Asus släpper Xonar One Muses – hörlursförstärkare för audiofiler

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SuperBerra:

Skulle vilja veta hur denna står sig emot O-DAC och O2 amp.

Det var den kombon jag först kom att tänka på också. Någon som vet om Xonar One stödjer lite mjukvaruprylar som Dolby Headphone och liknande? Det skulle ju ge en rätt tydlig målgrupp i alla fall för seriöst ljud i kombination med funktioner riktare mot spel känns ju inte så vanligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Säkert bra ljud men i den prisklassen förväntas en hel del annat. T.ex. att den inte ser ut som något som kommer från en taiwanesisk datorkomponent-tillverkare.

Permalänk
Inaktiv

Äntligen! Skullcandy kanske börjar låta bättre med denna?

/facepalm

Permalänk
Snusfri

Alltid lika roligt med folk som sågar produkten med fotknölarna innan det finns några tester och de själv ens har använt den.
ASUS gör bra saker och chansen att de skulle misslyckas nu med denna är väldigt liten.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Med tanke på de drivrutiner till sina ljudkort som asus släpper...

ja just det, de som är så odugliga att de inte ens fungerar och som har fått folk att bli så arga så att de har gjort sina egna, moddade drivrutiner som faktiskt fungerar.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Alltid lika roligt med folk som sågar produkten med fotknölarna innan det finns några tester och de själv ens har använt den.
ASUS gör bra saker och chansen att de skulle misslyckas nu med denna är väldigt liten.

ASUS ljudkort har dock aldrig varit särskilt bra, själva ljudkortet är det kanske inte så mycket fel på men då drivrutinerna och supporten är helt värdelösa samt att VÄLDIGT många av deras kort antingen har kompabilitets problem eller är rent av defekta.

Och ja, jag hatar, sitter just nu med mitt andra ASUS kort och försöker få skiten att fungera....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr33mcrusher:

Med tanke på de drivrutiner till sina ljudkort som asus släpper...

ja just det, de som är så odugliga att de inte ens fungerar och som har fått folk att bli så arga så att de har gjort sina egna, moddade drivrutiner som faktiskt fungerar.....

Aldrig haft några problem med Asus drivrutiner. Creative däremot... ojoj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Aldrig haft några problem med Asus drivrutiner. Creative däremot... ojoj.

Inte jag heller. Varken på Dg, dx eller U3 och varken på XP, Vista, win 7, win 8 eller Ubuntu.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte att många skulle tänka tanken att köpa 'Asus', vid behov av hörlursförstärkare, speciellt inte för så mycket pengar. De har mycket att leva upp till.

Mina 50 cents.

Permalänk

Letar DAC.

Jag har länge letat DAC/hörlursförstärkare till 5.1 eller 7.1 hörlurar. Har inte hittat mkt. Förslag? Kör för tillfället med Razer Tiamat 7.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

6000 kr för den där lilla mackapären?

Hälften kunde den väl vara värd kanske.

Du, jag skulle säga att den är ganska billig om den nu riktar in sig mot "highendare". Med tanke på att allt är inbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Så den är prisvärd med andra ord?

I brist på kunskap och erfarenhet lät jag audiofilerna på jobbet välja åt mig. Maskinen gör det enkelt med bra ljud från dator+spelkonsol till studiomonitorerna vilket är vad jag var ute efter. Läste dessa recensioner där Techpowerup's övertygade
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/Xonar_Essence_One/
http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_essence_one_review,...

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ojdå, Asus ljudavdelning har fått storhetsvansinne? För 6000 kr måste de verkligen leverera ordentligt. Om du nu inte siktar in sig på audiofilsegmentet där allt är ormolja och svarvade skivkanter. För de där pengarna finns det ju mycket andra DACar och hörlursförstärkare man kan titta på. Frågan är vad Asus erbjuder som de andra inte har.

Förut så misslyckades Asus med att erbjuda prislappen som attraherar audiofiler, det är nog allt dom behöver ändra på.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

6000 kr för den där lilla mackapären?

Hälften kunde den väl vara värd kanske.

Och det baserar du på...?

Permalänk
Skrivet av Eisenhart73:

Jag har länge letat DAC/hörlursförstärkare till 5.1 eller 7.1 hörlurar. Har inte hittat mkt. Förslag? Kör för tillfället med Razer Tiamat 7.1.

Inte värt att köpa förstärkare till dom. Ett Billigt 7.1 ljudkort från asus eller creative räcker

Permalänk
Skrivet av anon29708:

Jag tror inte att många skulle tänka tanken att köpa 'Asus', vid behov av hörlursförstärkare, speciellt inte för så mycket pengar. De har mycket att leva upp till.

Mina 50 cents.

Hade den haft en ut-impedans på nära 0ohm och en uteffekt på låt säga 2W med 100ohms lurar så hade den nog varit intressant men dom har valt att verkligen inte gå ut med någon vettig info om förstärkaren alls.

Permalänk
Medlem

De är duktiga på att säga vilka komponenter det är som sitter i grejen, men inget om utgångsimpedans. Alltid lurt, ta te.x Xonar STX som ser skitbra ut på papper, men i verkligenheten så har den 10,7ohm utgångsimpedans och drivrutinerna verkar strula. Men 7 volt på hörlursutgången borde räcka för att spela starkt med alla lurar, sitter själv på 0,9V på mina HD800 och tycker att det räcker bra. Ne, skulle inte lita på denna produkt, byta "op amps" känns så överspelat. Finns andra saker som är viktigare än vilka op-amps man har.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

De är duktiga på att säga vilka komponenter det är som sitter i grejen, men inget om utgångsimpedans. Alltid lurt, ta te.x Xonar STX som ser skitbra ut på papper, men i verkligenheten så har den 10,7ohm utgångsimpedans och drivrutinerna verkar strula. Men 7 volt på hörlursutgången borde räcka för att spela starkt med alla lurar, sitter själv på 0,9V på mina HD800 och tycker att det räcker bra. Ne, skulle inte lita på denna produkt, byta "op amps" känns så överspelat. Finns andra saker som är viktigare än vilka op-amps man har.

Oj oj oj... passa dig nu när fanboysen börjar hetsa om att asus minsann är bäst oavsett vad man säger. Jag tycker dom är ok eller kanske bra, men majoriteten av sonar-korten är inte värd pengarna kort och gott. Hur denhär skulle låta bättre än musical fidelity eller annat i samma prisklass har jag mycket svårt att förstå.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av n_sandstrom:

Förut så misslyckades Asus med att erbjuda prislappen som attraherar audiofiler, det är nog allt dom behöver ändra på.

Fast då siktar de väl lite lågt. Allt mindre än fyrsiffrigt är ju billig skit. Den regeln verkar ju gälla allt från slutsteg till nätkablar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är inte så att den är lite dyr för att det är valet av kvalitativa komponenter istället för billigast möjligast. Varför kostar en NAD förstärkare på 2x80 w 10k när man kan köpa billebros monster slutsteg på 2x 1000w för 1500 spänn. Jag som är ljud intresserad tycker det är bra att Asus försöker ge ut lite hifi prylar. Hellre väl-ljud än oljud.

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem

Meridian Explorer USB DAC

Jag säger bara Meridian Explorer!

Halva priset mot Asusen och ungefär 100ggr snyggare och kan tas med till aluminium laptopen. 24/192 native, klarar Sennheisers stora lurar kan även patchas till 24/192 optisk ut. Även fast 2V ut till stereon om man vill.

Låter underbart för 3190kr!

http://www.computeraudiophile.com/content/505-meridian-explor...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1660472

Permalänk
Medlem

Och varför i hela friden skulle jag vilja ha 11 opampar? Ju färre desto bättre...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Antagligen en dum fråga, men ersätter den här produkten helt och hållet ett internt ljudkort, typ Xonar STX?

Jag har idag ett STX som jag är nöjd med, men planerar ett M-ITX bygge och då försvinner ju möjligheten till ett internt ljudkort.

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Rekordmedlem

Ska bli intressant att se om de släpper några seriösa mätningar på den, datorljudkortstillverkarna brukar ju aldrig någonsin visa fakta utan bara svamlar en massa marknadsföringstermer, men ska de nu släppa en produkt som riktar sig mot de som vill ha seriöst ljud så får de allt visa upp data på den och helst skicka in den till nån seriös testare som mäter oberoende, kanske http://www.stereophile.com/ men annars är det kul att de vågar konkurrera med Logitech, Transporter kan behöva konkurrens och även om det är lite olika typer av produkter så kan båda spela upp musik, den ena som ljudkort, den andra de filer som är lagrade i datorn.
Det är bara synd att de inte har lagt in stöd för att koppla in den på valfri plats via nätverk redan från start då hade det varit en billig ersättare till Transportern som dessutom kunnat agera som normalt ljudkort för de som inte enbart vill spela upp musik.
De har väl inte heller lagt in en fjärrkontroll ?
Nu verkar de snarast hamna i samma liga som bättre usb dacar men inte ta steget fullt ut ändå för att slåss med Benchmark och Transportern, den skulle dessutom behövt ha någon analog ingång på "lådan" kunde de lägga till analogingång/ar och nätverk utan att öka priset mycket så hade de haft en riktig vinnarprodukt avseende funktionerna som alla vill ha men ingen tillverkar kan leverera, nu får vi se om det här blir nått att ha, de måste upp med mätningar som visar prestandan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror personligen mer på:
http://www.esi-audio.com/products/drdacprime/
kostar strax under 5k.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Konstigt att det är så mycket hatande. De har ju inga skit saker i ampen direkt. Har själv asus xonar essence stx och det är det bästa jag hört. Inget bakgrunds brus alls och den kan spela de tungaste låtarna utan att komma på efterkälken med ström.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Hatande? Mer att vi är skeptiska. Vill inte att produkten ska bli hypad utan anledning. Hatar verkligen när skit blir höjt till skyarna.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr33mcrusher:

Med tanke på de drivrutiner till sina ljudkort som asus släpper...

ja just det, de som är så odugliga att de inte ens fungerar och som har fått folk att bli så arga så att de har gjort sina egna, moddade drivrutiner som faktiskt fungerar.....

Finns ju till de flesta större tillverkare.

Skrivet av Dr33mcrusher:

ASUS ljudkort har dock aldrig varit särskilt bra, själva ljudkortet är det kanske inte så mycket fel på men då drivrutinerna och supporten är helt värdelösa samt att VÄLDIGT många av deras kort antingen har kompabilitets problem eller är rent av defekta.

Och ja, jag hatar, sitter just nu med mitt andra ASUS kort och försöker få skiten att fungera....

Har ett gäng installationer av ST och STX kort i ryggen, fungerar helt flawless om man gör enligt följande:

1 - Avinstallera ALLA ljudkort du har inklusive delete på drivisar. gäller även onboard ljudkort, usb hörlurar eller usb ljudkort
2 - Stäng av
3 - Ryck ut alla ljudkort fysiskt, har du andra ljudkort eller usb ljudkort, ta bort dem också.
4 - Starta och stanna I bios, om du har onboard sound, disable.
5 - Reboot, dvs starta datorn HELT utan ljudkort en gång.
6 - Stäng av OCH ryck ut nätverkssladden
7 - montera in asus kortet
8 - Starta datorn utan nätverk, låt windows försöka installera kortet utan att söka drivisar på nätet.
9 - installera asus drivarna
10 - reboot
11 - installera foobar och asio om du gillar sådant.
12 - installera ev usb hörlurar om du använder sånt sist.
enjoy.

Permalänk
Medlem

Den är inte lite väl lik

och skulle alla gånger välja Cambridge över Asus när det gäller ljud

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Rekordmedlem

Det Asus går in och konkurerar emot är nog snarare de 2 tungviktarna på marknaden:

http://www.benchmarkmedia.com

Verkar som Logitech har slutat bygga den, det var nog en för bra produkt för deras varumärke eftersom de mest förknippas med "billigt ljud" det är hursomhelst en enastående bra produkt för de som är seriösa med sitt datorljud och den finns fortfarande att köpa.
Nu gäller det bara för Asus att visa att de presterar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.