Ny router men får inte ens hälften av nerladdningshastigheten jag ska ha!

Permalänk
Medlem

Ny router men får inte ens hälften av nerladdningshastigheten jag ska ha!

Vårt internet har legat nere i över en vecka. Idag hade vi tekniker som fixade problemet. Vi hade även köpt en ny router som har wifi under tiden internet låg nere. Jag gjorde ett hastighetstest nu och fick bara 44mbps ner! Upp var det 16-20mbps. Vi ska ha 100/10. Vad kan felet vara? Routern är Netgear R63000

Edit: Provat att köra direkt från fiberkonvertern och fick då 98Mbps.

Permalänk

Testade du med kabel eller över wifi?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Kör du trådlöst? Isf är det problemet. Men 40 millibit/s låter ändå ganska lågt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Kör du trådlöst? Isf är det problemet. Men 40 millibit/s låter ändå ganska lågt.

Nu va du rolig va M=Mega, m=milli, viktigt med prefix

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Haha.. Jävla pedanta clown han är

Humor, tack för skratt.

Permalänk
Medlem

Sist men inte minst viktigt, vad skaffa du för ny router?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har man varit medlem i fyra år borde man kunna hålla koll på prefixen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testade du med kabel eller över wifi?

Med wifi

Jo, jag visste redan att wifi skulle ge mig sämre hastighet ner, men inte så mycket. Har sett att folk får 90+ med wifi. Har Netgear R6300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Med wifi

Jo, jag visste redan att wifi skulle ge mig sämre hastighet ner, men inte så mycket. Har sett att folk får 90+ med wifi. Har Netgear R6300.

Testa med kabel. Får du rätt då är det antingen avstånd, router eller nätverkskortet som agerar bromskloss.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa med kabel. Får du rätt då är det antingen avstånd, router eller nätverkskortet som agerar bromskloss.

Har provat med två olika datorer redan. En som är en bit ifrån och en annan som bara är ungefär en meter ifrån routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Har provat med två olika datorer redan. En som är en bit ifrån och en annan som bara är ungefär en meter ifrån routern.

Båda med wifi? Det kan vara så enkelt att det finns en eller flera trådlösa enheter (router) i närheten som sänder på samma frekvens. Då blir det kollisioner och paketen måste sändas om. Då blir farten lägre.

För att kolla om det är linan till er router som strular måste det användas kabel mellan router och den testande datorn. Först då kan man se om man behöver gå vidare med felsökningen eller om det räcker att justera inställningar i routern.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Rekordmedlem

Och som vanligt frågar jag om du är ensam i etern ? Ta en skärmdump från inssider och posta om du har wifiproblem
http://www.metageek.net/products/inssider/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om kabel ger bra resultat först, använd nått program som tex inSSIDer eller liknade för att se hur wifi nätverken ser ut omkring, vilka kanaler dom kör på och signalstyrka osv.

Inget ovanligt att man fär ställa in tex kanaler manuellt om det finns ett flertal wifi nätverk som konkurrerar om utrymmet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Men testade du med kabel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick 53 ner med sladd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asusboy:

Vårt internet har legat nere i över en vecka. Idag hade vi tekniker som fixade problemet. Vi hade även köpt en ny router som har wifi under tiden internet låg nere. Jag gjorde ett hastighetstest nu och fick bara 44mbps ner! Upp var det 16-20mbps. Vi ska ha 100/10. Vad kan felet vara? Routern är Netgear R63000

Något lågt, men inte orimligt lågt över trådlöst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asusboy:

Fick 53 ner med sladd.

Och direkt i uttaget får du vilken hastighet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Fick 53 ner med sladd.

Det är för lågt om du har 100/10
Nästa steg är att kolla vilken fart du får när du hoppar över routern helt, dvs direkt från väggen till datorn med sladd..

Vad för typ av bredband har du, via fiber, eller via kabel TV nätet osv?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Och direkt i uttaget får du vilken hastighet?

Skrivet av ggustavsson:

Det är för lågt om du har 100/10
Nästa steg är att kolla vilken fart du får när du hoppar över routern helt, dvs direkt från väggen till datorn med sladd..

Kan tyvärr inte göra det. Det går två fibersladdar till en fiberkonverter som sedan går till routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Kan tyvärr inte göra det. Det går två fibersladdar till en fiberkonverter som sedan går till routern.

Men mät innan router i fiberkonvertern då.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Men mät innan router i fiberkonvertern då.

Vill inte pilla på den tyvärr. Får snarare inte. Teknikern sa att vi ska låta bli att röra den.

Permalänk
Medlem

Det teknikern menade med det var ge fan i att rycka i fiberoptikkablarna mest troligt.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Vill inte pilla på den tyvärr. Får snarare inte. Teknikern sa att vi ska låta bli att röra den.

Men du kan ju testa att ta kabeln som går in i routern och flytta till en dator och mäta, då behöver du inte röra konverteraren och om något inte skulle funka så är det bara att koppla tillbaka routern.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Men du kan ju testa att ta kabeln som går in i routern och flytta till en dator och mäta, då behöver du inte röra konverteraren och om något inte skulle funka så är det bara att koppla tillbaka routern.

Försökte det, men kabeln är alldeles för kort.

Permalänk
Medlem

Finns det något jag kan försöka göra för att det ska fungera bättre?

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite i routerprogrammet och la märke till att "Tröskel för hög trafik" va i kryssad och bredvid så var det en mätare man kunde dra och den va på 10 Mbps. När jag kollade länshastigheten för båda datorerna så visade det 54Mbps. Kan det ha något med problemet att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Kollade runt lite i routerprogrammet och la märke till att "Tröskel för hög trafik" va i kryssad och bredvid så var det en mätare man kunde dra och den va på 10 Mbps. När jag kollade länshastigheten för båda datorerna så visade det 54Mbps. Kan det ha något med problemet att göra?

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3179...
Har du lite tester på denna router och vad man får ut för hastigheter. Samt att tröskel för hög trafik är bara för att programmet ska varna dig när du når dom hastigheterna. Har inget med hastigheten att göra.

Om man kollar på testerna så tycker jag att hastigheterna du får ut inte är långt ifrån vad dom får på dessa testerna. 46mbps får dom ut på 2.4GHz bandet i testet. Lite upp och ned som du kan se men inga stora skillnader.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3179...
Har du lite tester på denna router och vad man får ut för hastigheter. Samt att tröskel för hög trafik är bara för att programmet ska varna dig när du når dom hastigheterna. Har inget med hastigheten att göra

Jag förstår 0 av det där he.

Permalänk
Medlem

Vilket nätverkskort har du? Har själv maxat runt 80 med D-Link DWA-140 och Netgear R6250 och med tanke på att R6300 är dess storebror och min router är ett betaexemplar borde du inte ha problem med att plöja ut 100/10 förutsatt att ditt trådlösa nätverkskort klarar det.

EDIT: Du skriver att din länkhastighet ligger på 54 Mbit/s, det betyder att du kör på 802.11g-standarden som är betydligt långsammare än 802.11n eller 802.11ac. Du behöver helt enkelt ett nytt trådlöst nätverkskort för att komma i närheten av de hastigheter som routern klarar av. Med 11g ska du vara otroligt glad över att du når upp i 44 Mbit/s, det är nästan för högt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Vilket nätverkskort har du? Har själv maxat runt 80 med D-Link DWA-140 och Netgear R6250 och med tanke på att R6300 är dess storebror och min router är ett betaexemplar borde du inte ha problem med att plöja ut 100/10 förutsatt att ditt trådlösa nätverkskort klarar det.

EDIT: Du skriver att din länkhastighet ligger på 54 Mbit/s, det betyder att du kör på 802.11g-standarden som är betydligt långsammare än 802.11n eller 802.11ac. Du behöver helt enkelt ett nytt trådlöst nätverkskort för att komma i närheten av de hastigheter som routern klarar av. Med 11g ska du vara otroligt glad över att du når upp i 44 Mbit/s, det är nästan för högt.

Så det behövs alltså nya nätverkskort i datorerna då? Det är laptops.

Detta står det på trådlöst för min laptop:

HP lc2010 HSPA Mobile Broadband
Ralink 802.11b/g/n Wi-Fi and Bluetooth 3.0 + HS Combo

Den skall alltså ha n?