Lurad på ny dator!!

Permalänk
Medlem

Lurad på ny dator!!

Hej jag köpte en ny dator från en återförsäljare för ca 6 månader sen. har nu upptäckt ett annat användarnamn på en okänd användare som hade inloggning på tradera med för och efternamn?!?! får tag i denna person då det endast finns 2 st med det namnet i Sverige. han bor i samma stad som mig och han bekräftar sitt användarnamn. misstänker att jag fått en gammal hård disk i datorn fast den jag köpt varit splitter ny. kan jag på nåt sätt återskapa hans information så jag kan gå tillbaka med datorn och kräva de på en ny?

Permalänk
Medlem

han säger sig ha kasserat sin frus dator för ca ett år sen

Permalänk

Det finnas massor av program som kan återställa data, sök på forumet.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

haha köpte en ny dator på en data firma och upptäckte nu en annans inloggnings uppgifter på den fast den va ny i kartong

Permalänk
Skrivet av trattn:

haha köpte en ny dator på en data firma och upptäckte nu en annans inloggnings uppgifter på den fast den va ny i kartong

Men behöver det vara ett problem då om allt funkar som det ska?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

jo jag provade de men fick inte upp med datum osv.. måste väl kunna bevisa för de att de har blåst mig på nåt sätt

Permalänk
Medlem

och det tog 6 månader för dig att komma på att där var ett annat konto? :x

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Men behöver det vara ett problem då om allt funkar som det ska?

jo jag har ju blivit lurad och fått en gammal hårddisk klart jag ska ha nån slags kompensation

Permalänk
Medlem

Kan ju vara nån som utnyttjat sin returrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SyndroMm:

och det tog 6 månader för dig att komma på att där var ett annat konto? :x

uppgraderade till window8 och då kom hans uppgifter fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nä jag pratade med han och han hade inte lämnat tillbaka nån dator. han hade kastat sin frus gamla dator på återvinningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattn:

Nä jag pratade med han och han hade inte lämnat tillbaka nån dator. han hade kastat sin frus gamla dator på återvinningen

Så du menar alltså att du köpt en helt ny märkesdator i butik där det skulle sitta en begagnad hårddisk i som tillverkaren inte ens ominstallerat? Tillåt mig tvivla

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Så du menar alltså att du köpt en helt ny märkesdator i butik där det skulle sitta en begagnad hårddisk i som tillverkaren inte ens ominstallerat? Tillåt mig tvivla

ja men hur har nån annans inloggningsuppgifter hamnat i min dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattn:

uppgraderade till window8 och då kom hans uppgifter fram

För 6 månader sedan så var inte w8 speciellt vanligt, det luktar troll och om inte ta det med företaget inte på forumet då forumet inte är firman som "sålt" datorn. Jag tror du har en tomte som gjort inbrott i din bostad och loggat in på tradera och du har fått det den vägen.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattn:

ja men hur har nån annans inloggningsuppgifter hamnat i min dator?

Genom din fantasi verkar det som

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

För 6 månader sedan så var inte w8 speciellt vanligt, det luktar troll och om inte ta det med företaget inte på forumet då forumet inte är firman som "sålt" datorn. Jag tror du har en tomte som gjort inbrott i din bostad och loggat in på tradera och du har fått det den vägen.

Suck!! jag uppgraderade win7 till win8 och då märkte jag de inloggnings uppgifterna

Permalänk
Medlem

Intressant är också att namnet på kontot tillhörde en man men det var hans frus gamla dator. Känns logiskt

citat som refererade till ett borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Intressant är också att namnet på kontot tillhörde en man men det var hans frus gamla dator. Känns logiskt

Ja hon spelade mest harpan på den, men han hade loggat in på den på tradera därför fanns nog namnet på hårddisken

Permalänk
Medlem

mm min fråga är ändå. Kan jag på nåt sätt kan se datum på filer som skapats på datorn före jag köpte den om så är fallet. om butiken har lurat mig och satt in gamla delar i min nya dator?

Permalänk
Medlem

allvarligt.
formatera hårddisken själv bara, återförsäljaren kan ju inte göra något efter så långt tid
Vem vet , det kanske är någon annan i din familj som har tradera kontot?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

bara gå in och klaga då ? för du köpte den ju i butik, föeslår du pratar med dom där du köpte datorn istället,

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

allvarligt.
formatera hårddisken själv bara, återförsäljaren kan ju inte göra något efter så långt tid
Vem vet , det kanske är någon annan i din familj som har tradera kontot?

Ja bor själv ingen rör min dator. fan är det ingen som fattar mitt problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

bara gå in och klaga då ? för du köpte den ju i butik, föeslår du pratar med dom där du köpte datorn istället,

Ja det är ju planen men vill ju ha bevis på att de sålt mig en använd hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattn:

Hej jag köpte en ny dator från en återförsäljare för ca 6 månader sen. har nu upptäckt ett annat användarnamn på en okänd användare som hade inloggning på tradera med för och efternamn?!?! får tag i denna person då det endast finns 2 st med det namnet i Sverige. han bor i samma stad som mig och han bekräftar sitt användarnamn. misstänker att jag fått en gammal hård disk i datorn fast den jag köpt varit splitter ny. kan jag på nåt sätt återskapa hans information så jag kan gå tillbaka med datorn och kräva de på en ny?

Du tror it att de kan vara så här enkelt att han la in ett Windows på hårddisken och då gör man automatiskt ett konto med användar namn, för att fixa drivers och allt annat skit som behövs. sen gjorde han ett nytt konto för den som ska köpa datorn... fattar du?

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

ladda ner något HDD program då och kolla drifttimmarna eller liknande
kanske bevisar nåt, jag vet inte

citat som refererade till ett borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

Finns ett program som heter crystal diskinfo.
den finns gratis å ladda ner på någon hemsida , googla det.

Där står det drifttimmar, vilket skick HDD e i, och hur många uppstarter den har. Ta då Drift timmarna och dela på 182,5 (ett halvår i dagar) och då vet du hur många timmar per dag i genom snitt HDD har varit igång. Sen så vet du ju själv på ungerfär hur länge du sitter per dag

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

Du tror it att de kan vara så här enkelt att han la in ett Windows på hårddisken och då gör man automatiskt ett konto med användar namn, för att fixa drivers och allt annat skit som behövs. sen gjorde han ett nytt konto för den som ska köpa datorn... fattar du?

Jag öppnade ju kartongen själv. säkerhets tejp som garanterade att den var oöppnad satt på

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

Finns ett program som heter crystal diskinfo.
den finns gratis å ladda ner på någon hemsida , googla det.

Där står det drifttimmar, vilket skick HDD e i, och hur många uppstarter den har. Ta då Drift timmarna och dela på 182,5 (ett halvår i dagar) och då vet du hur många timmar per dag i genom snitt HDD har varit igång. Sen så vet du ju själv på ungerfär hur länge du sitter per dag

Tack första vettiga svaret.. ska kolla det

Permalänk
Medlem

185 dagar sen jag köpte datorn och 1670 drift timmar och 1060 uppstarter!! räknas uppstarter varje gång jag stänger skärmen? kan tilllägga att jag aldrig slår av datorn kanske startar om den 1-2 ggr i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Problemet är att den inte gäller på plomberad lagringsmedia. Så någonstans har ett fel begåtts.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.