Hjälp: GTA IV krånglar

Permalänk
Medlem

Hjälp: GTA IV krånglar

Skaffade GTA IV då det var rea på Steam, installerade och har stöt på ett problem.
Den använder enbart ca 700 MB av mitt videoram.

När jag körde den inbyggda benchmarken identifierar den mitt grafikkort som ett 8800GT, när det egentligen är ett GTX 670 4GB-version.
Jag har läst om att grafikkort över 2 GB kan få sådant krångel och innan jag ens fick igång spelet så dog det pga att jag hade för lite video-RAM.

Jag testade lösningarna jag hittade efter lite googlande. Hjälpte inte.
Använde auto-setting i spelet och då kunde jag iallafall spela. Men skärmen flimmrar som "myrornas krig" och jag ser knappt vad som händer. Menyer och allt är som vanligt men gameplayet är käpprätt åt helvete. Hur får jag spelet att använda mer video-RAM?

Skriv gärna så en inte så superinsatt vet.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Avstängd

nje stämmer inte alls att allt över 2gb vram skulle krångla id spelandet. Utan ditt 670 som har 4gb vram kommer inte kunna utnyttja sina 4gb vram fullt ut pga busshastigheten, ca 2gb vram kan utnyttjas av 4gb.

GTA 4 är inte helt optimalt spel heller så uppdatera drivers med så kan det lösa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

nje stämmer inte alls att allt över 3gb vram skulle krångla id spelandet. Utan ditt 670 som har 4gb vram kommer inte kunna utnyttja sina 4gb vram fullt ut pga busshastigheten, ca 2gb vram kan utnyttjas av 4gb.

GTA 4 är inte helt optimalt spel heller så uppdatera drivers med så kan det lösa sig.

Jag har läst runt och tydligen ska alla grafikkort med över 2GB läsas som att det är mindre. Alltså att grafikkorten "tolkas" av spelet att de inte har tillräcklig prestanda. Allt är uppdaterat, men spelet tror mitt GTX 670 är ett 8800GT...

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

nje stämmer inte alls att allt över 3gb vram skulle krångla id spelandet. Utan ditt 670 som har 4gb vram kommer inte kunna utnyttja sina 4gb vram fullt ut pga busshastigheten, ca 2gb vram kan utnyttjas av 4gb.

GTA 4 är inte helt optimalt spel heller så uppdatera drivers med så kan det lösa sig.

Det kan det visst göra då det gjorde det för mig när jag hade mitt 580 3gb och för flera andra då jag fick googla på problemet.
Det kan ju dock vara åtgärdat nu det vet jag ju inte för det va längesen jag spelade det.

Till TS så har du testat senaste patcher å så vidare?

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckley:

Det kan det visst göra då det gjorde det för mig när jag hade mitt 580 3gb och för flera andra då jag fick googla på problemet.
Det kan ju dock vara åtgärdat nu det vet jag ju inte för det va längesen jag spelade det.

Till TS så har du testat senaste patcher å så vidare?

Har patchat, men ingen skillnad. Kan spela, men det ser inte bra ut. Kan visa skärmdump.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Har patchat, men ingen skillnad. Kan spela, men det ser inte bra ut. Kan visa skärmdump.

Ja gör gärna det och en på inställningarna med.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckley:

Ja gör gärna det och en på inställningarna med.

Benchmark test:

Nu blev mitt grafikkort ett 9600GT:

Inställningar:

Testat både låga och höga inställningar. På låga dör spelet direkt och visar ännu mindre MB V-Ram medan på högre kan jag spela men ni ser ju hur de ser ut...

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har också problem med mina gta spel. 4 och san andreas, tog och högerklickade på dem och valde att köra i kompatilibitets läge för XP 3pack eller ngt, då funkade det normalt, innan så flickrade och hoppade och gick inte att spela alls då du inte såg ngt, funkade annars att gå och cykla etc...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Inte för mig.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meckley:

Det kan det visst göra då det gjorde det för mig när jag hade mitt 580 3gb och för flera andra då jag fick googla på problemet.
Det kan ju dock vara åtgärdat nu det vet jag ju inte för det va längesen jag spelade det.

Till TS så har du testat senaste patcher å så vidare?

Nu pratar vi om 600 serien och inte 500 serien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andiders:

Jag har läst runt och tydligen ska alla grafikkort med över 2GB läsas som att det är mindre. Alltså att grafikkorten "tolkas" av spelet att de inte har tillräcklig prestanda. Allt är uppdaterat, men spelet tror mitt GTX 670 är ett 8800GT...

skrev fel siffra, ska vara ca 2gb. Har du rensat de gamla drivrutiner innan du körde på det nya? Har du ett 8800gt i burken som du har tänkt dig att använda till physx? Testat att formatera om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

skrev fel siffra, ska vara ca 2gb. Har du rensat de gamla drivrutiner innan du körde på det nya? Har du ett 8800gt i burken som du har tänkt dig att använda till physx? Testat att formatera om?

Jag har rensat gamla. 8800GT har jag inte, för isåfall har det smygit sig in där mitt i natten, har enbart en GTX 670 4GB.

När jag spelar på lägsta inställningar i spelet så dog spelet direkt av för lite video--minne.
När jag spelar på de höga som syns i bilden, så kan jag spela, men det ser ut som de gör på bilden, och den varnar för att spelet vill ha mer videominne.

Jag har 4GB. Den utnyttjar inte ens 1 GB.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem med mitt nya 7950 3gb.
Den läser rätt kort, och rätt mängd minne, men när jag ställer NER grafiken, så säger den att jag använder för mkt. Men blåser jag på allt på max så blir texten grön igen och säger att allt är okej

Har dock inga grafiska problem eller större problem utöver ett väldigt dåligt portat spel...

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andiders:

Jag har rensat gamla. 8800GT har jag inte, för isåfall har det smygit sig in där mitt i natten, har enbart en GTX 670 4GB.

När jag spelar på lägsta inställningar i spelet så dog spelet direkt av för lite video--minne.
När jag spelar på de höga som syns i bilden, så kan jag spela, men det ser ut som de gör på bilden, och den varnar för att spelet vill ha mer videominne.

Jag har 4GB. Den utnyttjar inte ens 1 GB.

Prövat att formatera om och installera spele på nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Nu pratar vi om 600 serien och inte 500 serien.

Och vad spelar det för roll då. Så du menar att samma problem inte kan uppstå mellan olika grafik arkitekturer eller vad?

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meckley:

Och vad spelar det för roll då. Så du menar att samma problem inte kan uppstå mellan olika grafik arkitekturer eller vad?

Det har inget med att spelet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det har inget med att spelet att göra.

Ok då tycker jag att du förklarar för mig varför det blir så när man stoppar i ett grafikkort med mer än 2 gb i minne när spelet funkade prima innan med mindre minne. Jag har ju som sagt själv råkat ut för detta och det tipset jag gav funkade för mig och TS ville ja hjälp så jag gav honom ett TIPS, jag har inte sagt att det är det som är felet men det skadar inte att prova så jag fattar inte va det är som är ditt problem.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meckley:

Ok då tycker jag att du förklarar för mig varför det blir så när man stoppar i ett grafikkort med mer än 2 gb i minne när spelet funkade prima innan med mindre minne. Jag har ju som sagt själv råkat ut för detta och det tipset jag gav funkade för mig och TS ville ja hjälp så jag gav honom ett TIPS, jag har inte sagt att det är det som är felet men det skadar inte att prova så jag fattar inte va det är som är ditt problem.

Det jag menar som sagt att 600 serien kan inte utnyttja mer än ca 2gb vram pga busshastigheten. Vad är det som inte är begriplig? Spelet är inte heller helt optimalt heller. TS kan iaf testa formatera om och köra en installation av spelet på nytt så kan det lösa sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meckley:

Ok då tycker jag att du förklarar för mig varför det blir så när man stoppar i ett grafikkort med mer än 2 gb i minne när spelet funkade prima innan med mindre minne. Jag har ju som sagt själv råkat ut för detta och det tipset jag gav funkade för mig och TS ville ja hjälp så jag gav honom ett TIPS, jag har inte sagt att det är det som är felet men det skadar inte att prova så jag fattar inte va det är som är ditt problem.

Alle22 menar att TS har fel ang att allt över 2gb vram skulle en negativ skillnad för gta 4 (vad ts säger i tråden). Angående busshastigheten så har Alle22 rätt där också, att det är för låg busshastighet för att grafikkortet kan utnyttja sina 4GB vram. Till TS testa köra som admin och se hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Tror du nog att det är v-ramens fel att det ser ut sådär? För då jag spelar det i 1080p med allt på high, af på 8x och sliders på ungefär 35 använder det 770mb v-ram fast jag har 2gb och det har fungerat perfekt för mig. (Förutom att det ibland förekommer grafikbuggar). Med allt på max är det ospelbart på min dator men använder fortfarande bara 960mb...

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Jobbdator: Lenovo Thinkpad T580 | i7 8550U | 16GB | 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av .KP:

Tror du nog att det är v-ramens fel att det ser ut sådär? För då jag spelar det i 1080p med allt på high, af på 8x och sliders på ungefär 35 använder det 770mb v-ram fast jag har 2gb och det har fungerat perfekt för mig. (Förutom att det ibland förekommer grafikbuggar). Med allt på max är det ospelbart på min dator men använder fortfarande bara 960mb...

Jag försöker maxa allt och det blir som de blir. Som du ser på bilden

Skrivet av Alle22:

Prövat att formatera om och installera spele på nytt?

Det funkar inte. Samma sak.

Testade ladda ner grafikmoddar och liknande då det tydligen hjälpt andra, men samma sak igen.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det jag menar som sagt att 600 serien kan inte utnyttja mer än ca 2gb vram pga busshastigheten. Vad är det som inte är begriplig? Spelet är inte heller helt optimalt heller. TS kan iaf testa formatera om och köra en installation av spelet på nytt så kan det lösa sig.

Jojo så mycket begriper jag ju men det du inte tycks förstå är ju det att har du mer än 2 gb i minne så stödjer oftast inte spelet det även om det inte används. Det hade ju inte spelat någon roll hur mycket busshastighet du har så hade ju inte över 2 gb funkat iaf.
Sen att det är fullkomligt kasst optimerat är det ju heller inget snack om för det är en av dom sämsta konsollportarna jag har varit med om.

Edit: Till TS så när jag tittar på dina inställningar så ser det ganska normalt ut för om du ökar upp tex detail distance så ökar ju minnes användningen, så något annat är ju galet med tanke på hur det ser ut.
Funkar andra spel som dom ska?

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense