Permalänk
Medlem

Skaffa sponsor? Hur?

Tjenare!

Vet att en hel del personer här på SweC har erfarenhet av sponsring från diverse företag. Det är såhär att jag driver en svensk Youtubekanal med några tusen prenumeranter. Inriktar mig på spel, COD för det mesta. Mina videoklipp visar runt 40 000 ggr i månaden men det ökar hela tiden. Eftersom jag är en av dessa som inte lyckats få tag i ett sommarjobb, har jag bestämt mig för att satsa lite på tuben. Ladda upp 2-3 videos per dag och därmed kliva upp på runt 100 000 visningar i månaden. Det genererar inte i mycket pengar men man kan åtminstone dra in en tusenlapp eller två per månad.

Eftersom jag nu vill utvecklas som "youtuber" har jag funderat på att söka sponsorer. Jag har försökt kontakta diverse elektronikföretag via mejl men har tyvärr fått nej. Finns det smartare sätt att gå tillväga på? Finns det sponsorer att söka som jag inte ens tänkt på. Kanske mindre företag som verkligen kan tjäna på ett samarbete.

Jag vet att man ska fokusera på vad jag kan erbjuda företaget och har därför tagit fram lite siffror. Som sponsor kommer man synas i varje video i form av ett watermark, i beskrivningen, på kanalen, i videos, facebook och twitter. Det betyder att företaget kommer synas som min personliga sponsor 100-150 tusen ggr i månaden.

Personligen anser jag att det här är extremt billig reklam för ett företag och eftersom det enbart är svenskar som ser på mina videos når de rätt målgrupp. Vad säger ni? Är jag helt ute och cyklar och är inte tillräckligt stor för sponsorer? Hur ska man få dem att förstå allt det här? Har provat med långa fina mejl men det verkar inte fungera.

Här är min kanal förövrigt: http://www.youtube.com/user/FrolleVlogs

PS: Hade absolut ingen aning om vart jag skulle lägga tråden som om någon moderator vill ändra, kör i vind

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk
Medlem

Fan frolle, visste inte att du hängde på SWEC.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frollee:

Tjenare!

Vet att en hel del personer här på SweC har erfarenhet av sponsring från diverse företag. Det är såhär att jag driver en svensk Youtubekanal med några tusen prenumeranter. Inriktar mig på spel, COD för det mesta. Mina videoklipp visar runt 40 000 ggr i månaden men det ökar hela tiden. Eftersom jag är en av dessa som inte lyckats få tag i ett sommarjobb, har jag bestämt mig för att satsa lite på tuben. Ladda upp 2-3 videos per dag och därmed kliva upp på runt 100 000 visningar i månaden. Det genererar inte i mycket pengar men man kan åtminstone dra in en tusenlapp eller två per månad.

Eftersom jag nu vill utvecklas som "youtuber" har jag funderat på att söka sponsorer. Jag har försökt kontakta diverse elektronikföretag via mejl men har tyvärr fått nej. Finns det smartare sätt att gå tillväga på? Finns det sponsorer att söka som jag inte ens tänkt på. Kanske mindre företag som verkligen kan tjäna på ett samarbete.

Jag vet att man ska fokusera på vad jag kan erbjuda företaget och har därför tagit fram lite siffror. Som sponsor kommer man synas i varje video i form av ett watermark, i beskrivningen, på kanalen, i videos, facebook och twitter. Det betyder att företaget kommer synas som min personliga sponsor 100-150 tusen ggr i månaden.

Personligen anser jag att det här är extremt billig reklam för ett företag och eftersom det enbart är svenskar som ser på mina videos når de rätt målgrupp. Vad säger ni? Är jag helt ute och cyklar och är inte tillräckligt stor för sponsorer? Hur ska man få dem att förstå allt det här? Har provat med långa fina mejl men det verkar inte fungera.

Här är min kanal förövrigt: http://www.youtube.com/user/FrolleVlogs

PS: Hade absolut ingen aning om vart jag skulle lägga tråden som om någon moderator vill ändra, kör i vind

Så det du vill är egentligen att få pengar av företag för att du har med deras logga i några sekunder ?
Då måste du först bygga upp en riktigt stor kanal först som du kan visa upp, då kanske du får deras intresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frollee:

Tjenare!

Vet att en hel del personer här på SweC har erfarenhet av sponsring från diverse företag. Det är såhär att jag driver en svensk Youtubekanal med några tusen prenumeranter. Inriktar mig på spel, COD för det mesta. Mina videoklipp visar runt 40 000 ggr i månaden men det ökar hela tiden. Eftersom jag är en av dessa som inte lyckats få tag i ett sommarjobb, har jag bestämt mig för att satsa lite på tuben. Ladda upp 2-3 videos per dag och därmed kliva upp på runt 100 000 visningar i månaden. Det genererar inte i mycket pengar men man kan åtminstone dra in en tusenlapp eller två per månad.

Eftersom jag nu vill utvecklas som "youtuber" har jag funderat på att söka sponsorer. Jag har försökt kontakta diverse elektronikföretag via mejl men har tyvärr fått nej. Finns det smartare sätt att gå tillväga på? Finns det sponsorer att söka som jag inte ens tänkt på. Kanske mindre företag som verkligen kan tjäna på ett samarbete.

Jag vet att man ska fokusera på vad jag kan erbjuda företaget och har därför tagit fram lite siffror. Som sponsor kommer man synas i varje video i form av ett watermark, i beskrivningen, på kanalen, i videos, facebook och twitter. Det betyder att företaget kommer synas som min personliga sponsor 100-150 tusen ggr i månaden.

Personligen anser jag att det här är extremt billig reklam för ett företag och eftersom det enbart är svenskar som ser på mina videos når de rätt målgrupp. Vad säger ni? Är jag helt ute och cyklar och är inte tillräckligt stor för sponsorer? Hur ska man få dem att förstå allt det här? Har provat med långa fina mejl men det verkar inte fungera.

Här är min kanal förövrigt: http://www.youtube.com/user/FrolleVlogs

PS: Hade absolut ingen aning om vart jag skulle lägga tråden som om någon moderator vill ändra, kör i vind

Bli en äkta YouTube partner med ett företag. Rpm tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Så det du vill är egentligen att få pengar av företag för att du har med deras logga i några sekunder ?
Då måste du först bygga upp en riktigt stor kanal först som du kan visa upp, då kanske du får deras intresse

Det var väl egentligen inte pengar jag hade i tanken utan mer produkter. Antingen produkter som företaget själv "gör" eller produkter från deras sortiment som man kan marknadsföra i videos osv

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Bli en äkta YouTube partner med ett företag. Rpm tex.

Såklart jag redan är partner. Hur skulle jag annars kunna ha en inkomst från yt? Är med Broadband just nu, inte det bästa men funkar

Skrivet av juckeyy:

Fan frolle, visste inte att du hängde på SWEC.

Klart jag gör!

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du får ta och bli riktigt stor innan du söker sponsor. 40 000 visningar är inte jättemycket direkt. Sen kan jag tänka mig att företag är ute efter unika visningar.

Jag kollar igenom din kanal nu, och 3234 prenumeranter är nog en siffra du vill öka kraftigt för att få en sponsor. Du har inte heller särskilt många tittare på dina enskilda videos. Du har på tok för få tittare för att vara attraktiv för företag. Om du fick 40 000 visningar per video så skulle det vara skillnad.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag skulle säga att du får ta och bli riktigt stor innan du söker sponsor. 40 000 visningar är inte jättemycket direkt. Sen kan jag tänka mig att företag är ute efter unika visningar.

Jag kollar igenom din kanal nu, och 3234 prenumeranter är nog en siffra du vill öka kraftigt för att få en sponsor. Du har inte heller särskilt många tittare på dina enskilda videos. Du har på tok för få tittare för att vara attraktiv för företag. Om du fick 40 000 visningar per video så skulle det vara skillnad.

Ahkej, får helt enkelt tugga vidare då och hoppas att fler personer får upp ögonen för den svenska video-communityn. Finns mycket potential men många vet inte att den existerar

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frollee:

Det var väl egentligen inte pengar jag hade i tanken utan mer produkter. Antingen produkter som företaget själv "gör" eller produkter från deras sortiment som man kan marknadsföra i videos osv

Aha okej då hänger jag med
Men även om det är cash eller produkter så tror jag fortfarande att du måste expandera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Aha okej då hänger jag med
Men även om det är cash eller produkter så tror jag fortfarande att du måste expandera

Yesbox, får väl fortsätta tugga på. Det växer hela tiden. Just nu med ca 20 nya prenumeranter per dag. Målsättningen är 100 per dag. Tror de ska kunna gå till slut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk
Medlem

Varför skulle ett företag vilja ha med dig att göra?
Det är nog en fråga du bör ställa dig hellre än varför företag inte bryr sig om att svara på dina mejl.

Vad får företagen utav en sponsring? Att ha en ikon på en Youtube-profil är inte värt i princip någonting när profilen representeras utav en Vloggare likt hundratusentals andra på Youtube.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frollee:

Såklart jag redan är partner. Hur skulle jag annars kunna ha en inkomst från yt? Är med Broadband just nu, inte det bästa men funkar

Så gott som alla är partners nu, monetize.

Kan inte komma på en enda stor Yt partner som är sponsrad av företag bortsett från han den där fjanten som ger ut Razer prylar.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Varför skulle ett företag vilja ha med dig att göra?
Det är nog en fråga du bör ställa dig hellre än varför företag inte bryr sig om att svara på dina mejl.

Vad får företagen utav en sponsring? Att ha en ikon på en Youtube-profil är inte värt i princip någonting när profilen representeras utav en Vloggare likt hundratusentals andra på Youtube.

Herregud, låt honom försöka göra det han vill. Om det går så går det, funkar det ej så har han ju i alla fall försökt med det han vill. Vilket många inte ens ger sig in på...För dom är rädda att misslyckas.

Till TS, kämpa på och lycka till !:)

Permalänk
Medlem

Är det pengar du vill bli sponsrad med?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Fråga lvlcap?

Börjar du med BF3 så subscribar jag lätt

Permalänk
Medlem

Du borde börja med fler spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Herregud, låt honom försöka göra det han vill. Om det går så går det, funkar det ej så har han ju i alla fall försökt med det han vill. Vilket många inte ens ger sig in på...För dom är rädda att misslyckas.

Till TS, kämpa på och lycka till !:)

Men det var som fan vad alla skall vara defensiva hela tiden!
Det gäller ju att fundera på vad man kan erbjuda för att sticka ut - det är ju min poäng! Lite sunt förnuft och förstånd kan väl då inte skada, eller? Utgå inte från att din medmänniska är så vek att denne inte kan ta den minsta kritik utan att falla i bitar.

Att försöka konkurrera på ett område som redan är groteskt övermättat är enormt svårt. Då gäller det att ha den spetsen som gör att man sticker ut. Detta åstadkommer du inte genom att gömma dig bakom ett skynke med någon solipsistisk idé där de andra som arbetar mot samma mål med samma medel inte existerar.

Permalänk
Medlem

Its not WHAT you do, its HOW you do it.

Ditt största problem är målgruppen, du fightas som ovan redan sagts i en tight nisch och just målgruppen hör inte till de mest köpstarka som finns, låg ålder, låg inkomst, ofta skolungdomar, etc.
Att göra reklam för en icke stark målgrupp är rätt korkat, allraminst med lågt antal views. Ta och titta på HUR de 40k views du har ser ut, ser alla hela videon? fimpar 80% efter första 2 minuterna ?, etc.
Sådan info är viktigare, än hur många som klickat.
Om du instället presenterar att du har 40.000 klick per månad på dina videos, där X % ser hela viden, X antal ser hälften... etc.
Ge också ut tidpunkter när de tittar, kan vara bra att veta för dels dina egna släpp av videos, men även för hur eller vilka produkter som kan fungera och när för en samarbetspartner.

När du börjar komma upp i subs och views, så spelar inte vad du gör sådan stor roll för de som vill samarbeta, med 10k+ subs så är målgruppen så pass blandad över olika åldrar och köpbenägenhet att det lönar sig på ett helt annat sätt.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Inte så dåliga videos som jag trodde
Men blev lite besviken att det var på svenska..
Vet inte om du pallar köra på engelska, men tror du hade fått mkt mer spridning

Permalänk
Medlem

Det här med att spela in och kommentera när man spelar känns oerhört uttjatat. Kom på något unikt. Hoppa in och kommentera SC2/LOL/Dota/Hon matcher och lägg upp på youtube. Eller varför inte prata om något som du är bra på eller kanske tycker inte intressant. Hårdvaru kanal på svenska?

Nah, Jag tror inte du får sponsorer för att du sitter och spelar när du endast har några få hundra visningar per youtube klipp. Företaget skulle nå en större målgrupp och personer utanför målgruppen genom att tejpa ett A2 papper på någons T-shirt och be denne cykla enhjuling genom stockholm.

Vet inte om du förstod min hint - Men kom på något unikt och gräv ned dig ordentligt på ett fält. Gör bara COD-videos så kanske du får en större fanbase.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Kikat några videor och kvalitén på klippen lämnar en hel del att önska, inte speciellt trevligt att kolla på alls.

Konsoll och FPS går bort direkt för mig personligen men det är bara min personliga åsikt, majoriteten av alla som lirar kör väl konsoll om jag inte minns fel.

Sen skulle det inte skada om du blev lite bättre på att lira, alla kommer kolla om det är nån som är riktigt grym.

Permalänk
Medlem

Låt oss skaka lite liv i den här sju år gamla tråden och inge en gnutta hopp åt alla SweClockers som drömmer om att tjäna pengar på YouTube och kanske rent av livnära sig på det en vacker dag!

- Som synes tidigare i tråden fick @frollee råden att växa sig lite större än några tusen prenumeranter för att få sponsorer och nu får vi väl ändå konstatera att han faktiskt lyckades, så stort grattis till dig Frolle och skulle du läsa det här får du mer än gärna berätta hur vägen såg ut för dig, dela med dig av tips och råd!

Frolles kanal idag: https://www.youtube.com/c/GGFrolle
Intervju i Expressen: https://www.expressen.se/sport/tips-och-odds/man-kan-fa-panik...

Någon annan som har tips på hur ni växt på YouTube?

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo:

Låt oss skaka lite liv i den här sju år gamla tråden och inge en gnutta hopp åt alla SweClockers som drömmer om att tjäna pengar på YouTube och kanske rent av livnära sig på det en vacker dag!

- Som synes tidigare i tråden fick @frollee råden att växa sig lite större än några tusen prenumeranter för att få sponsorer och nu får vi väl ändå konstatera att han faktiskt lyckades, så stort grattis till dig Frolle och skulle du läsa det här får du mer än gärna berätta hur vägen såg ut för dig, dela med dig av tips och råd!

Frolles kanal idag: https://www.youtube.com/c/GGFrolle
Intervju i Expressen: https://www.expressen.se/sport/tips-och-odds/man-kan-fa-panik...

Någon annan som har tips på hur ni växt på YouTube?

Den bästa tiden för att växa på tuben är förbi och annonsintäkter minskar hela tiden.
Idag har varenda gamer mic med popfilter och webcam och försöker bli något.

All klickbait är uttjatad och fungerar inte längre.

För att bli stor idag så måste man ha kvalitets material och inte bara döunderhållning som gameplay.
Pengarna kommer in via donationer från tittare istället för annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Den bästa tiden för att växa på tuben är förbi och annonsintäkter minskar hela tiden.
Idag har varenda gamer mic med popfilter och webcam och försöker bli något.

All klickbait är uttjatad och fungerar inte längre.

För att bli stor idag så måste man ha kvalitets material och inte bara döunderhållning som gameplay.
Pengarna kommer in via donationer från tittare istället för annonser.

Muntra toner i denna tråden!
Låt så vara att den bästa tiden för att växa är förbi, men är det omöjligt?
Om inte så måste det finnas mer eller mindre bra metoder eller tips någon som är insatt kan dela med sig av.

YouTube har ganska mycket mer att erbjuda än bara Gaming-relaterade videos.

Vad är kvalitetsmaterial och vad bör man tänka på för att hålla en jämn och hög nivå?
Trådens ursprungliga inlägg är inriktat på hur man får tag på sponsorer för att komplettera de (redan då) små annonsintäkterna.

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

Coolt att läsa för att sedan upptäcka att du har över 100k subs nu! Skulle va askul o få en sum-up på resultatet av tråden!

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Blev lite ledsen när jag hittade tråden och såg att http://www.youtube.com/user/FrolleVlogs inte hade några videos alls och trodde du lagt ner men såg sedan att du hade en annan kanal och hade lyckats nå nästan 120k subs. Grattis!