Sverige bäst i världen på 4G/LTE

Permalänk

Bygg ut näten istället! 3g teckning existerar inte ute i stugan och det ligger ändå precis utanför Sölvesborg. Hemma precis utanför Älmhult har vi också dålig teckning och ADSL kan vi bara få upp till 2mbit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hehewtf:

latenser lägre än wifi....? missar jag nått här?

Billigare hemma system är inte särskilt ovanliga. Bortsätt från begränsad räckvid, så kan ytterligare latens orsakas av Bufferbloat från de som till exempel kör torrents.

Permalänk
Skrivet av hehewtf:

latenser lägre än wifi....? missar jag nått här?

instämmer, de som gjorde det testet borde ha suttit PÅ masten i så fall när de gjorde detta, och sedan stått bakom en betongvägg när de testade över wifi.

och att "Sverige är bäst på 4g" kan man tolka hur man vill, finns ju bara i storstäderna vid detta tillfälle (med bra signal etc) och vi har inte alls många personer som använder 4G telefoner/modem kontra 3G, bandbredd/delat på X antal personer någon ?

när wordfued kom så belastades 3G nätet otroligt mycket enligt bla Telia , och alla mobil operatörer hade inte förutspått denna smartphone explosion varför näten gick på knäna under en längre period. man kan ju undra vem som sitter på analytiker sätet i företagen...

de som levererar 4G skröt om hastigheter runt 80-100mbit att det kunde ersätta ADSL men leverar "bara" 20mbit här i glesbyggda Sverige?
när det dessutom drar ÄNNU mer ström av telefonerna och vi redan har problem med att 3G nätet suger ur musten fort vid användande kontra wifi.
4G modem kan jag inte uttala mig om då jag bara har erfarenhet av 3G modem.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av ElZoido:

Ni som klagar på att dom borde bygga ut 3G istället, halva poängen med LTE här är ju att det kommer att köras i bl.a. 800 och 900mhz banden och på såvis ge bättre täckning än 3G med dom stora operatörerna.

Sant, men man kan inte ringa i 4G nätet så det tror jag kvittar i alla fall för mig med Tre.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenn3SaataN:

3g teckning existerar inte ute i stugan och det ligger ändå precis utanför Sölvesborg.

Antar att Torsö området fortfarande är ett svart hål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Sant, men man kan inte ringa i 4G nätet så det tror jag kvittar i alla fall för mig med Tre.

Då är det ju lite knepigt om man inte har GSM-täckning.
Jag har haft ca 4kbit/s ner via GPRS på mitt landställe så internet har bara använts till det absolut nödvändigaste med mycket tålamod. Nu har tele2(och telenor) byggt ut 4G där så det ska bli intressant att se vilken hastighet jag kan få ut nästa gång jag åker upp.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

Sverige är bäst i världen på att hålla höga nedladdningshastigheter i mobila nät...
Hur ligger vi till i nedladdningsligan då?

Permalänk
Medlem

22Mbit är såklart bra men i centrala malmö så har jag haft 25Mbit med Tre på min Iphone 5.
Kan inte påstå att jag saknar LTE/4G direkt.

Permalänk
Medlem

Aftonbladet gjorde en undersökning av hur lätt det var att bryta sig in i olika bilar för ett par år sedan.
Rubriken löd, i sann AB-patriotism, "Volvo och Saab toppar lista över inbrottssäkra bilar".
Då det är vida känt att en Saab går att öppna med en glasspinne (kunde öppna polarens med min BMW-nyckel) blev man ju nyfiken hur detta kunde stämma.
Bilarna som testats var Volvo, Saab och Ford...

Att Japan ligger på en bottennotering är ju lite Aftonbladet-journalistik.
9 i världen är knappast en bottennotering.
Saknas ganska många andra länder i den grafen...

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Detta betyder ju inte att Sverige har bäst 4g-nät...... Sverige har en densitet på runt 20 pers/kvadratkilometer.... Vilket är väldigt lågt.....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hevin:

Detta betyder ju inte att Sverige har bäst 4g-nät...... Sverige har en densitet på runt 20 pers/kvadratkilometer.... Vilket är väldigt lågt.....

Vilket gör att man har färre kunder och måste täcka en större yta.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Har 55/16 med 18ms ping hemma med Telias mobila bredband genom en bryggad Dovado Tiny. Är helnöjd. Det enda problemet är den låga datagränsen (40GB/månad) men det är väl priset för en snabb, portabel anslutning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Tänk så mycket mer bäst i världen Sverige hade varit på 4G om nätet hade fungerat lika bra ute på landsbygden som inne i staden. I centrala Uppsala låg jag mellan 70 och 80 Mbit/s när jag testade för någon månad sedan, men här ute i skogen där jag bor är det mindre än 3 Mbit/s och instabil uppkoppling som gäller, trots två stycken välriktade riktantenner. Det var bättre i höstas, men Telenor hävdar bestämt att de inte har några problem med masterna här om kring.

Kort och gott tycker jag det verkar som att operatörerna är väl lata med utbyggnaden av just 4G. Får väl hoppas att den latheten bara är tillfällig. Skall bli spännande att se vad framtiden för med sig i alla fall. Just nu är det åt minstone relativt lovande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

toppat 23 mbit nedströms med min iphone 5 vid hötorget på 3g nätet. Dock en absolut topp - snittar runt 14-20 inne i city

Det är snitt, du kommer maxa långt över 23Mbit med 4G.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Härligt för oss Svenskar! Antar att Telia står bakom mycket av detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Därför man väljer den ända riktiga telefonen, 920!

That's ENDA to you, Mr. 920.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schnitz:

Men vad är det för wifi som har 215 i ping?

Jag inte, jag kollade bara på diagramet.

Men sant, 215 ms låter högt...

Permalänk
Skrivet av eXale:

Antar att Torsö området fortfarande är ett svart hål?

Vet inte om Sandviken riktigt räknas till Torsö området men i de trakterna jag syftar på ja. Det är helt stört hur man bara 1km därifrån kan ha bra 3g teckning men i Sandviken är det med nöd och näppe man hör vad folk säger i mobilen...

Permalänk
Medlem

Härligt!

Permalänk
Medlem

Att en av de populäraste LTE-telefonerna (iphone 5) inte fungerar med vårat nät lär bidra en hel del till att bandbredd inte dras ner mer.

Permalänk

Skaffade maxi unlimited tele2 med Samsung galaxy s2 lte och har haft den i 10 månader nu: mitt hastighets rekord på 4g fick jag i 5;ans varuhus i göteborg på 75,9 mbit/s ner och 8,5 mbit/s upp, men annars brukar det ligga på hemma i Borås runt 30 ner och 3-6 upp. anslutningen är ganska kännslig så brukar köra på 3g istället där jag har stabil H+ eller H och det räcker gott oväl pluss att jag "bara" behöver ladda mobilen en gång per dag ^^

kan lägga till att pappa har samsung galaxy s3 lte med halebop på telias nät och efter lite gnäll på halebop så fick tillslut pappa 4g täckning ute i fristad som är på landet 1 mil utanför borås, då det stod på täckningkartan att han skulle ha 4g men fick det inte ändå men dem löste det på nåt sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

That's ENDA to you, Mr. 920.

pinsamt, ställer mig i ett hörn och skäms.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Inaktiv

Måhända, men se till att fixa utsträckningen av 3G först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Att Japan ligger på så låga genomsnittshastigheter kan väl bero på att det kan finnas väldigt många användare där?

Har för mig att Japan planerar 5G ?

Permalänk
Skrivet av Vendin:

Tycker det hade vart mer behövligt och sattsa på ett stabilt och väl utbygt 3g nät där man värkligen kan nyttja det vart man än är.. Så jävla tråkigt när man sitter i bilen och streamar spotify etc. och den börjar buffra efter motorvägarna...

Jag ska till Visingsö nu i helgen och ska LAN'a, 3G där genom 3 är skamligt (upp till 0.5Mbit om man har tur, medans Tele2 har 5Mbit+).
Laga 3G innan 4G sätts in på heltid iaf.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det är en av nackdelarna med att Sverige alltid ska ha så bråttom med att ha saker, då blev det fel frekvens de valde istället mot vad de flesta andra använder, men det kommer, Telia, Tele2 och Telenor har haft tillstånd att köra igång på 1800MHz sedan 1 Januari, så de ska komma igång under våren så att det fungerar på iPhone med

Skickades från m.sweclockers.com

Konstigt att andra tillverkare då lyckades leverera enheter med stöd för 4G. Varför inte iPhone fungerar hänger helt och hållet på Apple och inte på att vi var först ut med 4G.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

instämmer, de som gjorde det testet borde ha suttit PÅ masten i så fall när de gjorde detta, och sedan stått bakom en betongvägg när de testade över wifi.

och att "Sverige är bäst på 4g" kan man tolka hur man vill, finns ju bara i storstäderna vid detta tillfälle (med bra signal etc) och vi har inte alls många personer som använder 4G telefoner/modem kontra 3G, bandbredd/delat på X antal personer någon ?

när wordfued kom så belastades 3G nätet otroligt mycket enligt bla Telia , och alla mobil operatörer hade inte förutspått denna smartphone explosion varför näten gick på knäna under en längre period. man kan ju undra vem som sitter på analytiker sätet i företagen...

de som levererar 4G skröt om hastigheter runt 80-100mbit att det kunde ersätta ADSL men leverar "bara" 20mbit här i glesbyggda Sverige?
när det dessutom drar ÄNNU mer ström av telefonerna och vi redan har problem med att 3G nätet suger ur musten fort vid användande kontra wifi.
4G modem kan jag inte uttala mig om då jag bara har erfarenhet av 3G modem.

Det är möjligt de jämfört respnstiden över WiFi+Internetanslutning mot bara 4G. Och i sådana fall kan det absolut bli bättre beroende på vad för Internetanslutning som ligger bakom. 4G kan i många fall ha snabbare responstid än ADSL t.ex.

Att testet görs mot en något avlägsen punkt på Internet förklarar även de annars höga responstiderna.

Jag bor tillfälligt i en by med 5-6000 invånare och har 4G-täckning. Men sen bor jag iofs i Skåne, ett distrikt som verkar prioriteras en del. Här är det heller inga problem med hastigheterna eller överbelastning på masterna. Skåne är dessutom inte direkt glesbyggt jämfört med resten av landet så det borde vara högre belastning på masterna här än på vissa andra ställen.

Som med all annan trådlös anslutning så kan det variera en del. 80Mbit/s är maxhastighet i dagens LTE. Du bör dock aldrig förvänta dig mer än 30-40Mbit/s och då har du ändå helt okej förhållanden.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Det är snitt, du kommer maxa långt över 23Mbit med 4G.

ja, självklart - men då måste ditt avtal tillåta det.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dampis:

Men nästa år har ju redan iPhone 5S och 6 redan kommit (enligt rykten) så då kanske det redan funkar ändå

Nästa år?! iPhone 5S kommer i år, det har blivit 2013 för en och en halv månad sedan. iPhone 6 kommer inte i år, enligt rykten är det en iPhone Math + en icke namngiven som enligt rykten kommer utöver, men jag tvivlar på det och hoppas det endast är rykten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Optimalt används flera frekvenser.
800/900 är för lång distans (Telia / Telenor+Tele2), vi saknar helt något mellan alternativ som 1800, men använder 2600 frekvensen som är standard för tätbyggnad.

Lägre frekvenser ger bättre räckvid men blir som resultat lättare överbelastat. Högre frekvens har sämmre räckvid, men kan mycket lättare grupperas/isoleras - vilket ger bättre hastighet.

Ja...i Sverige, som tros vara en stormakt och ett av världens största länder enligt vissa tydligen, så alla rättar sig efter vad Sverige använder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!