Piratpartiet anmäler IT-ministern för upphovsrättsbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Vad hon gjorde var inte det copyright "Fair use"

Skrivet av Frispel:

För att det anmäler något som knappast är ett brott ens med nuvarande lagstiftning?

Som sagt, är detta verkligen ett upphovrättsbrott? Och vad är det potentiella straffet? Rent generellt tycker jag att det verkar som att de flesta här klagar på att det läggs tid/pengar på att jaga pirater, blir det inte lite dubbelmoral i detta fallet?

Av alla saker att tänka på när man väljer parti så väljer du parti pga av att det gör en polisanmälan av något som knappast ens är ett brott? Bra prioritering!

Vad hon gjorde var att tillgängliggöra ett upphovsrättsskyddat verk till allmänheten. Hade hon inte tillåtelse för detta så är det självklart ett brott.

Skrivet av Frispel:

(...)Hoppas också att man också inser att det är en helt annan sak ifall det visar sig att en politiker tankar pirattorrents från piratebay. Jagar man privatpersoner för en sak så bör man även jaga politiker, är det inget man jagar privatpersoner för bör man inte heller jaga politiker.(...)

Varför skulle det vara en helt annan sak ifall en politiker använder sig av The Pirate Bay? I båda fallen tillgängliggör du upphovsrättskyddade verk till allmänheten.

Skrivet av Ozzed:

Jag vill att lagen ändras, men sålänge den är i kraft så måste den såklart följas om vi skall ha ett fungerande samhälle. Om det är så att vissa typer av brott ignoreras när de anmäls så sänder det fullkomligt fel signaler och ingen kan lita på något.

Jag håller inte med till 100%. Det finns alltid en gräns för när allmänhetens respekt för en viss lagstiftning blir så pass låg att motsatsen börjar att råda. Lagar skall bara följas så länge som de reflekterar folkets viljor.

Skrivet av Torach:

Tycker det är kul det PP gör, men är det någon som tänker på tidpunkten?
Man har knappt hört ett skit om dom under 3 års tid men nu året innan valet så startar dom igen... Röst fiske säger jag.

Christian Engström, Europaparlamentariker, har synts till relativt ofta i både svenska och utländska medier sedan dess att han påbörjat sitt arbete. Här i Sverige har han fått uttrycka sig i både tidningar och i svensk television. Hur övriga partiet har bedrivit politiska kampanjer är jag dock inte så insatt i.

Permalänk
Medlem

Lagen är urfånigt definerad, och PP visar exakt hur fånigt det är även i praktiken. Bra och humoristiskt gjort! IT-ministern lär sätte kaffet i halsen.

Att sedan PP har breddat sin politk kan jag förstå vara ett problem för många, även om många av deras idéer liknar mina egna. PP är nog väl medvetna om detta och är helt enkelt något dom valt att riskera för att få fler röster. Även fast Pirat Partiet mest handlar om inegritetsfrågor betyder inte det att det är det ända dom sysslar med, lika lite som Miljöpartiet endast sysslar med miljöfrågor. Kort och gott så kan jag förstå PP, även om jag själv kan tycka att dom ska hålla sig till just den anledning att jag vill rösta på dom.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, men det lär hamna i media oavsett vad beslutet nu blir, och då blir det lite av ett prejudikat i den meningen att det blir en riktlinje för andra hur polisen hanterar "ringa" upphovsrättsbrott, och om de inte gör något kan de lika gärna legalisera sådan användning framöver. Det finns ingen mening med att saker skall vara olagliga och i lagens mening straffbara om risken att straffas även om man ertappas med fingrarna i syltburken är lika med noll.

Ditt exempel med den Svenska flaggan belyser bara hur ogenomtänkt det hela är. Vilken jeppe som helst kan ju gå ut och ta ett foto på en svensk flagga så att något sådant skall få räknas som att det uppnåt verkshöjd är ju bara löjligt. Rent ekonomiskt var det säkert inget problem för företaget att ersätta fotografen, men det är ju lite annat om det t. ex hade gällt en privatperson som lagt upp bilden på sin blogg.

Å andra sidan, vi använde den bilden i vår marknadsföring på hemsidan, dvs vi använder någon annans arbete för att göra vår egen "produkt" mer attraktiv. Tycker det är rätt självklart att den som tagit bilden i det fallet ska ha betalt, så läge fotografen inte uttryckligen sagt att det är ok att använda den hur som helst tex via en creative commons liciens.

Skrivet av kras:

Vad hon gjorde var att tillgängliggöra ett upphovsrättsskyddat verk till allmänheten. Hade hon inte tillåtelse för detta så är det självklart ett brott.

Och du vet att detta klassas som"tillgängliggöra ett upphovsrättsskyddat verk"? Det finns då uppenbarligen prejudicerade domar i denna typ av fall? Skulle gärna ha en länk till dessa Vore också intressant att veta straffsatsen för denna typ av brott i denna omfattning (1 bild).

Permalänk
Medlem

[QUOTE="kras;13768769"]Jag håller inte med till 100%. Det finns alltid en gräns för när allmänhetens respekt för en viss lagstiftning blir så pass låg att motsatsen börjar att råda. Lagar skall bara följas så länge som de reflekterar folkets viljor.

Det är lite olika hur man väljer att se på saken antar jag. Men jag anser att om demokratibegreppet skall ha någon som helst legitimitet så måste de lagar som röstats fram av folket också efterlevas, och rättsväsendet se till att de följs. Det blir dessutom lättare att se vad för lagar som "egentligen" har röstats igenom och det blir mer rättssäkert eftersom man vet att brott som anmäls och visar sig vara ett brott får lämplig påföljd. Gör man så så kommer lagarna på sikt att representera folkviljan, och inte som nu att det är mer åt "Å vad fantastisk den här socialliberala geggan jag röstat på är, fast fan vad sjuka i huvudet de är som har satt de här lagarna som jag hatar... Vilket flyt jag har haft som inte har åkt fast."

Om vi drar det till det extrema... Om varenda fjortonåring skulle få ett knä i ryggen, samhällstjänst och tiotusentals kronor i böter, så som lagen är formulerad, för att de laddat ner lite musik och film, då skulle deras föräldrar se vad det är för jävla muppar de egentligen röstar på och förhoppningsvis röst på något annat. Men som det är nu så efterföljs ju lagarna på en "lagom måfå-nivå" så att tillräckligt många inte bryr sig.

På samma sätt: Hur många skulle bry sig om vi hade spöstraff i sverige om det var ytterst sällsynt att det faktiskt tillämpades?

TLDR: Det är svårt att se vad en lag egentligen har för konsekvenser om den inte efterlevs fullt ut, vilket banar väg för fortsatta dumheter.

Skrivet av Frispel:

Å andra sidan, vi använde den bilden i vår marknadsföring på hemsidan, dvs vi använder någon annans arbete för att göra vår egen "produkt" mer attraktiv. Tycker det är rätt självklart att den som tagit bilden i det fallet ska ha betalt, så läge fotografen inte uttryckligen sagt att det är ok att använda den hur som helst tex via en creative commons liciens.

Ja, det håller jag med om, förutsatt att bilden i fråga var tillräckligt unik för att faktiskt uppnå verkshöjd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Och du vet att detta klassas som"tillgängliggöra ett upphovsrättsskyddat verk"? Det finns då uppenbarligen prejudicerade domar i denna typ av fall? Skulle gärna ha en länk till dessa Vore också intressant att veta straffsatsen för denna typ av brott i denna omfattning (1 bild).

Att verket tillgängliggörs för allmänheten är här ett faktum. Det går inte att åberopa privat bruk när verket är tillgängligt för vem som helst. Det är heller ingen större principiell skillnad ifall man byter ut bilden mot valfri Hollywoodfilm. Det rör sig fortfarande om ett tillgängliggörande av ett upphovsrättsskyddat verk till allmänheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det håller jag med om, förutsatt att bilden i fråga var tillräckligt unik för att faktiskt uppnå verkshöjd.

Då kan man fråga sig vad som krävs för att något ska uppnå "verkshöjd"? Vem ska bestämma det? I brist på bättre så får man nog se alla bilder som att de når "verkshöjd", det som är skräp för en kan vara konst för en annan. Även om en bild är väldigt generisk så är det fortfarande någon som lagt tid på att ta den och göra den tillgänglig. Och om det nu är så lätt att ta en bild på en svensk flagga så är det bara för vem som helst att göra det, varför ska man behöva gå via google? Poängen är att så länge man använder någon annans arbete för att göra sin egen produkt mer attraktiv så ska man betala den som gör arbetet, så länge upphovsmannen inte aktivt säger att det är ok att använda det utan betalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:
Skrivet av kras:

Jag håller inte med till 100%. Det finns alltid en gräns för när allmänhetens respekt för en viss lagstiftning blir så pass låg att motsatsen börjar att råda. Lagar skall bara följas så länge som de reflekterar folkets viljor.

Det är lite olika hur man väljer att se på saken antar jag. Men jag anser att om demokratibegreppet skall ha någon som helst legitimitet så måste de lagar som röstats fram av folket också efterlevas, och rättsväsendet se till att de följs. Det blir dessutom lättare att se vad för lagar som "egentligen" har röstats igenom och det blir mer rättssäkert eftersom man vet att brott som anmäls och visar sig vara ett brott får lämplig påföljd. Gör man så så kommer lagarna på sikt att representera folkviljan, och inte som nu att det är mer åt "Å vad fantastisk den här socialliberala geggan jag röstat på är, fast fan vad sjuka i huvudet de är som har satt de här lagarna som jag hatar... Vilket flyt jag har haft som inte har åkt fast."

Om vi drar det till det extrema... Om varenda fjortonåring skulle få ett knä i ryggen, samhällstjänst och tiotusentals kronor i böter, så som lagen är formulerad, för att de laddat ner lite musik och film, då skulle deras föräldrar se vad det är för jävla muppar de egentligen röstar på och förhoppningsvis röst på något annat. Men som det är nu så efterföljs ju lagarna på en "lagom måfå-nivå" så att tillräckligt många inte bryr sig.

På samma sätt: Hur många skulle bry sig om vi hade spöstraff i sverige om det var ytterst sällsynt att det faktiskt tillämpades?

TLDR: Det är svårt att se vad en lag egentligen har för konsekvenser om den inte efterlevs fullt ut, vilket banar väg för fortsatta dumheter.

Jag får be om ursäkt då jag missuppfattade ditt inlägg. Jag var mer inne på spåret huruvida befolkningen skall följa en viss lag, medan du var mer inne på rättsväsendets roll. Jag håller med dig fullständigt att polis och rättsväsendet skall följa lagarna som de är utformade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Då kan man fråga sig vad som krävs för att något ska uppnå "verkshöjd"? Vem ska bestämma det? I brist på bättre så får man nog se alla bilder som att de når "verkshöjd", det som är skräp för en kan vara konst för en annan. Även om en bild är väldigt generisk så är det fortfarande någon som lagt tid på att ta den och göra den tillgänglig. Och om det nu är så lätt att ta en bild på en svensk flagga så är det bara för vem som helst att göra det, varför ska man behöva gå via google? Poängen är att så länge man använder någon annans arbete för att göra sin egen produkt mer attraktiv så ska man betala den som gör arbetet, så länge upphovsmannen inte aktivt säger att det är ok att använda det utan betalning.

Då blir ju google bildsök en i stort kriminell tjänst. De tillgängliggör ju bilder för allmänheten, utan tillstånd. Men det kanske faller under "fair use" så länge man inte tjänar pengar på det? Men i så fall så borde all typ av icke-komersiell användning av skyddade verk anses laglig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Att verket tillgängliggörs för allmänheten är här ett faktum. Det går inte att åberopa privat bruk när verket är tillgängligt för vem som helst. Det är heller ingen större principiell skillnad ifall man byter ut bilden mot valfri Hollywoodfilm. Det rör sig fortfarande om ett tillgängliggörande av ett upphovsrättsskyddat verk till allmänheten.

Som sagt, på vilken prejudicerande dom baserar du ditt påstående när det gäller bilder? Och vad är i så fall straffvärdet för att tillgängliggöra en bild?

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Kanske borde fokusera på att bredda sin politik ist?

Piratpartiet är ett missnöjesparti och dom behöver inte ha ett brett program. Det handlar om att klämma så pass många röster från missnöjda att man får mandat i riksdagen och kan påverka ändå.
Finns rätt många andra partier som håller på med detta och tre av dem är ju hyfsat framgångsrika (relativt sett) utan att vara särskilt breda. SD kristdemokraterna och miljöpartiet.

Permalänk
Medlem

Det är alltid skillnad på folk och folk - de som styr, och de som blir styrda.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Haha, så jävla genialt. Jag undrar hur många filmer vår IT-minister har hemma på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Piratpartiet är ett missnöjesparti och dom behöver inte ha ett brett program. Det handlar om att klämma så pass många röster från missnöjda att man får mandat i riksdagen och kan påverka ändå.
Finns rätt många andra partier som håller på med detta och tre av dem är ju hyfsat framgångsrika (relativt sett) utan att vara särskilt breda. SD kristdemokraterna och miljöpartiet.

Ja man kan kalla det vad man vill. Men missnöjesparti har tyvärr en negativ klang som om att ett sådant parti inte har något vettigt att tillföra, så tycker jag inte är fallet med Piratpartiet. Jag röstar på Piratpartiet för att jag tycker deras huvudfrågor är viktiga och glöms i svensk politik. Faktum är att jag tycker de är så viktiga att jag väljer att avstå från att ta ställning i de mer traditionella frågorna som övriga partier fokuserar kring även om jag gärna skulle ha viljat säga mitt där också. Så samtidigt ja, min röst på Piratpartiet är väl då på sätt och vis ett missnöje mot att övriga partier inte tar de frågorna på allvar.

Men många (alla?) partier har grundats för att de ville lyfta några huvudfrågor och har sedan utvecklats till något bredare. Även Piratpartiet arbetar nu hårt på ett bredare program vilket kanske tilltalar dig då, men är något jag själv inte är säker på att jag tycker är bra. Jag står ju bakom Piratpartiet i deras huvudfrågor men tänk om jag inte alls gillar den ställning de tar i det bredare programmet? Så på sätt och vis föredrar jag kanske att de fortsätter vara det du kallar för missnöjesparti då det tydligare visar vad min röst står för.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Piratpartiet är ett missnöjesparti och dom behöver inte ha ett brett program. Det handlar om att klämma så pass många röster från missnöjda att man får mandat i riksdagen och kan påverka ändå.
Finns rätt många andra partier som håller på med detta och tre av dem är ju hyfsat framgångsrika (relativt sett) utan att vara särskilt breda. SD kristdemokraterna och miljöpartiet.

lool kristdemokraterna på sistone har väl verkat lite oseriösa men missnöjesparti? miljöpartiet? nja du

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Genom att belysa luddiga lagar?

Lagen är inte luddig. Det är bara ditt ansvar som en svensk medborgare att läsa på om den.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Triton242:

Är hon att betrakta som en privat person?

Ja det är hon. Vad har det med saken att göra? Jag utgår från att du menar privatperson nu.

Hela kuppen är felriktad och tramsig. Om de vill skapa debatt angående den snåriga upphovsrättslagstiftningen så borde de valt något som var uppenbart problematiskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av pojke:

Måste inte den som faktiskt äger upphovsrätten eller av den utsedd part anmäla brottet? Känns som att Piratpartiet missat något väsentligt här...

Så vid ett mord är det bara den mördade som kan anmäla brottet?
Självklart inte alla kan anmäla saker de tycker verkar olagliga, sen är det upp till Polis att utreda omständigheterna
och sen får en åklagare väcka åtal om det faktiskt rör sig om brott.
Som Svensk medborgare är du dessutom skyldig till att anmäla allt som kan vara brott, även om det inte rör dig.

Skrivet av Tumnus:

Kanske borde fokusera på att bredda sin politik ist?

Piratpartiet har breddat sin politik ordentligt det senaste året.
Dels har ett nytt principfråga tagits fram http://www.piratpartiet.se/politik/piratpartiets-principer/
Och baserat på detta principprogram har en hel del sakfrågor tagits fram. De är samlade på ett
mycket överskådligt sätt på http://politik.piratpartiet.se/

Och för en snabb överblick för den som inte vill eller orkar grotta ner sig finns
http://www.piratpartiet.se/politik/ppfemminuter/

Breddningen kommer att fortgå så länge medlemmarna önskar. På breddningsbloggen
kan du följa breddningen http://breddning.piratpartiet.se/
Att tänka på är att alla kan publicera saker på breddningsbloggen. Det som står på den
är inte partiets åsikter utan endast den enskilde författaren. Inläggen på bloggen diskuteras
sedan och om intresse finns tas frågorna upp på årsmötet.

Skrivet av Zotamedu:

Hela kuppen är felriktad och tramsig. Om de vill skapa debatt angående den snåriga upphovsrättslagstiftningen så borde de valt något som var uppenbart problematiskt.

Och hur kan en lag som nästan hela Sveriges befolkning, inklusive vår IT-minister bryter mot inte vara "uppenbart problematisk"?

Felriktad? Meningen är att väcka debatt med vilket polisanmälan är ett mycket bra sätt när det mesta du säger bara ignoreras, det är mycket svårare att ignorera en polisanmälan.

Permalänk
Skrivet av nipe:

Ja man kan kalla det vad man vill. Men missnöjesparti har tyvärr en negativ klang som om att ett sådant parti inte har något vettigt att tillföra, så tycker jag inte är fallet med Piratpartiet. Jag röstar på Piratpartiet för att jag tycker deras huvudfrågor är viktiga och glöms i svensk politik. Faktum är att jag tycker de är så viktiga att jag väljer att avstå från att ta ställning i de mer traditionella frågorna som övriga partier fokuserar kring även om jag gärna skulle ha viljat säga mitt där också. Så samtidigt ja, min röst på Piratpartiet är väl då på sätt och vis ett missnöje mot att övriga partier inte tar de frågorna på allvar.

Men många (alla?) partier har grundats för att de ville lyfta några huvudfrågor och har sedan utvecklats till något bredare. Även Piratpartiet arbetar nu hårt på ett bredare program vilket kanske tilltalar dig då, men är något jag själv inte är säker på att jag tycker är bra. Jag står ju bakom Piratpartiet i deras huvudfrågor men tänk om jag inte alls gillar den ställning de tar i det bredare programmet? Så på sätt och vis föredrar jag kanske att de fortsätter vara det du kallar för missnöjesparti då det tydligare visar vad min röst står för.

Du har rätt, alla partier har en gång bildats för att diskutera vissa frågor. Jag menade inte att ett missnöjesparti alltid stannar på en nivå. Tycker det är hedervärt att många lägger sin röst på ett smalt parti. Många bäckar små osv ..

Skrivet av Pye:

lool kristdemokraterna på sistone har väl verkat lite oseriösa men missnöjesparti? miljöpartiet? nja du

Hahaha .. jag tog med KD bara för att skojja lite. Miljöpartiet är ett bra exempel på ett smalt parti som växt sig något bredare och tom. kommit att bli vågmästare.

Permalänk

Fantastiskt bra initiativ, sen kan man diskutera hur effektiv/hur mycket gråzon just denna incident rör sig i.
Det som är mest intressant är att se huruvida polisen tar tag i detta, då det annars skickar en del märkliga signaler om vad som är godkänt.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hela kuppen är felriktad och tramsig. Om de vill skapa debatt angående den snåriga upphovsrättslagstiftningen så borde de valt något som var uppenbart problematiskt.

Skrivet av Pie-or-paj:

Och hur kan en lag som nästan hela Sveriges befolkning, inklusive vår IT-minister bryter mot inte vara "uppenbart problematisk"? Felriktad? Meningen är att väcka debatt med vilket polisanmälan är ett mycket bra sätt när det mesta du säger bara ignoreras, det är mycket svårare att ignorera en polisanmälan.

@Zotamedu: Ja som Pie-or-Paj är inne på, det måste väl ändå anses problematiskt att något som idag är en helt naturlig del av kommunikation helt utan brottsligt uppsåt skulle göra extremt många av oss till fällda brottslingar om lagen verkligen följdes upp? Det finns lagar som anses vara moraliska sådana, som nerskrivna riktlinjer hur samhället vill att man ska agera för att det ska fungera. Men i fall som detta där extremt många i sitt dagliga naturliga liv bryter mot den kan man ju undra vilka det egentligen är som vill att vi ska ha lagen? Du måste ha levt under en sten länge om du inte vet att man gjort väldigt mycket för att försöka lyfta denna fråga och förändra lagen, tyvärr utan särskilt mycket gehör från de med makt. Har du något bättre förslag på hur man ska lyckas få fram budskapet?

Skrivet av Distordera:

Du har rätt, alla partier har en gång bildats för att diskutera vissa frågor. Jag menade inte att ett missnöjesparti alltid stannar på en nivå. Tycker det är hedervärt att många lägger sin röst på ett smalt parti. Många bäckar små osv ..

Ja jag har inga förväntningar att PP ska ta makten i landet, det vore rent utav obra då de inte har erfarenhet och ett bredare program. Men min förhoppning är att tillräckligt många bäckar små ska ge dem en liten hörna i regeringen från vilken de kan lyfta frågorna, upplysa och påverka övriga. Så som de redan gjort ganska framgångsrikt i Europaparlamentet.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag är inte säker hur lagen säger här men det kan ju vara så att när någon bevittnar ett brott så kan/bör denna anmäla, oavsett om vittnet också är offret. Någon med skolad kanske kan uttala sig?

Jag fick lära mig på grundskolan att man är skylldig att anmäla ett brott som begåtts oavsett om man är offer eller enbart vittne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag fick lära mig på grundskolan att man är skylldig att anmäla ett brott som begåtts oavsett om man är offer eller enbart vittne.

Jag ska anmäla Sweclockers pga alla avatarer. Nej då, det ska jag inte. Det märks att det är EU val snart. Det ända stället som Pirat Partiet har några stolar. Blir jobbigt om de blir av med dessa.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

lool kristdemokraterna på sistone har väl verkat lite oseriösa men missnöjesparti? miljöpartiet? nja du

En av orsakerna till krisdemokraternas grundande ska ha varit missnöjet mot minskad kristendomsundervisning, så visst är de ett missnöjesparti i den bemärkelsen att ett särskilt problem (minskat inflytande för kristendomen) motiverat bildandet.

Sedan kan en viss fråga vara mer eller mindre lämpad att bygga ett politiskt parti utifrån, om man ser sådana grundidéer som miljökamp, fosterländskhet/invandringsmotstånd eller försvar av kristna värden (som ligger till grund för Mp, SD och KD) så har jag inte svårt att se hur de som lockas av frågorna även kan enas i många andra i livet centrala frågor utifrån en gemensam ideologi. Man kan kalla sig ekologist, nationalist eller kristdemokrat och har genom argumentation utgående från kärnfrågan (eller det komplex den frågan är del av) möjlighet att uppnå enighet i många olika politiska frågor.

Jag ser inte samma möjligheter för ett parti som uppställer nätfrihet (eller vad det nu är) som huvudfråga, vad är en piratpartistisk åsikt om skol-, försvars- eller jordbrukspolitiken, en åsikt som varken leder till total splittring mellan alla de som ställer upp på partiets centrala åsikt eller helt viker från det centrala. Motstånd mot långtgående begränsning och övervakning av internet är nog något många kan enas om men som de flesta inte lägger enorm vikt vid, det finns en hård kärna av aktivister för vilka dessa nätfrågor har en enorm betydelse, men den stora massan hyser inget större engagemang i frågan och jag tror att den drivs bättre i andra former än ett parti.

Spann iväg från inlägget jag citerade så läs det inte som ett direkt svar.

Permalänk

Hur underbart ironisk och lämplig var inte den Kalle & Hobbe bilden.

EDIT:

Skrivet av Ozzed:

Då blir ju google bildsök en i stort kriminell tjänst.

Det har folk hävdat, ja. Gäller inte bara bildsöket heller, utan så fort Google levererar material från nåns site förutom kanske titeln så blir det gråzonigt. Det är därför robots.txt finns.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Jag fick lära mig på grundskolan att man är skylldig att anmäla ett brott som begåtts oavsett om man är offer eller enbart vittne.

Det må hända i den verkliga världen, fråga är huruvida samma regler gäller i detta fallet. Problemet är ju en ganska ny företeelse ur rättssynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag fick lära mig på grundskolan att man är skylldig att anmäla ett brott som begåtts oavsett om man är offer eller enbart vittne.

Det stämmer inte! Man måste aldrig rent juridiskt anmäla, oavsett om man är vittne eller offer. Däremot kan det var moraliskt riktigt att anmäla! Det du kanske fick lära dig i grundskolan var att man måste tala sanning för att inte riskera att själv bli åtalad om man är vittne eller offer.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Det stämmer inte! Man måste aldrig rent juridiskt anmäla, oavsett om man är vittne eller offer. Däremot kan det var moraliskt riktigt att anmäla! Det du kanske fick lära dig i grundskolan var att man måste tala sanning för att inte riskera att själv bli åtalad om man är vittne eller offer.

Sluta ljug.
Brottsbalken, kap 23, sjätte paragrafen

Citat:

6 § Underlåter någon att i tid anmäla eller eljest avslöja brott som är å färde, när det kan ske utan fara för honom själv eller någon av hans närmaste, skall han i de fall särskilt stadgande givits därom dömas för underlåtenhet att avslöja brottet enligt vad som är stadgat för den som allenast i mindre mån medverkat till sådant brott; dock må ej i något fall dömas till svårare straff än fängelse i två år. I de fall då det är särskilt föreskrivet skall för underlåtenhet att avslöja brott ansvar enligt vad nu sagts ådömas jämväl den som ej insett men bort inse att brottet var å färde.

Om föräldrar eller andra uppfostrare eller förmyndare, i annat fall än första stycket avser, underlåta att från brott hindra den som står under deras vård eller lydnad, när det kan ske utan fara för dem själva eller deras närmaste och utan anmälan till myndighet, dömes för underlåtenhet att hindra brottet enligt vad i första stycket är stadgat.

Ej må för underlåtenhet att avslöja eller hindra brott dömas, med mindre den gärning som var å färde så fortskridit att straff kan följa därå.

Dvs. Att inte anmäla brott kan ge upp till två års fängelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Det stämmer inte! Man måste aldrig rent juridiskt anmäla, oavsett om man är vittne eller offer. Däremot kan det var moraliskt riktigt att anmäla! Det du kanske fick lära dig i grundskolan var att man måste tala sanning för att inte riskera att själv bli åtalad om man är vittne eller offer.

Vi har ju gott om lagar i Sverige som grundar sig i moral och inte vad som är rätt eller fel eller vetenskapligt korrekt, så det låter inte helt otroligt att det skulle finnas en lag där man MÅSTE anmäla enligt lag
Säger inte att den finns menar bara att det skulle inte förvåna mig om den fanns eller infördes

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Dvs. Att inte anmäla brott kan ge upp till två års fängelse.

Riktigt så enkelt är det väl inte. Lagen.nu har kommentarer:

Citat:

Med å färde avses ett brott som påbörjats men inte blivit fullbordat.

så brott som redan är begångna verkar ju till exempel inte räknas. Dessutom gäller den inte alla brott; det verkar anges specifikt när det är aktuellt, till exempel i brottsbalken, 3 kap. 11 §:

Citat:

För försök eller förberedelse till mord, dråp, barnadråp eller sådan misshandel som ej är ringa, så ock för stämpling till mord, dråp eller grov misshandel eller underlåtenhet att avslöja sådant brott dömes till ansvar enligt vad i 23 kap. stadgas.

4 kap. 10 §

Citat:

För försök, förberedelse eller stämpling till människorov, människohandel eller olaga frihetsberövande och för underlåtenhet att avslöja sådant brott döms till ansvar enligt vad som sägs i 23 kap. Detsamma gäller för försök eller förberedelse till olaga tvång som är grovt eller till dataintrång som om det fullbordats inte skulle ha varit att anse som ringa.

6 kap. 15 §

Citat:

Detsamma gäller i fråga om förberedelse till koppleri samt förberedelse och stämpling till och underlåtenhet att avslöja våldtäkt, grov våldtäkt, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, grovt utnyttjande av barn för sexuell posering och grovt koppleri.

8 kap. 12 §

Citat:

För försök eller förberedelse till stöld, grov stöld, rån, grovt rån, tillgrepp av fortskaffningsmedel, olovlig kraftavledning eller olovlig avledning av värmeenergi, så ock för stämpling till eller underlåtenhet att avslöja rån eller grovt rån döms till ansvar enligt vad i 23 kap. stadgas.

12 kap. 5 §

Citat:

För försök eller förberedelse till grov skadegörelse och försök till skadegörelse samt för underlåtenhet att avslöja grov skadegörelse, döms till ansvar enligt vad som föreskrivs i 23 kap.

13 kap. 12 §

Citat:

För försök, förberedelse eller stämpling till mordbrand, grov mordbrand, allmänfarlig ödeläggelse, sabotage, grovt sabotage, kapning, sjö- eller luftfartssabotage, flygplatssabotage eller spridande av gift eller smitta eller till förgöring, så ock för underlåtenhet att avslöja sådant brott dömes till ansvar enligt vad i 23 kap. stadgas.

14 kap 5. §

Citat:

För försök eller förberedelse till urkundsförfalskning, grov urkundsförfalskning, hindrande av urkunds bevisfunktion, signaturförfalskning, penningförfalskning, märkesförfalskning, förfalskning av fast märke eller brukande av vad som förfalskats och för underlåtenhet att avslöja penningförfalskning döms det till ansvar enligt vad som föreskrivs i 23 kap.

16 kap. 17 §

Citat:

För förberedelse eller stämpling till eller underlåtenhet att avslöja myteri döms till ansvar enligt vad som sägs i 23 kap.

18 kap. 7 §

Citat:

För försök, förberedelse eller stämpling till uppror eller väpnat hot mot laglig ordning, för underlåtenhet att avslöja sådant brott, så ock för försök till brott mot medborgerlig frihet eller svikande av försvarsplikt dömes till ansvar enligt vad i 23 kap. stadgas.

samt 21 kap. 15 §

Citat:

För försök, förberedelse eller stämpling till eller underlåtenhet att avslöja rymning samt för försök, förberedelse eller stämpling till våld eller hot mot förman skall dömas till ansvar enligt 23 kap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Piratpartiet blir helt plötsligt en het kandidat till priset för årets tramsparti!

Det kan man ju förstås tycka. Jag tycker att det är mycket värre att en minister inte vet hur man håller sig till lagen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com