PC vs PS4 Unreal Engine 4 Video Jämförelse

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

man märkte skillnaden mellan PC och PS4. man märkte att PC var snyggare på vissa saker medans PS4 var bättre på annat. jag tycker det är bra att sony har tagit ett kliv på grafiken på PS4 ifrån PS3.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

Ps4 laggar lika mycket som ps3'an gör :P...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EvilWord:

man märkte skillnaden mellan PC och PS4. man märkte att PC var snyggare på vissa saker medans PS4 var bättre på annat. jag tycker det är bra att sony har tagit ett kliv på grafiken på PS4 ifrån PS3.

Håller med att ps4 har bättre grafik än ps3 ps4 använder amd 7850 eller nåt liknande och en bättre processor från amd richland 8 kärnor 1,6 GHz.

och spelen för ps4 och även Unreal Engine 4 är optimerat för ps4 alla spel osv är optimerat då pc versioner inte är det men klart att pc är snyggare pc har bättre grafik så klart lol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av damoloni123:

Håller med att ps4 har bättre grafik än ps3 ps4 använder amd 7850 eller nåt liknande och en bättre processor från amd richland 8 kärnor 1,6 GHz.

och spelen för ps4 och även Unreal Engine 4 är optimerat för ps4 alla spel osv är optimerat då pc versioner inte är det men klart att pc är snyggare pc har bättre grafik så klart lol.

Tror nog det kommer att se snyggare ut på PC även med samma spec då man kan tweaka mer på PC

Visa signatur

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

PC vann stort. (igen)
främst ljuset var betydligt bättre på PC men också texturerna och förstörelsen såg bättre ut i min mening.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Mina första tankar angående skillnaden. Först så märkte jag färgskillnaden, PC versionen verkar lika kallare i bilden. Sedan så var det lite mer kontrast på PS4, eller så var det bara mörkare överlag. Sedan så upptäckte jag bildfrekvensen; PS4'an laggade tydligt vid flera sekvenser. PS4'an saknade också en massa skuggor, samt när föremål som stenar föll så saknade dessa också skuggor, mer eller mindre. Rörelserna hos stenarna i templet var också lite mer naturliga i rörelsen hos PC versionen, kan dock ha o göra med fps'en.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Inaktiv

Ja PC hade ju mer ljus och partiklar, på PS4 var DOF helt inexistent, skuggorna var bättre på PC, volymetriskt ljus saknades helt på PS4, PC hade även mycket mindre stuttering... inte imponerad...

Permalänk
Medlem

Laggar rätt friskt på PS4

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Avstängd

PS4 måste ha en prislapp på 2-3000:- för att vara intressant..Och få ett trådlöst nätverk som faktiskt vill funka bra!

Visa signatur

-Corsair TX850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Itchy Trojan:

Mina första tankar angående skillnaden. Först så märkte jag färgskillnaden, PC versionen verkar lika kallare i bilden. Sedan så var det lite mer kontrast på PS4, eller så var det bara mörkare överlag. Sedan så upptäckte jag bildfrekvensen; PS4'an laggade tydligt vid flera sekvenser. PS4'an saknade också en massa skuggor, samt när föremål som stenar föll så saknade dessa också skuggor, mer eller mindre. Rörelserna hos stenarna i templet var också lite mer naturliga i rörelsen hos PC versionen, kan dock ha o göra med fps'en.

Även när stenarna föll och slog i marken på ps4'an så tog det typ nån micro sekund för dom att splittras :/

Är Ut4 motorn baserad på Havoc fysikmotor eller är det nVidias physx?

Visa signatur

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

"Laggar på PS4"

Ja när man nöjer sig med 30fps så blir det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

"Laggar på PS4"

Det har knappt börjat känna på hårdvaran ännu. Tror inte de jobbade speciellt länge för att
få över demot på PS4:an.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

En PC kan vara nästan hur kraftfull som helst, en PS4 kommer alltid vara en PS4. Behövs denna video verkligen för att folk ska förstå det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det har knappt börjat känna på hårdvaran ännu. Tror inte de jobbade speciellt länge för att
få över demot på PS4:an.

Jag var seriös med mitt inlägg. Nästan alla spel kommer vara i 30fps på nextgen konsollerna annars får de dra ner på ögongodiset rejält.

Permalänk
Medlem

fult

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

"Laggar på PS4"

Jag lirar i runt 30 fps dagligen på min 5800k, det vi såg i filmen när det var som värst var snarare runt 20-25 fps, vilket gör mig lite rädd att utvecklare kommer skruva ned effekterna ännu mer för att säkertställa stabila 30 fps, eller mer, efter PS4'ans release. Ska dock bli intressant att se hur spelutvecklingen mot en medelmåttig men ändå modern hårdvara påverkas när den blir huvudmål för utvecklingen efter några år. Men tanke på vad man kan få ur den skitiga hårvaran i t.ex ett xbox 360 idag så hade jag varit förvånad om denna demo inte är optimerad med minst 50% på PS4 hårdvara inom några år. Hoppas att PS4'an lyckas, då bådar det gått för x86 och PC gaming

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd

PS4 hackar satan.
Men det är väl inte optimerat tillräckligt

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Jag lirar i runt 30 fps dagligen på min 5800k, det vi såg i filmen när det var som värst var snarare runt 20-25 fps, vilket gör mig lite rädd att utvecklare kommer skruva ned effekterna ännu mer för att säkertställa stabila 30 fps, eller mer, efter PS4'ans release. Ska dock bli intressant att se hur spelutvecklingen mot en medelmåttig men ändå modern hårdvara påverkas när den blir huvudmål för utvecklingen efter några år. Men tanke på vad man kan få ur den skitiga hårvaran i t.ex ett xbox 360 idag så hade jag varit förvånad om denna demo inte är optimerad med minst 50% på PS4 hårdvara inom några år. Hoppas att PS4'an lyckas, då bådar det gått för x86 och PC gaming

Jepp 30fps är vad de är ute efter.

Permalänk
Medlem

PC verkar ha bättre ljussättning, reflektioner är mer tydliga, dof verkar inte användas på ps4 versionen. PS4 versionen verkar ha mer kontrast här och där, men på vissa ställen ser det inte bra ut även om PS4 versionen tilltalade mig lite estetiskt. PC versionen här verkar mer fotorealistisk, även om ingen av dem är det särskilt eller försöker vara det, men som ett mått på hur bra det ser ut så

Kontrasten på PS4 verkar komma av en uppskruvad HDR/bloom, men det ser lite överdrivet ut.

Båda använder väl DirectX renderare, men jag fattar fortfarande inte hur det ska gå till. Sony måste ju implementera den för sitt system, ihop med AMD kanske men hur kan de det? Har Microsoft hjälpt till?

Skrivet av Ak-47:

Även när stenarna föll och slog i marken på ps4'an så tog det typ nån micro sekund för dom att splittras :/

Är Ut4 motorn baserad på Havoc fysikmotor eller är det nVidias physx?

Jag gissar på physx. PS4 har ingen nvidia hårdvara så den kan ju knappast köra hw accelererad physx och det kanske är dåligt optimerat för processorn.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag var seriös med mitt inlägg. Nästan alla spel kommer vara i 30fps på nextgen konsollerna annars får de dra ner på ögongodiset rejält.

OMG, det ser näst intill identiskt ut. Visst det fanns en del stuttering i början på för PS4:an men detta är i ett tidigt stadie. Och vissa av er här inne har redan tvärsågat PS4:an baserat på detta, man kan inte göra annat än att le. Jag hade inte sett den här jämförelsen innan men nu när jag sett den och läst era inlägg så är som att läsa av vilken annan "Fanboy battle" som helst.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

"Laggar på PS4"

Tanken är ju att spelen ska köras i 60fps på nästa generation konsoler. Sen kan ju utvecklaren själv välja att nöja sig mig 30fps och satsa mer på grafiken, beroende på titel (t.ex. Thief). FPS blir nog 60fps på de flesta titlar (hoppas jag). Ska för övrigt bli intressant att se hur mycket spelen kan optimeras..

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Tanken är ju att spelen ska köras i 60fps på nästa generation konsoler. Sen kan ju utvecklaren själv välja att nöja sig mig 30fps och satsa mer på grafiken, beroende på titel (t.ex. Thief). FPS blir nog 60fps på de flesta titlar (hoppas jag). Ska för övrigt bli intressant att se hur mycket spelen kan optimeras..

Enligt vem då? Allt jag sett hittills från Sony har körts i 30fps iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

En PC kan vara nästan hur kraftfull som helst, en PS4 kommer alltid vara en PS4. Behövs denna video verkligen för att folk ska förstå det?

Ändå så säger ps3 spelare att ps3 äger en monster dator med senaste high end system..

Visa signatur

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Den största skillnaden som jag hoppas att få se den kommande generationen är bättre HDR, och det var också den största skillnaden i filmsnutten. PS4 hade märkbart mindre HDR och såg därför ganska detaljfattigt och utsmetat ut på vissa ställen vilket jag inte tyckte var på PC.

Sen får man ju tänka på att bara ett GTX 680 kostade när det släpptes ungefär lika mycket som PS4 kommer att kosta när det släpps så att förvänta sig annat är lite fel. Och spelen som släpps till PS4 och till PC kommer alltid att se bättre ut till PC. Att säga någonting annat är en ren lögn.

Och nej, vi lär se lika mycket 60fps till nästa generation som vi gjorde till denna. Däremot så hoppas jag 1080p blir standard vilket nog är mer trovärdigt än 60fps, men 1080p och 60fps har jag svårt att tro.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Pc väldigt bra ljus gämnfört med ps4. Inget nytt dock, förstår inte de som säger att ps4 kommer utklassa pc, har läst och diskuterat med sådana på youtube. Men men, det finns ju folk som tror att cinematic trailers är gameplay footage också..

Permalänk
Medlem

Finns ganska stora artistiska skillnaderna mellan videon, specielt mot slutet som tja berättar att det handlar om två helt olika versioner av samma demo.

Jag skulle tippa på att PC versionen är från 2012 ( denna demo visades första gångne på E3 2012 för en liten skara folk )

Kommer nog bli mer intresant när vi faktist får se skillnader på Spel när det har släppts.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Pc väldigt bra ljus gämnfört med ps4. Inget nytt dock, förstår inte de som säger att ps4 kommer utklassa pc, har läst och diskuterat med sådana på youtube. Men men, det finns ju folk som tror att cinematic trailers är gameplay footage också..

Det kommer såklart inte hända. Man kan aldrig jämföra en konsoll med PC. Ett hyfsat grafikkort till PC kostar lika mycket som en hel konsoll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Det kommer såklart inte hända. Man kan aldrig jämföra en konsoll med PC. Ett hyfsat grafikkort till PC kostar lika mycket som en hel konsoll.

Då får man ju 100ggr bättre spelkänsla med och sjukt mycket mer för pengarna än vad en konsol kan erbjuda...

Ett grafikkort för 1500-2500:- har 1000ggr mer potential är en konsol har..

Ett grafikkort för 500:- ger lika bra prestanda som en konsol ger...

En begagnad dator för 1000-1500:- springer åttor runt en konsol i dagsläget!

Som du skriver ''hyffsat'' grafikkort ett grafikkort för samma prislapp som en konsol kostar dvs 3000:- maxar vilket spel som helst. så ändra ditt ''hyfsat'' till ''sjukt bra''

Jag gav bara 500:- för mitt 7950 :)...kostade 1500:- demo hos komplett...sålde mitt gtx480 för runt 1000:- Säg en konsol som kan kontra det?

Visa signatur

-Corsair TX850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ak-47:

Då får man ju 100ggr bättre spelkänsla med och sjukt mycket mer för pengarna än vad en konsol kan erbjuda...

Ett grafikkort för 1500-2500:- har 1000ggr mer potential är en konsol har..

Jämför du med PS4 nu eller PS3? Antar att du pratar om nuvarande generationen eftersom du säger att ett grafikkort för 1500-2500kr har 1000 gånger mer potential än en konsol (vilken är störtlöjligt, ett 660TI kanske har 10gånger mer prestanda än ett 7800GTX som är typ vad som sitter i PS3an). Det är förövrigt väldigt konstigt att jämföra begagnade PC-komponenter med vad en ny konsol kostar, man kan faktiskt även köpa begagnade konsoler vettu.

Skrivet av Ak-47:

En begagnad dator för 1000-1500:- springer åttor runt en konsol i dagsläget!

Länka gärna en begagnad dator som kostar som ett begagnat PS3 eller XBOX360 (som man hittar för under 1000kr) som klarar BF3, Tomb Raider och Bioshock Infinate etc. Tror inte ens du hittar en som kostar som en ny konsol.

Jag förstår inte vem du försöker övertala här, att konsoler inte kommer vara lika kraftfulla som en bra gaming dator är det väl ingen som argumenterar mot men du får det att låta som att det är mer prisvärt att köpa en begagnad dator än en konsol vilket bara är löjligt. Du kan inte spela alla nya konsolspel på en dator för runt 1000lappen å få en bättre upplevelse än hos konsolen. För vad man kan spela på en konsol så är dom faktiskt väldigt prisvärda oavsett hur det ser ut på PC-sidan. Och nu när det kommer sitta vanliga PC-komponenter i PS4an (som lär även vara billigare än om man hade blockat ihop dom å byggt själv) så förstår jag inte varför det är ens lönt att klaga på konsoler, PS4an kommer ju bara vara en kompakt hyfsat billig midrange speldator. Vad är problemet med det?