Permalänk
Medlem
Skrivet av Sydberg:

Skyddet ("ploppen") för uttaget kan du fästa på extrabatteriet, kolla bild "B" i manualen för Rechargeable Battery Pack VGP-BPSE38. På så vis behöver du inte oroa dig för att den ploppen försvinner.

För övrigt hämtade jag också ut min dator igår också, missade dessvärre TNT:s leverans med ca 1 tim, hann inte komma hem från jobbet före, men för min del var det bara att hämta ut datorn hos Posten Logistik Umeå. Första intrycket är att den verkar helt och hållet fantastiskt! Återkommer med intryck/tankar senare, ska härnäst försöka installera Win8 pro så fort jag har lyckats få ner det (gratis, förhoppningsvis!) via MS Dreamspark genom att jag studerar på UmU. Jag återkommer...

Räcker det inte med att bara "uppgradera" till PRO?

Väntar på min dator och tänkt att Uppa den till PRO också men det kanske inte är tillräckligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

otroligt leverans datumet skulle vara imorgon och dem var här idag klockan 9 på morgonen hur ska jag veta att dem skulle komma idag?

TNT försökte leverera din försändelse idag utan att lyckas.

Permalänk

Har som de flesta andra enhårt arbetande fläkt i början och som folk säger borde det lägga sig. Jag har dock ett extremt högfrekvent ljud som yttrar sig från fläktområdet, kan liknas ibland vid ett kort pip och ibland ihållande toner(jämför med att sätta örat mot en skrikare/diskant på en högtalare). Något som har liknande?
Självklart låter så små fläktar väldigt irriterande under belastning men långt ifrån acceptabelt om den ger ifrån sig pip på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sydberg:

Skyddet ("ploppen") för uttaget kan du fästa på extrabatteriet, kolla bild "B" i manualen för Rechargeable Battery Pack VGP-BPSE38. På så vis behöver du inte oroa dig för att den ploppen försvinner.

För övrigt hämtade jag också ut min dator igår också, missade dessvärre TNT:s leverans med ca 1 tim, hann inte komma hem från jobbet före, men för min del var det bara att hämta ut datorn hos Posten Logistik Umeå. Första intrycket är att den verkar helt och hållet fantastiskt! Återkommer med intryck/tankar senare, ska härnäst försöka installera Win8 pro så fort jag har lyckats få ner det (gratis, förhoppningsvis!) via MS Dreamspark genom att jag studerar på UmU. Jag återkommer...

Oj, tack! Att jag inte la märke till det "hålet" i batteriet när jag kollade på det första gången.

Skrivet av zzcool:

otroligt leverans datumet skulle vara imorgon och dem var här idag klockan 9 på morgonen hur ska jag veta att dem skulle komma idag?

Du ska ha fått ett nummer, som du kan använda på TNT:s hemsida för att hålla dig uppdaterat om vilket datum de kommer förbi och, om det inte passar, välja leveransdatum aktivt själv. Men jag kan hålla med dig om att det är lite konstigt att de inte meddelar en om att datumet ändras.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Väntar på min dator och tänkt att Uppa den till PRO också men det kanske inte är tillräckligt?

Det hoppas jag i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Jag har för mig att någon surrade om att man på något vis kunde få en gratis uppgradering till WIN8 PRO, men jag hittar inte vem som skrev det i tråden.
Är det någon som känner till om detta gäller gemene man och hur man i så fall går vidare för att uppgradera gratis?

Visa signatur

Sony VAIO PRO 13 SVP1321C5E; 13.3 IPS fullHD Triluminos, i5-4200U, Intel HD 4400, 256 GB SSD, 8 GB RAM.

Permalänk
Avstängd

dem som har den hur bra är svärtan är den perfekt? helt svart inget vitt grått

jämn fin svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Jag har fått massor med mail om ändringar av leveransdatum. Dessutom fick jag ett SMS imorse där det stod att TNT skulle leverera i dag.

Visa signatur

Sony VAIO PRO 13 SVP1321C5E; 13.3 IPS fullHD Triluminos, i5-4200U, Intel HD 4400, 256 GB SSD, 8 GB RAM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nilber:

Jag har fått massor med mail om ändringar av leveransdatum. Dessutom fick jag ett SMS imorse där det stod att TNT skulle leverera i dag.

har just nu inte tillgång till telefon

Permalänk
Skrivet av Mitchymojboj:

Har som de flesta andra enhårt arbetande fläkt i början och som folk säger borde det lägga sig. Jag har dock ett extremt högfrekvent ljud som yttrar sig från fläktområdet, kan liknas ibland vid ett kort pip och ibland ihållande toner(jämför med att sätta örat mot en skrikare/diskant på en högtalare). Något som har liknande?
Självklart låter så små fläktar väldigt irriterande under belastning men långt ifrån acceptabelt om den ger ifrån sig pip på det sättet.

Jag har samma problem.
Väldigt irriterande. Hjälper inte att avaktivera BT heller som jag har läst på andra forum.
Fläktljudet är lite upp och ner men pipet är nog mer irriterande.

Permalänk

Vart hittar ni försändelsenummret? Hittar inte mitt varken på sonys hemsida eller i mailet jag fått. Ursäkta min inkompetens då jag förstår att det borde finnas att hitta enkelt.

Permalänk
Skrivet av Leon_Azzaro:

Jag har samma problem.
Väldigt irriterande. Hjälper inte att avaktivera BT heller som jag har läst på andra forum.

För mig löstes problem någorlunda genom att deaktivera BT, men fortfarande lite skrikande tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kletgunnar:

Vart hittar ni försändelsenummret? Hittar inte mitt varken på sonys hemsida eller i mailet jag fått. Ursäkta min inkompetens då jag förstår att det borde finnas att hitta enkelt.

När beställde du datorn? Har du fått leveransbekräftelsen, och i så fall när fick du den?

Mest troligt kommer du att erhålla försändelsenumret inom det/de kommande dygnet/n. Så var det för mig i alla fall. Efter att jag fått leveransbekräftelse (d.v.s. att datorn hade skickats/börjat skickas från Kina), tog det typ 1-2 dagar innan jag fick försändelsenumret. Med andra ord: Ha lite tålamod.

Permalänk
Medlem

Varför "klättrar" ljusstrykan på skärmen upp och ner i steg och vad gör jag åt det? Riktigt störande.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kletgunnar:

Du ska ha fått flera mail, varav ett ska innehålla det. Ska också finnas på hemsidan där du ser din beställning.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

För mig löstes problem någorlunda genom att deaktivera BT, men fortfarande lite skrikande tyvärr...

Gjorde du det i enhetshanteraren? Har du installerat senaste drivrutinen från Sony?

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Varför "klättrar" ljusstrykan på skärmen upp och ner i steg och vad gör jag åt det? Riktigt störande.

Det har med Intels(högerklicka på skrivbordet och leta dig fram till rätt inställning) och Sonys kombinerade(vaio control center) "jävelskap". Båda försöker styra skärmstyrkan automatiskt. Mitt tips: stäng av båda och styr själv

Edit: ursäkta att det blev så många posts, men kan inte citera flera på mobilsidan.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Det har med Intels(högerklicka på skrivbordet och leta dig fram till rätt inställning) och Sonys kombinerade(vaio control center) "jävelskap". Båda försöker styra skärmstyrkan automatiskt. Mitt tips: stäng av båda och styr själv

Edit: ursäkta att det blev så många posts, men kan inte citera flera på mobilsidan.

Jag hittar inte vart jag ska stänga av den automatiska justeringen på Intels program, control center var ju inga problem.

Känner mig lite dum, hur svårt kan det va liksom?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Jag hittar inte vart jag ska stänga av den automatiska justeringen på Intels program, control center var ju inga problem.

Sök i tråden på notebookreview-forumet. tror dt är power management, byta fik(från inkopplad till batteri). Där ska det finns om mitt minne är korrekt

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Gjorde du det i enhetshanteraren? Har du installerat senaste drivrutinen från Sony?

Ja i enhetshanteraren. Vad jag vet finns bara uppdatering för nätverkskortet ute och dessa har jag installerat. Har dock inaktiverat BT för att jag aldrig använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Ja i enhetshanteraren. Vad jag vet finns bara uppdatering för nätverkskortet ute och dessa har jag installerat. Har dock inaktiverat BT för att jag aldrig använder det.

Kolla för säkerhetsskull på hemsidan. Har du testat stänga av NFC?

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk

för de som har problem med att touchpaden är "okänslig", inte reagerar när man försöker att klicka genom att bara nudda den etc. så testa att att stänga av den funktionen som heter "smartsense" under musens inställningar under synaptics.

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Kolla för säkerhetsskull på hemsidan. Har du testat stänga av NFC?

Vad ska jag kolla för säkerhets skull på hemsidan menar du? Japp det är avstängt, stänger av alla saker som inte använts och kanske kan dra ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Höger mus val på skrivbordet -> (Intel) Grafikegenskaper > Energi > På batteri > Energibesparingsteknologi för bildskärm > Av > Verkställ > Ok > Stäng > Klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Vad ska jag kolla för säkerhets skull på hemsidan menar du? Japp det är avstängt, stänger av alla saker som inte använts och kanske kan dra ström

http://www.sony.se/support/sv/product/SVP1321C5E/updates Har du laddat ner Bluetooth-drivrutinen? Menade att du skulle kolla igenom att du installerar allt som finns tillgängligt på hemsidan

Om det inte funkar med drivrutinen vet jag inte.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Leon_Azzaro:

Jag har samma problem.

Coil whine i nätdelen? Har liknande missljud i min jobbdator och kan irritera halvt ihjäl mig på det :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Dessa uppdateringar når man inifrån "My Sony" kontot efter att du registrerat din dator. Man ska även kunna uppdatera detta via Vaio Update.

Program/verktyg

VAIO Image Optimizer Update Program - 3.2.00.07040 Även tillgänglig via VAIO Update 64 bits
8.27 Mb 05/08/2013

VAIO Movie Creator Update Program - 4.2.00.07040 Även tillgänglig via VAIO Update 64 bits
13.3 Mb 05/08/2013

Sony Video Processor (Intel) - 4.1.2153.6200 Även tillgänglig via VAIO Update 32 / 64 bits
2.14 Mb 04/07/2013

BIOS

BIOS Update - R0280V7 Även tillgänglig via VAIO Update 64 bits
6.03 Mb 25/07/2013

Drivrutin

Bluetooth Driver (Intel) Update - 3.1.1306.0354-2 Även tillgänglig via VAIO Update 64 bits
29.57 Mb 05/08/2013

Wireless LAN Driver Update - 16.1.0.14 Även tillgänglig via VAIO Update64 bits
87.89 Mb 18/07/2013

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att jag i dag fått hem datorn och nu efter att ha använt den i några timmar så måste jag säga att datorn är helt underbar!
Så jädrans lätt och smäcker, och designen är enligt mig spot on! Hela bygget känns väldigt lyxigt på något vis.

Dock så är jag lite missnöjd med skärmen då även jag upplever skärmen som grynig i vissa lägen.
Det gryniga framkommer väldigt tydligt mot vit/ljus bakgrundsfärg. Mot mörk/starkare färger som bakgrund så upplever jag dock bilden som väldigt skarp och klar.
Med grynig bild kan man säga att det är pixligt, eller som att man har ett lager med damm på skärmen. Detta är ganska så störande vid läsning av svart text mot vit bakgrund då det känns som irriterande för ögonen.
Jag har provat att ställa om diverse bildinställningar men det ger inget resultat.

Själva flexandet var jag också lite skeptisk till innan men där får jag nog säga att det har inte stört mig ett dugg. Visst flexar chassit men datorn upplevs ändå som väldigt stabil med bra byggkvalitet.

Ett stort plus även till tangentbordet! Det är helt klart bland de bättre tangentborden på en bärbar dator som jag knappat på.

Högtalarna var också en grej som faktiskt imponerade. Jag hade inte förväntat mig ett så pass bra ljud ur ett sådant här pass tunt bygge.

Angående fläktljudet som många klagat på. Efter att jag kört Windows update och allehanda uppdateringar så har fläkten lugnat ner sig.
Jag kör fortfarande i performance-läge men fläkten är lugn och fin och jag stör mig inte ett dugg på den.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nilber:

Efter att jag i dag fått hem datorn och nu efter att ha använt den i några timmar så måste jag säga att datorn är helt underbar!
Så jädrans lätt och smäcker, och designen är enligt mig spot on! Hela bygget känns väldigt lyxigt på något vis.

Dock så är jag lite missnöjd med skärmen då även jag upplever skärmen som grynig i vissa lägen.
Det gryniga framkommer väldigt tydligt mot vit/ljus bakgrundsfärg. Mot mörk/starkare färger som bakgrund så upplever jag dock bilden som väldigt skarp och klar.
Med grynig bild kan man säga att det är pixligt, eller som att man har ett lager med damm på skärmen. Detta är ganska så störande vid läsning av svart text mot vit bakgrund då det känns som irriterande för ögonen.
Jag har provat att ställa om diverse bildinställningar men det ger inget resultat.

Själva flexandet var jag också lite skeptisk till innan men där får jag nog säga att det har inte stört mig ett dugg. Visst flexar chassit men datorn upplevs ändå som väldigt stabil med bra byggkvalitet.

Ett stort plus även till tangentbordet! Det är helt klart bland de bättre tangentborden på en bärbar dator som jag knappat på.

Högtalarna var också en grej som faktiskt imponerade. Jag hade inte förväntat mig ett så pass bra ljud ur ett sådant här pass tunt bygge.

Angående fläktljudet som många klagat på. Efter att jag kört Windows update och allehanda uppdateringar så har fläkten lugnat ner sig.
Jag kör fortfarande i performance-läge men fläkten är lugn och fin och jag stör mig inte ett dugg på den.

skärmen och design var viktigast för mig

är skärmen verkligen dålig hur är svärtan kommer jag bli besviken på denna skärmen?

jag vill ha den bästa skärmen som går att få

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått igång min Vaio Pro 13. Kom hem och slet givetvis upp kartongerna för att få sätta igång och konfa. Efter bara några minuter så började min sambo titta surt på mig då hon var tvungen att höja ljudet på TV:n då det lätt som jag hade ett mindre reaplan i knät. Tog upp min befintliga bärbar och började givetvis googla, just på högt fläktljud vilket jag inte hade googlat på innan då jag bestämde mig för en SVP13. Jag hade inte sett denna eminenta tråden innan. Så gått och tjurat hela kvällen för att datorn lät så för jävligt. Har en helt ny Lenovo X1 Carbon på kontoret och den är precis knäpptyst. Så min upplevelse av min nya SVP var ju en grym besvikelse. Men nu, några timmar senare, lite Updates och installationer senare så är datorn verkligen tyst. Då har jag ändå kvar fläkten i Performance, inte ställt den till Silence än. Så ni som upplever oroväckade högt fläktljud efter 24 timmar bör verkligen reklamera datorn, då är det något fel på den. Hoppas jag bidrog lite till att debatten om det höga fläktljudet.

Nu till min egentliga fråga. Många pratar om att dom har registrerat sin SVP på My Sony vilket jag med försökte göra. Men det går inte att göra med det modellnumret jag har. Det existerar inte enligt hemsidan, någon som stött på samma problem? Mitt modellnummer enligt undersidan på maskinen är: SVP132A1CM Jag vill kontrollera att jag verkligen har fått alla updates från Sony va gäller BIOS, Wi-Fi och liknande som man skulle få genom den sidan.

Är en SVP13 med följande spec:

i7
8Gb RAM
240Gb SSD
Touch
Silver