Kuggade uppkörningen i Jakobsberg, frågor om protokollet man fick? Övriga tips?

Permalänk

Kuggade uppkörningen i Jakobsberg, frågor om protokollet man fick? Övriga tips?

Hej, jag har ett amerikanskt körkort sedan tidigare, som jag har kunnat köra med på egen hand i ett år. Nu måste jag dock ta ett svenskt körkort, då det andra går ut. Jag har tagit ca 8 lektioner hos Gabriels trafikskola, och har ett antal fler bokade nu efter att jag misslyckades på uppkörningen. Jag undrar dock över protokollet som man fick, eftersom min tolkning tydligen inte stämmer överens med vad trafikskoleläraren påstod (väldigt konstig förklaring).

På framsidan verkar det inte vara några problem, bara de inrutade rubrikerna med förklaringarna, och sedan de olika kriterierna under i fet stil (som jag förstår det). På andra sidan, efter "Trafiksäkerhet och beteende" står det dock underkänt under fyra av kriterierna (ganska mycket, men de hänger ihop, och jag får helt enkelt träna på det), med en förklaring till varför jag kuggade. Uppkörningsmannen sade själv att jag i övrigt gjorde bra ifrån mig, vilket inte trafikskoleläraren verkar få ut av papperet.

Trafikskoleläraren påstår dock att framsidan bara är tips, och att jag fått underkänt på i princip allting (det står underkänt på fyra av de sju kriterierna på baksidan, vilket visserligen är ganska mycket, men dem hänger ihop). Jag är redan mycket skeptiskt till dem, då det verkligen känns som att de försöker mjölka en på pengar, så jag ger det en till chans, sedan byter jag förmodligen körskola. Många av mina kompisar litar mer på min körning (när jag fick köra med amerikanskt körkort), mot dem som har tagit svenskt.

Har ni någon koll på hur man ska tolka protokollet? Jag förstår själv att jag inte är den bäste föraren och kommer att träna så mycket som möjligt inför nästa uppkörning, men det känns som att mina kunskaper borde räcka till körkort.

--------------------------------

Undrade även om ni har några tips inför uppkörning? Hade -------------------- som uppkörningsman, om det spelar någon roll. Kan ju vara så att han bara är ovanligt hård och att jag har enorm ångest i onödan :S

Verkligen inte inne på att muta eller något olagligt, men undrade om det skulle vara någon idé att ta med protokollet om jag missar något enskilt kriterie som jag lyckades med på förra, och mitt gamla körkort och förklara situationen för att väga över i gränsfall (har kört i ett år, kompisar litar på mig, "måste" ha till vintern pga att jag annars får 2-4 timmar enkelväg, jämfört med en och en halv timme med tillgång till bil, för att komma till skolan med lång pendling och knappt några bussar ut på landet där jag bor).

EDIT: Tog bort uppkörningsmannens namn, menade inte att hänga ut honom, undrade bara vad andra haft för erfarenhet. Han var förövrigt trevlig

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Till och börja med, vet inte hur schysst de är att hänga ut han som du körde upp med här.

Är inte framsidan själv körningen, baksidan i sin tur hur du beter dig i trafiken. Alltså, kolla över axeln osv. Och även säkerheten.

Vid nästa uppkörning vet de var du kuggat på. Själv kugga jag första på en basic sak. Andra uppkörningen så dubbelkolla han att jag lärt mig de jag missa första. Sen var de vanlig uppkörning.

Sen upplever de flesta de man har uppkörning med som ovanligt hårda, men å andra sidan så sitter du bakom ett potentiellt mordvapen. De brukar ofta bli riktigt trevliga när allt gått bra och de har godkänt dig. Men de är inte farligt att prata med dem medans du kör för att slappna av.

Öva du på det du kuggade på och lycka till vid nästa uppkörning

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Kan säga att den körskolan du valt är helt värdelös, de försöker definitivt mjölka folk på pengar och hittar dessutom på egna regler som de anser att man skall följa för att kunna mjölka mer.

Permalänk
Medlem

Så du vet så gäller det inte bara att kunna köra bra. De vill se att du kollar döda vinkeln varje gång du flyttar dig sidled. Alltid kollar runt HELA bilen innan du backar även när det inte behövs.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk

Öva på det du blev underkänd på. Det är skillnad på att kunna köra bil och ta körkort. Vid uppkörning är det möjligt att de kollar igenom dina tidigare uppkörningsprotokoll. Så de har full koll på vad du kunde och inte kunde förra gången.

Trafikverket (de som håller i uppkörningen) vill antagligen inte bara mjölka dig på pengar. Det vill å andra sidan troligen körskolan. Tror du att det är så bör du boka uppkörning privat (vilket man alltid kan och får göra), dock kostar det mer då man måste hyra trafikverkets bil under uppkörningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Skrivet av Ralleballe:

Öva på det du blev underkänd på. Det är skillnad på att kunna köra bil och ta körkort. Vid uppkörning är det möjligt att de kollar igenom dina tidigare uppkörningsprotokoll. Så de har full koll på vad du kunde och inte kunde förra gången.

Trafikverket (de som håller i uppkörningen) vill antagligen inte bara mjölka dig på pengar. Det vill å andra sidan troligen körskolan. Tror du att det är så bör du boka uppkörning privat (vilket man alltid kan och får göra), dock kostar det mer då man måste hyra trafikverkets bil under uppkörningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du betalar ju även om du lånar skolans bil, samt att de gärna lurar på en ett par extra lektioner. Min lärare tyckte jag var klar, men han som ansvarade för att man fick köra med skolans bil tyckte att 10 lektioner till var lagom. Körde upp privat och hade papperslappen i handen 20min senare....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Kan säga att den körskolan du valt är helt värdelös, de försöker definitivt mjölka folk på pengar och hittar dessutom på egna regler som de anser att man skall följa för att kunna mjölka mer.

Jaså? Har i princip bara hört riktigt bra och riktigt dåligt om den, väldigt stora skillnader... Vilka "egna regler" har du råkat ut för då?

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64