Vilket gymnasie + linje? || Spelutvecklare (Designer & Coder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKz112:

Man behöver absolut inte tung matte för att bli spelprogrammerare.

Självklart inte. Ett spel består ju av så mycket mer än fysiksimuleringar och rendering. Hur mycket matte som egentligen behövs för att bli spelprogrammerare går ju inte att svara på. Det är ju som att säga att det krävs mycket bränsle för att köra en bil. Men mycket matte skadar aldrig, och gör att man kan välja mer i framtiden utan att läsa upp något. Sen kanske TS helt plötsligt i 3:an av gymnasiet blir sugen på att plugga annat, och då är det ju klart mycket lättare att välja annan bransch om man läst ingenjörsbehörighet(?).

Skrivet av DeadPixel:

Exakt! Det krävs matematik 3b eller 3c för att komma in på de flesta högskolorna med spelprogrammering

Vad är motsvarigheterna till matematik 3b och 3c för gamla gymnasieskolan? Som sagt, spelprogrammering kan innebära mycket. Jag har sett vissa (ingenjörs)utbildningar där mattekraven varit lägre än på andra skolor, men där måste man läsa mattekurser som förbereder en inför standardkurserna linjär algebra och envariabelanalys vilket jag tycker låter tråkigare och jobbigare än att ha läst skiten på gymnasiet.

Permalänk

Vad är motsvarigheterna till matematik 3b och 3c för gamla gymnasieskolan? Som sagt, spelprogrammering kan innebära mycket. Jag har sett vissa (ingenjörs)utbildningar där mattekraven varit lägre än på andra skolor, men där måste man läsa mattekurser som förbereder en inför standardkurserna linjär algebra och envariabelanalys vilket jag tycker låter tråkigare och jobbigare än att ha läst skiten på gymnasiet.

Motsvarigheterna mellan matematik 3b och 3c iaf vad jag vet är b mattekurserna läser samhällena, ekonomerna och någon mer venne, c kurserna läser naturvetarna och teknisterna. Vad det motsvarar i den gamla gymnasieskolan har jag ingen aning om eftersom jag är i den nya. Men min gissning är typ Matte C

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Skriver ett inlägg till i tråden som också får bli mitt sista hoppas jag. Ser att vissa har blivit helt sålda på att läsa spelprogrammering på gymnasiet istället för att göra get på högskolan. Det finns en väldigt enkel förklaring till varför det går att välja spelutveckling/design på gymnasiet och det är att det lockar folk, inte för att det ger rätt kompetens för att bli spel utvecklare. Givetvis beror det i viss mån på vad av man har för mål, men om man tänker trippel A titlar är det helt uteslutet att läsa in den kompetensen på gymnasiet.

Gillar du inte plugga matte måste du nödvändigtvis inte bli civilingenjör utan kan läsa till högskoleingenjör (det är dock långt ifrån fritt från matte bör man vara medveten om, men är bara 3 år istället för 5 år) och det kommer ändå ge extremt mycket bättre kompetens än vad någon som söker jobb direkt efter gymnasiet har. Seriösa studios anställer dessutom INGA utvecklare utan högskoleexamen eller likande behörighet om du inte har extremt goda kontakter. Den som tror att gymnasiekompetens går att jämföra med högskolekompetens konkurrensmässigt vet inte vad den snackar om och är garanterat ingen akademiker själv.

Nu menar jag främst utvecklings och designjobb inom det tekniska området, rekommenderar dock även högskoleutbildning om du inte vill jobba med tekniken utan snarare med bredare begreppet design, modellering, osv. inom lämpliga motsvarande program. Kan tillägga att normalt sett är det Matte D som är minimum, på vissa tekniska högskolor är det Matte E så det rekommenderar jag starkt att läsa.

Detta svar kan verka rakt, men det är viktigt att inte fjanta bort sin framtid med gymnasievalet och få en realistisk bild direkt av möjligheterna. Så hoppas det hjälpte dig att fatta ett bättre beslut och inte avskräckte dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBoX:

Skriver ett inlägg till i tråden som också får bli mitt sista hoppas jag. Ser att vissa har blivit helt sålda på att läsa spelprogrammering på gymnasiet istället för att göra get på högskolan. Det finns en väldigt enkel förklaring till varför det går att välja spelutveckling/design på gymnasiet och det är att det lockar folk, inte för att det ger rätt kompetens för att bli spel utvecklare. Givetvis beror det i viss mån på vad av man har för mål, men om man tänker trippel A titlar är det helt uteslutet att läsa in den kompetensen på gymnasiet.

Gillar du inte plugga matte måste du nödvändigtvis inte bli civilingenjör utan kan läsa till högskoleingenjör (det är dock långt ifrån fritt från matte bör man vara medveten om, men är bara 3 år istället för 5 år) och det kommer ändå ge extremt mycket bättre kompetens än vad någon som söker jobb direkt efter gymnasiet har. Seriösa studios anställer dessutom INGA utvecklare utan högskoleexamen eller likande behörighet om du inte har extremt goda kontakter. Den som tror att gymnasiekompetens går att jämföra med högskolekompetens konkurrensmässigt vet inte vad den snackar om och är garanterat ingen akademiker själv.

Nu menar jag främst utvecklings och designjobb inom det tekniska området, rekommenderar dock även högskoleutbildning om du inte vill jobba med tekniken utan snarare med bredare begreppet design, modellering, osv. inom lämpliga motsvarande program. Kan tillägga att normalt sett är det Matte D som är minimum, på vissa tekniska högskolor är det Matte E så det rekommenderar jag starkt att läsa.

Detta svar kan verka rakt, men det är viktigt att inte fjanta bort sin framtid med gymnasievalet och få en realistisk bild direkt av möjligheterna. Så hoppas det hjälpte dig att fatta ett bättre beslut och inte avskräckte dig

Alternativt läser man Matte C och pluggar på http://thegameassembly.com/
Så sparar man 3 års studier också.

Permalänk
Medlem

Allt det där om "Natur är bättre" går själv teknik på NTI Gymnasiet, det enda som skiljer utbildningarna är att du läser teknik(som är ett väldigt användbart ämne för den delen) och programmering istället för biologi och språk som du inte har så stor användning av inom spelutveckling. Och det finns matte 4,5 och fysik 2 precis som på natur men dem är inte obligatoriska. Så varför gå natur när man lika gärna kan gå teknik? Du får exakt samma behörigheter (man får till och med mer meritpoäng på tekniska högskolor av programmering).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKz112:

Alternativt läser man Matte C och pluggar på http://thegameassembly.com/
Så sparar man 3 års studier också.

För mig låter "Så sparar man 3 års studier också." mycket konstigt. Förvisso kanske det ger kompetensen han efterfrågar och då är ju allt bra, men det är inte så att man sparar någon tid utan snarare hoppar över 3 år. Tid investerad i studier är mycket värt om man läser en vettig utbildning snarare än slöseri. Ser att det är en yrkesutbildning och inte några högre akademiska studier så man bör inte förvänta sig samma kompetens och lön som t.ex. en civilingenjör har. Lite väl specialiserad vilket mest är onödigt då man ganska enkelt kan sätta sig in i det ändå.

Permalänk
Medlem

Jag går på John Bauer, IT-Systemutveckling och där läser vi matte 1c, 2c och just nu 3 C, dvs samma matte som naturvetenskap. Dock ska jag lägga till Matte 4c och 5c samt fysik 2 för att läsa vidare på BTH till spelutvecklare.

Och detta med att John Bauer har dåligt kritig tycker jag är skamligt, inget fel på John Bauer skolan jag går på, anledningen till att det "lyser" upp mer i median ifall något händer på JB är för att det inte är en komunal skola så komunen skyddar den inte lika mycket.

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBoX:

För mig låter "Så sparar man 3 års studier också." mycket konstigt. Förvisso kanske det ger kompetensen han efterfrågar och då är ju allt bra, men det är inte så att man sparar någon tid utan snarare hoppar över 3 år. Tid investerad i studier är mycket värt om man läser en vettig utbildning snarare än slöseri. Ser att det är en yrkesutbildning och inte några högre akademiska studier så man bör inte förvänta sig samma kompetens och lön som t.ex. en civilingenjör har. Lite väl specialiserad vilket mest är onödigt då man ganska enkelt kan sätta sig in i det ändå.

Man blir spelprogrammerare på thegameassembly. Är det spelprogrammerare man vill bli så finns det inte en bättre utbildning i Sverige. Jag och mina klasskamrater jobbar på Massive, Remedy, Machine Games, Avalanche osv. Ställen man inte blir anställd på om man inte kan sin sak.

Permalänk
Skrivet av MiKz112:

Man blir spelprogrammerare på thegameassembly. Är det spelprogrammerare man vill bli så finns det inte en bättre utbildning i Sverige. Jag och mina klasskamrater jobbar på Massive, Remedy, Machine Games, Avalanche osv. Ställen man inte blir anställd på om man inte kan sin sak.

Vilket gymnasie/linje gick du på? Hur mycket tjänar du? Vad för slags spel programmerar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Vilket gymnasie/linje gick du på? Hur mycket tjänar du? Vad för slags spel programmerar ni?

Jag gick natur. Man blir inte rik på spelprogrammering i Sverige(Med vissa undantag). http://www.massive.se/

Permalänk
Skrivet av MiKz112:

Jag gick natur. Man blir inte rik på spelprogrammering i Sverige(Med vissa undantag). http://www.massive.se/

well, hur mycket tjänar du då?

edit: jag menar, inte kul alls att spendera 7 år från och med nu på ett yrke man inte tjänar någonting alls på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

well, hur mycket tjänar du då?

edit: jag menar, inte kul alls att spendera 7 år från och med nu på ett yrke man inte tjänar någonting alls på.

Det är väldigt olika vad programmerare tjänar. Typiska ingångslöner är väl kring 25-30000. Är man duktig kan man dock tjäna väldigt mycket mer och speciellt om man typ skapar ett nytt Minecraft eller liknande. Det är dock knappast något realistiskt mål för de flesta.
Vill man bli rik är det inte programmering man bör satsa på om man inte sitter och håller på någon väldigt bra ide' och/eller har enorm talang.

Sedan beror det väldigt mycket på om man menar i Sverige eller i andra I-länder. I USA och redan i Tyskland så lönar sig akademisk utbildning något så otroligt mycket mer än här i Sverige där många klassiska arbetaryrken som elektriker och andra hantverkare ofta leder till jättelöner, utan krav på lång utbildning.
Att överhuvudtaget bli rik i Sverige på arbete oavsett yrke är svårt pga de höga skatterna och den hyfsat jämna låga lönenivå de flesta yrken ligger på här.
Men vill man bli någorlunda rik utan att behöva plugga knappt något alls så är det definitivt vissa klassiska arbetaryrken man bör satsa på.
(Sedan för att ingen ska misstolka : Ja, det finns även en massa arbetaryrken med skitlön.)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Det är väldigt olika vad programmerare tjänar. Typiska ingångslöner är väl kring 25-30000. Är man duktig kan man dock tjäna väldigt mycket mer och speciellt om man typ skapar ett nytt Minecraft eller liknande. Det är dock knappast något realistiskt mål för de flesta.
Vill man bli rik är det inte programmering man bör satsa på om man inte sitter och håller på någon väldigt bra ide' och/eller har enorm talang.

Sedan beror det väldigt mycket på om man menar i Sverige eller i andra I-länder. I USA och redan i Tyskland så lönar sig akademisk utbildning något så otroligt mycket mer än här i Sverige där många klassiska arbetaryrken som elektriker och andra hantverkare ofta leder till jättelöner, utan krav på lång utbildning.
Att överhuvudtaget bli rik i Sverige på arbete oavsett yrke är svårt pga de höga skatterna och den hyfsat jämna låga lönenivå de flesta yrken ligger på här.
Men vill man bli någorlunda rik utan att behöva plugga knappt något alls så är det definitivt vissa klassiska arbetaryrken man bör satsa på.
(Sedan för att ingen ska misstolka : Ja, det finns även en massa arbetaryrken med skitlön.)

Så ~30 är ungefär för en spelprogrammerare? Det är ju endå rätt så mycket :O... Hur mycket tjänar speldesigners?

Permalänk

Hej igen. Det lutar åt att det blir Natur på Katedralskolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det är väldigt olika vad programmerare tjänar. Typiska ingångslöner är väl kring 25-30000. Är man duktig kan man dock tjäna väldigt mycket mer och speciellt om man typ skapar ett nytt Minecraft eller liknande. Det är dock knappast något realistiskt mål för de flesta.
Vill man bli rik är det inte programmering man bör satsa på om man inte sitter och håller på någon väldigt bra ide' och/eller har enorm talang.

Sedan beror det väldigt mycket på om man menar i Sverige eller i andra I-länder. I USA och redan i Tyskland så lönar sig akademisk utbildning något så otroligt mycket mer än här i Sverige där många klassiska arbetaryrken som elektriker och andra hantverkare ofta leder till jättelöner, utan krav på lång utbildning.
Att överhuvudtaget bli rik i Sverige på arbete oavsett yrke är svårt pga de höga skatterna och den hyfsat jämna låga lönenivå de flesta yrken ligger på här.
Men vill man bli någorlunda rik utan att behöva plugga knappt något alls så är det definitivt vissa klassiska arbetaryrken man bör satsa på.
(Sedan för att ingen ska misstolka : Ja, det finns även en massa arbetaryrken med skitlön.)

Man blir inte rik av att jobba, kanske dock förmögen. Sen lönar sig det extremt mycket mer utomlands som du säger p.g.a. det extrema skattetrycket här. Det är inte häller riktigt accepterat att tjäna mycket pengar i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Hej igen. Det lutar åt att det blir Natur på Katedralskolan.

Det låter som ett bra val.
Att specialisera sig för mycket för tidigt brukar leda till problem senare. Bättre att se till att man har en stabil grund att stå på.
Se framför allt till att ta matten på allvar. Även om du inte tycker att det är sådär jättekul direkt så blir det betydligt roligare när man får bättre koll.
Matte verkar vara ett sådant ämne som det är lätt att hata eller gilla beroende på om man förstår eller inte.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Det låter som ett bra val.
Att specialisera sig för mycket för tidigt brukar leda till problem senare. Bättre att se till att man har en stabil grund att stå på.
Se framför allt till att ta matten på allvar. Även om du inte tycker att det är sådär jättekul direkt så blir det betydligt roligare när man får bättre koll.
Matte verkar vara ett sådant ämne som det är lätt att hata eller gilla beroende på om man förstår eller inte.

Fast jag vet inte riktigt.. John Bauer tekniklinje har ju ioförsig en väldans massa matte också. Jag har hört att vissa JB skolor suger något otroligt, medans andra faktiskt är bra. Så jag tror nog jag håller mig till JB. Så länge man kommer ur med relativt höga betyg!

Permalänk

Bumpar upp denna

Permalänk
Medlem

Säger som förut - ta IB om du vill plugga/jobba utomlands. IB-elever har i genomsnitt 30% bättre resultat på högskolan än naturelever, så det är verkligen en kvalitetsutbildning. Om du inte bryr dig om att bli bra på engelska och ändå tänker stanna i sverige skulle jag fortfarande råda dig till natur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Säger som förut - ta IB om du vill plugga/jobba utomlands. IB-elever har i genomsnitt 30% bättre resultat på högskolan än naturelever, så det är verkligen en kvalitetsutbildning. Om du inte bryr dig om att bli bra på engelska och ändå tänker stanna i sverige skulle jag fortfarande råda dig till natur.

Causation does not imply correlation.

Permalänk

Jag gick IT/natur(fick lägga till matte B C D E, fysik A B, Kemi A B). vill man verkligen lära sig programmera så är det på universitet. Visst gymnasie har programmerings kurser, som jag gjorde. Jag fick VG/MVG vi programmerade C#, och ärligt talat. Det är väldigt begränsat de 2 programmerings kurser. Jag fick bra betyg trots jag inte hade en överblickande syn på hur det fungerade. kanske finns 3 nu. Men det är alltid något, man måste börja någonstans. Men om du verkligen vill bli programmerare, är det it/natur eller teknik med ovannämnda kurser som tillval och sedan studera vidare som gäller.

Permalänk
Medlem

ok det har säkert vart uppe men det jag tycker är viktigast är att du väljer ett gymnasium som har bra lärare. Bra lärare och en studiemotiverad klass är absolut viktigast.

När jag gick i gymnasiet så spawnade det nya skolor lite överallt och många försökte locka till sig elever med typ data/web program osv. Dom skolorna var oftast skräp. Sanningen är att det du letar efter inte erbjuds på gymnasienivå, jag har iaf aldrig stött på någon skola som i realiteten erbjöd mer än några kurser på grundnivå.

mitt råd är att försöka hitta ett erkänt bra gymnasium och försöka komma in där. Betyg kan kanske vara en indikator? Välj en natur utbildning (kanske med teknisk inriktning för att få lite roligare kurser) och läs minst matte e och fysik b. Du kan välja till dom programmerings kurser som skolan erbjuder men utöver dom så får du pilla med det själv på fritiden.

försök få bra betyg och skriv högskoleprovet varje år så kan du sedan välja en högskoleutbildning som passar dig. Antagligen någon ingenjörsubildning ifall du vill syssla med spelutveckling. Lycka till!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Hittade inte riktigt rätt kategori för denna, så jag ba placerade den här.

Jag har alltså en fråga. Jag har sedan länge velat bli spelutvecklare. Jag ansökte till John Bauer här i Uppsala (med Informations- och medieteknik inriktning, i hopp om att bli spelutvecklare). Fast jag vet inte riktigt om det var rätt linje att välja? Plus att JB verkar ha en massa negativ kritik.

Därför undrar jag, vet ni några tänkbara gymnasium där de enbart fokuserar på spelutveckling?

Tackar på förhand!

Jag känner till att vi har en gymnasial spetsutbildning (borde vara riksintag med andra ord) här i Karlskrona som bedrivs i samarbete med Blekinge tekniska högskola. Så jag dumpar en länk här så får du själv försöka hitta den info du behöver och bedöma om det är något av intresse! Jag vet inga detaljer om utbildningen i sig men antar att den är något åt det hållet du söker! Jag känner dessutom Pascal som är kontaktperson bland lärarna och jag tycker du ska förbereda lite frågor och ringa honom! Jag är övertygad att du kommer få ett intressant samtal med en trevlig och inspirerande fransos!
http://www.karlskrona.se/sv/Gymnasieskolor/Gymnasievalet/Prog...

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Jag känner till att vi har en gymnasial spetsutbildning (borde vara riksintag med andra ord) här i Karlskrona som bedrivs i samarbete med Blekinge tekniska högskola. Så jag dumpar en länk här så får du själv försöka hitta den info du behöver och bedöma om det är något av intresse! Jag vet inga detaljer om utbildningen i sig men antar att den är något åt det hållet du söker! Jag känner dessutom Pascal som är kontaktperson bland lärarna och jag tycker du ska förbereda lite frågor och ringa honom! Jag är övertygad att du kommer få ett intressant samtal med en trevlig och inspirerande fransos!
http://www.karlskrona.se/sv/Gymnasieskolor/Gymnasievalet/Prog...

Låter väldigt intressant