Permalänk
Medlem

intel i5 2500K

Tjo.

Sitter för närvarande och installerar Rift och processorn går upp i ~80 grader, när jag spelar t.e.x BF3 på low så har den en tendens att gå upp till 85-90 grader, kör fortfarande med "standard" fläkten så att säga, kan man på något sätt påverka detta?

Vill nämligen inte att datorn skiter ihop sig, jag har nämligen INTE råd med varken ny processor eller fläkt som det ser ut just nu.

Är tacksam för tips!

(Har nyss dammsugit datorn och allting ifrån damm och dyl)

processorn går förövrigt hela tiden upp i 100% load oavsett vad jag än gör i princip.

Visa signatur

In Win 503 | i7-6700k | ASUS GTX 1080 Strix | 32GB Corsair Vengeance 2133MHz | Samsung EVO 850 500GB | WD Blue 1TB | EVGA Supernova G1 750W | ASUS Z170 PRO Gaming

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem i min gamla dator med stockkylare. Blev mycket mycket bättre av att plocka isär den och byta kylpasta.

Permalänk

Montera om processorkylaren med ny kylpasta, det verkar som kylaren sitter löst.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Jag hade samma problem i min gamla dator med stockkylare. Blev mycket mycket bättre av att plocka isär den och byta kylpasta.

Problemet är väl att jag inte har kylpasta tillgängligt för tillfället heller och jag har bokstavligen 0 kronor. ^_^

Visa signatur

In Win 503 | i7-6700k | ASUS GTX 1080 Strix | 32GB Corsair Vengeance 2133MHz | Samsung EVO 850 500GB | WD Blue 1TB | EVGA Supernova G1 750W | ASUS Z170 PRO Gaming

Permalänk
Medlem

Låter som felmonterad kylare.

Skaffa kylpasta, och montera om.

Permalänk
Skrivet av Qarez:

Problemet är väl att jag inte har kylpasta tillgängligt för tillfället heller och jag har bokstavligen 0 kronor. ^_^

Kylpasta är det som är överlägset billigast och kommer göra störst nytta. Din dator kommer inte att paja då den kommer att stänga av sig innan skadan är skedd. Vad jag vet så ligger toppen för Sandy upp emot 100 grader, men ska inte säga säkert då jag aldrig nått taket.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Qarez:

Finns att hitta för typ 30 kronor, gå och leta pantburkar på gatan, sälj ett gammalt spel, eller klocka ner processorn tills du har råd.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Låter som felmonterad kylare.

Skaffa kylpasta, och montera om.

This ^

Skulle gissa på att kylaren inte sitter fast ordentligt. Var kanske risigt monterad från början och sen har den blivit lös.

Stäng av burken, kontrollera att den sitter fast ordentligt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Kylpasta är det som är överlägset billigast och kommer göra störst nytta. Din dator kommer inte att paja då den kommer att stänga av sig innan skadan är skedd. Vad jag vet så ligger toppen för Sandy upp emot 100 grader, men ska inte säga säkert då jag aldrig nått taket.

Kan bekräfta att TJ Max ligger på 98 °C, varvid Sandy Bridge klockar ner sig och, om inte det räcker, stänger av datorn.

Fick lära mig detta den hårda vägen då min jävla Corsair H60 gick sönder när jag spelade BF3. Det laggade som as, men jag hörde inte pumpens rosslande genom headset och ljud. När jag hade spelat klart fick jag en smärre chock.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Kan bekräfta att TJ Max ligger på 98 °C, varvid Sandy Bridge klockar ner sig och, om inte det räcker, stänger av datorn.

Fick lära mig detta den hårda vägen då min jävla Corsair H60 gick sönder när jag spelade BF3. Det laggade som as, men jag hörde inte pumpens rosslande genom headset och ljud. När jag hade spelat klart fick jag en smärre chock.

Antar att det inte var sönder som i att spy vatten över hela din datorn, utan att bara pumpen säckade ihop? D:

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att det inte är så bra att dammsuga inne i chassit på grund av statisk elektricitet. Tråkigt att pajja moderkort/cpu/minnen/psu när man är lite low on cash.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lasergurka:

Antar att det inte var sönder som i att spy vatten över hela din datorn, utan att bara pumpen säckade ihop? D:

Ja, pumpen valde att gå sönder. Och det hördes. Och då pratar jag inte om något svagt surrande à la fungerande Corsair-pump, utan ett kraftigt rosslande. Det hördes dock som sagt inte genom headsetet.

Nu kör jag Antec 620 och är nöjd!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Ja, pumpen valde att gå sönder. Och det hördes. Och då pratar jag inte om något svagt surrande à la fungerande Corsair-pump, utan ett kraftigt rosslande. Det hördes dock som sagt inte genom headsetet.

Nu kör jag Antec 620 och är nöjd!

Okej, surt D: Sambon kör också på Antec 620, har funkat fint hittills

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Försök spara ihop pengar till en ny kylare för 200-300kr, din dator och dina öron kommer garanterat inte ångra det
Men klurigt fram tills dess för det blir svårt att kontrollera kylare och eventuellt montera om den om du inte har någon ny kylpasta.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Samma sak när jag använde stock kylaren. Köpte en billig kylare på rea @inet för 145kr och har nu 30-45c istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qarez:

processorn går förövrigt hela tiden upp i 100% load oavsett vad jag än gör i princip.

Jag undrar om de som svarat har missat detta. Traditionellt ses detta som tecken på att ett virus ligger och drar CPU (men det är möjligt att min tolkning är förlegad och att virus nuförtiden inte beter sig så.) Vad säger aktivitetshanteraren att CPU belastas av?

Har du haft denna höga temperatur sedan montering? (Om du tidigare haft bra temps men nu dåliga, tyder det såklart på att monteringen med kylpasta osv är okej. (Och kylpasta åldras inte på några år, en vanlig feluppfattning på forumet häromåret.))

Tillfälliga lösningar på temperaturproblemet kan vara: 1a) Använd någon gammal fläkt (chassi, PSU, GPU) om du har, för att förbättra luftflödet, 1b) samt ta bort plåtbitarna vid chassits expansionsplatser och låt fläkten du placerar där blåsa IN luft. 2) Testa utan sidovägg på chassit, kanske till och med 3) med bordsfläkt riktad in i chassit. 4a) Sänk spänningen till CPU. 4b) Sänk klockfrekvensen. 4c) Stäng av en kärna i BIOS. Vad som helst; bara du akut får ner tempen under 90, helst under 85.

EDIT: Behöver du kylpasta, kan du kolla om någon i närheten "rensar", "städar" e.d. på marknaden. Ofta har de nog någon tub till skänks som de inte tar upp i annonsen. PMa dem och fråga.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Jag undrar om de som svarat har missat detta. Traditionellt ses detta som tecken på att ett virus ligger och drar CPU (men det är möjligt att min tolkning är förlegad och att virus nuförtiden inte beter sig så.) Vad säger aktivitetshanteraren att CPU belastas av?

Har du haft denna höga temperatur sedan montering? (Om du tidigare haft bra temps men nu dåliga, tyder det såklart på att monteringen med kylpasta osv är okej. (Och kylpasta åldras inte på några år, en vanlig feluppfattning på forumet häromåret.))

Tillfälliga lösningar på temperaturproblemet kan vara: 1a) Använd någon gammal fläkt (chassi, PSU, GPU) om du har, för att förbättra luftflödet, 1b) samt ta bort plåtbitarna vid chassits expansionsplatser och låt fläkten du placerar där blåsa IN luft. 2) Testa utan sidovägg på chassit, kanske till och med 3) med bordsfläkt riktad in i chassit. 4a) Sänk spänningen till CPU. 4b) Sänk klockfrekvensen. 4c) Stäng av en kärna i BIOS. Vad som helst; bara du akut får ner tempen under 90, helst under 85.

EDIT: Behöver du kylpasta, kan du kolla om någon i närheten "rensar", "städar" e.d. på marknaden. Ofta har de nog någon tub till skänks som de inte tar upp i annonsen. PMa dem och fråga.

Det var iallafall vad som hände i mitt fall. Kylpastan blev dålig, och var tvungen att montera om det. Det var inte förens efter 4 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Denna höga temperatur har jag enbart haft i typ två veckors tid, kylpastan har suttit på i cirka 4 månader.
har testat utan sidovägg, temperaturen ligger på runt densamma, dock nu har den börjat gått ner lite, brukar inte gå upp över 80 grader iallafall, men känns ändå lite oroväckande med tanke på hur varmt den ibland gått.. :/

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qarez:

Denna höga temperatur har jag enbart haft i typ två veckors tid, kylpastan har suttit på i cirka 4 månader.
har testat utan sidovägg, temperaturen ligger på runt densamma, dock nu har den börjat gått ner lite, brukar inte gå upp över 80 grader iallafall, men känns ändå lite oroväckande med tanke på hur varmt den ibland gått.. :/

Det verkar inte vara helt ovanligt att folk felmonterar standardkylaren, dvs inte har push-pinsen vridna rätt innan man trycker ner, vilket gör att de inte låser ordenligt och släpper efter ett tag. Öppna burken och kontrollera. Finns instruktioner hur det ska se ut via googling eller instruktionsvideos på youtube.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Skit i att dricka bärs en helg och köp en ny fläkt för 250:-

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2