Intels processorplaner för Broadwell och Haswell Refresh läcker ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Inte nödvändigtvis. Alla andra förändringar vid krympning är bonus. Tock medför arkitekturförbättringar och tick är krympning.

Har någon krympning inte inneburit mindre förändringar?
Jag kan inte minnas någon iaf.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Kilroy:

Har någon krympning inte inneburit mindre förändringar?
Jag kan inte minnas någon iaf.

Samtliga har vad jag kan minnas inneburit mindre förändringar sedan Tick Tock-konceptet myntades. Den klart största var Ivy Bridge där Intel introducerade en markant förbättrad och i många avseenden ny grafikarkitektur och det är sannolikt att detsamma kommer hända med Broadwell.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Fast med ny plattform och några hundra MHz extra så är det ändå ett steg framåt.
Men kommer nog inte få folk att uppgradera ifrån Haswell till Haswell refresh men det var längesedan det var värt att uppgradera varje generation.

Titta på hur liten prestandaökningen var ifrån Ivy Bridge till Haswell och energieffektiviteten är inte heller bättre. Några hundra MHz ökning och lite finjusteringar i tillverkningsprocessen tillsammans med ny plattform är nästan samma sak.

Om dom skulle släppa exakt samma processor, men med några hundra MHz högre klockfrekvens så är det ju enbart dom med låst frekvens som skulle kunna få någon som helst nytta av det.

Ingen aning hur dom tänkt, men en processor konstrueras ju inte på en månad så någon plan måste ju ha funnits. Förhoppningsvis blir det en del nyheter. Om tillverkningstekniken är 14 eller 22 nm för en stationär lär knappast spela någon roll.

Hoppas dom satsar på att utveckla grafikdelen mer och att tillverkarna av moderkort lägger in M.2-anslutning så det blir lika vanligt som USB

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Samtliga har vad jag kan minnas inneburit mindre förändringar sedan Tick Tock-konceptet myntades. Den klart största var Ivy Bridge där Intel introducerade en markant förbättrad och i många avseenden ny grafikarkitektur och det är sannolikt att detsamma kommer hända med Broadwell.

Om du får spekulera. Tror du att Haswell refresh kommer bli en Broadwell med 22 nm, där dom förbättringar som gynnar en stationär dator kommer finnas med. Som t ex förbättringar gällande grafikdelen.

Antar dock att man inte vet så mycket än innan Intel vill avslöja något...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Om dom skulle släppa exakt samma processor, men med några hundra MHz högre klockfrekvens så är det ju enbart dom med låst frekvens som skulle kunna få någon som helst nytta av det.

Nja, med finjusterad tillverkningsprocess så ökas utrymmet och man kan få ut högre klockfrekvenser vid samma strömförbrukning.
Dessutom så är andelen överklockare försvinnande liten sett över hela marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nja, med finjusterad tillverkningsprocess så ökas utrymmet och man kan få ut högre klockfrekvenser vid samma strömförbrukning.
Dessutom så är andelen överklockare försvinnande liten sett över hela marknaden.

Haswell i7-4771 kommer släppas till hösten med några hundra MHz högre klockfrekvens.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Har någon krympning inte inneburit mindre förändringar?
Jag kan inte minnas någon iaf.

Om de lagt in bonusar spelar det ingen roll. Tick handlar om att göra krympningar främst. Är det ingen krympning så är det ingen Tick. Haswell refresh heter inte Broadwell och är därmed inte en tick och därmed inte en krympning.
Läs hur Intel själva definierar Tick och Tock:
http://www.intel.com/content/www/us/en/silicon-innovations/in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om de lagt in bonusar spelar det ingen roll. Tick handlar om att göra krympningar främst. Är det ingen krympning så är det ingen Tick. Haswell refresh heter inte Broadwell och är därmed inte en tick och därmed inte en krympning.
Läs hur Intel själva definierar Tick och Tock:
http://www.intel.com/content/www/us/en/silicon-innovations/in...

Va?
Jag har aldrig påstått att det är en tick utan krympning.
Hur är detta relevant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Va?
Jag har aldrig påstått att det är en tick utan krympning.
Hur är detta relevant?

Aha, trodde du pratade tick. Och det finns krympningar utan andra förbättringar. AMD har en hel del historiska exempel, Intel brukar ju passa på att göra lite småförändringar vid krympningar men Cedar Mill är ett exempel på en ren krympning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Aha, trodde du pratade tick. Och det finns krympningar utan andra förbättringar. AMD har en hel del historiska exempel, Intel brukar ju passa på att göra lite småförändringar vid krympningar men Cedar Mill är ett exempel på en ren krympning.

Ah.

Ja, men min poäng var helt enkelt att Broadwell är mer än bara en krympt Haswell, det inkluderar även en del småsaker och förbättringar på andra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ah.

Ja, men min poäng var helt enkelt att Broadwell är mer än bara en krympt Haswell, det inkluderar även en del småsaker och förbättringar på andra sätt.

Jo det förstår jag ju. Men min poäng var att den inte hade hetat Haswell refresh om den krympts.