// Pengar är till för att göras åt.
Vet inte om detta är rätt forumdel, men finner ingen som passar bättre.
Läser en kurs, "computer science".
Någon som kan hjälpa mig förklara skillnaden mellan "physical records" och "logical records".
Det lilla jag förstått(?), "physical record" är storleken något tar upp rent fysiskt i en sektor, på en hårddisk.
"logical record" motsvarar "natural divisions within the data". Det begreppet hajjar jag inte ens.
Någon som kan ge en idiot tips på hur man greppar detta.
SÅ som jag har fötstått det så är physical record, precis som du säger, den fysiska delan av filen. Alltså där filen ligger fysiskt på hårddisken.
Vilket kan vara flera mm ifrån varandra med delar av andra filer mellan sig. (Därför kör man en defrag för att "lösa" sånt)
logical records är där dom ligger virtuellt.
Vi tar ett exempel så blir det kanske lättare att både förklara och förstå.
Vi tar en mapp med 20 gamla goda mp3 filer.
Alla filer ligger i samma mapp och dom är för dig lätta att hitta för du vet vart dom finns.
Dessa är de logical records av filerna.
Men rent fysiskt ligger dessa filer flera cm ifrån varandra och till och med på olika skivor i hårddisken.
Detta är då dom physical records....
Kör man en defrag så flyttar datorn på filerna rent fysiskt och lägger dessa filer så nära varandra som den kan, detta gör att slippa flytta läshuvudet onödigt mycket. detta snabbar upp datorn och ökar livslängden på disken.
jag syftar här ovan till en vanlig HDD, och inte en SSD. Man har inte samma problem med en SSD då det inte finns något skrivhuvud som måste flytta på sig.
-
// Pengar är till för att göras åt.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.