BZZZ-ljud från högtalare när datorn arbetar

Permalänk
Medlem

BZZZ-ljud från högtalare när datorn arbetar

Hej, jag har just satt ihop en ny dator, med Gigabyte GA-Z87-D3HP och i5 4670K, fungerar riktigt bra bortsett från att så fort jag startar ett program/spel/etc som får processorn att jobba lite så hörs ett "brusande" ljud från högtalarna. ljudet kommer alltså inte från en fläkt eller så, utan ur själva högtalarna. har testat med mitt 5.1 system på baksidan av datorn, och hörlurar i front och bak - båda har samma problem.
några ideér?

använder för övrigt det integrerade ljudkortet

Permalänk

Testa byta 3.5mm sladd.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

NVIDIA grafikkort va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlundin:

Testa byta 3.5mm sladd.

hörlurarna har en annan sladd än 5.1 systemet och båda har samma problem.

Skrivet av w4nt3n:

NVIDIA grafikkort va?

nej, har Ati Radeon HD4890

Permalänk
Skrivet av Tauc:

Hej, jag har just satt ihop en ny dator, med Gigabyte GA-Z87-D3HP och i5 4670K, fungerar riktigt bra bortsett från att så fort jag startar ett program/spel/etc som får processorn att jobba lite så hörs ett "brusande" ljud från högtalarna. ljudet kommer alltså inte från en fläkt eller så, utan ur själva högtalarna. har testat med mitt 5.1 system på baksidan av datorn, och hörlurar i front och bak - båda har samma problem.
några ideér?

använder för övrigt det integrerade ljudkortet

drivrutiner?
skulle annars gå tillbacks till butiken och byta mobo

Permalänk
Inaktiv

Har du jordat vägguttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

drivrutiner?
skulle annars gå tillbacks till butiken och byta mobo

tror att jag har alla drivrutiner jag behöver, ser inga tokigheter i enhetshanteraren iaf.

Skrivet av MrNeikter:

Har du jordat vägguttag?

Nej, gammal lägenhet, har inga jordade uttag. innebär detta problem? hade inga problem med min förra dator i samma vägguttag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tauc:

tror att jag har alla drivrutiner jag behöver, ser inga tokigheter i enhetshanteraren iaf.

Nej, gammal lägenhet, har inga jordade uttag. innebär detta problem? hade inga problem med min förra dator i samma vägguttag.

Ibland kan det innebära problem, ja. Om det är möjligt att testa datorn (+högtalare) i ett jordat uttag så skulle det nog vara bra.
Om datorn och högtalarna är kopplade till samma eluttag så kan du också testa att byta högtalarna till ett annat.

Permalänk
Medlem

Det går att testa om det är jordingen som felar på ett annat sätt också, det är inte det mest optimala sättet men jag hade definitivt gjort så eftersom jag är som jag är. Du kan prova att dra valfri kabel mellan en ren kopparyta på en radiator (förutsatt att du har vattenburen värme) samt ett jordstift i en förgreningsdosa (de kopparfärjade stiften som syns, inte vara å peta i hålen!), försvinner ljuden då - problem solved, det är jordfel.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem

Kolla hur sladdarna ligger dragna inne i chassit.

På min förra dator (där man inte kunde dra kablarna bakom moderkortet) blev det störningar i hörlurarna om jag anslöt de till frontpanelen. När jag tittade i datorn så jag att kabeln till frontpanelen låg väldigt nära grafikkortet och det verkade som att de skapa lite störningar under belastning (möjligt att det inte var själva grafikkortet utan fläkten på densamma).

Permalänk
Medlem

Tackar för era svar, har varit borta ett tag men nu tog jag mig tid att både testa och svara.

Skrivet av MrNeikter:

Ibland kan det innebära problem, ja. Om det är möjligt att testa datorn (+högtalare) i ett jordat uttag så skulle det nog vara bra.
Om datorn och högtalarna är kopplade till samma eluttag så kan du också testa att byta högtalarna till ett annat.

Skrivet av Elightz:

Det går att testa om det är jordingen som felar på ett annat sätt också, det är inte det mest optimala sättet men jag hade definitivt gjort så eftersom jag är som jag är. Du kan prova att dra valfri kabel mellan en ren kopparyta på en radiator (förutsatt att du har vattenburen värme) samt ett jordstift i en förgreningsdosa (de kopparfärjade stiften som syns, inte vara å peta i hålen!), försvinner ljuden då - problem solved, det är jordfel.

har inte vattenburen värme, men jag kom på att jag har jordade uttag i köket. Vet att man egentligen inte bör göra på detta viset, men jag provade ändå att dra en skarvsladd från köket till datorn. Ingen skillnad med jordat uttag.

Skrivet av Yrch:

Kolla hur sladdarna ligger dragna inne i chassit.

På min förra dator (där man inte kunde dra kablarna bakom moderkortet) blev det störningar i hörlurarna om jag anslöt de till frontpanelen. När jag tittade i datorn så jag att kabeln till frontpanelen låg väldigt nära grafikkortet och det verkade som att de skapa lite störningar under belastning (möjligt att det inte var själva grafikkortet utan fläkten på densamma).

provade rensa upp i chassit men det blev inte bättre :<

Tack ändå för era svar, var värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Det är jordade uttagen som gör det eller ska man säga avsaknaden av jord i uttagen ta datorn till valfri plats med jordat uttag och du kommer inte höra detta mer!

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |