Vilket programmeringspråk använder jag för att koda spel?

Permalänk
Avstängd

Vilket programmeringspråk använder jag för att koda spel?

Hej! Jag är sugen på att skapa ett spel som World of warcraft, Tibia eller kanske Diablo. Nu är frågan vilket kodningspråk använder jag då? De stora spelskaparna har väl inga hemliga språk?

Visa signatur
Permalänk

C++ och C# är de vanligaste har jag för mej. Sen finns java också.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Det är bra att du har mål, men vägen dit är nog längre än vad du tror.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

Nej, speltillverkare har inga hemliga språk, bara hemliga koder.

Läste någonstans att Wow var skrivet i C/C+, Lua, Perl & PHP. Är ej helt säker.
Tibia & Diablo skulle jag tro C++ med något annat språk.

Visa signatur

"Helghan belongs to the Helghast!"

Permalänk

Du är medveten om hur mycket tid och pengar som ligger bakom ett så stort spel väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd

Viktigaste innan du börjar koda; skissa upp story, miljöer, karaktärer. Dvs skriv boken eller rita en serie innan spelet. Du kommer att tjäna hur mycket tid som helst genom att ha det mesta klart, så att du kan koncentrera dig på det rena kodandet.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Skrivet av sloxfilm:

Hej! Jag är sugen på att skapa ett spel som World of warcraft, Tibia eller kanske Diablo. Nu är frågan vilket kodningspråk använder jag då? De stora spelskaparna har väl inga hemliga språk?

det tog ca 150 pers 4 år (ca 2 år utveckling, ca 1 år beta, ca 1.5 år av content-patches) att skapa första WoW, vad gäller D3 så var dom ca 100 pers och tog dem ca 4 år innan release, om du verkligen vill göra sånna spel så får du först visa skaparna av sånna spel att du är kapabel att göra bra spel själv eller i liten grupp (3-10 pers oftast då det är lättare att komma in i sånna grupper).

om vi ska kolla på hur vissa stora programmerare blev stora så startade dom redan på atari 2600, vissa även tidigare. exempel vis Markus "Notch" Persson började med C64 om jag minns rätt och gick tidigt över till pc när det började bli stort, han började jobba på King.com i början av 2000 talet och sade upp sig när han märkte hur stort hans fritids projekt Minecraft kunde bli, vid det laget hade han redan arbetat på minecraft i nästan 2 år.

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av deilwynna:

det tog ca 150 pers 4 år (ca 2 år utveckling, ca 1 år beta, ca 1.5 år av content-patches) att skapa första WoW, vad gäller D3 så var dom ca 100 pers och tog dem ca 4 år innan release, om du verkligen vill göra sånna spel så får du först visa skaparna av sånna spel att du är kapabel att göra bra spel själv eller i liten grupp (3-10 pers oftast då det är lättare att komma in i sånna grupper).

om vi ska kolla på hur vissa stora programmerare blev stora så startade dom redan på atari 2600, vissa även tidigare. exempel vis Markus "Notch" Persson började med C64 om jag minns rätt och gick tidigt över till pc när det började bli stort, han började jobba på King.com i början av 2000 talet och sade upp sig när han märkte hur stort hans fritids projekt Minecraft kunde bli, vid det laget hade han redan arbetat på minecraft i nästan 2 år.

Får jag fråga varifrån du fått dessa siffrorna ifrån?
Kan ju garantera att de varit betydligt fler personer och utvecklat WoW, D3.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att börja med mindre projekt för att förstå hur spel faktiskt byggs upp innan du slår på stort. Själv utvecklar jag just nu ett spel i Java med hjälp av Libgdx. Det fungerar faktiskt riktigt bra, även fast jag inte gjort något spel tidigare.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Kul inställning folk har här "Du, du ska inte tro att du kan göra något bra!" Det var inte det som var frågan. Ni vet ingenting om den här personen, det kanske blir nästa Notch? Han kanske kommer att ingå i ett team som jobbar på ett storslaget spel om några år?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Kul inställning folk har här "Du, du ska inte tro att du kan göra något bra!" Det var inte det som var frågan. Ni vet ingenting om den här personen, det kanske blir nästa Notch? Han kanske kommer att ingå i ett team som jobbar på ett storslaget spel om några år?

Tror hans trådhistorik säger ganska mycket om hans tålamod och kunskap ^^

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Ja han kanske är nästa notch, men inte ens notch hade kunnat göra ett mmo som första spel.

TS: Tycker du ska testa unity eller UDK. Om du vill lära dig programmera i UDK så rekommenderar jag den här boken.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

Får jag fråga varifrån du fått dessa siffrorna ifrån?
Kan ju garantera att de varit betydligt fler personer och utvecklat WoW, D3.

Nu kan jag inte svara på hans siffror men om du någonsin arbetat med utveckling så vet du att oftast räknar man hur många utvecklare det tar att lösa problemet.

Låg oss säga 10 st utvecklare 100 dagar.

Nu jobbar 5 utvecklare på heltid samt 10 st jobbar på halvtid, så nu har 15 utvecklare jobbat, åt andra sidan har det fortfarande bara tagit 10 utvecklare 100 dagar i *tid*

Många tjänster och saker man behöver för ett spel behöver man bara vissa perioder. T.ex. ta något som voice acting, oftast bara i slut fasen o.s.v.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men alla ni i tråden slösar eran tid, sloxfilm spammar ut den ena tråden efter den andra om allt mellan himmel och jord och verkar inte ha några som helst ambitioner att faktiskt lära sig det han frågar om, sällan någon vettig uppföljning av honom i trådar han skriver.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Råkar, av outgrundliga anledningar, veta att Tibia är kodat i C# sedan dom senast skrev om det. Så nu vet ni det.

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Göra en liten egen version av något som liknar Tibia är fullt rimligt för en person att göra själv till skillnad från World of Warcraft och Diablo.

Lär dig grunderna i programmering och gå sedan vidare på spelprogrammering i Java, C++ eller C#.

Permalänk
Medlem

Mmmm feed the troll, it's very hungry

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarD90:

Råkar, av outgrundliga anledningar, veta att Tibia är kodat i C# sedan dom senast skrev om det. Så nu vet ni det.

Den ena Tibia-klienten är skriven i C++. Den andra är gjord i Flash. Servern vet jag ingenting om men jag skulle tippa att den är skriven i C++ den med.

Permalänk

Fick samma respons av folk när jag hade några frågor om programmering tidigare, äckligt va negativa folk kan vara på detta forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Fick samma respons av folk när jag hade några frågor om programmering tidigare, äckligt va negativa folk kan vara på detta forumet.

Folk är trötta på :
1. "Gör mitt skolarbete".
2. Frågor vars svar TS inte har tillräckligt med kunskap att ta till sig.
3. Regelrätta troll (som förmodligen denna TS är om man kollar på hans tidigare trådar).
4. Folk som inte tar till sig den information den får utan bestämt ska göra på sitt (felaktiga) sätt.
5. Folk som inte kan söka sig till ens den basala kunskapen utan vill ha allt serverat på ett silverfat.
6. Folk som skapar en "miljon" nya trådar för varenda lilla problem dom stöter på (och där verkar du falla in) istället för att göra en generell tråd.

Därför kan många svar verka/vara syrliga.

Om du hittar något annat forum där allt är bättre så...

Permalänk
Inaktiv

Det kvittar, det viktiga är att du börjar. Och då menar jag verkligen på nybörjarnivå, få något att röra sig runt på skärmen, ät några guldpengar, satsa INTE på att skapa nästa Diablo... Några exempel: C++ med SFML eller SDL, C# med XNA / MonoGame, Javascript & HTML5, GameMaker, Java med LWJGL.

Permalänk
Medlem

Jantelagen at work ..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Skrivet av iXam:

Folk är trötta på :
1. "Gör mitt skolarbete".
2. Frågor vars svar TS inte har tillräckligt med kunskap att ta till sig.
3. Regelrätta troll (som förmodligen denna TS är om man kollar på hans tidigare trådar).
4. Folk som inte tar till sig den information den får utan bestämt ska göra på sitt (felaktiga) sätt.
5. Folk som inte kan söka sig till ens den basala kunskapen utan vill ha allt serverat på ett silverfat.
6. Folk som skapar en "miljon" nya trådar för varenda lilla problem dom stöter på (och där verkar du falla in) istället för att göra en generell tråd.

Därför kan många svar verka/vara syrliga.

Om du hittar något annat forum där allt är bättre så...

Nu ska vi inte va såna. Jag tycker att det är okej att skapa en tråd ifall man har ett problem, hur litet problemet än är, en generell tråd skulle vara onödigt ifall man inte behöver någon hjälp och tråden bara är tom.

Och jag tycker att du är lite elak här, jag googlar ofta som en skållad hamster efter svar på internet innan jag vågar riskera att bli utskälld på detta forumet för att jag skapat en tråd för mycket, och istället för att bara anta att folk är troll, så var denna tråden en legitim fråga, han frågade och vi svarade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sloxfilm:

Jodå. Lägg ner några år på att lära dig C/C++/C# osv fullt ut och självklart tiden som krävs för att göra ett sådant spel. Dvs, börja i rätt ände :).

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Nu ska vi inte va såna. Jag tycker att det är okej att skapa en tråd ifall man har ett problem, hur litet problemet än är, en generell tråd skulle vara onödigt ifall man inte behöver någon hjälp och tråden bara är tom.

Och jag tycker att du är lite elak här, jag googlar ofta som en skållad hamster efter svar på internet innan jag vågar riskera att bli utskälld på detta forumet för att jag skapat en tråd för mycket, och istället för att bara anta att folk är troll, så var denna tråden en legitim fråga, han frågade och vi svarade.

Jag är på gränsen till sur gammal gubbe, det håller jag med om. Men min uppräkning av saker folk stör sig på är inte tagen ur luften.
En av de problem en nybörjare har är just att söka information. För det behövs kunskap i engelska och sen veta vad de nyckelorden man söker efter är.
I många fall kan man direktöversätta sin fråga via google translate(?) för att sen söka efter svaret och många fall kanske tom svaret är det första i "serpen".

TS fråga är en valid fråga i sig. Men den går att söka sig till (frågan har ställt flera gånger här på SWEC) samt att om man kollar in TS historik så ser man att svaret inte kommer ge *någonting*. Personen går från att inte ta till sig tips för att få sina script att fungera (PHP) till att nu vilja göra ett nytt WOW. Det är inte seriöst, det kan inte tas seriöst av någon här.

Om folk blir upprörd av en dos realitet så är det bara sorgligt. Sen VET jag åter igen att jag ÄR en gammal surgubbe som huttar med näven åt er ungdomar och berättar hur det var på min tid

Permalänk
Skrivet av iXam:

Jag är på gränsen till sur gammal gubbe, det håller jag med om. Men min uppräkning av saker folk stör sig på är inte tagen ur luften.
En av de problem en nybörjare har är just att söka information. För det behövs kunskap i engelska och sen veta vad de nyckelorden man söker efter är.
I många fall kan man direktöversätta sin fråga via google translate(?) för att sen söka efter svaret och många fall kanske tom svaret är det första i "serpen".

TS fråga är en valid fråga i sig. Men den går att söka sig till (frågan har ställt flera gånger här på SWEC) samt att om man kollar in TS historik så ser man att svaret inte kommer ge *någonting*. Personen går från att inte ta till sig tips för att få sina script att fungera (PHP) till att nu vilja göra ett nytt WOW. Det är inte seriöst, det kan inte tas seriöst av någon här.

Om folk blir upprörd av en dos realitet så är det bara sorgligt. Sen VET jag åter igen att jag ÄR en gammal surgubbe som huttar med näven åt er ungdomar och berättar hur det var på min tid

Självklart, du har rätt. Men jag tycker inte att jag skulle vara någon som skapar onödiga trådar, kan hända att jag skapat några trådar och jag inte kunde ta åt mig det som sades till mig, men jag stör mig fortfarande på attityden jag möttes utav, alla sade att jag tagit vatten över huvudet och att jag bara skulle lägga ner, jag gjorde ett fantastiskt spel efter det, och det blev sjukt bra, inte tack vare deras optimism direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LinusNeuman:

Självklart, du har rätt. Men jag tycker inte att jag skulle vara någon som skapar onödiga trådar, kan hända att jag skapat några trådar och jag inte kunde ta åt mig det som sades till mig, men jag stör mig fortfarande på attityden jag möttes utav, alla sade att jag tagit vatten över huvudet och att jag bara skulle lägga ner, jag gjorde ett fantastiskt spel efter det, och det blev sjukt bra, inte tack vare deras optimism direkt.

Onödiga trådar är väl ok (till en viss gräns förstås), problemet med TS är att han inte lyssnar på vad folk ger för svar. Det är ju jätteroligt om han vill lära sig att göra spel, men det var inte längesedan han hade en hel tråd för att han inte kunde sätta ihop en DELETE-query i SQL, alla i tråden sa att han gjorde fel, ändå förstod han inte. Alltså är han inte på den nivån ännu där våra svar ger någon nytta, han borde istället exempelvis googla C# beginners tutorial och börja där. När han sedan stöter på ett reellt problem och han inte hittar svaret på SO eller liknande, då kan han skapa en tråd och be om hjälp.

Jag kan inget om fotboll, skulle jag av någon anledning vilja bli kommentator eller nåt så ger jag mig ju inte ut på fotbollsforum och skapar trådar för typ: "Hur många spelare får man vara?", "Varför har man bara en boll i fotboll?", "Varför får målvakten använda händerna och inte de andra?", "Vem är den där med svart/vita kläder och varför får han bestämma så mycket?" eller "Jag har tänkt starta ett fotbollslag på elitnivå, fungerar det om spelarna spelar i Crocs?" Dumma frågor får dumma svar, simpla frågor får hånfulla svar, således: ställ bättre frågor för att få bättre svar.

Permalänk
Medlem

Jag är helt inne iinne på iXams spår.

En av nyckelegenskaperna för att "komma någonvart" eller hur man behagar uttrycka det är att veta hur man hittar information och tar till sig information.
Fine, du vill bli programmerare på ett stort företag och har pluggat i några år. Den kunskapen du lärde dig är antagligen gammal när du går ut, men om du har lärt dig något under tiden är det att hitta och ta till dig informationen. Och den kunskapen blir inte gammal. Tyvärr så "orkar" inte folk lägga någon energi på att faktiskt lära sig, utan vill bli matade med svaret, utan att förstå frågan.

Om man vill börja med att skapa ett spel, så finns det alldeles säkert ett par miljoner Hello world-sidor om hur man gör ett spel i valfritt språk. Dom sidorna säger hundra gånger mer än ett svar på ett forum någonsin kommer göra.
Läs inte första bästa, läs de 10-20 första och granska dom, se skillnaderna. Då kan man också se likheter (trender).

När du sedan kan snappa upp trender, så har du också fått ett hum om hur saker bör göras (inte sagt att det är bästa sättet).

Vid det här laget vet du hur andra gör. Nu tar du fram fantasin och gör något annat.. eget. För nu behöver du inget foruminlägg längre.

Men ja, jag är nog också en förhållandevis gammal surgubbe..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64