Permalänk
Medlem

HP Pavilion DV6-1340 beep-ljud

Har dessa beep-ljud som kommer från moderkortet(?): https://www.youtube.com/watch?v=0dX2L7-xBxA

Tror jag har luskat ut att det är någon form av bios-signaler som talar om att någon hårdvarukomponent failar, minnesbrist, överhettning eller liknande typ av saker. Finns tydligen beep-kod tabeller men vet inte vilken tabell som gäller för denna dator, inte heller antal "signaler" dessa beeps jag får motsvarar. De låter lite olika varje gång som man ser/hör i videon.

Någon som har erfarenhet av detta, förslag på praktiska troubleshoot-tillvägasätt? Den blir galet varm om man kör CPUn på max och inte har extern kylning, som tex en bordsfläkt får spruta underifrån. Ska börja med att göra rent ventilationssystemet så gott som möjligt, sen testa om den beepar mer frekvent när den är varmare. Återkommer!

Tack på förhand!

Permalänk

Vet inte vad det kan vara trode först att det är en konding men sen när jag hörde ljudet såvet jag inte vad, kolla med hp!

Visa signatur

mobbo: gigabyte 990fx ud3 cpu: amd atlon ll x4 965BE @ 3,4 Gh gpu: msi 560ti psu : cooler master 650W
hdd1: 80GB 2,5 tum hdd2: 500GB wd black chassie: FD r3 os: windows 7