Permalänk
Medlem

Min första gaming-dator

Denna datorn har jag haft i cirka ett och ett halvt år. Jag har inte byggt den själv utan jag konfigurade systemet på en komplett gamer som de byggde åt mig. Men efter det har jag uppgraderat den lite då och då och även moddat den.

Användningsområdet är framför allt till spel och video renderning. Sen använder jag den även till att kolla Internet, att spela musik och lite annat sådant.

Systemet är byggt i ett cooler master 690 II basic chassi med en cm. SickleFlow 120mm fläkt och två Fractal Design R2 140mm med Lian Li Fläktfilter. Moderbordet är ett MSI 870A-G54, på detta sitter en AMD Phenom II X6 1055T processor, Corsair Dominator DDR3 1600MHz minnen med 8GB och ett XFX Radeon HD 6870 2GB GDDR5 med "dual fan". Processorn kyls av en H100 hydro kylare med två Cougar Vortex CF-V12 fläktar. Min systemdisk är en OCZ SSD Agility 3 med kapaciteten 120GB sen har jag också en Western Digital Caviar® Blue 1TB för att lagra videos, bilder med mera. Datorns CD/DVD läsare är inget speciellt men det är en Sony Optiarc DVD±RW och så har jag ju ett nätagg också, Corsair TX V2 650W PSU.

Min första gaming-dator

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har svårt att tror det var din "första gaming-dator". Men såg förövrigt riktigt bra ut. Älskar chassit också. 4/5 kanske

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ser väl helt okej ut, tycker dock inte om dekalerna på sidan av chassit men smaken är väl som baken

Permalänk
Medlem

Gillar hela bygget, och muggen! Klockrent bygge! 5p! Skitfina bilder!

Permalänk

Hur gjorde du med plexit? har du ersatt plexit med sidoluckan helt?

Visa signatur

CPU: Intel core i7 4790k | RAM: Corsair Vengeance 16gb | GPU: MSI GeForce GTX 980 4GB | MB: MSI Z97I AC | SSD: Samsung 840 EVO 250gb | HDD: Seagate Barracuda 3T

Battlelog: Vanillaenergy

Permalänk
Medlem

Fin fint!
Btw, har du gjort avdelningen till nätagget själv?
Isånna fall, hur gjorde du?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Tackar för alla kommentarer Ja jag bytte ut hela sidoluckan mot plexit. Avdelningen till nätagget är ganska simpel, jag gjorde en "låda" som saknar undersida, en kortsida och en bit på en långsida. Sedan satte jag på ett carbon laminat.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av AMK905:

Tackar för alla kommentarer Ja jag bytte ut hela sidoluckan mot plexit. Avdelningen till nätagget är ganska simpel, jag gjorde en "låda" som saknar undersida, en kortsida och en bit på en långsida. Sedan satte jag på ett carbon laminat.

Hur får du den att sitta fast på chassit? för på en sidoplåt är det ju en sorts fästen som gör att den sitter kvar + skruvarna! Släng gärna upp en bild om du kan/vill

Visa signatur

CPU: Intel core i7 4790k | RAM: Corsair Vengeance 16gb | GPU: MSI GeForce GTX 980 4GB | MB: MSI Z97I AC | SSD: Samsung 840 EVO 250gb | HDD: Seagate Barracuda 3T

Permalänk
Medlem

Just nu sitter plexiglaset bara med ett vinklat fäste som jag har skruvat fast i ett skruvhål som man fäster plåten i. Men i framtiden ska jag göra skruvhål i de fyra hörnen på plexit och sätta muttrar på motsvarande platser i chassit.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av AMK905:

Just nu sitter plexiglaset bara med ett vinklat fäste som jag har skruvat fast i ett skruvhål som man fäster plåten i. Men i framtiden ska jag göra skruvhål i de fyra hörnen på plexit och sätta muttrar på motsvarande platser i chassit.

Skulle vilja ha en bild på hur du löste det med fästet med plexit! Skicka i pm om du vill har funderingar på att göra lika dant

Visa signatur

Permalänk

Vart köpte du Carbon laminatet ?
Finns det att få tag på nätet att beställa ?

Permalänk
Medlem

Jag köpte det i bil temas butik men vet ej om man kan beställa det därifrån.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av AMK905:

Jag köpte det i bil temas butik men vet ej om man kan beställa det därifrån.

Bra gjort att lyckas särskriva på Biltema ändå

Visa signatur

Permalänk

Jävlar va nice med plexit! Är det över absolut hela sidan??

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Fint bygge! Men noterade att du skrev att värmen var lite sådär, på bilden på radiatorn ser det ut som att du har fläktarna riktade inåt, vänder du på dom eller sätter dom som push på insidan får du nog ner tempen en hel del i chassit, rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Fint bygge! Men noterade att du skrev att värmen var lite sådär, på bilden på radiatorn ser det ut som att du har fläktarna riktade inåt, vänder du på dom eller sätter dom som push på insidan får du nog ner tempen en hel del i chassit, rätta mig om jag har fel

Har inget minne av att jag skrev det xD men du har en poäng i att temp:en går ner i chassit om man vänder på radiatorfläktarna. För att man får ut mer varmluft ur datorn, dock så kommer kanske cpu temp:en att stiga pga. att luften som dras genom radiatorn blir varmare eftersom den kommer inifrån datorn.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Hur öppnade du där uppe på chassit? (Bild 7)