Asus rt-n56u - Ojämn nedladdningshastighet med 3.0.0.xx firmware

Permalänk

Asus rt-n56u - Ojämn nedladdningshastighet med 3.0.0.xx firmware

Hej.
Jag undrar om ni märkt av någon försämring i nedladdningshastighet av torrentfiler sen 3.xx-firmwaren?
Jag har använt 1.0.1.7.f väldigt länge då jag tyckt att den fungerat bra. Men sen jag uppdaterade till 3.xx (jag har provat lite olika versioner) så beter sig nedladdningshastigheten konstigt på 2,4ghz bandet, inte på 5ghz. Hastigheten går upp och ner som ett jojjo, allt från 4mb/s till 100kb/s. Innan jag uppgraderade låg hastigheten på en konstant hög nivå. Om jag växlar över till 5ghz så håller hastigheten också konstant fart. Varför fungerar det så dåligt på 2,4ghz bandet? Har någon nått tips på vad jag kan göra? Det är rätt så störande då jag använder 2,4 bandet mest på grund av bättre räckvidd.

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk

Är b/g protection rutan ibockad? då ska inte b/g anslutningar störa n anslutningar. Sedan kan du testa att låsa 2.4GHz bandet till N Only och se om det blir bättre.

Sen kan det ju vara något som stör 2.4GHz bandet så testa InSSIDer home http://www.metageek.net/products/inssider/ för att se signalstyrkor, kanaler, närliggande SSID etc.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Här är en InSSIDer screenshot från mig: (ok signalstyrka, inga större överlappningar eller kanalkrockar)

Visa signatur

Permalänk

Se bilder nedan på inSSID och på hastighet i utorrent. Det gör ingen skillnad om jag kör N only. Jag kan inte förstå. På 5ghz är det konstant jämn hastighet. Detsamma om jag använder 1.0.1.7f-firmware (men jag vill helst uppdatera pga ett problem med telefonen med denna firmware).

https://docs.google.com/file/d/0B5zKh8nQtEZrT1pJdENUZTRBak0/e...

https://docs.google.com/file/d/0B5zKh8nQtEZrT29hR3JOZkJuTlU/e...

Visa signatur

Permalänk

Står trådlösa inställningarna för 2.4 på:

Trådlöst läge = automatiskt + b/g protection
Kanalbandbredd = 20/40
Kanal = automatiskt
Utökningskanal = automatiskt

Eller står dom i något annat läge?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Kanalbandbredd = 20/40
Kanal = automatiskt

Just nu:

Kanalbandbredd = 20
Kanal = 6
Utökningskanal = upper (tror jag, är på jobbet nu)

Men jag har även provat kanalbredd 20/40, kanal automatisk, trådlöst läge N only, utökningskanal auto.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Kanalbandbredd = 20/40
Kanal = automatiskt

Jag har nog hittat problemet Jag avinstallerade intel wifi-drivrutinerna på datorn (jag använde de senaste drivisarna från intels sida) och nu fungerar hastigheten på 2,4ghz-bandet precis som det ska! Nu provar jag padavans sista verison, -048 slutar den på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelundstrom:

Just nu:

Kanalbandbredd = 20
Kanal = 6
Utökningskanal = upper (tror jag, är på jobbet nu)

Men jag har även provat kanalbredd 20/40, kanal automatisk, trådlöst läge N only, utökningskanal auto.

Blev bara lite nyfiken varför kör du inte 20 och 40 i kanalbredd hela tiden ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Skrivet av 93Clocker:

Blev bara lite nyfiken varför kör du inte 20 och 40 i kanalbredd hela tiden ?

Egentligen vet jag inte. Jag har testat så mycket olika inställningar för att få bukt med problemet men inget har hjälp och det kan hända att vissa av ändringarna blivit kvar
Dock skönt att jag hittade problemet, höll på att bli tokig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelundstrom:

Egentligen vet jag inte. Jag har testat så mycket olika inställningar för att få bukt med problemet men inget har hjälp och det kan hända att vissa av ändringarna blivit kvar
Dock skönt att jag hittade problemet, höll på att bli tokig!

Okej va bra

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown