Permalänk
Medlem

Datorn krånglar som aldrig förr

Tjena! Har varit mycket med min dator på sistonde, har lagt upp trådar förut om att datorn inte funkar som det ska men aldrig riktigt fått bra svar.
Så nu försöker jag ännu en gång:)

Problemet med min dator är att den inte alltid startar när jag vill att den ska starta( då den startar funkar den utmärkt). När jag trycker på powerknappen går den inte igång alls, ingen reaktion någonstans och så förblir det. Efter några knep utan svar ställer jag undan datorn i ren ilska.

Sen om jag får hopp om datorn igen efter ca 1-2 dagar så brukar den starta direkt när jag trycker på power knappen (då har den inte suttit med elsladd i, kopplar ut allt som mus, skärm, elsladd m.m när jag låter den stå)
Det problemet kunde jag lösa förr med att ta ut och in ram minnen ett par gånger, sen startade den direkt men det knepet funkar inte längre.

Så igår när jag fick igång den och spelade på den hela kvällen lycklig som jag var, när jag skulle dra mig ville jag inte stänga av den för då kunde jag riskera att inte få igång den idag så jag satte den i sleep.
Datorn gick i sleepmode som datorer brukar göra, med blinkande powerlampa. Idag när jag skulle starta den hände inget med datorn , den fortsatte bara att blinka. Och på något konstigt vis började musen och tangentbordet lysa som att datorn var på, inte ens restart knappen fungerade så fick bryta strömmen. ( SE VIDEO ) http://www.youtube.com/watch?v=KohvUz6oTBU

Finns det någon som har någon aning om vad som kan vara problemet?

För ett litet tag sedan trodde jag det var moderkortet så jag skickade in den till inet för att få den kollad. Det fanns inget problem med moderkortet alls.
Så har en fundering om att det kan vara nätagget, vad sägs? Har tyvärr inga delar att felsöka med....

Mvh Oscar

Intel i5 2300
GTX 550 TI SLI
1 TB HDD samsung
MSI Z77A-S01
Silver power 620 W

Permalänk
Medlem

Jag skulle dubbelkollat alla kontakter både utanför datorn och inuti.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Jag skulle dubbelkollat alla kontakter både utanför datorn och inuti.

Gjort flera gånger, kollat varenda kabel!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Flowball:

Gjort flera gånger, kollat varenda kabel!

Funkar det bättre om du lite snabbt kortsluter pinsen som Power-switchen ansluter till på moderkortet, med typ en skruvmejsel? Jag funderar på om det kan vara något fel på dina knappar i chassit.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Funkar det bättre om du kortsluter pinsen som Power-switchen ansluter till på moderkortet? Jag funderar på om det kan vara något fel på dina knappar i chassit.

Också haft det tanken så jag har testat det med (sorry, skulle kanske skrivit det).

Permalänk
Medlem

Misstänker att det är fel på nätaggregatet. Kan du prova med ett annat? Låna av nån kompis?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Misstänker att det är fel på nätaggregatet. Kan du prova med ett annat?

Då är vi på samma spår. Har tyvärr inte något annat nätagg att testa med. Har fått förslag från kompisar med nätagg dom har men CPU strömmen är 4 pin på det dom har, mitt moderkort måste ha 8 pin.

Permalänk

är det inte sov läge när den står å blinkar? kanske ska se över inställningarna i energispar både i bios & windows

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowball:

Då är vi på samma spår. Har tyvärr inte något annat nätagg att testa med. Har fått förslag från kompisar med nätagg dom har men CPU strömmen är 4 pin på det dom har, mitt moderkort måste ha 8 pin.

Det kan fungera med 4-pin så länge du inte belastar CPU-n för mycket. På så vis ser du om datorn beter sig normalt för typ lite surf och dylikt. Eventuellt kan du köpa en billig 4 till 8-pin adapter för 19kr :

http://www.inet.se/produkt/8906180/4-pin-till-8-pin-stromadap...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Sitter distanserna helt rätt ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Det kan fungera med 4-pin så länge du inte belastar CPU-n för mycket. På så vis ser du om datorn beter sig normalt för typ lite surf och dylikt. Eventuellt kan du köpa en billig 4 till 8-pin adapter för 19kr :

http://www.inet.se/produkt/8906180/4-pin-till-8-pin-stromadap...

Ska testa detta! tack så hjärtligt. Köper en på Kjell o company, det går snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Sitter distanserna helt rätt ?

Dom sitter på plats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

är det inte sov läge när den står å blinkar? kanske ska se över inställningarna i energispar både i bios & windows

joo, som jag sa , jag satte den på sleep-mode för att kunna starta den dagen efter
Ska kolla upp det när jag får igång datorn nästa gång

Permalänk
Medlem

Köpte idag ett nytt nätagg och testadee men det funkade tyvärr inte. Någon som har någon annan fundering?

Permalänk
Medlem

Hej, Skulle prova att uppdatera bios samt minimiera konfigen så långt som möjligt, genom att t.ex plocka bort alla eventuella extra diskar förutom bootdisken, CD/DVD spelare et.c.

//Lasse

Permalänk
Skrivet av Flowball:

Tjena! Har varit mycket med min dator på sistonde, har lagt upp trådar förut om att datorn inte funkar som det ska men aldrig riktigt fått bra svar.
Så nu försöker jag ännu en gång:)

Problemet med min dator är att den inte alltid startar när jag vill att den ska starta( då den startar funkar den utmärkt). När jag trycker på powerknappen går den inte igång alls, ingen reaktion någonstans och så förblir det. Efter några knep utan svar ställer jag undan datorn i ren ilska.

Sen om jag får hopp om datorn igen efter ca 1-2 dagar så brukar den starta direkt när jag trycker på power knappen (då har den inte suttit med elsladd i, kopplar ut allt som mus, skärm, elsladd m.m när jag låter den stå)
Det problemet kunde jag lösa förr med att ta ut och in ram minnen ett par gånger, sen startade den direkt men det knepet funkar inte längre.

Så igår när jag fick igång den och spelade på den hela kvällen lycklig som jag var, när jag skulle dra mig ville jag inte stänga av den för då kunde jag riskera att inte få igång den idag så jag satte den i sleep.
Datorn gick i sleepmode som datorer brukar göra, med blinkande powerlampa. Idag när jag skulle starta den hände inget med datorn , den fortsatte bara att blinka. Och på något konstigt vis började musen och tangentbordet lysa som att datorn var på, inte ens restart knappen fungerade så fick bryta strömmen. ( SE VIDEO ) http://www.youtube.com/watch?v=KohvUz6oTBU

Finns det någon som har någon aning om vad som kan vara problemet?

För ett litet tag sedan trodde jag det var moderkortet så jag skickade in den till inet för att få den kollad. Det fanns inget problem med moderkortet alls.
Så har en fundering om att det kan vara nätagget, vad sägs? Har tyvärr inga delar att felsöka med....

Mvh Oscar

Intel i5 2300
GTX 550 TI SLI
1 TB HDD samsung
MSI Z77A-S01
Silver power 620 W

hände precis samma sack till mig lyckades paja den två gånger första veckan men vi hade garanti så no problem så löste jag det

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinsent10:

hände precis samma sack till mig lyckades paja den två gånger första veckan men vi hade garanti så no problem så löste jag det

Okej, var det en "färdigbyggd" dator då? Alltså som dell/acer/hp M.m?
Visste du va problemet var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Hej, Skulle prova att uppdatera bios samt minimiera konfigen så långt som möjligt, genom att t.ex plocka bort alla eventuella extra diskar förutom bootdisken, CD/DVD spelare et.c.

//Lasse

BIOS är up to date enligt inet, somsagt skickade jag in den för ett litet tag sen och moderkortet funkade prima enligt dom.
Ok, har endast en extra cd/dvd men jag skall testa:)!

Permalänk
Skrivet av Flowball:

Okej, var det en "färdigbyggd" dator då? Alltså som dell/acer/hp M.m?
Visste du va problemet var?

ja den är en färdigbyggd asus laptop:)

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck