vilken är er favorit retrokonsol

Permalänk

Vet inte om man ska svara nes eller psx, känns nästan som humör-fråga. Något som hade legat högt annars är neogeo som man lirade på i arkadhallarna, men att köpa själva konsollen och sedan spelen (som snittade 2000:- st för 20 år sen) kändes ganska olösligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Vet inte om man ska svara nes eller psx, känns nästan som humör-fråga. Något som hade legat högt annars är neogeo som man lirade på i arkadhallarna, men att köpa själva konsollen och sedan spelen (som snittade 2000:- st för 20 år sen) kändes ganska olösligt

Läste i någon speltidning för bra länge sen då när NeoGeo skulle lanseras.

"Folk som köper detta är dom med mer pengar än hjärna".

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Om vi pratar retro så är min favorit det enda svenska TV-spelet: Luxor Video Entertainment System.

En re-label av ett amerikanskt system från slutet av 70-talet. Tror orginalet tillverkades av Fairchild? Tekniskt ingent att skryta om, men spelen hade mycket spelglädje och för sin tid var det två innovativa joysticks man fick med.

Permalänk
Medlem

Famicom eller C64 om man på nåt sätt får räkna det som konsoll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Nes/amiga500
Amigan kanske inte var så mycket konsol igentligen..

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Helt klart:

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

SNES alla dagar i veckan. Vilket jävla bibliotek av monstertitlar den lilla gråe fan har

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Famicom eller C64 om man på nåt sätt får räkna det som konsoll.

Man kan väl göra det liksom.
Många körde ju 100% spel på dom så de användes som en ren spelmaskin.
64:an hade ju cartridgeport och det gjordes en hel del cartridgespel på den gamla goda tiden så.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

3DO:n Sega Saturn (har 3) och Sega Dreamcast

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Wonk:

Om vi pratar retro så är min favorit det enda svenska TV-spelet: Luxor Video Entertainment System.

En re-label av ett amerikanskt system från slutet av 70-talet. Tror orginalet tillverkades av Fairchild? Tekniskt ingent att skryta om, men spelen hade mycket spelglädje och för sin tid var det två innovativa joysticks man fick med.

Ett sådant har jag också. Dess version av Pong är kul.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Tvivellöst SNES eller Xbox.

SNES för att den möjliggjorde den sortens spel jag älskar (dvs ingen 3D för att det går, och inte för att det gör spelen bättre) utan att för den sakens skull ha alla tekniska begränsingar NES har. Dessutom trycker den ut en riktigt okej RGB-signal, vilket gör att det faktiskt ser bra ut på en modern TV också.

Xbox för att den gav ett sånt otroligt mervärde efter lite moddning. Att få tag i en HTPC som klarade det en Xbox klarade med XBMC för 1500 spänn, eller vad den kostade när jag köpte min, kunde man bara rakt av glömma. Utöver det var den, och är fortfarande, så gott som oslagbar som emulatorplattform.

Ska man bara gå på antal timmar spenderade vid konsoll i fråga ligger nog NES eller C64 bäst till. Men det hänger väl till stor del på att man helt enkelt spelade mycket mer när man var knatte

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Atari 2600 som min polare hadde men annars var jag min Commondore 64 trogen.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

"Folk som köper detta är dom med mer pengar än hjärna".

Jag minns det citatet från Nintendomagasinet. Nu förstår man att de var partiska (även om de har rätt med pengadelen), men när man var liten svalde man allt de sade med hull och hår.

Det är kul att läsa frågespalten i 20 år gamla Nintendomagasitet idag och läsa att folk som utmanar Bergsalas monopol genom att sälja begagnade spel eller direktimporterar spel från utlandet är skurkar som har mage att gå emot Nintendos vilja. Lite som debatten går kring fildelning idag.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag minns det citatet från Nintendomagasinet. Nu förstår man att de var partiska (även om de har rätt med pengadelen), men när man var liten svalde man allt de sade med hull och hår.

Det är kul att läsa frågespalten i 20 år gamla Nintendomagasitet idag och läsa att folk som utmanar Bergsalas monopol genom att sälja begagnade spel eller direktimporterar spel från utlandet är skurkar som har mage att gå emot Nintendos vilja. Lite som debatten går kring fildelning idag.

Haha, ja jävlar ja, minns du hur de bashade Sega? De satt ju fullt seriöst och försökte påstå att NES var en tekniskt bättre konsoll än Megadrive och sådant, helt vansinnigt.

Och ja, de där debatterna minns jag. Fy fan vad de trashtalkade TV-spelsbörsen på Klarabergsgatan, de försökte framhålla det som om det vore mer eller mindre kriminell verksamhet att sälja begagnade nintendospel

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

SNES!

Zelda - A Link To The Past, Super Mario World I/II, Donkey Kong Country I,II,II, Killer Instinct, etc etc. Listan kan göras lång!

Permalänk
Medlem

NES och SNES
Super Mario Bros är fortfarande ett underhållande spel!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

SNES så klart ! har en hel del spel kvar och även 2 enheter

Permalänk
Medlem

Är helt såld på SNES

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Nes zelda 1 och 2 grymt roligt och spelen vara i hur många dagar/veckor/månader hur som helst finns en anledning till att jag har emulator till surfplattan och en handkontroll kopplad till den

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

Tänker vara tråkig nu och välja NES, men det var där mitt intresse för videospel startade. Super Mario Bros., Zelda II och Guardian Legend är fortfarande några av mina favoritspel.

Permalänk
Medlem

NES och Sega Master System om jag tvingas välja

Permalänk
Medlem

Playstation är lätt min retro favorit, spel som Wipeout, Destruction derby, Twisted metal, Loaded, Mortal kombat.

Min absoluta favorit på SNES är annars Turtles in time, helt ärligt faktist. Riktigt bra action ala double dragon stilen! Sen var Super Metroid himla bra med!

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk

Playstation 1

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Super nintendo, Nintendo 64 . Och ps1

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Jag var först en lyclig ägare av Atari 2600 för att sedan växla över till C64.....

Sedan började en halvtråkig tid med ärvda 386 och 486:or.

Dagens spel kräver för tok många knappar. Saknar ibland C64:ans joystick med knapp. Ibland fick man sticka ut lillfingret för att trycka på space.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk

Nintendo 8 bit o SNES, även PS2 men det är väl inte så retro än?

Permalänk
Entusiast

Nintendo 8-bit!
Tyvärr så sålde morsan den för någon hundring för typ 10 år sedan eftersom jag precis hade börjat använda egna pengar och då ville hon ge mig en liten skjuts i ekonomin så varför inte sälja gamla Nintendot, tänkte hon...

Sen så tycker jag väl mest om konsollen för nostalgin och inte för hållbarheten etc. Kontrollen var rent ut sagt förjävlig för fingrarna tycker jag och spelen var man tvungen att blåsa på i tid och otid

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av retroxaz:

jaha men räknas det inte som retro det är ju 10 år gammalt.

Det beror väl lite på hur du ser på det. World of warcraft släpptes ju -04 i staterna. Är det retro också?

Visa signatur

ASUS U36SD-RX366V | BitFenix Prodigy | ASUS P8H77-I mITX | Be Quiet! Pure Power L8 530W 80+ | Intel Core i7 3770S 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Intel 335 SSD 240 Gb | Corsair CL11 1600Mhz XMS3 2x8192Mb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Netgear ReadyNas Duo V2 | Raspberry Pi Model B | AppleTv 2nd Gen (JB:ed)

Permalänk
Medlem

Vad är det för switch på baksidan av 64:an. Det kan inte vara en klassisk "Poke" knapp

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Vad är det för switch på baksidan av 64:an. Det kan inte vara en klassisk "Poke" knapp

Trodde det var en reset-knapp först, men det verkar som att den är till för att supporta även Ultimax-cartridges förutom vanliga.
Se här: http://markus.brenner.de/cartridge/index.html

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|