Xbox One innehåller svagare grafikdel än PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Fun Fact; Även om man i tal säger "Kommer å sälja" så står å:et inte alltid för "och", utan ska i många fall (som detta) istället ersättas med "att"

OnT: Om det blir något, så blir det PS4 som det ser ut nu, det ända som lockar mig (...)

Fun Fact; Ända = bak (haha var tvungen )

Hur som helst, känns som om PS4 är något som lockar mer än Xbox One.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Aktien är inte vad den brukade vara i värde, xbox divisionen har endast uppvisat vinst ett enda kvartal sedan xbox1 släpptes (och det var tydligen pga omstruktureringar och kapitalförflyttning från officedivisionen). Man brukade säga att microsoft alltid vann genom att hålla ut i en marknad tills de andra faller.
Idag brakar deras tangentbord/möss division, xbox går fortfarande inte med vinst.

Du har helt fel. Det senaste kvartalet som avslutades Mars 2013 så gick Xbox divisionen med vinst på ca 342miljoner dollar och har gått med vinst de senaste 4åren. Dock totalt sett har de haft en total förlust på 3miljarder dollar de senaste 10åren. Vill även påpeka att Sony har förlorat 5miljarder dollar med playstation de senaste 10åren

Källa

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

För att det är den bästa serien racing spel.

Har endast spelat Forza 1 och det va inget vidare, kanske värt att kolla upp det nya dock, verkar som om många gillar serien iaf

Skrivet av WardonE:

Som Robcar sa, jag kommer antagligen också att skaffa xbox one och mest p.g.a. Forza 5, men även Halo 5 och 6 som kommer släppas senare Xboxet skulle också få 15 exclusives under första året så något av dem måste vara värt att skaffa också

jag är helt SÅLD på halo, äger alla, och ägt alla Xbox. Tror dock jag väntar ett halvår eller så på att köpa one.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Du har helt fel. Det senaste kvartalet som avslutades Mars 2013 så gick Xbox divisionen med vinst på ca 342miljoner dollar och har gått med vinst de senaste 4åren. Dock totalt sett har de haft en total förlust på 3biljoner dollar de senaste 10åren. Vill även påpeka att Sony har förlorat 5biljoner dollar med playstation de senaste 10åren

Källa

5 biljoner USD = 5 000 000 000 000 USD

Permalänk
Medlem
Skrivet av WigglyBIGbush:

Inte förvånad att ps4 har bättre hårdvara än xbox one, för det har alltid varit playstation som haft kraftfullast hårdvara mellan xbox och playstation.

Ja precis, var det inte så att PS3 kom senare än 360? Men trotts den tyngre hårdvaran på PS3 så har en del spel faktiskt sätt bättre ut på XBOX360(om man ska vara petig), antar att mycket handlar om hur utvecklingsplatformen ser ut.

Trotts att PS3an haft tyngre hårdvara ser det ändå ut som att XBOX360 har haft större marknad? http://www.winbeta.org/news/xbox-360-continues-dominate-market-share-over-ps3-and-wii-25-consecutive-months Allt kanske inte handlar om hårdvaran?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

Tippar mot spelstationen 4.
Kan dock inte spela med Ps-kontroller.

VAD SKA JAG GÖRA!!!?

Permalänk
Medlem

-33% prestanda och lite långsammare minnen jämfört med PS4 innebär nog i praktiken ganska lite. Den lägre prestandan innebär lite lägre krav på minnesbandbredd innan den begränsar så det blir nog ganska liten skillnad ändå.

Då spel ändå kommer att utvecklas gemensamt så att båda ska klara spelen innebär det att skillnaden blir lite bättre texturer, aningen mer kantutjämning bättre skuggor och liknande för PS4, men i praktiken ganska små skillnader. Inga avgörande skillnader alltså.

XBOX One har då: Forza-serien och eventuellt lägre pris (men månadskostnad för de som vill spela online). Krav på internetuppkoppling enligt ryktena (påverkar såna som jag som har PC för onlinespel och konsoll mest för slöspelande offline och exklusiva spel).

PS4 har: Aningen snyggare spel, troligtvis några PS-exklusiva bra spel. Oklart hur krångliga internetkrav det blir (reggade spel och liknande) och om onlinespelande kostar något.

Båda verkar ha sköna kontroller (dock med meningslösa funktioner som touchpad) och båda verkar innehålla alldeles för mycket trams (TV:n klarar redan av att visa kanaler och visa netflix m.m.).

Med så små skillnader kommer valet förmodligen falla till den som släpper flest riktigt intressanta spel och den som krånglar minst med onlinekrav, begränsande DRM och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Ja precis, var det inte så att PS3 kom senare än 360? Men trotts den tyngre hårdvaran på PS3 så har en del spel faktiskt sätt bättre ut på XBOX360(om man ska vara petig), antar att mycket handlar om hur utvecklingsplatformen ser ut.

Trotts att PS3an haft tyngre hårdvara ser det ändå ut som att XBOX360 har haft större marknad? http://www.winbeta.org/news/xbox-360-continues-dominate-market-share-over-ps3-and-wii-25-consecutive-months Allt kanske inte handlar om hårdvaran?

Var det inte så att Xbox360 har något bättre grafikdel (AMD) än PS3 (Nvidia) ?
MS är ofta bättre när det kommer till mjukvara än Sony. Det jobbigaste med PS3 är väntetiderna och omständiga menyer. Allt tar lång tid.

GT5 menyerna är nog det sämsta jag navigerat i på en konsol. Otroligt långa väntetider som gör att man drar sig gå in på något i onödan och till och med spela spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200117:

VAD SKA JAG GÖRA!!!?

PS4-kontrollen ser ut att vara ganska inspirerad av 360-kontrollen så den blir nog bra. Synd bara att de inte kunde byta plats på vänstra spaken och d-paden, men det kanske vore ett för tydligt erkännande av vilka som gjorde den bästa kontrollen förra generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Du har helt fel. Det senaste kvartalet som avslutades Mars 2013 så gick Xbox divisionen med vinst på ca 342miljoner dollar och har gått med vinst de senaste 4åren. Dock totalt sett har de haft en total förlust på 3biljoner dollar de senaste 10åren. Vill även påpeka att Sony har förlorat 5biljoner dollar med playstation de senaste 10åren

Källa

engelskans "billions" motsvarar miljarder i sverige, annars blir det helt galna summor(är det iofs ändå..)

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knuckles:

Källa

Räknar detta in deras vinster från själva försäljningen av spel? Ren fråga alltså.

Syftet är väl att kränga billiga konsoller och sedan tjäna pengarna på spelen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Fakta fel här väl. Vart är det bekräftat att PS4 gör 10MB EDRAM?

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tänkte väl det.

PS4 har INTE EDRAM, det var Xbox 360 som hade detta:

http://www.anandtech.com/show/6972/xbox-one-hardware-compared...

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk

Detta sa min webbutvecklingslärare

Wii U = Dyra leksaken för barn
Xbox One = Multimedia centret för din TV
Playstation 4 = Spelmaskinen
PC = Det eviga uppgraderingsprojektet

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

Detta sa min webbutvecklingslärare

Wii U = Dyra leksaken för barn
Xbox One = Multimedia centret för din TV
Playstation 4 = Spelmaskinen
PC = Det eviga uppgraderingsprojektet

Se det som en hobby

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Källa

du fattar att det är miljarder det pratas om , inte biljoner?

Permalänk
Skrivet av zelxi:

Se det som en hobby

Exakt, det är det som gör det hela mer intressant!

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Tycker om insidan.

http://www.wired.com/gadgetlab/2013/05/xbox-one/

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

du fattar att det är miljarder det pratas om , inte biljoner?

Shit, blir lite svengelska ibland. Skrev lite för fort där

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Tycker konsollerna börjar gå mot en dålig riktning, de satsar för mycket på att vara mer än bara en spelmaskin. Sen att de kräver Internet och man kan inte byta/låna spel utan att behöva betala en avgift?
Blir nog en renodlad PC spelare, allt blir ju multiplat ändå.

Permalänk
Medlem

Hela Sony går ju uselt så de måste nästan lyckas med ps4, de sålde ju sitt huvudkontor i Amerika för några månader sedan och ett kontor i japan för att få in pengar.

Permalänk
Avstängd

riktigt fult det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tvivlar att Steambox skulle kunna pusha in bättre hårdvara till lägre pris. Du stirrar dig blint på märket på CPUn. Sedan kan du inte heller resonera att en Intel CPU på 3,2 GHZ är dubbelt så snabb.

Det finns tester på liknande modeller. Tror inte AMD har kunnat öka IPC så enormt även om de säkert gått fram en bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Har endast spelat Forza 1 och det va inget vidare, kanske värt att kolla upp det nya dock, verkar som om många gillar serien iaf

jag är helt SÅLD på halo, äger alla, och ägt alla Xbox. Tror dock jag väntar ett halvår eller så på att köpa one.

Forza 1 var inte så bra men 2,3 och fyran är grymma, framförallt fyran.

Permalänk

Ja detta är ytterligare en anledning att ta Playstation 4 framför Xbox One enligt vad jag tycker. Sen föredrar jag också alla spel till Playstation så det är en till sak som får mig att skaffa den.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikHemmet:

Pc kommer endå alltid vinna!

Vinna i vadå, microstuttering? Vinna i bäst portningar från de nya konsollerna? Att PS4'an är helt överlägsen ur ett utvecklarperspektiv kommer garanterat visa sig. PC får nöja sig med portningar (men det är ju inga nyheter direkt). PS4'ans hårdvara optimerad för spel. PC med Windows... Näh just det ja.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Visst, det är helt klart roligare/bättre att lira fps-spel på dator i min mening.

Men till alla er som hatar konsoler; Alla andra roliga spel typ Fifa, Nhl, diverse bilspel, samt en del roliga co-op lir måste ni ju hålla med om är otroligt mycket bättre på konsol? Går ju knappt att lira på Pc..

För mig är de bästa spelen grymma SP-spel med bra story, tyvärr kommer det max ett vartannat år. Och i bristen på dem så är det ju helt klart roligare att lira med polare varken det är softkväll eller förkrök..

Ne, blir helt klart en Ps4 för min del
Skönt med "vettiga/re" grafikdelare, äntligen!

exakt vad gör bilspel osv bättre på konsoll ? Går ju att köpa handkontroll/ratt osv till datorn med..
den stora fördelen jag ser med konsoller (efter att ägt 360 och wii, samt lirat en hel del ps3 hos kompisar) är enkelheten i att bara stoppa i en skiva och lira lite casual..

i mitt spelhjärta bor en pc, konsoller lämnar jag till de som har det intresset.
hoppas bara x86 konsoller innebär att forza och gran turismo släpps till pc. Inte värt att lägga lika mycket pengar som ett titankort för två spel

sen så gillar jag även strategispel, finns det till konsoller ?

ps. Jag vill se amd jaguar på konsumentmarknaden nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jag hade dock inbillat mig att anledningen till att man i spel oftast inte har användning för många kärnor är just för att konsolerna inte haft så många kärnor, och därför har spelen inte gjorts för att funka med många trådar?

Det är absolut inte dumt med flera kärnor, men hastigheten på varje kärna spelar fortfarande en stor roll. Det är en mobil kärna de använder, som är relativt långsam men förstås strömsnål. AMD kommer med väldigt mycket snabbare modeller för PC-desktopmarknaden längre fram om man vill jämföra med AMD och inte Intel.

Enligt wikipedia: "The Kabini APU is aimed at the low-power, subnotebook, netbook, ultra-thin and small form factor markets" Kabini = Jaguar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200117:

VAD SKA JAG GÖRA!!!?

Take it or leave it. Så enkelt.
PS! PlayStation dosan har alltid varit skönare att spela med!

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Är ju lite kär i Xbox kontrollen den är helt perfekt för mina händer och har jämnt tyckt om gränssnittet i menyer.
Skulle dock vilja veta mer om vad exakt för Blu-ray spelare som sitter i dom olika maskinerna.

får se vilken det kommer att luta åt när dom väl lanseras

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar