Taskbar + Modern UI/Start + desktop fryser

Permalänk
Medlem

Taskbar + Modern UI/Start + desktop fryser

*LÖST* med hjälp av Windows Restore (använde en återställningspunkt som Windows automatiskt hade skapat precis innan händelsen "Installed Orb Live" (eller något i den stilen). *LÖST*
Hej. Igår kväll efter en omstart började Modern UI att frysa och starta om sig gång på gång - så pass illa att jag ej kunde stänga av mha interfacet utan fick använda den fysiska knappen istället.
När jag drog igång datorn nästa gång (idag) dök samma problem upp på en gång. Det skumma är att desktopapplikationerna funkar (verkar vara hyfsat lugnt), men Modern UI, taskbar och i viss mån desktop/bakgrundsbilden laggar ur.

Nyligen genomförda hårdvaru/mjukvaruförändringar:

• Installerade programmet Orb (ett program för att streama video till mobila enheter)

• Installerade Silverlight

(inget mer jag kan komma på)

Vad jag har testat:
Startat om Explorer.exe (och där verkar problemet ligga - även modern UI verkar höra ihop med explorer)
Startat om
Bootat i Safe Mode (Då fungerade allt som det skulle)
Sökt igenom med MBAM (inga virus/skadliga filer)
Avinstallerat ORB i safe mode

Har sökt runt lite, och det verkar som att vissa andra fått samma problem efter en uppdatering i oktober-november. Ser inte hur det kan ha att göra med detta fall då den uppdateringen för länge sedan är gjord. Lyckas inte avinstallera silverlight dock, hur kommer jag åt det?

*Löst* Windows-restore
Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson