Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

jag beskyller dom inte för sin otrevlighet, jag hade också varit otrevlig om jag fick dörrar kastad i ansiktet hela dagarna

Innan man ens hinner säga hej så blir man mycket otrevligt bemött av kontrollanten. Kontrollanten som gärna tar till fultrick som att anmäla en till TV-licens för att de hört "TV-ljud" över telefon. Klart som fan man tröttnar på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Om man har internet via mobilen brukar där ju vara en begränsning på 3gb i månaden och jag anser att det är för lite för att streama ifrån svtplay det kommer ta slut på 1-2dagar då är det 29dagar då jag inte kan använda tjänsten. Är det rimligt att jag då ska betala full avgift för tjänst som jag inte kan utnyttja även om jag skulle vilja använda den så är jag begränsad av gb. Hur ställer sig radiotjänsten till det?

De mobiler har oftast tillgång till uppkopplingar via wlan, så det finns ju fortfarande underlag till att du ska kunna kolla på Svtplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Jag betalar min tevelicens så jag behöver inte oroa mig. Jag tillhör nog de ca 10% av sweclockers medlemmar som betalar för sig.

Betalar också fast det börjar bli lite dyrt nu.

Permalänk
Medlem

Jag betalar redan tv-avgift så *shrug*

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Skönt att man betalar och slipper bli upprörd över detta. Jag lyssnar på P3 ca 8h/vardag, det blir 200h i månaden. 170kr i månaden för 200h bra reklamfri radio tycker jag verkligen inte är dyrt.

Smartskaft, det kostar inget att lyssna på radio. Du betalar alltså inte 170kr/mån som du säger för att du lyssnar på radio, det är gratis.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Yrpelle:

Läser man på radiotjänsts hemsida kan man dock läsa:
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-svar/Om-min-natleverantor-blockerar-SVT-vad-galler/

Så enligt deras text verkar det inte ens behövas internet till sin dator? Tyder kanske texten tokigt, men det skulle knappt förvåna mig?

Det stämmer man kan jämföra det med att man kan ha en TV apparat men har ingen antenn på taket och plomberade TV uttag i väggen.
Det har absolut ingen betydelse för man har ändå en TV mottagare och måste betala.
Man måste också betala även om man bor så illa till att man med varken antenn eller parabol kan ta emot SVT.
Företag och föreningar däremot undantas däremot från den regeln.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pnorberg:

Nu pratar du om marksänd TV-singal, vi pratar om att datorer ska betala TV-licens, det är stor skillnad mellan en dator och en TV.
Jag tittar inte på TV, alla nyheter som jag tar in kommer från internet, varav 0% är från SVTs hemsidor.

Men om du vill prata smörja, melodifestivalen, det är väl ändå så berikande program? Ger oss verkligen den information vi behöver? och vad skulle jag göra utan stjärnor på slottet? Ho! Så samhällsviktig information om Magnus Uggla, Lill Babs och Per Gessle! Eller Robinsson (ja jag vet att de inte sänder det längre, men de började med det)? Nu vet jag hur man överlever på en öde ö med en bunt okända med massa spelregler! Antikrundan gör verkligen min dag, för nu kan jag sälja allt jag äger för att finansera Eva Hamiltons lyx!
Sport är även så otroligt viktig och se utan reklam, tur att de bara använder sig av sponsorer, för annars kunde jag bli påverkad av företags inblandning i TV-sändingen! Och alla dessa underbara dokumentärer som de skapar själv fast med andra företag/myndigheters namn som BBC, Discovery, National Geographic osv.!

För att inte tala om att vi måste verkligen ha åtta kanaler varav två är i HD, för tidigare såg inte befolkningen vad SVT visade, HD gjorde susen!

Tyvärr har SVT också skit, men det är ju en del av public service att tillfredsställa alla, den stora massan, stora som små, invandrad grek som traditionell svensk bondpensionär. Något för alla dvs. Personligen gillar jag inte melodifestivalen och tycker att det är ett grymt slöseri med pengar, skitmusik med skitartister. Men så tittar jag inte på det heller. Ang Robinson så var ju det också uppskattat av många, och verkligen en succé som spred sig till andra länder.

Men du kommer ju inte med motargument, du listar bara ett par program som du tycker är skit? Som dessutom tusentals andra verkligen gillar. Givetvis är inte allt dom sänder skräddarsytt efter ditt tyckande, utan det ska vara till för alla. Lite det som är grejen med public service, blandning åt alla, och den uppgiften utför dom ju väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Men i mitt hem har jag inte tillgång till ett wlan enbart internet med gb gräns. Frågan är hur en domstol ställer sig till det ifall jag vägrar betala de kan inte direkt tvinga mig ansluta till en internetleverantlör eller köpa en tv enbart för att kunna ta del av deras tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

På vilket sätt blir det mer rättvist att ha det på skatten?
en ensamstående får betala skatt och därmed en avgift.
Ett gift par eller sambos måste betala skatt och därmed två avgifter har dom sedan en äldre son som jobbar och betalar skatt så betalar dom helt plötsligt avgiften tre gånger om.

Det är inte rättvist i min värld.

Hur är det orättvist att flera personer betalar för sig i ett och samma hushåll?
Är det inte "mer orättvist" att ensamstående betalar lika mycket som en familj med flera inkomster?
Jag har alltid betalat TV licens (och gör det gärna även om jag anser att avgiften är för hög), dock skyr jag radiotjänst som pesten. Har sällan fått så otrevligt bemötande som i kontakterna med dem.

Om det var möjligt skulle det vara perfekt att ersätta avgiften med en skatt och spara 150+ miljoner som Radiotjänst kostar varje år...

Permalänk
Medlem

Om du har ett par skor måste du börja betala vägskatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Om du kunde lista någon kanal som är i närheten av att sända:

• en timme med nyheter på kvällen varje dag (Aktuellt)

• lokalnyheter överhuvudtaget varje dag (Regionala nyheter)

• ett specifikt program för kulturnyheter varje dag (Kulturnyheter)

• partiledardebatter och diverse information från våra demokratiska instutitioner

• dokumentärer och vetenskapsprogram (Vetenskapens Värld m.fl.)

• program om sjukdomar och hälsa (Fråga Doktorn)

• föreläsningar från våra universitet och folkhögskolor samt diverse seminarier

• aktuella och/eller ingående program om vår omvärld (Korrespondenterna, Världens Händelser)

• svensk historia (Värsta Språket, Svenska Dialektmysterier, Landet Brunsås et.al.)

* En timme med nyheter? Öhh ja, det finns kanaler som sänder nyheter dygnet runt.
* Lokalnyheter? Hmm, ingen aning eftersom jag inte kollar på TV hemma, men TV4 hade i alla fall förr i tiden lokalnyheter varje dag.
* Kulturnyheter, ingen aning, kollar ju inte på tv hemma och absolut inte på kulturnyheter, men det finns säkert.
* Partiledardebatter - kan kollas via internet (inte SVTplay)
* Dokumentärer - Discovery så klart.
* Sjukdom och hälsa - Discovery där också.
* Föreläsningar och seminarier - Internet (inte SVTplay)
* Program om vår omvärld - Pick and choose säger jag bara.
* Svensk historia - Finns säkert på andra kanaler, men om inte så återigen - internet och inte via SVTplay.

Internet är egentligen lösningen och ersättningen till så gott som det mesta på SVT.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Det stämmer man kan jämföra det med att man kan ha en TV apparat men har ingen antenn på taket och plomberade TV uttag i väggen.
Det har absolut ingen betydelse för man har ändå en TV mottagare och måste betala.
Man måste också betala även om man bor så illa till att man med varken antenn eller parabol kan ta emot SVT.

Det stämmer ju inte alls som du säger, De sa en INTERNET ansluten dator/surfplatta.

I mitten av januari meddelade SVT:s vd Eva Hamilton att internetanslutna enheter kommer att bli licenspliktiga när den statliga televisionen inleder sändningar via internet i februari.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PheriX:

Om jag inte äger en tv, men har en projektor och ett ps3 som är kopplat till internet måste jag betala licensen då?

Ja för du kan se SVT genom din PS3.

Nej, om inget hänt nyligen så går det inte att se svtplay genom PS3 utan att ha en dator som tar emot svtplay och streamar det vidare till PS3'an.
Alltså *bör* det vara lugnt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av VagenTG:

På SVT röstar 52 procent av journalisterna på MIiljöpartiet, på SR 54 procent. Och tittar man på de rödgröna partierna tillsammans uppger hela 80 procent inom public service att man sympatiserar med dessa:

http://www.journalisten.se/nyheter/svenska-journalister-fored...

... Jämför dessa siffror med svenska folkets politiska åsikter i stort, så inser man snabbt att Public Service egentligen är Left Wing Service. Vilket också blir extremt tydligt om du jämför svensk media med andra länders.

Så vi ska alltså alla tvingas vara med och finansera vänsterprogandan på "den fria televisionen och radion"...

Vidrigt. Känns som en våldtäkt det här, jag tänker fan göra allt för att slippa skänka en enda krona till detta helvete.

Det är väl ingen större nyhet att större delen av vår svenska jounalistkår består av vänsterorienterade trädkramare. Jag personligen tycker SVT/SR/UR blivit betydligt mer icke vänster de senaste 20 - 30 åren (den tiden jag nyttjat tjänsterna) men självklart lyser det fortfarande genom. Jag tycker dock att det är av underordnad betydelse eftersom ett statligt finansierat SVT/SR/UR behövs i ett demokratiskt samhälle som vårt.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem

Så vad gör man åt detta? Kom inte på något bättre än att skriva till deras kundtjänst, censurerat här under.

Hej!

Jag såg på en bild på er hemsida datorer på RIKAB. Antagligen har ni också internet eftersom ni har en hemsida. Därför skulle jag vilja att ni snarast betalar mig för ett klipp på youtube.com där jag medverkar. Detta är inget ni kan välja bort, inte ens om tredje part garanterar mig att de blockerat sidan för er. Enligt min definition är alla enheter som kan strömma sidan giltiga mottagare som är avsedda för att se just detta klipp, trots att kanske ingen på ert kontor ens sätt klipper, eller om ens enheterna faktiskt kan strömma klippet i fråga. Eftersom jag är en pengahungrig igel väljer jag inte heller att helt enkelt göra som alla andra lite smartare videostreamingtjänster på internet och helt enkelt endast ge de som betalat mig tillgång till klippet.

Priset ligger på 1 (en) miljon svenska kronor per år. Vänligen betala snarast.

Alternativt kan jag gå med på att ni inte behöver betala avgiften, om jag inte behöver betala er avgift för en tjänst jag aldrig använder men som ändå ska tvingas på mig för att jag har en dator med internetuppkoppling i vad som varit (och kanske fortfarande är?) världens datortätaste och mest uppkopplade land. Jag vill gärna ha internet, men jag vill inte köpa era dåliga tjänster.

Och en dator är inte "avsedd" för att se på tv med. Fast det har ni ju iof. redan visat att ni inte bryr er om när det finns både enklare och för er billigare sätt att sälja till de som faktiskt vill ha det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av jonnin01:

Om man har internet via mobilen brukar där ju vara en begränsning på 3gb i månaden och jag anser att det är för lite för att streama ifrån svtplay det kommer ta slut på 1-2dagar då är det 29dagar då jag inte kan använda tjänsten. Är det rimligt att jag då ska betala full avgift för tjänst som jag inte kan utnyttja även om jag skulle vilja använda den så är jag begränsad av gb. Hur ställer sig radiotjänsten till det?

Har absolut ingen betydelse då man betalar för att man har en TV mottagare.
Sen om man kan använda den eller om den är trasig skiter dom i.
Sålänge du har TV mottagaren i hushållet fungerande eller inte så är den avgiftbelagd även om man slagit sönder den med basebollträ.

Visa signatur

Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Ja det är sjukt värdelöst att inte alla är med och betalat genom sin vanliga skatt men nu ser det ut som det gör. Jag har definitivt ingen som helst sympati för att ni gråter ut. Vi gjorde en undersökning i min klass på universitetet där folk fick räcka upp handen ifall de betalade TV-licens. Av ca. 130 personer så var det ca. 15 som räckte upp handen. Vilket alltså betyder att i vissa kretsar ska 5 % betala för resten. Jag hoppas verkligen licensen försvinner och den hamnar på den allmänna skatten, för det kommer jag personligen tjäna hundratals kronor på varje månad.

Jag är fullt medveten om att i princip alla i den här tråden kommer ha en rakt motsats uppfattning till detta men det skiter jag kort sagt i.

Problemet är ju att du inte direkt kommer att spara några kronor varje månad utan tvärtom, förslaget har redan varit uppe och då pratade man om att alla personer över 18 skulle betala 1% av sin årliga inkomst (över en viss gräns runt 180 000 kommer inte ihåg exakt) till SVT, vilket betyder att du och din ev sambo och ev barn över 18 också betalar. skulle alltså förlorar mer pengar i månaden.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-8700K 4,2GHz (kyls med Noctua NH-D15) MOBO: ASUS ROG MAXIMUS X HERO - ATX / Z370
GPU: EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 Gaming, SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB, SSD Samsung 850 PRO 256GB LAGRING: 2 x WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III
PSU: EVGA SuperNOVA G3 650W Gold Rated CHASSI: Fractal Design Define C RAM: 2 x Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz = totalt 32GB

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nej, om inget hänt nyligen så går det inte att se svtplay genom PS3 utan att ha en dator som tar emot svtplay och streamar det vidare till PS3'an.

Då har nåt hänt nyligen isf för jag vet att det fungerat tidigare iaf för nåt år sen att kolla på SVT Play i PS3ans webläsare.
Därremot krävdes det lite trixande för att få till det.
Fast egentligen spelar det ingen roll för det är en internet ansluten enhet som kan användas för att ta emot TV.
Det är ju inte för SVT man betalar utan för att man har en avgiftpliktig TV mottagare.

Visa signatur

Permalänk

Jag använder inte TV och jag premunerar inte på något SVT konto, jag premunerar inte på NETFLIX heller.

Därför ska jag inte betala för det.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Koda de jävla kanalerna! Det är pissenkelt och låt det bli en beställningstjänst.
Hur radion ska skötas har jag dock ingen teori om....

Jag tror inte att det handlar om det längre kompis, jag håller med dig det gör jag verkligen men dom vet vad dom pysslar med och dom vet mycket väl hur sjukt och fel det är men det spelar ingen roll för kan dom "stjäla" in lite mer pengar från folk så kör dom på bara inget problem. Jag har dator men lyssnar aldrig på radio el ser på TV (som i mina ögon är mest propaganda ändå, lol)

Den dagen det blir förbjuded att vara politiker och samtidigt ha andra inkomster från diverse olika företag etc så kommer det aldrig att ändras, politiker blir man för att man det brinner i hjärtat för en förändring, till det bättre! INTE för at man vill tjäna pengar och dela ut tjänster till diverse gangsters, så den dagen vi har äkta goda män och kvinnor i våran riksdag så kommer sånt här trams aldrig att godtjännas och minsta förslag till sånt här trampas ner direkt skulle jag tro?

Well well, vi har det inte lika jävligt som i USA ännu iaf, snart där kanske men inte ännu va? Hittade ett groteskt exempel på korrumption online:

http://www.infowars.com/abolish-the-income-tax-you-wont-belie...

Var tvungen att köra en liten edit, hehe: Fanken vad glad det gör mig att se sååå många unga människor vakna upp inför de orättvisor som pågår i Sverige idag och i världen också för den delen! Många äldre tycks ha en förmåga att bara peka finger och skrika konspirationsteorier.. Tänk bara om 10 år ifall denna trenden håller i sig, wow vi kommer vara betydligt fler än vad vi är idag då. Personligen närmar jag mig 40 strecket men har lyckats vakna upp ändå, så skönt det är att vakna på morgonen och känna att jag faktiskt enbart behöver tak över huvuden samt mat å lite smått och gott, that´s it! Behöver absolut ingen lyxvila el lyxbil så länge barn svälter till döds över orättvisor i världen och har inga problem att dela med mig av det lilla jag får över varje månad. Bara föreställ er hur världen skulle se ut om vi alla gjorde likadant? Har man inte råd så kanske man har lite tid över, sopp kök för hemlösa el vad som helst?

Permalänk
Medlem

Vem har beställt denna tjänst, att man kan använda SVT genom en webbsida och att det skall vara betald?
Då kan jag skapa min egen hemsida och spela in massa s**t och ringa runt till alla och be folk skicka 50kr/mån till mitt konto. Sedan om jag tycket att utbudet skall växa, då ökar jag till 100kr/mån....
kanske man skall börja ringa runt för en hemsida som man skapat och säga att ALLA ni måste betala för att ni kan komma åt den

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Innan man ens hinner säga hej så blir man mycket otrevligt bemött av kontrollanten. Kontrollanten som gärna tar till fultrick som att anmäla en till TV-licens för att de hört "TV-ljud" över telefon. Klart som fan man tröttnar på dem.

Känns lite som en ond cirkel. Hur som haver skulle jag inte vilja ha deras jobb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Har absolut ingen betydelse då man betalar för att man har en TV mottagare.
Sen om man kan använda den eller om den är trasig skiter dom i.
Sålänge du har TV mottagaren i hushållet fungerande eller inte så är den avgiftbelagd även om man slagit sönder den med basebollträ.

Ja tv.n kan du ha trasig i klädkammaren, du ska betala ändå. men dator/surfplatta sa dem att den skulle
vara internetansluten, så har man ingen tv men man har dator men inget internet "borde" man klara sig igentligen.
Men det är ju såklart bättre att bara säga NEJ jag har ingen dator, NEJ jag har ingen TV.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Känns lite som en ond cirkel. Hur som haver skulle jag inte vilja ha deras jobb

Skickades från m.sweclockers.com

Nej verkligen inte! Även om jag vore arbetslös skå skulle jag inte ens ta jobbet som tv-kontrollant även om jag fick 30 000kr i månaden för det.
Vem vill vara hatad av de flesta liksom? Parkeringsvakt på Qpark skulle jag inte bli heller om inte lönen var enorm. Även dessa är mycket hatade.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jodå det är bara att surfa in på play och starta det man vill eller det var det när jag försökte sist.

Permalänk
Medlem

Då har nåt hänt nyligen isf för jag vet att det fungerat tidigare iaf för nåt år sen att kolla på SVT Play i PS3ans webläsare.
Därremot krävdes det lite trixande för att få till det.
Fast egentligen spelar det ingen roll för det är en internet ansluten enhet som kan användas för att ta emot TV.
Det är ju inte för SVT man betalar utan för att man har en avgiftpliktig TV mottagare.

Skrivet av matnojje:

Jodå det är bara att surfa in på play och starta det man vill eller det var det när jag försökte sist.

http://kontakt.svtplay.se/org/svt-play/d/playstation-3-3/

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

* En timme med nyheter? Öhh ja, det finns kanaler som sänder nyheter dygnet runt.
* Lokalnyheter? Hmm, ingen aning eftersom jag inte kollar på TV hemma, men TV4 hade i alla fall förr i tiden lokalnyheter varje dag.
* Kulturnyheter, ingen aning, kollar ju inte på tv hemma och absolut inte på kulturnyheter, men det finns säkert.
* Partiledardebatter - kan kollas via internet (inte SVTplay)
* Dokumentärer - Discovery så klart.
* Sjukdom och hälsa - Discovery där också.
* Föreläsningar och seminarier - Internet (inte SVTplay)
* Program om vår omvärld - Pick and choose säger jag bara.
* Svensk historia - Finns säkert på andra kanaler, men om inte så återigen - internet och inte via SVTplay.

Internet är egentligen lösningen och ersättningen till så gott som det mesta på SVT.

Du kan inte på fullaste allvar hävda att t ex TV4;s nyheter är värda att se på. Det är som jag tidigare nämnt en timme reklam med inslag av nyheter. Internet är självklart inte lösningen/svaret på detta. Det handlar om lite djupare frågor än bara "var ska vi se på nyheter/kultur/vetenskap". Det handlar i grund och botten om en icke partisk (även om de är aningens vänsterorienterade) aktör på en annars köpt marknad.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Skrivet av Defender:

Ja tv.n kan du ha trasig i klädkammaren, du ska betala ändå. men dator/surfplatta sa dem att den skulle
vara internetansluten, så har man ingen tv men man har dator men inget internet "borde" man klara sig igentligen.
Men det är ju såklart bättre att bara säga NEJ jag har ingen dator, NEJ jag har ingen TV.

Nej jag är ganska så säker på att du åker på betala om du säger att du har en dator men har inget internet.
Det är fortfarande en TV moggare oavsett.
Folk utan möjlighet att ta emot SVT varken genom internet, antenn, parabol eller på nåt annat sätt måste redan betala iaf pga att dom har en TV mottagare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Jag håller med dig fullständigt här. Har experimenterat i tanken med lite olika alternativa lösningar för hur man hade kunnat få till en separat samhällsnytta från SVT och dela av resten på något sätt... Går inte in djupare här men jag håller med helt.

Gott, då är vi överens

Citat:

Här har vi ett ytterst utbrett missförstånd (inte bara här i forumet). Det finns inte media som är politiskt neutralt och rent objektivt. Det existerar inte. Ingen kanal, tidning, dokumentär eller program i värden kan ge en objektiv bild, för det finns inte. Allt, precis allt är tolkat av människor och vad man lägger tyngd vid är alltid vinklat utifrån vad som ska förmedlas. Värderingar är helt oundvikligt, och detta gäller än mer för nyheter än något annat. Detta känner de själva till i högsta grad och deras officiella inställning har aldrig varit något annat.

SVT är däremot ekonomiskt oberoende av politik och privata sektorn med nuvarande modell. De kan därmed granska båda sektorerna utan att man behöver misstänka att granskad part även är finansiär av granskningen.

Men förstå mig rätt här. Jag håller med om att SVT kan vara lite väl färgat åt det röda hållet över lag. Det jag ville ha sagt är att SVT inte profilerar sig som politiskt neutralt/objektivt även om de försöker sträva efter detta utan profileringen om oberoende handlar om vem som är finansiär av granskning och inget annat.

Jag upplever deras strävan av neutralitet som ett spel för galleriet.

"Ekonomiskt neutral" men samtidigt får sponsorer köpa reklam till större evenemang.
"Politiskt neutral" men det är ganska klart vilken färg man röstar på och hur man bör tycka.
Men jag är kanske bara bitter och cynisk....

Jämvikt är det minsta man kan förvänta sig av "public service", om nu neutralitet är en utopi.
En som strävar åt ena hållet och en åt andra, istället för 3 åt samma håll som dagsläget.
Högernytt, vänsternytt och mitt-nytt kanske vore en idé.

Hur som helst känns det som jag svävat bort en bit ifrån ämnet så jag avslutar här.

Permalänk

Jag har ingen TV. Jag vill inte ha en TV. Jag har dator med internetanslutning, och har inte köpt den och internettjänsten för att se på TV-sändningar. Jag tänker inte betala för en tjänst jag inte bett om och inte kommer att använda.

Om jag startar en hemsida som jag vill att besökarna skall betala för att titta på, vore det inte sjukt ifall jag började sända ut räkningar till alla möjliga människor som jag vet har internet, av den enkla anledningen att de kan gå in på min hemsida?

Det är just det som Radiotjänst gör. Det är sjukt. Så in i helvete sjukt.

Man hör ibland varningar för bluffakturor och skurkföretag som kräver betalt för tjänster som inte beställts, och nu hör Radiotjänst till dessa skurkföretag, med skillnaden att de har lagen med sig, och denna lag stiftades av ägarna till Radiotjänst.