Permalänk
Medlem

Grenuttag Exploderade, hjälp!

Tjena,

Skulle precis koppla in min skärm i grenuttaget (som även ger ström till dator & högtalare). Precis när pluggarna får kontakt med uttaget exploderar skiten och det luktar bränt. Utöver kalsongbytet är jag nu jävligt rädd för att datorn har tagit skada och vågar inte starta den.

Är det någon som vet om det är lugnt att starta allt igen eller vad ska jag göra?

Med vänlig hälsning

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Du kommer väl vara tvungen att starta den förr eller senare?
Testa "ladda ur" datorn först, dvs tryck på startknappen flera gånger utan nån ström i. Skulle definitivt stämma skiten ur vem som än sålde/skapade grendosan iaf!
En bra idé är att kanske ha din setup kopplad till flera uttag istället:)

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk

troligen kortslutning i grendosan bara... och antar att proppen gick alternativt jordfelsbrytaren

släng den och sätt dit en ny.

prova dock att koppla in din skärm först kan varit kortis i din skärm som var orsaken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaflong:

Du kommer väl vara tvungen att starta den förr eller senare?
Testa "ladda ur" datorn först, dvs tryck på startknappen flera gånger utan nån ström i. Skulle definitivt stämma skiten ur vem som än sålde/skapade grendosan iaf!
En bra idé är att kanske ha din setup kopplad till flera uttag istället:)

Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen kortslutning i grendosan bara... och antar att proppen gick alternativt jordfelsbrytaren

släng den och sätt dit en ny.

prova dock att koppla in din skärm först kan varit kortis i din skärm som var orsaken.

Tack för era svar!

Plockade fram en annan dosa och kopplade in allt. Lyckligtvis startade allt som det skulle och inget lungtar bränt (än ).

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein