Permalänk
Medlem

Slog till på en Pro 13 förut idag, 8GB, Sheet battery och 4-års garanti.

Hursom, funderade lite på detta extra batteriet, är det något som man har i hela tiden eller främst när man reser? Kanske är bättre att låta det ligga löst när man kan så man inte sliter på det i onödan.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är jättesen på den här bollen, men är det någon som har problem med WiFi när datorn står på ett hårt underlag? Upptäckte just att jag fick knappt 2 MBit/s när datorn står på soffbordet, men över 8 när jag istället har den i knät.

Visa signatur

PC: Vit Corsair Carbide 500R | i5 3550 | Corsair H80 | Sapphire 7970 GHz Vapor-X | 8 GB RAM 1600 MHz | 120 + 60 GB Intel 520 SSD
Laptop: Sony VAIO Pro 13" | i7-4500U | 8 GB RAM | 128GB SSD
Annat: Nexus 4 | iPad 3rd Gen | Asus N56U | Netgear Stora NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Hursom, funderade lite på detta extra batteriet, är det något som man har i hela tiden eller främst när man reser? Kanske är bättre att låta det ligga löst när man kan så man inte sliter på det i onödan.

Nice!

Kolla sida 1. Jag la upp bilder där(du måste ta öppna bild på ny flik för att se den dock). Jag tänker snarare tvärtom, dvs att slita så mycket som möjligt på extrabatteriet istället för det interna då man kan köpa ett nytt externt.(när man har det inkopplat drar datorn ur det först)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av MacRyhage:

Jag har tänkt använda min pro för studier och då jag kommer pendla så ser jag verkligen fram emot att se vad extrabatteriet har att erbjuda. Då jag kommer vara borta långa dagar har jag tänkt köra på sheet battery istället för att bära med mig laddare osv. Förhoppningsvis kommer detta funka som jag tänkt mig och isf kommer jag vara mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Nice!

Kolla sida 1. Jag la upp bilder där(du måste ta öppna bild på ny flik för att se den dock). Jag tänker snarare tvärtom, dvs att slita så mycket som möjligt på extrabatteriet istället för det interna då man kan köpa ett nytt externt.(när man har det inkopplat drar datorn ur det först)

Okej, ja det låter vettigt. Använder dock datorn mycket i hemmet och är därför skönt att ha den så smidig som möjligt i soffan (det inbyggda batteriet borde vara mer än nödvändigt för mig). Men om det inte finns möjlighet att byta ut det inbyggda så vill man ju verkligen inte slita på det heller, får nog köra med sheet battery 24/7 då..

Permalänk

Hallå,

För min del blev det en MBA till slut... 13" , i5, 256 SSD, 8gb RAM. ca 11 500:- (med studentrabatt)

Anledningen till mitt val var:
- Grym batteritid utan extrabatteri, känns som att hela grejen med Sony faller om man måste ha ett extrabatteri för att komma upp i riktigt bra batteritid.
- Designen på en MBA tilltalar mig mer
- Trackpadden skall tydligen vara bättre
- Bra videoredigeringsprogram från början
- Inga problem med fläktljud och Wifi som MÅNGA rapporterar om.

Vist, det svider att den kostar lite mer än SVP samt att skärmen är sämre.

Hej hopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skydive112:

Hallå,

För min del blev det en MBA till slut... 13" , i5, 256 SSD, 8gb RAM. ca 11 500:- (med studentrabatt)

Anledningen till mitt val var:
- Grym batteritid utan extrabatteri, känns som att hela grejen med Sony faller om man måste ha ett extrabatteri för att komma upp i riktigt bra batteritid.
- Designen på en MBA tilltalar mig mer
- Trackpadden skall tydligen vara bättre
- Bra videoredigeringsprogram från början
- Inga problem med fläktljud och Wifi som MÅNGA rapporterar om.

Vist, det svider att den kostar lite mer än SVP samt att skärmen är sämre.

Hej hopp

Smaken är som baken när det gäller design antar jag(personligenföredrar jag SVP:s design).

Angående Wi-Fi och fläktljud:

Wi-Fi: nog är det många(MÅNGAx2) som klagar, förmodligen lika många SVP- som MBA-användare. "Yep, the Haswell Macbook Air didn't suffer from an identical Wi-Fi problem as the Pro...it just worked
https://discussions.apple.com/thread/5100655?start=0&tstart=0 " Eftersom de två datorerna använder samma nätverkskort, och Apple inte skriver egna drivrutiner till det, fick båda vänta på Intels svar.

Fläktljud: MBA:s CPU tillåts komma upp i 95 grader, medan det är i det närmaste omöjligt att få SVP:s CPU över 60. Jag kan definitivt gå med på att Sony kan ha valt en för aggressiv fläktinställning, men enligt termodynamikens(utvidgning vid värme) lagar tycker jag mig se en längre livslängd för SVP.

Ville inte basha på ditt val för hårt utan bara reda ut varför det ser ut som det gör.

Hoppas du blir nöjd med datorn

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Avstängd

såg hur illa flexandet är på en video man kan bokstavligt böja hela datorn

nu får jag "second thoughts" om detta köpet alltid något

är mest den fyrkantiga formen svart och triluminos skärmen som fick mig intresserad

jag hoppas på att den skärmen är otrolig inga problem med svärta backlight bleeding och perfekta starka fina färger

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

är mest den fyrkantiga formen svart och triluminos skärmen som fick mig intresserad

jag hoppas på att den skärmen är otrolig inga problem med svärta backlight bleeding och perfekta starka fina färger

Vad var det för video? Länka gärna. gick datorn i videon sönder? Alla datorer går ju att böja med tillräcklig kraft, men SVP är en av de som klarar det, om jag får argumentera på ett lite udda sätt. Anledningen till mitt Ifrågasättande är att Lisa på MobileTechReview sa att datorn är "rigid" när den är ihopfälld och det enda som flexar lätt är skärmen när den är uppfälld. Jag har själv testat att "tvista" skärmen litegrann och panelen känns enligt mig tålig.

Skärmen är verkligen otrolig om du frågar mig!

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Jag har haft min dator i ett dygn nu och jag tycker inte den flexar mycket, det är inte så man tänker på det när man använder datorn vanligt. Skärmen är jag jättenöjd med det är en väldigt bra skärm, klar och fina färger.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roshag:

Jag har haft min dator i ett dygn nu och jag tycker inte den flexar mycket, det är inte så man tänker på det när man använder datorn vanligt. Skärmen är jag jättenöjd med det är en väldigt bra skärm, klar och fina färger.

skulle du kunna hjälpa mig med färger

det fanns två olika färger black och carbon fibre black ville ha den svartaste färgen

jag hoppas verkligen inte detta är carbon fibre black se grå ut

detta är så svart jag vill ha den

sen fingervatryck hur illa är det förutom på skärmen?

verkar som jag gjorde rätt val carbon black till höger

Permalänk

Fick idag mail att min dator ska levereras den 22:e. Dock när jag går och kollar på kollinummret så verkar paketet vara i Göteborg redan. Varför ska man behöva så länge på att få den levererad?

Datum Tid Omlastningscentral Status
18 Aug 2013 00:21:00 Pudong International Airport Shipment In Transit.
17 Aug 2013 21:08:47 Pudong International Airport Receiving Customer Notified Of Delivery Date
17 Aug 2013 20:14:31 Pudong International Airport Shipment In Transit.
17 Aug 2013 14:32:10 Gothenburg Shipment Physically Released From Customs
17 Aug 2013 14:18:37 Gothenburg Customs Clearance In Progress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

skulle du kunna hjälpa mig med färger

det fanns två olika färger black och carbon fibre black ville ha den svartaste färgen

jag hoppas verkligen inte detta är carbon fibre black se grå ut

http://www.theinquirer.net/IMG/328/260328/sony-vaio-pro-13-cl...

detta är så svart jag vill ha den

http://cdn0.sbnation.com/entry_photo_images/8317339/DSC_4972-...

sen fingervatryck hur illa är det förutom på skärmen?

verkar som jag gjorde rätt val carbon black till höger

http://img827.imageshack.us/img827/6898/z127.jpg

Det var inte mig du frågade men jag känner att jag också kan svara.

Fingeravtryck fastnar ganska ordentligt. Dock inte på ovansidan av locket.

Dem till höger är carbon black.

Skrivet av Leon_Azzaro:

Fick idag mail att min dator ska levereras den 22:e. Dock när jag går och kollar på kollinummret så verkar paketet vara i Göteborg redan. Varför ska man behöva så länge på att få den levererad?

Datum Tid Omlastningscentral Status
18 Aug 2013 00:21:00 Pudong International Airport Shipment In Transit.
17 Aug 2013 21:08:47 Pudong International Airport Receiving Customer Notified Of Delivery Date
17 Aug 2013 20:14:31 Pudong International Airport Shipment In Transit.
17 Aug 2013 14:32:10 Gothenburg Shipment Physically Released From Customs
17 Aug 2013 14:18:37 Gothenburg Customs Clearance In Progress.

Med tanke på att det står shipment in transit I pudong den 18:e är nog datorn där. Det är lite lurigt det där men om du bor i närheten av Göteborg kan det vara att de kommunicerar med dem(har stått Örebro på mina ordrar innan de kommit till Sverige också).

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zibbi02:

Det var inte mig du frågade men jag känner att jag också kan svara.

Fingeravtryck fastnar ganska ordentligt. Dock inte på ovansidan av locket.

Dem till höger är carbon black.

Med tanke på att det står shipment in transit I pudong den 18:e är nog datorn där. Det är lite lurigt det där men om du bor i närheten av Göteborg kan det vara att de kommunicerar med dem(har stått Örebro på mina ordrar innan de kommit till Sverige också).

var är fingervatrycken som värst

är du nöjd med den?

hur svart är carbon black?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

var är fingervatrycken som värst

är du nöjd med den?

hur svart är carbon black?

Bredvid trackpaden, på palmrest:en.

Ja, fast jag har Black(utan touch).

Mindre svart än black. Enligt en del som har sett bägge ser carbon lite mer premium ut.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Från sonys forum

Citat:

This is the official Sony statement for Sony Centers and Sony dealers.

##############################
Hi all,

Over the past 2 weeks, we worked closely with Japan on the VAIO Pro issues. With this effort, Japan has committed to releasing a BIOS update for fan noise and a driver to resolve WiFi issue by next week.

We prepared the following statement you may use with your dealers:
“The Sony VAIO Pro Ultrabook, which was launched in June 2013, is designed for optimal performance with the highest level of safety standard. To this end, some users may find the sound generated by the fan more audible than expected. To remedy this, Sony will release a software update which optimises power management when VAIO Pro is operating in silent mode. In certain environments we also found some customers encountered WiFi connection problems which we will release a driver update to resolve. Sony is committed to providing quality products with the highest level of support to our customers. We recognize the inconvenience caused to those customers and worked diligently to identify solutions based on the feedback received. Both updates will be available via VAIO update within the next week.”

With this said, we ask that you continue to hold the VAIO Pro press samples until next Friday. At that point, we would have validated the fixes and will these provide instructions to release this hold.

As for Duo 13, we unfortunately do not have any news to share with the dealers. Please continue to hold your Duo 13 press samples until further notice.

##############################

Vi får väl se vad det innebär. På notebookreview gissar de på att det handlar om att reducera hastigheten på CPU ännu mer i silent mode så det tar längre tid innan den blir varm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Vad var det för video? Länka gärna. gick datorn i videon sönder? Alla datorer går ju att böja med tillräcklig kraft, men SVP är en av de som klarar det, om jag får argumentera på ett lite udda sätt. Anledningen till mitt Ifrågasättande är att Lisa på MobileTechReview sa att datorn är "rigid" när den är ihopfälld och det enda som flexar lätt är skärmen när den är uppfälld. Jag har själv testat att "tvista" skärmen litegrann och panelen känns enligt mig tålig.

Skärmen är verkligen otrolig om du frågar mig!

Angående flexandet så blir man lite skräckslagen efter man sett på denna review 0:58 in i klippet
http://www.youtube.com/watch?v=queftdecz04

Men Sony påstår ju att dom har byggt den så att den ska tåla det här flexet så man får väl lita på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pissnisse:

Angående flexandet så blir man lite skräckslagen efter man sett på denna review 0:58 in i klippet
http://www.youtube.com/watch?v=queftdecz04

Men Sony påstår ju att dom har byggt den så att den ska tåla det här flexet så man får väl lita på dom.

När han trycker på locket är det locket som trycks ned på tangentbordet(är i normala fall lite mellanrum mellan dem) och som jag nämnt flexar locket ganska mycket.

Vet förresten inte hur mycket jag litar på honom när han har en del faktafel, som tex att CPU:n skulle innehålla HD 4600 grafik.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

När han trycker på locket är det locket som trycks ned på tangentbordet(är i normala fall lite mellanrum mellan dem) och som jag nämnt flexar locket ganska mycket.

Vet förresten inte hur mycket jag litar på honom när han har en del faktafel, som tex att CPU:n skulle innehålla HD 4600 grafik.

Grafiken var nog ett typo. Det står rätt på hemsidan (kanske ändrat sedan du skrev).

Jag tyckte review:n var bra, han tog upp de punkter som irriterande honom. Men flexandet och pointy corners är en del av designen, det vet man när man köper datorn. Och skärmen är nog verkligen bättre utan touch

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd

såg just svärtan på den

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Z4TM...

den verkar totalt genom usel ångrar nästan att jag köpte den nu

är den verkligen så usel att hela skärmen är vit?

jag trodde den hade perfekt svärtan utan något som helst backlight bleed

är det verkligen så att det inte finns skärmar med bra svärta utan något som helst backlight bleed någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

såg just svärtan på den

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Z4TM...

den verkar totalt genom usel ångrar nästan att jag köpte den nu

är den verkligen så usel att hela skärmen är vit?

jag trodde den hade perfekt svärtan utan något som helst backlight bleed

är det verkligen så att det inte finns skärmar med bra svärta utan något som helst backlight bleed någonstans

Vänta tills du fått den. Det där är en hands on på en mässa, inte en review. Kolla några reviews och berätta om någon klagar på svärtan eller något annat som har med skärmens kvalité att göra(utom att den går att böja). MobileTechReview tar tex upp att den klarar drygt 90% av S-RGB.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zibbi02:

Vänta tills du fått den. Det där är en hands on på en mässa, inte en review. Kolla några reviews och berätta om någon klagar på svärtan eller något annat som har med skärmens kvalité att göra(utom att den går att böja). MobileTechReview tar tex upp att den klarar drygt 90% av S-RGB.

det var det jag hoppades på jag hoppas att triluminos verkligen kan ersätta en crt jag vill ha svart svärta perfekta starka färger perfekta betrackningsvinklar

om den visar sig vara perfekt så vill jag att sony gör en dator skärm med triluminos

Permalänk
Medlem

Nu blev det beställt en Vaio Pro 13 - ska bli kul att testa den, fick en 128gb, i7, extra batteri, 8gb ram, utan touch och med 4 års garanti för 9800kr. Brukar sä'llan få ett adrenalinpåslag när jag slår igenom köpet, så detta kanske inte var ett särdeles bra köp - brukar känna mig lugn efter bra inköp Men, men - har haft huvudbry med bärbara datorer i 2 veckors tid nu och valde till slut bort Asus zenbook ux32vd pga sämre batteritid (grafiken lockade) och Samsung 730u3e-s02SE när denna ökade i pris med 1500kr.

Hoppas ni som beställt och fått era datorerkänner er nöjda!

Permalänk
Medlem

Har precis fått hem datorn, och fläktljudet spinner på väldigt hårt. Har läst att det är vanligt för Vaio Pron men att detta lägger sig efter ett tag. Stämmer det? Vaio update är färdig så vet inte vad som skulle kunna få fläkten att spinna nu, men den låter högt fastän jag bara surfar för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vane505:

Har precis fått hem datorn, och fläktljudet spinner på väldigt hårt. Har läst att det är vanligt för Vaio Pron men att detta lägger sig efter ett tag. Stämmer det? Vaio update är färdig så vet inte vad som skulle kunna få fläkten att spinna nu, men den låter högt fastän jag bara surfar för tillfället.

Hur länge sedan är precis? Har du kört windows update klart? Har du ställt in den på silence i vaio Control center? Indexering tar nog lite tid.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Hur länge sedan är precis? Har du kört windows update klart? Har du ställt in den på silence i vaio Control center? Indexering tar nog lite tid.

Cirka två timmar ungefär hur lång tid brukar indexering ta? Testar sätta på Vaio Silence ikväll när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vane505:

Cirka två timmar ungefär hur lång tid brukar indexering ta? Testar sätta på Vaio Silence ikväll när jag kommer hem.

Det är väl olika, men min dator lät ordentligt hela första dagen och halva andra.
Då körde jag:

1 .Windows Update. ( typ 20 gånger innan alla uppdateringar är klara)
2. Vaio Update(gå in på http://www.sony.se/support/sv/product/SVP1321C5E/updates bara för säkerhetsskull)
3. Vaio Care
4. Övriga program( installera chrome, spotify etc.)

Mitt tips är att köra den på Performance tills allt det är klart, och sedan byta till Silence.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Ingen "trådspecifik fråga", men det verkar som nästan alla valt att lägga en tusenlapp extra på 256gb minne - är detta mestadels en bekvämlighetsfråga eller också en prestandafråga?

Valde nämligen att snåla in på hårddisken då jag inte har något emot att ha filmer liggandes på en extern och flytta lite fram och tillbaka - men gör det datorn märkbart långsammare och "slits" SSD-hårddiskar ut av att ligga närmre maxgränserna? Som ni märker är jag en lekman och amatör dessvärre. Kort och gott 128gb, med win8 på ca 40gb räcker det till om man är beredd att flytta filer lite fram och tillbaks eller förlorar jag i prestanda?

Stort tack på förhand, min order är nylagd så kanske skulle jag hinna ändra den om jag gjort ett dumsnålt inköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av cecpus:

Ingen "trådspecifik fråga", men det verkar som nästan alla valt att lägga en tusenlapp extra på 256gb minne - är detta mestadels en bekvämlighetsfråga eller också en prestandafråga?

Valde nämligen att snåla in på hårddisken då jag inte har något emot att ha filmer liggandes på en extern och flytta lite fram och tillbaka - men gör det datorn märkbart långsammare och "slits" SSD-hårddiskar ut av att ligga närmre maxgränserna? Som ni märker är jag en lekman och amatör dessvärre. Kort och gott 128gb, med win8 på ca 40gb räcker det till om man är beredd att flytta filer lite fram och tillbaks eller förlorar jag i prestanda?

Stort tack på förhand, min order är nylagd så kanske skulle jag hinna ändra den om jag gjort ett dumsnålt inköp

Tor inte att du tappar i prestanda.
Anledningen till att många valt 256gb är att detta ingick som en gratis uppgradering från Sony under förra veckan.

Visa signatur

Sony VAIO PRO 13 SVP1321C5E; 13.3 IPS fullHD Triluminos, i5-4200U, Intel HD 4400, 256 GB SSD, 8 GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Jo, diskutrymmet är ett problem på en ssd. Men några fler knep finns som kan ge ganska mycket utrymmet.

Växlingsfilen: Sätt manuellt till 1024 (från 4096 som den stod på för mig)
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/change-the-s...

Hibernate: Ta bort, liten förlust då datorn startar så snabbt. Sparar 8gb om man har 8gb ram
http://www.sevenforums.com/tutorials/819-hibernate-enable-dis...

Och som sagt, ta bort recovery: 16gb (på egen risk)
http://forum.notebookreview.com/sony/488090-how-can-i-delete-...

27 gb mer utrymme är ganska bra.

Skrivet av cecpus:

Kolla citatet ovan. Du får ganska lite utrymme för filer tyvärr(OS+recovery partition+växlingsfil+hibernate), därför tror jag många också föredrar 256 GB. Tror dock inte det blir något större prestandatapp.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E