Permalänk
Medlem

Första dator bygge en HTPC.

Tjenare!

Nu kommer en standard hjälptråd. Jag hade tänkt bygga min första dator och tänkte att jag skulle försöka mig på en HTPC. Att sätta ihop allt är nog inga problem det löser jag. Men det svåra är nog med att välja rätt komponenter.

Har plockat ihop lite och gjort en lista: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3122659/2013-03-19

Ifall det finns någon snäll person som skulle kunna ge mig lite tips på ifall jag har valt fel eller valt rätt. Jag vill byta ut min boxee här hemma och jag vill kunna kolla på full hd 3d filmer.

--------------------
Update:

Jag har gjort som ni har sagt nu bytt ut Sony spelarn och lagt till frakten. varför jag har valt så stor SSD är för att jag skall byta ut min som jag har i min andra dator så det kommer att komma in en 60gig SSD i denna i stället.

Vad jag skall ha dator till? Jo först och främst se serier och filmer. Men sen är det för att min flickvän skall kunna använda den lätt med. Filmerna kommer jag att ha på min Stationära dator och ses över nätverket.

Ny länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3127289/2013-03-20

Får allt plats i dator undrar jag med för när man ser på bilder så ser det ut att vara väldigt tight och den blir jävligt varm?

Tack igen om detta passar så beställer jag allt i helgen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt att använda din htpc till? Är blueray-spelare ett måste?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

vad ska du använda datorn till ? personligen tycker jag att minnen och cpu är overkill..

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter finfint att köra med den processorn. Kanske till och med vore skoj att kasta in en 5800K och överklocka, kunna spela lite?

Venne, det där blir säkert bra. Men en burk där 20% av priset är på cdläsaren måste jag skaka på långfingret åt, men slimline bluerays är dyrt, behövs det?

Permalänk
Avstängd

släng in en 5800k och fimpa den svindyra bluray läsaren, en vanlig dvd kanske inte ens behövs då det mesta kan streamas!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Jag skall ha datorn till att spela upp filmer och serier från min "Vanliga" dator. Den spelar jag på m.m så spela är inget måste. Det jag inte gillar är när det laggar när man har några filmer i bibloteket. Jag har nu en boxee som jag tänker byta ut mot denna datorn. Bluerayen är inte viktig men jag vill slänga bort PS3an också använder den typ aldrig.

Så det viktigaste är att kunna spela upp allt. Och den skall vara lätt att använda då min flickvän skall använda den mest för facebook, kolla serier m.m.

tackar så mycket för alla svar redan.

Permalänk
Medlem

Jag hade kastat ut bluerayen och kanske köpt lite billigare ssd, sen är det bara installera W7 eller W8 och sen installera xbmc så kan flickvännen surfa som vanligt och när du/ni vill kolla på film/serier så klickar man igång xbmc och styr allt med sin smartphone!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

Jag hade kastat ut bluerayen och kanske köpt lite billigare ssd, sen är det bara installera W7 eller W8 och sen installera xbmc så kan flickvännen surfa som vanligt och när du/ni vill kolla på film/serier så klickar man igång xbmc och styr allt med sin smartphone!

Bluerayen kosta bara 700kr mer och då kan ja kasta bort ps3an. Och varför ja köpte så dyr SSD var för att ja skall byta ut min gamla som sitter i den stationära datorn där det sitter en 60gb SSD.

Att det var så lätt att installera XBMC verkar ju finfint!

Permalänk
Medlem

700 mer? Många klarar sig helt utan optisk läsare. Men det beror ju på vad man ska använda datorn till.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av ggmoney:

Tjenare!

Nu kommer en standard hjälptråd. Jag hade tänkt bygga min första dator och tänkte att jag skulle försöka mig på en HTPC. Att sätta ihop allt är nog inga problem det löser jag. Men det svåra är nog med att välja rätt komponenter.

Har plockat ihop lite och gjort en lista: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3122659/2013-03-19

Ifall det finns någon snäll person som skulle kunna ge mig lite tips på ifall jag har valt fel eller valt rätt. Jag vill byta ut min boxee här hemma och jag vill kunna kolla på full hd 3d filmer.

--------------------
Update:

Jag har gjort som ni har sagt nu bytt ut Sony spelarn och lagt till frakten. varför jag har valt så stor SSD är för att jag skall byta ut min som jag har i min andra dator så det kommer att komma in en 60gig SSD i denna i stället.

Vad jag skall ha dator till? Jo först och främst se serier och filmer. Men sen är det för att min flickvän skall kunna använda den lätt med. Filmerna kommer jag att ha på min Stationära dator och ses över nätverket.

Ny länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3127289/2013-03-20

Får allt plats i dator undrar jag med för när man ser på bilder så ser det ut att vara väldigt tight och den blir jävligt varm?

Tack igen om detta passar så beställer jag allt i helgen.

processorn är duktigt overkill för att bara titta på film o slö surfa behöver du verkligen 4 kärnor ?
sen din kylare är till för Processorsocket Intel 775/Intel 1155/Intel 1156
den ända som passar din dator som är billigast http://www.inet.se/produkt/5322303/corsair-hydro-h90 sen om den passar i lådan låter jag vara osagt

gjorde ngr alternativ till dig dock inte mitx utan matx lägg märke till att där är 2 chassi och 2 olika cpu kylare ett som passar var torn har själv ett define mini syns knappt brevid min baslåda
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3128370/2013-03-20 då det är enklare att bygga matx mer delar osv bara ett förslag du kan tom lägga till ett billigt grafik kort om du vill och ändå blir den billigare än din egen kundvagn

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

Diabolus1978: Okej! Men låter den inte allt för mycket med ett nätagg? Finns det inget sätt att slippa det?

Permalänk
Skrivet av ggmoney:

Diabolus1978: Okej! Men låter den inte allt för mycket med ett nätagg? Finns det inget sätt att slippa det?

har min på lägsta fläkt i chassit, hör knappt nät agget har du tv igång med ljud på hör du definitivt inget sitter 3 meter från min dator tänk på att define mini chassit är ljuddämpat du får med en fläktkontroll till chassi fläktar

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

Okej men jag vill verkligen inte ha något grafiktkort har du det? Hade hälst velat haft en AMD prosessor med Integrerad grafik. Är det dåligt på något sätt?

Permalänk
Skrivet av ggmoney:

Okej men jag vill verkligen inte ha något grafiktkort har du det? Hade hälst velat haft en AMD prosessor med Integrerad grafik. Är det dåligt på något sätt?

nej har inget grafik kort men du vill ju se filmer i hd3d den integrerade stödjer ju hd men tror inte den stödjer 3D(vet som sagt inte om den gör det) det finns ju grafikkort med passiv kylning som inte hörs ngt alls ju, du kan tom ta en större processor med 6 kärnor om du vill och ändå komma under din egen kundvagn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör på en 5800K istället för 5700 så får du en flexiblare APU då den är upplåst, och den är ju dessutom billigare. Med 5800K kan du optimera prestanda/effektförbrukningen med undervoltning/underklockning vilket inte är lika roligt med en låst APU.

Du vet om att Streacom har en F1C EVO där dom har löst en del problem som var med första F1C. Tex så har dom en universal lösning för eject-knappen så man måste inte köpa en optisk läsare med knappen på vänster sida. Jag hade gått "upp" till F7C Evo för att få plats med en störe kylare samt ha möjligheten till att uppgradera med ett grafikkort eller annat expansionskort i framtiden. Man blir väldigt låst med F1C - fast det är jäkligt smutt.

Den optiska läsare du valt är en DVD-läsare, inte en BluRay - men det antar jag att du vet!?!?
Men för 709:- kan du få en BluRay läsare vilket känns som ett bättre köp. Men det förutsätter att du har ett EVO-chassi.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om detta då? Har bytt chassi, fläkt och läsare.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3128814/2013-03-20

Kommer detta funka? Med den den nätagget?

Permalänk
Skrivet av ggmoney:

Vad tror vi om detta då? Har bytt chassi, fläkt och läsare.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3128814/2013-03-20

Kommer detta funka? Med den den nätagget?

kommer nog att funka men du kommer ju få ett stort hål på baksidan av chassit där nätagget skulle suttit

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Diabolus1978: Jo det får jag ju men den måste ju vara väldigt tyst och skulle det vara något problem med det hålet så får jag la göra en liten plåt på jobbet.

Måste tacka för alla svar!

Permalänk

Hej, kolla min HTPC i min signatur. Jag är grymt nöjd med den. Klarar mina behov utan problem fast just 3D-film vet jag inte då jag aldrig provat. Byggt den efter en guide som finns här på Sweclockers.

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolus1978:

kommer nog att funka men du kommer ju få ett stort hål på baksidan av chassit där nätagget skulle suttit

Skrivet av ggmoney:

Diabolus1978: Jo det får jag ju men den måste ju vara väldigt tyst och skulle det vara något problem med det hålet så får jag la göra en liten plåt på jobbet.

Måste tacka för alla svar!

Det är ju inte många kronor i tillägg för att få en fläktlös ATX-PSU vilket skulle ge dig en mycket mer framtidssäker dator. Eller om du tar en högeffektiv PSU (guld eller platina) så kommer du betydligt billigare undan och de kommer inte låta mycket alls - många av dom är ju halvpassiva och då går inte fläkten när effektuttaget är lågt - vilket det kommer vara i ditt fall!

Fractal mini är ju mer ett vanligt chassi än ett HTPC-chassi men du kanske inte ska ha den i en TV-bänk?
Med det chasit kan du dessutom ta ett mATX-moderkort vilket gör utbudet större och billigare.

Du har inte kollat in Fractal Design Node 605? Lite mer ett HTPC-chassi, lite dyrare men mycket snyggare!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite