Test: 9950X3D överträffar förväntningarna
Permalänk
Medlem

Datorn startar, sen stängs av direkt!

Hej Sweclockers!

Har under 2 timmar under kvällen haft problem med min dator. Jag har tidigare under kvällen försökt att köra dubbla skärmar (koppla in) osv. Jag har en 17 tums tv som jag tänkte då använda till en extra skärm, när jag sen har kopplat in allting och ska verkställa i Windows att spegla skärmarna. Då, direkt efter stängs datorn av.

Jahapp tänkte jag och startar upp den igen, den startas men stängs av direkt efter. Provar igen, stängs av direkt. Har nu låtit datorn vara ett tag och nu startar den men är fruktansvärt seg, aldrig sett en segare dator förut. Och nu, när jag väl är inne i windows och ska starta Chrome, så stängs datorn av direkt.

Börjar bli väldigt orolig över att någon kan ha hänt..

Detta är mina specs i datorn:
Gigabyte p67-DS3S B3
Intel Core i5 2500k 3,3GHz
OCZ SSD Agility 3 60GB
Corsair 8GB 2x4096MB CL8 1600Mhz Vegeance RÖD
Gigabyte Radeon HD 6870 1024MB Windforce OC
Fractal Design TESLA 550w 80+
Fractal Design Arc Svart
Samsung SATA Svart.

Vad i hela friden kan ha hänt sweclockers?! :/

Mvh Oliver

Permalänk
Medlem

En update!

Fick igång datorn och startade upp tills windows, sen dog datorn igen och jag tog bort cpu fläkten och kände på den. Och ja jävlar vad varm den var!

Är det överhettning möjligtvis? Har aldrig haft detta problem förut.. :/

Permalänk
Medlem

Jag kanske läste fel men:

Folk bruka vara otroligt dåliga på att montera OCH kontroller att de sitter. Helst ska man ta ut moderkortet när man monterar processor kylaren. Då kan man kontrollera från sidan och underifrån att det blev rätt medan man också känner att det sitter ordentligt. Tex standard kylare kan sitta hård men fel/dåligt som hade gett överhettning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybric:

Hej Sweclockers!

Har under 2 timmar under kvällen haft problem med min dator. Jag har tidigare under kvällen försökt att köra dubbla skärmar (koppla in) osv. Jag har en 17 tums tv som jag tänkte då använda till en extra skärm, när jag sen har kopplat in allting och ska verkställa i Windows att spegla skärmarna. Då, direkt efter stängs datorn av.

Jahapp tänkte jag och startar upp den igen, den startas men stängs av direkt efter. Provar igen, stängs av direkt. Har nu låtit datorn vara ett tag och nu startar den men är fruktansvärt seg, aldrig sett en segare dator förut. Och nu, när jag väl är inne i windows och ska starta Chrome, så stängs datorn av direkt.

Börjar bli väldigt orolig över att någon kan ha hänt..

Detta är mina specs i datorn:
Gigabyte p67-DS3S B3
Intel Core i5 2500k 3,3GHz
OCZ SSD Agility 3 60GB
Corsair 8GB 2x4096MB CL8 1600Mhz Vegeance RÖD
Gigabyte Radeon HD 6870 1024MB Windforce OC
Fractal Design TESLA 550w 80+
Fractal Design Arc Svart
Samsung SATA Svart.

Vad i hela friden kan ha hänt sweclockers?! :/

Mvh Oliver

Då felet uppstod vid inkoppling av en extra skärm kan man anta att problemet har med grafikkortet att göra. Kvarstår problemet även med skärm nr 2 urkopplad? Jag skulle prova att ta ur grafikkortet till en början och se hur datorn beter sig efter det.

Skrivet av Hybric:

En update!

Fick igång datorn och startade upp tills windows, sen dog datorn igen och jag tog bort cpu fläkten och kände på den. Och ja jävlar vad varm den var!

Är det överhettning möjligtvis? Har aldrig haft detta problem förut.. :/

Kan vara överhettning men det är svårt att avgöra utan några exakta siffror. Om du kan ladda hem och installera något övervakningsprogram, t ex HWMonitor eller RealTemp och sedan ge oss dina CPU temps så vore det bra. Generellt kan man väl säga att allt under 80 grader är acceptabelt för en CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Kan vara överhettning men det är svårt att avgöra utan några exakta siffror. Om du kan ladda hem och installera något övervakningsprogram, t ex HWMonitor eller RealTemp och sedan ge oss dina CPU temps så vore det bra. Generellt kan man väl säga att allt under 80 grader är acceptabelt för en CPU.

Du menar acceptabelt för en i5 ?

Såg nyligen en tråd där en kille fick ned temp från 69-70 (där han fick problem) ner till 34-40 grader när han monterade om kylaren så jag skulle nog sätta en lägre gräns för vad jag skulle godta som acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du menar acceptabelt för en i5 ?

Såg nyligen en tråd där en kille fick problem vi 69-70 grader. Han monterade om kylaren och fick ned temp till runt 34-40 grader om jag mins rätt så jag skulle nog sätta en lägre gräns för vad jag skulle godta som acceptabelt.

Ja, jag menade för hans i5:a. Sorry för otydligheten!

Har svårt att tänka mig att man skulle få problem vid 70 grader, då i5or ska klara av det. Kör man med stockkylaren och något mer krävande program/spel så kommer man snabbt upp i dom temperaturerna. Men det klart, om CPUn har några år på nacken skadar det väl inte om man har en lägre gräns heller.

EDIT: Det är självklart vid last jag snackar om nu, bara för att förtydliga det hela. Skrev nog inte det i min första post heller. Morgontrött. Om CPUn är i idle (olastad) så ska den ju inte ligga på 70-80 grader. Vet inte vad som är mer lagom då för en stockkylare, men kanske någonstans runt 40-50 grader?

Permalänk
Medlem

Tack som fan grabbar, har fått igång datorn igen och det var processorn som blev överhettad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybric:

Tack som fan grabbar, har fått igång datorn igen och det var processorn som blev överhettad!

Skönt att det löste sig. Hoppas att du gjorde rent ordentligt mellan processor och kylare och sedan tog på lite ny och fräsch kylpasta, annars finns det risk att problemet kan uppstå snart igen.