Hjälp - Dlink dir 655- 100/100- låg uppload

Permalänk

Hjälp - Dlink dir 655- 100/100- låg uppload

Tjo. Tänkte se om någon här kan hjälpa mig förstå vad felet blir med uppladdningshastigheten på min router.
Jag har en dlink dir-655 och bredband2:s 100/100

Mäter jag med bredbandskollen.se får jag 94 mbit/s ner och mellan 40-80mbit/s upp. (kopplat från uttag direkt till dator

Men har jag inkopplad router, med dosa för telefoni, 1 dator + en switch för 4 andra datorer/tv/konsol, så kommer jag upp i
94mbit/s ner men bara mellan 4-6 mbit/s upp.

Någon som har någon aning vad det beror på? Är det en inställning på routern som behöver göras?

Alla förslag uppskatts!

Permalänk
Inaktiv

Kör du Wifi? Vad är det för switch?

Permalänk

Switchen är en netgear (ej trådlös).
Hittade en annan tråd där dem sa att testa stänga av QOS ENGINE.
Gjorde detta och upphastigheten steg till 41mbit/s

Allt jag mäter är med kabel. Routern kör trådlöst till alla mina andra enheter

Permalänk
Medlem

Är något kopplat innan routern? Telefonidosan t.ex.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

nope. Det är kopplat så här:
Bredbandsuttag ->Router - telefonidosa/dator/trådlöst/switch->dator/tv/dator/xbox

Permalänk
Medlem

Jag sitter med liknande problem, har en DLINK DIR 615.

Sitter på 30 Ner och 10 Upp, detta stämmer bra när jag kör direkt till datorn. Men så fort det behövs gå igenom routern så får jag 0.3mbits upphastighet men ner ligger fortfarande bra till.

Jag har inte riktigt koll på när detta började hända, jag har inte haft problem med det innan (ny dator nyligen). Har testat på andra datorer i nätverket så problemet inte ligger på min dator.

Har även den rekommenderade Firmware för min Router så jag misstänker att det är någon inställning. Om inte så blir det väl att testa Fabriksåterställning eller helt enkelt att köpa ny router.

Några tips?

Permalänk

Mitt problem löste sig nu när jag stängde av QOS ENGINE typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson1991:

Mitt problem löste sig nu när jag stängde av QOS ENGINE typ

Detta löste det för mig med, vet inte varför denna har aktiverats då den direkt begränsar min upp-hastighet :/

Tack ändån!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eogar:

Detta löste det för mig med, vet inte varför denna har aktiverats då den direkt begränsar min upp-hastighet :/

Tack ändån!

QoS är en tjänst som prioriterar trafik till olika program/portar.

VIlket kan vara bra om du tex vill ha bakrundsnedladning på sammtidigt som du spelar.

Då kan du ställa in att trafiken skall pririoteras till spelet tex. Samtidigt som du laddar ner lite saktare i bakrunden.