Permalänk
Medlem

Det var väl inte väntat att det skulle bli bättre på cpu delen dock?

men jag är glad på min 3770k då , tror dock inte det kan bli någon mega stor skillnad som det är just nu ändå.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Jag kände samma sak fram tills jag såg begagnat värdet på dessa Q9450 CPUer på tradera av en slump för 15 månader sen eller nått sånt, blev snabbt en försäljning samt köp av en begagnad 2600k här på sweclockers istället.

Gick från q9450 + moderkort och 4x2GB RAM till 2600k + moderkort + 4x4GB RAM, prisskillnaden blev hiskeliga 300kr jag fick lägga upp i mellan och jag kände helt enkelt inte att jag hade råd att sitta kvar på min gamla rigg

Angående denna ny haswell såg överklockningen lite intressant ut, 5GHz på luft är mer än vad en IB vill i alla fall!

Jag såg en Q9550 som gick för 1450 för några veckor sedan på tradera

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Jag såg en Q9550 som gick för 1450 för några veckor sedan på tradera

precis, och moderkort för 4-500kr stycket, även 2x2GB ddr2 minnen säljer dyrt. Det går helt enkelt inte att motivera att sitta kvar med en sådan dator idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag kände samma sak fram tills jag såg begagnat värdet på dessa Q9450 CPUer på tradera av en slump för 15 månader sen eller nått sånt, blev snabbt en försäljning samt köp av en begagnad 2600k här på sweclockers istället.

Gick från q9450 + moderkort och 4x2GB RAM till 2600k + moderkort + 4x4GB RAM, prisskillnaden blev hiskeliga 300kr jag fick lägga upp i mellan och jag kände helt enkelt inte att jag hade råd att sitta kvar på min gamla rigg

Angående denna ny haswell såg överklockningen lite intressant ut, 5GHz på luft är mer än vad en IB vill i alla fall!

Smart! Jag har helt enkelt båda, men jag använder den gamla Q9450 mest eftersom den sitter i Linux-burken och det är den jag använder oftast. Den andra är en gamingrigg först och främst, mycket snabbare ja men i Linux känns det inte som att det behövs ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Hade inte mitt moderkort gått så hade jag suttit kvar med min Q9550, det var ju iofs trevligt när man bytte upp sig till 3770K @4.7 att photoshop inte segade ner så mycket under panoramabyggen. Jag måste verkligen lägga ut processorn och ramminnet på ebay.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Men... Jag e ju uppgraderingssugen... jaja... blir att hänga kvar vid min 2500k ett tag till

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Tycker mer chipset, moderkorten som lockar än själva cpun. Cpu hastigheten är meh. Men nya saker på morderkorten är trevligt. Ex alla SATA6, fler portar, fler intel USB etc etc.

Sådant jag blev sugen på haswell för, inte för cpun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingrags:

Men... Jag e ju uppgraderingssugen... jaja... blir att hänga kvar vid min 2500k ett tag till

Personligen är jag sugen på att byta ut min AMD Phenom II 965 BE på 3,4 GHz. Vet inte om det är nödvändigt om nu inte Haswell tar ett litet kliv från nuvarande.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Detta med värmen verkar ju inte direkt blivit bättre, samma site testar nu ett retail ex. och når 100C vid standard klock med orginalkylaren, om jag fattar google translate rätt.

http://www.chinadiy.com.cn/html/42/n-9142.html

Permalänk
Medlem

Här är vad dom kommer kosta: http://feber.se/pc/art/270404/pris_p_haswell_avsljas/

Har väntat på Haswell innan jag tänkt bygga ihop en dator. Frågan är ju om det är värt det eller om man ska bygga ihop en dator nu med "gamla" saker...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z87-PRO | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
| MSI eForce GTX 780 3GB. | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | 1TB WD Caviar Blue | Corsair TX 850W 80+ Bronze Modulär | Noctua NH-D14 | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk

Jag har i flera år suttit på en Core Duo 3.0 ghz, 6 gb RAM och ett HD6850 + ett antal SATA HDD. Beslutade för drygt ett halvår sen att gå från stationär till laptop och offrar på så sätt möjligheten att spela spel. Jag har dock inte spelat så mkt spela senaste tiden då mitt 6850 begränsar mig. Nu verkar det ju som om det ändå går att spela skapligt på Haswells så detta hamnar hela rätt för mig och Ultrabookinköpet efter sommaren. Håller dock med er att för desktops är detta knappast någon höjdare då Intel verkligen satsar på integrerad prestanda, mindre energiåtgång, lägre värme etc vilket Ultrabooks och andra laptops tjänar betydligt mer på en stationära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Nä precis det bästa med den tråkiga Haswell prestandan är att man slipper suget att uppgradera!

(och din plånbok tackar dig!!)

Jepp, men haswell i en laptop är nog ganska värt i alla fall, om man har glädje av en sån vilket i o för sig kanske bara jag känner nu.

Skrivet av Sisyfos:

Som förväntat, min 2700K kan alltså gott vänta på Skylake

Är inte skylake intels första (desktop) SoC?

Edit: Det är broadwell jag tänkte på...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av lunaspice:

Jag har i flera år suttit på en Core Duo 3.0 ghz, 6 gb RAM och ett HD6850 + ett antal SATA HDD. Beslutade för drygt ett halvår sen att gå från stationär till laptop och offrar på så sätt möjligheten att spela spel. Jag har dock inte spelat så mkt spela senaste tiden då mitt 6850 begränsar mig. Nu verkar det ju som om det ändå går att spela skapligt på Haswells så detta hamnar hela rätt för mig och Ultrabookinköpet efter sommaren. Håller dock med er att för desktops är detta knappast någon höjdare då Intel verkligen satsar på integrerad prestanda, mindre energiåtgång, lägre värme etc vilket Ultrabooks och andra laptops tjänar betydligt mer på en stationära.

På desktop sidan satsar intel allt mera på värme!

4770k retail, standard klock, 100C med orginalkylaren. Ivy bridge känns ju nästan sval vid en jämförelse lol

http://www.chinadiy.com.cn/html/42/n-9142.html

Permalänk
Medlem

strömeffektivitet! det är ju uppenbart var intel lagt krutet, och sen har de mer eller mindre fixat problemet med deras otroligt klena grafik, återstår att grafikdrivrutinerna blir bättre. Integrerad grafik kommer aldrig för sig bli bättre än diskreta entusiastkort, men med vettigt ram i datorn kan nog gt3/gt3e vara ok för en laptop.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

På desktop sidan satsar intel allt mera på värme!

4770k retail, standard klock, 100C med orginalkylaren. Ivy bridge känns ju nästan sval vid en jämförelse lol

http://www.chinadiy.com.cn/html/42/n-9142.html

Intel har utvecklat sitt tänk och tänker flerdimensionellt!

De tänker: "Vi gör det bättre för våra konsumenter och höjer värmen på alla processorer så de slipper betala lika hög räkning för värmen i sitt hem".

(ironi till max)

Permalänk
Medlem

Jag ska iaf uppgradera från min gamla AMD..
Har problemet idag att min cpu flaskar 2st 6950 i BF3.. Endel maps så tuffar grafikkorten på i 50-70% belastning när cpun ligger på 100%..

Överklockning är självklart.. Så funderar på om man skulle köra på 4670K ist för 4770K.. Återstå och se när de kommer lite tester..

Inet har tillochmed skapat en 1150 socket kategori på moderkorts sidan.. dock inga moderkort ännu..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

4770k, nice moderkort och ett nytt nvidia graffe till Julklapp kanske

3570k och 7870 tuffar på rätt okej men hade varit kul o byta

Permalänk
Skrivet av Nivity:

4770k, nice moderkort och ett nytt nvidia graffe till Julklapp kanske

3570k och 7870 tuffar på rätt okej men hade varit kul o byta

Måste säga att jag är mest sugen på en 2700K om vi utesluter SB-E då..

Sitter nu på min 2500k rigg, 5,1Ghz, 62grader på varmaste kärnan i cinebench(TR silverarrow luftkylning). Ljuvligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Intel har utvecklat sitt tänk och tänker flerdimensionellt!

De tänker: "Vi gör det bättre för våra konsumenter och höjer värmen på alla processorer så de slipper betala lika hög räkning för värmen i sitt hem".

(ironi till max)

Många tror att det är för att dem vill kunna sälja sina dyrare socket 2011 processorer, folk köper de CPUer som har minst problem.

Anledningen till att det är sån här värme är för att dem använder billig kylpasta under CPUns kylfläns (IHS).

Förut var processorerna limmade eller "fastsatta" i IHSen.

Det går såklart att ta bort den och lägga på egen kylpasta, garantin försvinner dock och själva processen kan vara lite riskabel om man inte är försiktig.

Har sätt folk som har fått temperatur förändringar på upp till 25c i LOAD när man byter kylpastan till en annan (ska helst vara COOLLABORATORY Liquid Ultra eller PRO då den sätter sig som berget och nästan löder fast processorn).

Funderar själv på att delida min 3770k, kommer självklart lägga upp en guide då

Permalänk
Medlem

Är väl kanske bäst att vänta på att NDA släpps innan man kapar haswell totalt, att prestanda skillnaden är inte så stor det är ju väntat.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Många tror att det är för att dem vill kunna sälja sina dyrare socket 2011 processorer, folk köper de CPUer som har minst problem.

Anledningen till att det är sån här värme är för att dem använder billig kylpasta under CPUns kylfläns (IHS).

Förut var processorerna limmade eller "fastsatta" i IHSen.

Det går såklart att ta bort den och lägga på egen kylpasta, garantin försvinner dock och själva processen kan vara lite riskabel om man inte är försiktig.

Har sätt folk som har fått temperatur förändringar på upp till 25c i LOAD när man byter kylpastan till en annan (ska helst vara COOLLABORATORY Liquid Ultra eller PRO då den sätter sig som berget och nästan löder fast processorn).

Funderar själv på att delida min 3770k, kommer självklart lägga upp en guide då

Om det ändå vore så enkelt, finns många som kör utan IHS och det spelar ingen roll knappt. 3D transistorer och 22nm, bad idea. För att få dom att klocka bra så är det extrem kylning typ LN2 som gäller.

Har deliddat, lappat både kylare och IHS. coll. liquid ultra osv, visst gjorde väl lite men tempsen är fortfarande det som sätter stopp, långt innan cpu'n gör det.

Skrivet av Ten:

Är väl kanske bäst att vänta på att NDA släpps innan man kapar haswell totalt, att prestanda skillnaden är inte så stor det är ju väntat.

Jo, absolut. Det bådar dock inte sådär jätte gott då info kommer från flera av varandra oberoende källor och samtliga rapporterar samma sak :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Om det ändå vore så enkelt, finns många som kör utan IHS och det spelar ingen roll knappt. 3D transistorer och 22nm, bad idea. För att få dom att klocka bra så är det extrem kylning typ LN2 som gäller.

Har deliddat, lappat både kylare och IHS. coll. liquid ultra osv, visst gjorde väl lite men tempsen är fortfarande det som sätter stopp, långt innan cpu'n gör det.

Jo, absolut. Det bådar dock inte sådär jätte gott då info kommer från flera av varandra oberoende källor och samtliga rapporterar samma sak :/

Vart tar det stop för dig?

Har läst att vissa 3570k och 3770k går up till 4.5Ghz sen tar det bara tokstopp.

Jag har just nu bara överklockat till 4.5Ghz på 1.3V och temperaturerna skiljer ganska mycket. 70c på kallaste och 90c på varmaste kärnan. Har dock funderingar på om det är IHS eller kylblocket som är konkavt alternativt om skruvarna inte är lika åtdragna.

Det är väl just problemet som jag har där delid gör temperaturerna mycket jämnare om jag har förstått det rätt.

Permalänk
Medlem

För ett par år sedan gick jag från en E8500 till en 2500K.
Använder mest dator till spel, så jag ser ingen egentlig orsak att uppdatera ännu.
Vi får se när PC-portar från PS4/XboxONE börja komma om man kanske behöver uppgradera.
Grafikkortet räknar jag dock med att byta innan året är slit.

Permalänk
Medlem

BTW, jag tycker att det händer mindre och mindre mellan CPU-generationerna, jämfört med GPU-generationerna.
Lite förenklat Intels 4000i serie presterar inte så värst mycket mer än deras 3000i serie eller ens deras 2000i serie.
De största nyhetera är på GPU-delen och energieffektiviteten.

Jag tror att det kommer att vara så tills dess att AMD hinner ikapp Intel, antingen i energieffektivitet eller (helst) i IPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jo, absolut. Det bådar dock inte sådär jätte gott då info kommer från flera av varandra oberoende källor och samtliga rapporterar samma sak :/

Vänta.

Permalänk
Medlem

Det står ju på något chipchop språk.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Jepp, men haswell i en laptop är nog ganska värt i alla fall, om man har glädje av en sån vilket i o för sig kanske bara jag känner nu.

..

Japp där är väl ända stället den verkligen kommer skina. Fast jag är väldigt nöjd med Ivy Bridge i min ultrabook (macbook Air) bra batteritid och snabb nog till allt.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

QX9650 klarar sig ett tag till... Blir väl att byta när alla spel är värdelösa konsolportar som bara belastar CPU:n.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Vart tar det stop för dig?

Har läst att vissa 3570k och 3770k går up till 4.5Ghz sen tar det bara tokstopp.

Jag har just nu bara överklockat till 4.5Ghz på 1.3V och temperaturerna skiljer ganska mycket. 70c på kallaste och 90c på varmaste kärnan. Har dock funderingar på om det är IHS eller kylblocket som är konkavt alternativt om skruvarna inte är lika åtdragna.

Det är väl just problemet som jag har där delid gör temperaturerna mycket jämnare om jag har förstått det rätt.

Max klock jag fått upp den i är ganska så ok, 5,3Ghz

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2776983

Stabilt nog för att få en validation men inte mycket mer. I benchmarks som är ganska tunga för cpu så kör jag 5Ghz som absolut max, ofta får jag dra ner till 4,950 ungefär. Det beror på hur kallt det är ute och hur mkt jag vädrar. Får man ner temp på Ivy's så börjar dom skala fiint med volten som dom borde om det inte vore för värmen. Har testat endel och redan vid ca 5 grader celsius på cpu så skalar det bättre med volten(ut med radiatorn genom fönstret bara lol)

Men I praktiken då, för min cpu ligger sweetspot på 4,6, kan då ligga på 1,24V på ett ungefär(massa andra volt justeringar som också spelar in men cpu Vcore 1,24 ungefär), ska jag öka multi till 47 så måste jag öka volten ordentligt för att det ska hålla sig stabilt. För att 4,9+ ska vara stabilt nog för cpu tunga benchmarks(tex fysiktestet i 3dmark11) så pratar vi 1,45V eller mer ibland.

Kör en H100i på 3770k'n fö.

Permalänk
Skrivet av blossa:

Jodå, jag hoppas ju givetvis att det är raka motsatsen mot vad man sett hittills.

Ska försöka vänta