Funderar på en Raspberry Pi, klarar den följand ?

Permalänk
Medlem

Funderar på en Raspberry Pi, klarar den följand ?

Funderar på en Raspberry Pi, klarar den av följand ?

1. Spela upp film/musik ifrån min NAS
2. Svt Play
3. Youtube
4. Övriga play kanaler
5. Surf

Vilken grund och program rekommenderas ?

EDIT: Ändrade rubriken.

Rättade rubriken.
Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Den klarar av detta utan problem. Kan dock inte tipsa om vilken linux-dist du ska använda osv. XBMC vet jag fungerar ypperligt.

En liknande tråd jag såg igår:
http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer/1210233-k...

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

För 1-4 är XBMC lämpligt. Surf är lite mer problematiskt, du får stänga ner XBMC och starta upp fönsterhanteraren i Raspbian.
Du måste nog lägga in Raspbian och manuellt installera XBMC, inte lägga in en image av raspbmc.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jo, som sagt, punkt 1-4 är inga större problem, även om det är en betydligt trevligare upplevelse på kraftigare hårdvara. Fick själv tag på en Zbox AD04 (AMD Fusion E-450) när Webhallen slumpade bort dem för någon månad sedan, som jag smackade 8 GB ram och en SSD i. Det är verkligen natt och dag jämfört med den rasp jag hade som mediaburk här i mancaven tidigare i väntan på att få tag på nåt bättre. Men visst, nog funkar det alltid, om man kan leva med det som tog knäcken på mig, att raspen är så hopplöst trött i XBMC:s UI.

Punkt 5 är däremot mer tveksam. Visst, rent krasst sett kan du surfa, men vilken gammal androidsurfplatta som helst gör jobbet bättre. Den stora grejen är inte prestanda (även om tidigarenämnda plattor piskar Pi på den fronten också), utan vilka browsers du har tillgång till och vad de kan och inte. Lättviktsbrowsern Midori må vara ett behjärtansvärt projekt, vem tycker inte att våra vanliga browsers är onödigt tunga ibland, men i slutändan är det bara att acceptera att webben inte är avpassad för sådana. Du kommer ofelbart ledsna och börja gå direkt till riktiga datorn när du kommit på att du ändå kommer bli tvungen att göra det förr eller senare.

Jag skulle, om jag vore i dina kläder, skaffa någon liten barebonedator istället till de uppgifterna. Är själv mycket nöjd med min AD04 och kan rekommendera den eller dess uppföljare. Är du ute efter något tokslimmat har Zotac sin nano-serie, som faktiskt inte är så rasande mycket större än en Pi i case.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Känns som man är tillbaka till att använda en netbook eller liknande med HDMI/DVI utgång. Visseligen mindre än det monster(ATX) som står där idag.

Visa signatur

C64 eller A500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Funderar på en Raspberry Pi, klarar den av följand ?

1. Spela upp film/musik ifrån min NAS
2. Svt Play
3. Youtube
4. Övriga play kanaler
5. Surf

Vilken grund och program rekommenderas ?

1. Inga problem
2. Inga problem med XOT, Svt Play appen i Raspbmc har muppat sista månaderna.
3. Inga problem.
4. Inga problem.
5. Problem.

Rasbmc ska du köra. Tycker inte det finns något alt om du ska ha den som mediastreamer. Funkar även fint att samtidigt köra som airplay mottagare om du tex kopplar via en reciever till tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Känns som man är tillbaka till att använda en netbook eller liknande med HDMI/DVI utgång. Visseligen mindre än det monster(ATX) som står där idag.

Som sagt, det finns mängder av små och mycket kompetenta bareboneburkar. Leta upp nåt du gillar och googla loss lite på modellnamn + xbmc, så lär du hitta forumtrådar om huruvida xbmc funkar bra eller ej på den.

Det mesta som finns med någon AMD-APU kommer orka med 1080p-material utan problem. Vill du hellre köra Intel är det nog en i3:a eller vassare som gäller, Atom är ingen höjdare när det kommer till HD-material.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Jag har kört xmbc på raspberryn ett tag nu.
Fungerar klockren och kolla på film genom nätverket eller att koppla in extern hdd.
styr den med en app som heter yatse som jag starkt rekommenderar.
De klarar även att streama från raspberryn om man ligger i sängen och vill kolla på telefonen eller plattan.
Gällande youtube så kommer yatse in också. sök upp det du vill kolla på i telefonen/plattan och sänd till raspberryn.
För att detta ska fungera så måste youtube appen vara installerad på xmbc.
svt fungerar, vet inte om den har stöd för kanal 5 etc

Kanon bra mediaspelare om man inte vill slänga ut massa pengar.
Fixar nog alla format. har endast haft problem med en dvd img.
Surfningen är nog ingen bra ide på den

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk
Medlem

Kollar även på en MK808 med Android 4.1

Känns som om denna skulle passa bättre för mina behov.
Ungefär samma pris som en komplett RPi.

Visa signatur

C64 eller A500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Kollar även på en MK808 med Android 4.1

Känns som om denna skulle passa bättre för mina behov.
Ungefär samma pris som en komplett RPi.

Androidversionen av XBMC är tämligen primitiv i jämförelse med de builds som finns till Pi. Än så länge skulle jag faktiskt anse en Pi som det bästa valet om du nu jagar just en enkortsdator för mediabruk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Androidversionen av XBMC är tämligen primitiv i jämförelse med de builds som finns till Pi. Än så länge skulle jag faktiskt anse en Pi som det bästa valet om du nu jagar just en enkortsdator för mediabruk.

Fördelen med en MK808 eller en U2M är att man får tillgång till Android och merparten av dess appar.
Med ett trådlöst tangentbord med inbyggd musplatta borde den fixa det mesta.
Enda begränsningen jag hittat ännu så länge är att de bara klarar 720P men skalar upp till 1080p.
Men annars borde de motsvara mina krav.

Priserna ligger på ca 65-70USD inkl frakter.

Visa signatur

C64 eller A500

Permalänk
Medlem

Jag passar på att fråga hur ni får SVT-play att fungera. Jag kör senaste Xot från deras reprository och senaste Xbian. Men inte fungerar det i HD-strömmarna.