Permalänk
Hedersmedlem

i7-3970X DOA?

Hej!

Jag sitter och felsöker en ny maskin.

Prollen är en Intel® Core i7-3970X Extreme.

moderkortet är ett: Asus p9x79 Deluxe.
senaste firmwaren / uefi /bios. you name it

Minnet är Corsair 21xx mhz 32gb.

Nu till problemet:
Ställer minnena på uppenbart normala nivåer... dvs 1333mhx och 1,5v samt även testat 1,65 enl minnes speccen som minnena önskar vid 21xx mhz.

Övriga biosinställningar enligt standard.

Jag fick in win8 på maskinen. Fråga mig inte hur.
När jag sedan köra antingen prime95 eller occp på maskinen blåskärmar den.

I windows har jag aldrig sett cpu frekvens över 1200mhz.

Efter en hel del testande har all kringutrustning strukits som möjlig orsak till problemet.
Det är antingen CPU eller moderkort kvar att felsöka.
Minnet passerar felfritt "memtest 4.2" från en ubuntuskiva.

När jag manuellt ställer antal aktiva "cores" på 1st så fungerar hittills prime95 ok.. fler program har jag ännu inte hunnit testa.
Ställer jag aktiva cores allt mellan 2-5 samt "all cores" så komm den alltid att blåskärma.

Är det så oturligt att man fått en DOA på en svindyr cpu?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Testa med högst 16GB RAM en gång.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Testa med högst 16GB RAM en gång.

Som ovan pröva med 16 GB ram annars är det nog ett DOA ex

Permalänk
Hedersmedlem

okej..
Den verkar inte blåskärma..
Men varför speedsteppar den inte?
den går inte upp från 1,2ghz.

Och varför klarar den inte 32gig?

vid 1kärna fungerar speedstep o turbo. inte med alla cores.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrAcKman:

okej..
Den verkar inte blåskärma..
Men varför speedsteppar den inte?
den går inte upp från 1,2ghz.

Och varför klarar den inte 32gig?

vid 1kärna fungerar speedstep o turbo. inte med alla cores.

Vad har du för nätagg?

Permalänk
Hedersmedlem

SEASONIC PLATINUM SERIES 860W POWER SUPPLY MODULAR
dvs top of the line.

1st grafikkort.. med en kärna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ESD-säker hantering?

Permalänk
Hedersmedlem

bra skulle jag säga. är väll ingen expert. esd eller ej.
Nu är jag bara ute efter om det är inställningar eller fel på grejerna.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Hur många moduler och finns de med i Asus QVL-lista http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_2011/P9X79_DELUX... ?

Ju fler moduler och mer avancerad plattform desto känsligare är det, vilket du kan se på att väldigt få moduler är godkända för 8 stickor samtidigt.

Själv har jag slutat med Corsair och gått över till Kingston eftersom Corsair haft för många DOA och kompatibilitetsproblem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Testat att rensa bios?
Brukar kunna lösa mycket!

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrAcKman:

..moderkortet är ett: Asus p9x79 Deluxe.
senaste firmwaren / uefi /bios. you name it

Antar att du även installerat moderkortets drivrutiner..? Helst även laddat ner dessa från ASUS, istället för de troligtvis gamla på skivan?

Skrivet av CrAcKman:

Minnet är Corsair 21xx mhz 32gb.

Vilka Corsair är det du har? Körde själv med Vengeance tidigare och hade en hel del problem, speciellt när jag hade 32GB.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

vengeance platinum. 2133mhz. 4x8GB

drog ner drivisar från asus sidan och la in. tog inte ens in CD skivan i datorn.

Vi ska testa CPUn i en annan maskin.. samt testa en annan CPU i denna maskin bara för o testa.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har vi testat en annan cpu i maskinen och den glockar aldrig över 1,2ghz med alla cores.. testade aldrig o sätta enbart 1 core.

vi testade även annan version av minne som inte var platinum.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hej.

* Har Du testat att fabriksåterställa samtliga BIOS inställningar som någon annan nämnt?
* Efter att Du provat med den andra CPU:n, har Du kollat att samtliga ben i CPU-sockeln pekar rakt upp och att ingen har något brännmärke?
* Är 8-pins kontakten ordentligt isatt i uttaget på moderkort samt nätaggregat?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CrAcKman:

vengeance platinum. 2133mhz. 4x8GB

drog ner drivisar från asus sidan och la in. tog inte ens in CD skivan i datorn.

Vi ska testa CPUn i en annan maskin.. samt testa en annan CPU i denna maskin bara för o testa.

Du menar väl Dominator Platinum?

Men det låter som trasigt mobo. Välj hellre ett WS-kort eller Rampage IV till ditt bygge om du kan ändra det om det är mobot som är trasigt dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hello CrAcKman,

I had to use Google Translate to read this thread, I'm actually from Germany.
I bought the ASUS P9X79 Deluxe along with the i7-3970X some days ago and ran in exactly the same problem as you did. My computer crashed all the time, I played around in the BIOS and tried different settings, nothing helped.
An hour ago I found this thread and read that you had no problems when you enabled only one core. I tried this myself, and now the computer is completely stable! Of course, it's missing 5 cores, but after 3 days of debugging it is some kind of success, thanks to you

Did you have any success in fixing this problem? I think this might be a bug in the BIOS, did you open a ticket at ASUS?

It would be nice if you can give me a little update!

Thanks a lot,
Christian

Permalänk
Hedersmedlem

Hi! The problem was that i did an bios-upgrade to the latest bios revision that was on the support.asus.com site for that time.
Futermore...4days later i found out that the revision i flashed the motherboard with was removed with no information what so ever!
The bios revision that was removed in deed was not that good

In the begining i build the computer.
Tweaked memorysettings to get the computer not to reboot.
Then installed windows8.
Afterwards installing all updates from support.asus.com
Then flashed the bios...

Even when re-flashing bios to older version the board did not work well.

Sadly its hard for me to say if it was the same problem before the bios flash applyed or not.

As i mentioned. in the beginning i had allot of reboots becouse of unstable momory settings.

We then did an RMA and reshipped the motherboard to reseller and they accepted it as a faulty product.
I have no clue if the cpu or memory got any damages because of the motherboard. We have not got the replace prodyct yet. So wew havent tested it.

When reading the forum at support.asus.com page tou cant miss that there was a faulty bios that was removed

In the future im defenetly gona read that forum before appying any bios.
"don't fix anything that's not broken"

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet var likadant med Core i7-3930
Vi testade ta den från annan dator.
Vi testade även andra minnes stickor från annan dator.
Vi testade annat grafikkort med, från en annan dator.
Samma problem.

Visa signatur

Permalänk

A little update from me: On Friday I returned the board and got a P9X79 Pro. I assembled the components, 20 minutes later the whole system was running perfectly since. I didn't update the BIOS this time, as you said, never touch a running system
I hope you'll have more luck with your new board!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag har tagit bort ett inlägg som uppenbarligen var oseriöst.