59ajxm

” Cons: Why ASRock omitted VRMs heatsink. The exact same model in micro ATX form has a nice
heatsink. This may be the reason for all the overheated failures on this motherboard.”

” Cons: design problem in the vrms/mosfets which supply power to the cpu. First board was doa, 2nd
board caught on fire, 3rd board gets extremely hot in the same location where the 2nd board caught
on fire, so returning for a refund and getting something else.”

” Cons: VRM caught on fire after about a week. Was not even overclocking. No heatsinks on the VRM
apparently a big deal.”

” Cons: No heat sink on Mofset/VRM.

Other Thoughts: One of my vrm/mofsets lit on fire after a week of use. ASrock has been
contacted by who I bought the board from and they havent responded after a week. Also, it
friend my graphics card (dedicated) when the mofset shorted out.”

” Cons: 1st board would not power on, rma replacement worked fine for a few days, long
enough for me to get it all set up the way I wanted, then it powered off during a stress test.
Then it wouldn't turn back on, so I removed it from the case, unplugged everything except
for one stick of ram, cpu, and the power button. hooked it back up to the powersupply, and
turned it on only to watch it catch on fire.”

Den här killen beskriver EXAKT de symptom jag själv dras med; nerklockning under
belastning pga. för varma VRMs.

http://tinyurl.com/axrqqwq

”I bought this motherboard alongside the AMD A10 5800k (the highest end APU I can find).
It runs it, but the issue is its 4 VRM (voltage regulator modules) which seem to overheat a
lot when I run games on it, and as a result the motherboard throttles the CPU in an attempt to
cool down the VRM modules. Temperatures reach 90-105C which is crazily high. I get the
feeling that this motherboard wasn't exactly designed for high end A10 CPU's which is why I
think I'm getting this issue.”

Permalänk

Precis va jag misstänkte , detta som gör mig galet orolig. Frågan är om efterföljaren är bättre eller om man ska satsa på MSI moderkortet på inet. Men vet INGENTING om hur bra MSI är osv. Inte hört talas om det innan faktiskt.
Finns bara dom två att välja på tyvärr :/
Eller byta till m-atx men då blir chassit så stort ...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TigerDejan:

Precis va jag misstänkte , detta som gör mig galet orolig. Frågan är om efterföljaren är bättre eller om man ska satsa på MSI moderkortet på inet. Men vet INGENTING om hur bra MSI är osv. Inte hört talas om det innan faktiskt.

Är lite på samma spår. La ihop ett paket med det moderkortet men bytte snabbt till MSI då det hade fått för mycket dålig kritik. Sen är jag för otålig för att hålla på med reklamation och grejer så jag vill helst stå på den säkra sidan utan krångel. Men givetvis skulle det förändras om många kunde bekräfta här i sverige om moderkortet strular eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerDejan:

räcker A6 för streaming och film eller ska man gå upp till A8 ?

slusk
vad har du för moderkort ?

Ja du frågade ju frågade moderkortet i topic

Permalänk

aaah sorry haha jag e helt snurrig ... vart en LÅNG dag

@Crozzfajor
aah jag håller med , man vill men vågar liksom ändå inte ...
har du lagt beställning med MSI eller ? vågar man köra på det da ... aldrig hört det innan ... :9

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerDejan:

MSI är ett bra märke, jag skulle köra på det.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

Jasså ?
Positiva är att d har Bluetooth och wlan inbyggd. Undra hur bra dom funkar ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På nya varianten verkar de ha både satt kylflänsar på VRMsen och klämt dit en/ett par till, förhoppningsvis kan det fungera bättre men ja, vet inte om jag skulle våga chansa.

Permalänk
Inaktiv

Köp MSI, de gör grymma moderkort och har bra programvara.

Permalänk
Hedersmedlem

Har själv beställt ett FM2A85X-ITX, verkar som en tysk dist har det i lager. Har dock beställt det via en svensk så får se när det kommer.

Kan bli en liten rolig burk iaf

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2220719&view=l

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

jag valde MSI och är galet nöjd hittils .. inbyggd BT och Wlan ... inte fel ...

corsair vengence har du för 349 på inet .. röda ... (jag kör med dom)
jag hade nog lagt till 200:- och köpt nya AMD A8 5600K om jag vore du ... jag kör med den processorn själv ...
det du valt där är ju baserat på att du köper varje sak från billigaste stället på prisjakt ... så den summan stämmer ju inte ... köp allt från cdon eller inet istället , finns ju rabatter och fraktfritt där ...

detta köpte jag:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2989668/htpc

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är mig du menar så har jag bara gjort listan på prisjakt för att kunna sammanställa mitt paket. Du vet att du har funktionen att även kunna prisoptimera listan på prisjakt? Då får du exakt pris på hur du beställer ditt paket med det antal butiker du vill. Mycket smidigt och det tar till och med hänsyn till lagerstatus om du vill det!
Processorn jag valt har det jag behöver, finns ingen anledning för min del att betala 300 kr extra för ett inbyggt grafikkort jag aldrig kommer att använda.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

jag har ett, har köpt vrm-kylare och det funkar bra, det svårastr tycker jag är att hitta en bra cpu-kylare utan backplate, arctic freezer-serien har några, men är själv inte nöjd med freezer-7:ans prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag har ett med a10-5800K som är klockad till 4,4Ghz med 1,448v. Vrm blir varm men hittils har det klarat sig.

Permalänk
Medlem

Är inne på mitt andra ASRock FM2A75M-ITX FM2. Det första jag hade "brann upp" då det blev väldigt varmt med stängt tv-skåp. Nummer två fungerar dock bra än så länge men jag kan nog ändå inte rekommendera det.