När kan man tänkas hitta Starcraft 2 för 99 kr?

Permalänk
Avstängd

När kan man tänkas hitta Starcraft 2 för 99 kr?

Eller mindre?

Har ju varit ute länge (3 år?) och då expansionen är ute tycker man ju att spelets pris borde ligga någorlunda vettigt och inte 300 kr +

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Blizzards spel blir sällan billiga.

Jag har för mig dom hade någon deal när hots släpptes och om man köpte båda så blev det rätt mycket billigare.

Men om du väntar på bra priser finns det en stor risk att du får vänta länge.

Permalänk
Medlem

Till skilldnad från till exempel EAs spel så lägger Blizzard ner en väldans massa tid på att utveckal spelet (Dom 'erkännde' Starcraft II i 2006-2007, alltså 3-4 år innan det släpptes, och dom har med största sannolikhet jobbat på det två år innan det visades upp) så man kan inte vänta sig samma sorts prissättning.

Hade personligen gärna betalat mer för spel som faktiskt är värt att spela, nu för tiden finns det inte många sådana.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kostar ca 200kr - 250kr på Ebay om man kan tänka sig endast köpa cdkey.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Taft:

Kostar ca 200kr - 250kr på Ebay om man kan tänka sig endast köpa cdkey.

Fortfarande svindyrt.

De badar ju i pengar hos blizzard, och wow har de inget emot att sänka priserna på ;/ Heller inte WC3/SC/Diablo.

Kan inte tänka mig att de fortf säljer så många kopior av sc2, då de som vill ha sc2 har nog det redan.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Blizzard sänker priserna på wow för spelarantalet rasar dagligen. De förlorade ju tydligen 1.3 miljoner spelare på en 3 månaders period.

Permalänk
Medlem

Du får nog vänta ännu längre på ett lägre pris. 250 kr är vad Elgiganten tar för spelet och jag har sett samma priset i andra butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Fortfarande svindyrt.

De badar ju i pengar hos blizzard, och wow har de inget emot att sänka priserna på ;/ Heller inte WC3/SC/Diablo.

Kan inte tänka mig att de fortf säljer så många kopior av sc2, då de som vill ha sc2 har nog det redan.

Neee, vet du vad det kostar att utveckla spel egentligen? Det är inte direkt gratis. 250 kr är inte svindyrt - det är ju du som är snål!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

250-300 kr för ett spel som är fokuserat på en multiplayer som konstant uppdateras är inte svindyrt. Men i för sig, jag är ju masters så jag försvarar väl spelet vad som än händer.

Min poäng är att om du faktiskt tänker spela multiplayern i StarCraft 2 och kanske köpa till HoTS är 250-300 inte svindyrt.
Men om du faktiskt bara vill spela singeplayer så har du ju lite otur, då du skulle få mer än vad du vill betala för, och det är endast vid det här scenariot jag kan förstå din poäng.

Visa signatur

Gigabyte 7950 å en 3570k | Nexus 4 | Macbook Air 13' | Tangentbords[strike]nörd[/strike]galning

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hersses:

Neee, vet du vad det kostar att utveckla spel egentligen? Det är inte direkt gratis. 250 kr är inte svindyrt - det är ju du som är snål!

250kr för ett så gammalt PC-spel är riktigt dyrt, FYI...

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Administrativ avgift

T.T har ju varit ute på online shopper för 150kr... big cash mannen nee men det är ett bra spel börja betala. (GM spelare)

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Personligen så är jag också bara intresserad av att köra igenom kampanjen och då känns det inte värt att betala fullpris för HotS så jag väntar också på en prisreduktion. WoL köpte jag dock till fullpris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av trisse23:

T.T har ju varit ute på online shopper för 150kr... big cash mannen nee men det är ett bra spel börja betala. (GM spelare)

Det finns gott om bra spel som sjunkit mer i pris så långt efter sin release.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert komma 2 för 149 deals om kanske 5-10 år precis som med sc/broodwar. Blizzard kan ju sänka, men de måste inte för att det finns alltid någon som köper för att spela, inte för att det är billigt.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

150-300 ÄR billigt, kolla istället på vissa konsolspel som kan kosta över 400kr efter flera år.

Och kolla på Origins marknad där vissa spela kostar 699kr, det är dyrt.

Om du inte vill betala 250kr för ett bra spel så får du antingen köpa det på någon skumsida eller helt enkelt vänta på att det kommer en bra deal.

Permalänk

250kr........
Hade det varit ett cod spel hade det varit dyrt men nu pratar vi kvalitets spel som uppdateras flera gånger per år (patcher och nya kartor) och ett spel där utvecklarna har försökt göra ett bra spel och lyckats med det.
Det är inte många spel som är gjorda för att vara så bra som möjligt utan för att dra in så mycket pengar som möjligt.

Gråt inte över 250kr gå till närmsta Elgiganten och köp spelet du kommer göra dig själv en tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

250kr för ett så gammalt PC-spel är riktigt dyrt, FYI...

Du kan ju inte ställa alla spel jämte varandra och säga "efter en si och så lång tidsperiod ska alla spel sjunka i pris med så många procent". Det är skillnad på spel och spel: välgjorda spel och halvgjorda spel som hamnar i reabacken efter några månader! Om du nu tycker att det är för mkt för ett grymt bra spel så håll dig till de taskigt gjorda spelen i reabacken!

Redigerat
Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Det är lite underligt att se alla [som gillar spelet] kallar folk för snåljåpar bara för att de väntar på en prissänkning på ett spel som man spelar igenom på några få timmar. (För oss som inte är intresserade av multiplayer)

Redigerat
Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det är lite underligt att se alla [som gillar spelet] kalla folk för snåljåpar bara för att de väntar på en prissänkning på ett spel som man spelar igenom på några få timmar. (För oss som inte är intresserade av multiplayer)

Jag tror många pratar priset på spel generellt, vissa verkar tro att det är gratis att göra spel.

150-300kr är fullt normalt för spel som har några månader på nacken, till och med ett år.

Ibland har man tur och kammar hem ett hyfsat nytt spel för 100 lappen och då är det bara att le och vara glad.

Permalänk
Medlem

håller med tidigare talare. 250 spänn är BILLIGT för ett såpass komplett spel som sc2 faktiskt är.. sen är ju 250 kr inte ens en timmes jobb pengamässigt ;). sluta vara dumsnål!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Ääääh gå o lägg dig, snåljåp! Du kan ju inte ställa alla spel jämte varandra och säga "efter en si och så lång tidsperiod ska alla spel sjunka i pris med så många procent". Det är skillnad på spel och spel: välgjorda spel och halvgjorda spel som hamnar i reabacken efter några månader! Om du nu tycker att det är för mkt för ett grymt bra spel så håll dig till de taskigt gjorda spelen i reabacken!

Precis, MoH:W låg ju på 99kr inte så långt efter releasen.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det är lite underligt att se alla [som gillar spelet] kalla folk för snåljåpar bara för att de väntar på en prissänkning på ett spel som man spelar igenom på några få timmar. (För oss som inte är intresserade av multiplayer)

Spel är inga smörgåsbord där man plockar lite vad man vill ha, men låt oss för din argumentations skull säga att det ligger till så, varför skulle kampanjen vara billigare säg runt 99 kr och de som vill spela multiplayer ska behöva betala 250-300? Du uttrycker dig iaf så...

För att klargöra det hela: jag är inte starcraftfanboy, spelar det knappt eftersom det inte är riktigt min genre men jag ser storheten i den, dess kvalitéer som man inte ser hos andra strategispel(och andra spel för den delen). Jag står upp för Blizzard eftersom de gör välgjorda spel till skillnad från tex EA. Det finns en anledning till varför tex Medal of Honor - Warfighter kostar 99 kr på webhallen och Starcraft II INTE gör det! Och jag vill heller inte se dem jämte varandra på hyllan/backen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Precis, MoH:W låg ju på 99kr inte så långt efter releasen.

Aaah, du hann före med det exemplet haha Great minds think alike

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

håller med tidigare talare. 250 spänn är BILLIGT för ett såpass komplett spel som sc2 faktiskt är.. sen är ju 250 kr inte ens en timmes jobb pengamässigt ;). sluta vara dumsnål!

De flesta tjänar inte så mkt pengar.

En normal medel svensson lön ligger väl på 26000kr i månaden av vilket du kan få ut kanske 18000 efter skatt.
En normal arbetsmånad består av 160 timmar vilket ger 112,5 skattade kronor per timmas jobb.

För att 250kr skall vara mindre än en timmes jobb måste du få ut mer än det dubbla efter skatt, ungefär runt 65000-70000kr i månaden före skatt.

Dock jobbar du troligitvs som chef eller i företagsledning om du har en sådan lön, och förväntas jobba bra mkt mer än 160 timmar per månad, så troligtvis behöver du realistiskt upp i minst 100 tusen i månadslön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

De flesta tjänar inte så mkt pengar.

En normal medel svensson lön ligger väl på 26000kr i månaden av vilket du kan få ut kanske 18000 efter skatt.
En normal arbetsmånad består av 160 timmar vilket ger 112,5 skattade kronor per timmas jobb.

För att 250kr skall vara mindre än en timmes jobb måste du få ut mer än det dubbla efter skatt, ungefär runt 65000-70000kr i månaden före skatt.

Dock jobbar du troligitvs som chef eller i företagsledning om du har en sådan lön, och förväntas jobba bra mkt mer än 160 timmar per månad, så troligtvis behöver du realistiskt upp i minst 100 tusen i månadslön.

hah klockren analys. du har mer rätt än vad du anar.. har aldrig tid att spela de spel jag har råd att köpa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

hah klockren analys.

Min poäng var snarare att man kanske inte borde kalla andra snåla bara för att pengar inte råkar vara ett problem för en själv...

Många på detta forum är studenter som kanske har 1000kr över i månaden till nöjen, dvs ett spel för 250kr motsvarar en hel veckas jobb/studier.

Men vi kanske inte behöver gå mer OT än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Min poäng var snarare att man kanske inte borde kalla andra snåla bara för att pengar inte råkar vara ett problem för en själv...

Många på detta forum är studenter som kanske har 1000kr över i månaden till nöjen, dvs ett spel för 250kr motsvarar en hel veckas jobb/studier.

ja givetvis, det var inte heller min mening. jag skrev "dumsnål" med den bakomvarande tanken att sc2 är ett väldigt komplett spel och enligt mig fortfarande är värt 250-300 kr, att jämföra med andra, lika gamla spel, i samma prisnivå, som absolut inte är värda 300 kr.

har också varit student i en helvetes massa år, vet hur det är. kontentan, 300 kr för sc2 är prisvärt.

inget illa ment!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det är lite underligt att se alla arga fanboys kalla folk för snåljåpar bara för att de väntar på en prissänkning på ett spel som man spelar igenom på några få timmar. (För oss som inte är intresserade av multiplayer)

Skulle vilja se dig spela igenom SC2 på Brutal ! Lycka till säger jag bara !

Edit; Jag spelade igenom det för flera år sedan...

Permalänk
Medlem

Blizzard arbetar fortfarande aktivt med starcraft 2 och släpper uppdateringar, till skilnad från EA spel som bara brukar få patcher runt ett halvår efter att det släpptes, sedan rasa drastiskt i pris när ingen vill köpa det längre.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Ofta ni kan jämföra SC2 med spel som MOH.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9