Permalänk
Medlem

Överklaga p-bot

Hej!
Det var med en besviken blick jag körde hem från skolan idag. Fick nämligen en parkeringsböter på 700kr pga 3.3 meters för kort avstånd från närmaste korsning.
Det tragiska är att jag har hållt på samma gatuparkering i drygt 6 månader när den varit ledig varje fredag mellan 10.20-14.00. Hur kan det komma sig att jag inte har fått en p-bot tidigare?
Brukar aldrig ta risker när jag väljer parkeringar. Tror Ni att det lönar sig att överklaga detta?

Mvh Tobias

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du vill överklaga en p-bot med motiveringen att du borde ha fått flera?

Har du parkerat fel så är det bara att betala och vara glad att du har fått stå där i 6 månader. Troligen så ligger du fortfarande plus efter dessa 700 kr.

Permalänk
Medlem

Du har helt enkelt haft tur att ingen tidigare parkeringsvakt har gett dig en bot.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Du tar aldrig risker när du väljer parkering men har använt denna parkering i 6 månader? Självklart ska du överklaga, du har ju inget att förlora på det eller?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

Hej!
Det var med en besviken blick jag körde hem från skolan idag. Fick nämligen en parkeringsböter på 700kr pga 3.3 meters för kort avstånd från närmaste korsning.
Det tragiska är att jag har hållt på samma gatuparkering i drygt 6 månader när den varit ledig varje fredag mellan 10.20-14.00. Hur kan det komma sig att jag inte har fått en p-bot tidigare?
Brukar aldrig ta risker när jag väljer parkeringar. Tror Ni att det lönar sig att överklaga detta?

Vad ska du motivera din överklagan med menar du? Att p-vakterna borde ha gett dig böter tidigare?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

jag tycker TS ska ringa upp p bolaget och klaga och kräva att han ska få betala mer

du kan ju pröva att överklaga men utan bevis så tror jag inte det hjälper.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nu blir det lite pekpinne här, men varför får folk för sig att en vägstump i närheten av en korsning är okej att parkera i? Tycker nog du främst ska vara nöjd över att bilen stått kvar varje gång och att du inte fått hämta den på uppställningsplats fredag eftermiddag.

Många verkar helt glömma bort reglerna i Trafikförordningen när det handlar om att parkera. Den rekommenderas en genomläsning lite då och då.

Men för att besvara din fråga: En begäran om rättelse kommer tas emot och lämnas utan åtgärd, då inget sakfel finns. Då kan du bestrida betalningsansvaret, vilket inte heller bör ske med tanke på de faktiska förutsättningarna som du själv medger.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Musikälskare

Hmm för att överklaga en p-bot måste man väll först betala den SEN kan man överklaga

Love it...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skrämselpropaganda från pbolagen, betala aldrig en felaktigpbot, bestrid den däremot omgående.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av bha*:

Skrämselpropaganda från pbolagen, betala aldrig en felaktigpbot, bestrid den däremot omgående.

Hmm de kan man väll inte? Måste man inte betala den först?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Skrämselpropaganda från pbolagen, betala aldrig en felaktigpbot, bestrid den däremot omgående.

Hur var denna pbot felaktig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hmm de kan man väll inte? Måste man inte betala den först?

Betalar du så medger du mer eller mindre att du har gjort fel.

Skrivet av Tino:

Hur var denna pbot felaktig?

Har inte skrivit det heller, handlade snarare om flashens påstående.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

Man betalar aldrig i förskott, man tar en fet spritpenna och skriver "BESTRIDER" på lappen och skickar tillbaka den.
Glöm inte att ta ett fotokopia på den bara.

Men bara om man vet med säkerhet att man själv inte gjort fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hmm för att överklaga en p-bot måste man väll först betala den SEN kan man överklaga

Love it...

P-bot, avser du här en parkeringsanmärkning (måste betalas om den ska bestridas), kontrollavgift är som vilken faktura som helst. Anser man att man inte ska ha den så ska man bestrida utan att betala.

Skrivet av bha*:

Skrämselpropaganda från pbolagen, betala aldrig en felaktigpbot, bestrid den däremot omgående.

Parkeringsbolagen säger väl inget alls, de skriver däremot hur man går tillväga för att överklaga ett evt beslut etc.

Skrivet av quattro-2.6:

Man betalar aldrig i förskott, man tar en fet spritpenna och skriver "BESTRIDER" på lappen och skickar tillbaka den.
Glöm inte att ta ett fotokopia på den bara.

Men bara om man vet med säkerhet att man själv inte gjort fel.

Skickades från m.sweclockers.com

P-bot, dvs Kontrollavgift eller Parkeringsanmärkning. Det är helt olika lagstiftningar kring dessa två, läs min första post i ämnet.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Självklart är jag inte så pass dumdristig att jag väljer att överklaga en bot med motivering "jag borde fått mer i böter". Det jag reagerar på att jag inte har fått en p-bot tidigare och att just den parkeringen jag står på alltid brukar vara upptagen.

Och självklart tar man en risk om man själv bedömer att man står minst 10 meter från vägkorsningen. Men med tanke på tidigare upprepningar av parkering på just detta ställe är detta inte något som oroat mig.

Korrekt som vissa säger så står det på baksidan av p-boten att man först ska betala för att sedan överklaga och eventuellt få tillbaka lika belopp inom 6 månader.

Men som sagt lär man sig av sina misstag. I framtiden blir det att parkera med 100 % vetskap att jag står korrekt parkerad eller så blir det att lägga i en slant i närmaste parkeringsautomat på en "vanlig" parkeringsplats i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Du vill överklaga en p-bot med motiveringen att du borde ha fått flera?

Har du parkerat fel så är det bara att betala och vara glad att du har fått stå där i 6 månader. Troligen så ligger du fortfarande plus efter dessa 700 kr.

Se min kommentar längre ner för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Parkeringsbolagen säger väl inget alls, de skriver däremot hur man går tillväga för att överklaga ett evt beslut etc.

Skrivet av to0b:

Korrekt som vissa säger så står det på baksidan av p-boten att man först ska betala för att sedan överklaga och eventuellt få tillbaka lika belopp inom 6 månader.

Mkay?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Först av allt, det är en ENORM skillnad på parkeringsanmärkningar och kontrollavgifter. Bara genom att reda ut den saken så får man ju reda på hur ärendet ska hanteras i fortsättningen.

P-anmärkningen ska betalas även om den bestrids.

Kontrollavgiften ska bestridas direkt (precis som vilken annan faktura som helst)...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

P-anmärkningen ska betalas även om den bestrids.

Varför?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Därför att lagen säger det

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760206.htm

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Som Valiumballong redan var inne på så för att lagen anger att så skall göras. Sen om du tycker något annat så får det stå för dig, men betalas den inte så blir det ju fogden och betalningsanmärkning i slutänden.

Har du några konstruktiva frågor kring parkeringsanmärkningar så får du gärna ställa dessa, inte bara ett "varför?".

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Uppfattat.

Skrivet av Henrik21:

Som Valiumballong redan var inne på så för att lagen anger att så skall göras. Sen om du tycker något annat så får det stå för dig, men betalas den inte så blir det ju fogden och betalningsanmärkning i slutänden.

Har du några konstruktiva frågor kring parkeringsanmärkningar så får du gärna ställa dessa, inte bara ett "varför?".

Jag är inte sämre än att jag erkänner att jag har fel, till mitt försvar vill jag påpeka att jag syftade främst på pböter aka. kontrollavgifter från Qpark & co. Trodde faktiskt att samma gällde för pböter utfärdade av ordningsmakten, därav varför. Får jag använda det i fortsättningen eller har du satt stop för det?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Uppfattat.

Jag är inte sämre än att jag erkänner att jag har fel, till mitt försvar vill jag påpeka att jag syftade främst på pböter aka. kontrollavgifter från Qpark & co. Trodde faktiskt att samma gällde för pböter utfärdade av ordningsmakten, därav varför. Får jag använda det i fortsättningen eller har du satt stop för det?

Fast det första felet "folk" gör är att bunta ihop allt i "p-böter", det är en enorm skillnad på kontrollavgifter och parkeringsanmärkningar.

Jobbar man med frågorna så blir man lite lätt irriterad när folk inte ens kan läsa instruktionerna som återfinns i text på lappen. Sen finns det ju faktiskt även de fall där polisen utfärdar penningböter för förseelser i trafikförordningen (sällan förekommande, men t.ex. stannat på motorvägen).

Kontrollavgifter - Ett civilrättsligt avtal/tvistemål, precis som vilken faktura som helst, ska bestridas inte betalas
Parkeringsanmärkning - Offentligrättsligt, ska betalas även om du vill bestrida betalningsansvaret

Skulle ju själv ha löst det genom att i mitt svar kopiera in lagtexterna, men det förväntar jag mig att folk (faktiskt) kan leta upp själv.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast det första felet "folk" gör är att bunta ihop allt i "p-böter", det är en enorm skillnad på kontrollavgifter och parkeringsanmärkningar.

Jobbar man med frågorna så blir man lite lätt irriterad när folk inte ens kan läsa instruktionerna som återfinns i text på lappen. Sen finns det ju faktiskt även de fall där polisen utfärdar penningböter för förseelser i trafikförordningen (sällan förekommande, men t.ex. stannat på motorvägen).

Kontrollavgifter - Ett civilrättsligt avtal/tvistemål, precis som vilken faktura som helst, ska bestridas inte betalas
Parkeringsanmärkning - Offentligrättsligt, ska betalas även om du vill bestrida betalningsansvaret

Skulle ju själv ha löst det genom att i mitt svar kopiera in lagtexterna, men det förväntar jag mig att folk (faktiskt) kan leta upp själv.

Av ren nyfikenhet: vart jobbar du och vilken befattning?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Av ren nyfikenhet: vart jobbar du och vilken befattning?

Vissa saker vill jag gärna lämna utanför forum som detta. Men återigen, parkeringsfrågor/trafikjuridik inom främst den offentligrättsliga sfären. Finns mycket goda anledningar som sagt till att jag inte lämnar ut var jag jobbar och vilken befattning. Det här med telefonsamtal mitt i natten från upprörda människor eller konfrontationer när man är och handlar är inte något jag upplever vara positivt.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF