Vilket gymnasie + linje? || Spelutvecklare (Designer & Coder)

Permalänk

Vilket gymnasie + linje? || Spelutvecklare (Designer & Coder)

Hittade inte riktigt rätt kategori för denna, så jag ba placerade den här.

Jag har alltså en fråga. Jag har sedan länge velat bli spelutvecklare. Jag ansökte till John Bauer här i Uppsala (med Informations- och medieteknik inriktning, i hopp om att bli spelutvecklare). Fast jag vet inte riktigt om det var rätt linje att välja? Plus att JB verkar ha en massa negativ kritik.

Därför undrar jag, vet ni några tänkbara gymnasium där de enbart fokuserar på spelutveckling?

Tackar på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Finns ju endel, Ljud och Bildskolan ska ha en spelinriktning.
Dock tycker jag inte du ska läsa det på gymnasiet, välj en tradionellt teknik-linje, satsa på Matte E och Fysik B, eller vad det nu heter nu för tiden, så har du i princip öppet för alla framtida utbildningar inom data och informations-teknik. Efter det kan det vara värt att kolla på spelutveckling, om det verkligen är det du vill göra.

Permalänk
Medlem

Natur eller teknik med så mycket matte som möjligt, fysik B(2?) och kemi A(1?) för rätt behörighet. Vill man bli spelutvecklare är det högskolan man får satsa på. Visst kan man lyckas även utan högre utbildning men då får man vara riktigt duktig och ha många projekt på fritiden som man kan visa upp för eventuell framtida arbetsgivare.

Permalänk
Skrivet av Murer:

Natur eller teknik med så mycket matte som möjligt, fysik B(2?) och kemi A(1?) för rätt behörighet. Vill man bli spelutvecklare är det högskolan man får satsa på. Visst kan man lyckas även utan högre utbildning men då får man vara riktigt duktig och ha många projekt på fritiden som man kan visa upp för eventuell framtida arbetsgivare.

http://www.jbgymnasiet.se/program/teknik-it
> http://gyazo.com/1d2a22555414918f5451701c1690118d.png?1361370...
> http://gyazo.com/bf50dc7df4c89ab1da2a8b7061a575fb.png?1361370...

Så dessa vore inte bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Så dessa vore inte bra?

Innehåller den de kurser som rekommenderades?

Väljer du till Fysik 2 (B) och Matte 4(D), 5(E) så har du en bra teknisk bas att stå på med den utbildningen till alla fortsatta studier.

Permalänk

Jag skulle råda att göra som jag har och som flera andra har föreslagit. Välj en naturlinje och försök att välja till Programmering 1 och 2 på IV-valet. Därefter kan du se om du verkligen vill bli spelutvecklare och kan sedan söka in på ett bra universitet. Jag har hört dåliga saker om john bauer, och skulle inte söka dit om du har stora mål och ambitioner förutom att spela spel på lektionstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Håller helt med.
På gymnasiet bör man satsa så mycket man kan på basfärdigheter och speciellt matte för att få en så bra grund till att studera vidare på högskolan/universitetet.
Anledningen är dels att det krävs en stabil grund att stå på för att bli spelutvecklare och dels för att alla dylika inriktningar på gymnasienivå som jag hört talas om lär suga rätt ordentligt. Det är stor risk att den "spelutveckling" som ett gymnasium skyltar med mest är ett lockbete för att få elever till skolan, men där man lär sig ytterst lite.
Det man lär sig i programmeringen under gymnasiet är också oftast sådant som tar ett par veckor på högskolan att läsa in.

Om du är ambitiös kan du alltid läsa programmering och lära dig på egen hand som fritidsintresse vid sidan av gymnasiestudierna.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Innehåller den de kurser som rekommenderades?

Väljer du till Fysik 2 (B) och Matte 4(D), 5(E) så har du en bra teknisk bas att stå på med den utbildningen till alla fortsatta studier.

Fysik B/2 och Matte 5/E krävs för de flesta civilingenjörsutbildningar inom data/IT-relaterade ämnen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Fysik B/2 och Matte 5/E krävs för de flesta civilingenjörsutbildningar inom data/IT-relaterade ämnen.

Ja precis. Därför är utbildningen OK under förutsättning att dessa kurser väljs till.

Permalänk

Går själv på NTI Gymnasiet på Teknikprogrammet. Men för att bli programmerare så ska du helst välja den tekniska fördjupningen på gymnasiet. Vi har Teknik- och Programmeringsfördjupning, men teknikfördjupningen är bättre när det kommer till civilingenjörsutbildningar.

Har kollat runt sen tidigare på civilingenjörsutbildningar inom datateknik och lite inom spelprogrammering. Krävs att du har Fysik 2 och Matte 4 eller 5.

Edit: Ta JB som sista alternativ. Har fått sån grymt dålig kritik i flera städer som jag sett det.

Permalänk
Medlem

kan säga vilket gymnasie man INTE ska välja.. IT-GYMNAISET - elever är kor, lärare är mjölkare...
8/10 lärare är inte legitima lärare... blev ombed att sluta fråga så mycket frågor en gång och blev tillsagd att gå ut utav min svenska lärare... hon kan förövrigt inte svenska själv... min filosofi lärare sa att tolerans och tålamod inte är synonymer... a the list goes on, retardation in this school.
rutten skola.

+ att om du vill bli speldesigner som du har uttryckt dig vad är det exakt du vill designa... finns allt från texturer till själva banans uppbyggnad.
att välja gymnasium efter spel skapande är idiotiskt, gå Natur eller något istället och gör spel skapandet till en hobby tills du börjar universitetet, allt dom lär dig i gymnasiet är saker du lär dig på google under en vecka.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Ja precis. Därför är utbildningen OK under förutsättning att dessa kurser väljs till.

Jag är helt ute och cyklar här. Hur väljer jag till dessa och vad är det jag skall lägga till? :$

Permalänk
Skrivet av Plutoniumxx:

Jag är helt ute och cyklar här. Hur väljer jag till dessa och vad är det jag skall lägga till? :$

Fysik 2,
Matte 4 (& 5)

Permalänk
Skrivet av Venefilyn:

Går själv på NTI Gymnasiet på Teknikprogrammet. Men för att bli programmerare så ska du helst välja den tekniska fördjupningen på gymnasiet. Vi har Teknik- och Programmeringsfördjupning, men teknikfördjupningen är bättre när det kommer till civilingenjörsutbildningar.

Har kollat runt sen tidigare på civilingenjörsutbildningar inom datateknik och lite inom spelprogrammering. Krävs att du har Fysik 2 och Matte 4 eller 5.

Edit: Ta JB som sista alternativ. Har fått sån grymt dålig kritik i flera städer som jag sett det.

Attans. Har redan ansökt med JB som första alternativ samt Fyrisskolan (också Info- och medieteknik) som andra. Det går ju dock att ändra i maj. :')

Permalänk
Avstängd

Jag skulle antingen ha valt en naturlinje eller teknik (som jag går nu). Om du går teknik teknik så får du matte 4, fysik 2 och kemi 1 (det är i de allra flesta fallen kraven för en tekniskt högskola) då har du också möjligheten att lägga till matte 5.

Vi läste också programmering 1 det är en bra kurs om du vill känna på programmering du lär dig grunder men inte mycket mer en så, ingen ting du inte skulle kunna ta igen ganska fort. Programmering 2 har jag inte läst så kan inte säga någonting om den kursen.

Permalänk
Medlem

Hej där Platoniumxx

jag "är" det du letar efter. Dataspels Designer med insalg av programmering.
jag håller just nu på att göra mitt examensarbete på ett spel företag som heter "Ludosity Learning"

Gymnasium så gick jag "Telit" i skövde, en högskoleförberedande linje som, när jag fick där, inenhöll ganska mycket programmering (C++ och java), nätverk (Cisco), matte (A-C eller upp till E) och generella dator ämnen.

(( IT Gymnasiet, Skövde, är inte lika bra eller har lika höga standarder som t.ex. Telit (hade på min tid) där gick det, sneast jag vet 120 elever varje år, medans det på telit gick 16.)

generellt så är den kunskapen du får på gymnasiet inte så mycket värt. det jag fått använding av har varit Cisco, Matten och ett uns programmering. den programmering man fick lära sig lär du dig på 2 veckor på högskolan.
=
du MÅSTE inte gå en strikt data linje på gymnasiet, även om cisco och matte är bra att gå.

efter åt så gjorde jag lite andra saker som inte är relaterat, men för 2.5 år sen så sökte jag in på
Dataspelsutveckling - Design i skövde.

Det har varit jätte bra. jag har under sommarna läst extra kurser så att jag får in mer programmering i min utbildning. i slutet valde jag när vi fick välja egna kurser. att gå kreatitv skrivande (för min dyslexi mest) men hade lika gärna kunnat gått C# -> AI programmering. osv

skolan har i dagsläget flera dataspelsutvecklings linjer. (kan vara flera... men det är dessa jag kommer på nu)

Dataspelsutveckling - Design <- går jag
Dataspelsutveckling - programmering
Dataspelsutveckling - Grafik (2d eller 3d)
Dataspelsutveckling - ljud/musik
Dataspelsutveckling - Storywriting

skicka ett PM om du vill ha mer detaljerad information eller har frågor. jag svarar gärna.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Du väljer till dina valfria kurser till eget val inför 3:e året alltså långt efter du väl börjat plugga.
Så fungerade det åtminstånde när jag läste på gymnasiet.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Du väljer till dina valfria kurser till eget val inför 3:e året alltså långt efter du väl börjat plugga.
Så fungerade det åtminstånde när jag läste på gymnasiet.

Kan vara inför andra året också som vi fick.

Permalänk
Inaktiv

Tänk framåt istället, gymnasiet är förbyggande för högskola, du kommer inte gå klart gymnasiet och förvänta dig få ett jobb så attraktivt som de du söker. Istället tänk ett steg till, högskola, kolla efter en högskola eller universitet med spelutvecklings program och se vad de kräver för att du ska komma in på dom.

Har en vän som gick natur som sedan gick till The Game Assambly i Malmö och idag jobbar han på Codemasters i Storbritannien och han fick jobba HÅRT.

Inte för att avskräcka dig men chansen att få jobba med sådant här är mycket mycket liten, du måste vara redo att jobba mycket och lite till för att kunna ha chansen att sen bli spelutvecklare.

Så:

1. Hitta en högskola med spelutvecklings program.
2. Läs deras krav och hitta en gymnasie utbildning som gör att du upp når och går över kraven, tänk på att kraven skiftar ifrån år till år på högskola så du måste kanske ha en väldigt mångsidig gymnasie utbildning. Det finns listor på hur kraven sett ut år för år, annars fråga din sådan där "studie yrkes vägledare" eller vad det heter, om de kan hjälpa dig hitta rätt i röran.
3. Programmering, design eller art? Hitta ditt område och börja träna med det redan nu.
4. Bemästra engelska, du är körd i spelindustrin utan engelska... det är skillnaden mellan ett jobb med spel och ett på McDonalds.

Permalänk

Matematiken

Det viktigaste är att du verkligen gillar matematik eftersom att nästan allt med datorer och framförallt spel har med matematik att göra.
och matematiken på gymnasiet är ju mycket lätt jämfört med högskolans matematik. samtidigt brukar de som, börjar på gymnasiet få en chock över hur "svår" matematiken är jämfört med grundskolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Inte för att avskräcka dig men chansen att få jobba med sådant här är mycket mycket liten, du måste vara redo att jobba mycket och lite till för att kunna ha chansen att sen bli spelutvecklare.

Vad jag förstått så är även spelutveckling knappast det drömjobb de flesta föreställer sig även om man väl får det till slut.

Många spelstudios kräver att utvecklarna är beredda att jobba 10-14 timmars dagar samt helger utan övertidsersättning, iaf när det börjar närma sig release.

Dessutom kan lönen vara så låg som hälften av vad lika skickliga programmerare eller liknande kan få på ett annat större företag som gör annan mjukvara än spel. Har hört om de som tackat nej till erbjudanden om jobb med 50k i lön för att få jobba kvar med spelutveckling för 25k i månaden.

Vissa studior har även satt i system att anställa fler medarbetare som bara hjälper till i slutfasen av projekten då mest behövs, för att sedan sparka dem igen lagom till spelet släpps och provanställningstiden går ut (6mån).

Detta är iaf vad jag hört (känner 3 stycken som jobbar med datorspelsutveckling på olika sätt)

Permalänk
Skrivet av Zeke666Varg:

Det viktigaste är att du verkligen gillar matematik eftersom att nästan allt med datorer och framförallt spel har med matematik att göra.
och matematiken på gymnasiet är ju mycket lätt jämfört med högskolans matematik. samtidigt brukar de som, börjar på gymnasiet få en chock över hur "svår" matematiken är jämfört med grundskolan.

Jag hatar matematik. Har för tillfället betyget C i matte. Men jag står gärna ut med mycket matematik i ett par år för att bli spelutvecklare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Vad jag förstått så är även spelutveckling knappast det drömjobb de flesta föreställer sig även om man väl får det till slut.

Många spelstudios kräver att utvecklarna är beredda att jobba 10-14 timmars dagar samt helger utan övertidsersättning, iaf när det börjar närma sig release.

Dessutom kan lönen vara så låg som hälften av vad lika skickliga programmerare eller liknande kan få på ett annat större företag som gör annan mjukvara än spel.

Vissa studior har även satt i system att anställa fler medarbetare som bara hjälper till i slutfasen av projekten då mest behövs, för att sedan sparka dem igen lagom till spelet släpps och provanställningstiden går ut (6mån).

Detta är iaf vad jag hört (känner 3 stycken som jobbar med datorspelsutveckling på olika sätt)

Indeed, det är inte ideal förhållande med lön och arbetsförhållande osv. Men de som jobbar med det brinner verkligen iallafall de två jag känner som jobbar med det. De säger att det är lite som att ha ett barn som är 2 år, det är mesta dels jobbigt och mycket slit men skulle du ta det ifrån dom skulle de knivhugga dig. ;P

Därför måste man vara säker att man är en av dom som brinner för det. Annars arbeta med vilket annat jobb som helst och gör detta på fritiden lite så där indie vid sidan av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Plutoniumxx:

Jag hatar matematik. Har för tillfället betyget C i matte. Men jag står gärna ut med mycket matematik i ett par år för att bli spelutvecklare.

Det är resten av ditt liv du ska stå ut med det särskilt ekvationer.

Permalänk
Skrivet av anon179502:

Det är resten av ditt liv du ska stå ut med det särskilt ekvationer.

Well, matte är till för att läras.

Permalänk

matematik är roligt

På gymnasiet ska du läsa matematik 1, 2, 3 och 4 och fysik ( som också nästan bara är matematik) 1 och 2 och sedan brukar det vara upp till ett år (8 timmar per dag 5 dagar i veckan) med bara matematik på högskolan. Du bör läsa mer matematik än det för att öka din konkurrenskraft.

jag blir lite orolig när du säger att du hatar matematik (ditt betyg säger det också) och sedan vill ha ett jobb som handlar om matematik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Well, matte är till för att läras.

Fast om du varken tycker att matte är kul eller att du är särskilt bra på det skulle jag inte rekomendera att programmera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Hittade inte riktigt rätt kategori för denna, så jag ba placerade den här.

Jag har alltså en fråga. Jag har sedan länge velat bli spelutvecklare. Jag ansökte till John Bauer här i Uppsala (med Informations- och medieteknik inriktning, i hopp om att bli spelutvecklare). Fast jag vet inte riktigt om det var rätt linje att välja? Plus att JB verkar ha en massa negativ kritik.

Därför undrar jag, vet ni några tänkbara gymnasium där de enbart fokuserar på spelutveckling?

Tackar på förhand!

Du kan läsa till spelutvecklare både vid högskolan i skövde och på gotland mig veterligen. Vill du verkligen arbeta med spel borde du välja den inriktingen som har mest inslag av programmering / grafisk design och sikta på riktigt bra betyg för att sedan söka vidare till någon av nämnda högskolor. Tror det blir extremt svårt för dig att få jobb på någon spelstudie med enbart gymnasie i ryggen.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

Håller med samtliga talare här, gå en linje som kombinerar matte med teknik och datakunskap så får de de grundläggande krav för att plugga vidare samt att du får hålla på med datorer och kan börja på programmering i tidig ålder med små projekt och liknande.

Jag tyckte inte heller matte är "kul" men jag la ner riktigt mycket tid på att plugga matte och jag tycker faktiskt det blev kul när man förstår det, men det handlar om engagemang.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Du kan läsa till spelutvecklare både vid högskolan i skövde och på gotland mig veterligen. Vill du verkligen arbeta med spel borde du välja den inriktingen som har mest inslag av programmering / grafisk design och sikta på riktigt bra betyg för att sedan söka vidare till någon av nämnda högskolor. Tror det blir extremt svårt för dig att få jobb på någon spelstudie med enbart gymnasie i ryggen.

oy oy, det är skildnad på grafik och design.

Dataspelsutveckling - Design -> hur fungerar spelet, stats på items, vad ska den här bossen göra
Dataspelsutveckling - Grafik -> 3D modelering, Texturer, animering, Sprites

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |