Överlåtelse av bredband, modem strular, alternativ?

Permalänk

Överlåtelse av bredband, modem strular, alternativ?

Hej hopp!

Flyttade nyligen in i en etta med andrahandskontrakt där jag fick bredbandsabonnemanget från Comhem överlåtet till mig. Nu visar det sig att modemet är trasigt och nätet kraschar en gång om dagen på ett ungefär.

Jag kontaktade Comhem och de sa att om jag låser mig ett år så kan jag få ett nytt modem för en hundralapp. Om jag inte går med på förnyad bindningstid så vill de ha en tusenlapp för ett nytt modem. Saken är den att det skall dras fiber in i lägenheten "i höst".

Har jag några alternativ eller är jag fucked för att den jag tog över abonnemanget från inte klagade på sitt trasiga modem? Man har ju ingen större lust att binda sig till Comhem, speciellt inte med det bemötande man fick av kundtjänst.

Mvh

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

Bara att ringa igen och prata med någon annan. Brukar aldrig betala för mina modem.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Att abonnemanget överlåtits (förutsatt att så skett med blankett till comhem etc.) spelar noll och ingen roll. Det enda som är relevant är om modemet är inom garantitiden (två år) och huruvida det är i modemet et faktiska felet ligger.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Låter helt absurt att comhem ska kräva att du betalar modemet. Jag vet att seriösa leverantörer som tex bredbandsbolaget skickar ut modem titt som tätt till sina kunder då dom krånglar.

Permalänk
Medlem

Ring och ta en ordentlig disskussion med dem.
Informera om att du fick abb. överlåtet till dig pga andrahandskontrakt osv.
De brukar inte vara annat än männskliga som sitter och snackar med dig, förklara lugnt och var förstående. Ingen idé att brusa upp sig mot dem, de hjälper inte
Så ska du nog se att de skickar ut ett till fraktkostnaden på 99kr bara.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Kolla den här facebookgruppen: Com Hem, fixa WiFi på Netgear CG3100!

Där finns all information.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Lego Master

Pfft. Ring dem igen, be om ett nytt modem för att du inte kan nyttja deras tjänst. Om du inte får ett nytt modem så är det bara att tacka för den här korta tiden och meddela att du kommer gå till en annan leverantör.

I värsta fall får du sitta på 3G/4G till i höst, om du inte kan hitta ett temporärt ADSL-abb nånstans. ADSL-modem finns överallt att få tag i billigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Låter helt absurt att comhem ska kräva att du betalar modemet. Jag vet att seriösa leverantörer som tex bredbandsbolaget skickar ut modem titt som tätt till sina kunder då dom krånglar.

Du har uppenbarligen aldrig haft Felia.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av trollhattan:

Du har uppenbarligen aldrig haft Felia.

Hade inga problem med dem. Fick en ny såndär flashig gateway nu senast när jag gjorde om analogtelefonin till bredbandstelefoni. Att den sen var helt j*vla värdelös är en annan sak, men de tog inte betalt för den iaf.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Du har uppenbarligen aldrig haft Felia.

Telia är rätt bra på att skicka ut Modem (adsl) tycker jag, tror vi är inne på tredje från dem. Sen kan man ju diskutera om det ens ska behövas bytas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Hej hopp!

Flyttade nyligen in i en etta med andrahandskontrakt där jag fick bredbandsabonnemanget från Comhem överlåtet till mig. Nu visar det sig att modemet är trasigt och nätet kraschar en gång om dagen på ett ungefär.

Jag kontaktade Comhem och de sa att om jag låser mig ett år så kan jag få ett nytt modem för en hundralapp. Om jag inte går med på förnyad bindningstid så vill de ha en tusenlapp för ett nytt modem. Saken är den att det skall dras fiber in i lägenheten "i höst".

Har jag några alternativ eller är jag fucked för att den jag tog över abonnemanget från inte klagade på sitt trasiga modem? Man har ju ingen större lust att binda sig till Comhem, speciellt inte med det bemötande man fick av kundtjänst.

Mvh

Inte billigare att dras på ett mobilt bredband tills du får fibern?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Bytte modem genom en bekant. Problemet kvarstår. Ringde dem igen och skällde på dem. Vatten på kvarnen nu, jävlar va skäll de ska få om de påstår att modemet är trasigt igen.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Bytte modem genom en bekant. Problemet kvarstår. Ringde dem igen och skällde på dem. Vatten på kvarnen nu, jävlar va skäll de ska få om de påstår att modemet är trasigt igen.

Funderat på att om föregående abonnent sagt upp sig kanske och därför det inte fungerar?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av HCOC:

Funderat på att om föregående abonnent sagt upp sig kanske och därför det inte fungerar?

Ringde dem och meddelade om det nya modemet som de direkt förde in i sitt system. Om du menar vid överlåtelsen så har jag ju blivit fakturerad.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Låter helt absurt att comhem ska kräva att du betalar modemet. Jag vet att seriösa leverantörer som tex bredbandsbolaget skickar ut modem titt som tätt till sina kunder då dom krånglar.

Om du hyr modem som en del av abbet så har du inte köpt det och då gäller inte konsumentköplagen utan det är avtal som gäller.

Skrivet av trollhattan:

Du har uppenbarligen aldrig haft Felia.

Hos Telia hyr man oftast smart som en "tjänst" för 29kr/månad och den fysiska burken är perfekt som modem och åskskydd, den är för det mesta snabb som modem och man får en ny om den går sönder tex pga åska, med tanke på din signatur och vädret i natt så fundera på hur många som sitter med trasiga modem idag, de som kör smartar får en ny om åskan dödat den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

En liten uppdatering. Nu med lånat modem och samma fel igen så skall de skicka ut en tekniker. Svårt att avgöra om det beror på att jag fick en annan tant i kundtjänst, en annan tekniker, diverse konspirationsteori eller någon annan mindre spännande anledning.

Hur som så ska de skicka ut en tekniker nästa vecka. Så det blir väl en uppdatering på måndag kväll kan jag tro.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

En liten uppdatering. Nu med lånat modem och samma fel igen så skall de skicka ut en tekniker. Svårt att avgöra om det beror på att jag fick en annan tant i kundtjänst, en annan tekniker, diverse konspirationsteori eller någon annan mindre spännande anledning.

Hur som så ska de skicka ut en tekniker nästa vecka. Så det blir väl en uppdatering på måndag kväll kan jag tro.

Tell us the good or bad news of the experience!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ramblemoe:

Hej hopp!

Flyttade nyligen in i en etta med andrahandskontrakt där jag fick bredbandsabonnemanget från Comhem överlåtet till mig. Nu visar det sig att modemet är trasigt och nätet kraschar en gång om dagen på ett ungefär.

Jag kontaktade Comhem och de sa att om jag låser mig ett år så kan jag få ett nytt modem för en hundralapp. Om jag inte går med på förnyad bindningstid så vill de ha en tusenlapp för ett nytt modem. Saken är den att det skall dras fiber in i lägenheten "i höst".

Har jag några alternativ eller är jag fucked för att den jag tog över abonnemanget från inte klagade på sitt trasiga modem? Man har ju ingen större lust att binda sig till Comhem, speciellt inte med det bemötande man fick av kundtjänst.

Mvh

Var det ingen garanti på modemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så, reparatören har varit på besök. Problemet låg i förstärkaren i källaren.
Alltså inte modemet som var trasigt. TV-signalen lyckades han inte fixa,
den var det tydligen inte som den skulle heller, men det märker ju inte jag av
då jag inte har någon TV.

Nu återstår det att se om han lyckats fixa allt eller om man får ringa upp dem igen.

Com Hem ville pracka på mig ett år till med skit alternativt ett modem
för 1000kr istället för att fixa problemet som låg hos dem.
Nöjd kund? Wat?

Nu har jag iaf fungerande internet tills jag får fiber i huset.

Skrivet av Skuggan74:

Var det ingen garanti på modemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Garantin hade gått ut för flera år sedan. Detta inget jag kände till då abonnemanget
med modem som sagt överlåtits från tredje part.

Edit: Fungerade i en dag, sen började det strula igen. Med andra ord så fixade de inte ett skit. Är bra djävla trött på dem nu alltså.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3