Två ADSL i samma hus - separat telefonjack.

Permalänk

Två ADSL i samma hus - separat telefonjack.

Tjena!

Jag har nyligen flyttat in i en lägenhet/inneboende-hybrid. Jag bor alltså i samma hus som ett äldre par, men har en separat yta med egen ingång, kök, toalett osv.

Lägenheten har också ett separat telefonjack och i kontraktet står det - "hyresgästen får själv ordna och betala ev. telefonabonnemang, TV-licens och eventuell digitalbox".

Jag vill skaffa ett eget ADSL-bredband, och jag undrar om jag kan skaffa det utan att det stör mina hyresvärdar, som har sitt egna ADSL. Om jag köper ett bredbandsabonnemang med bredbandstelefoni, kan jag då använda det på mitt separata telefonjack, utan att det påverkar mina hyresvärdars bredband?

PS. Jag vet att det uppenbara här är "fråga hyresvärden", men de verkar inte ha stenkoll på dessa aspekterna av boendet. De fick nog hjälp av någon annan när de snickrade ihop kontraktet. Jag vill bara ha så mycket kött på benen som möjligt innan jag diskuterar detta med dom.

Permalänk
Medlem

Är det ett separat jack med egen tråd från stationen, så ska detta inte störa deras utrustning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R6 Black TG | CPU : AMD Ryzen 5 2600X | Mobo: ASUS ROG Strix X470-F | SSD: WD BLACK SN750 SE NVme @ 1Tb | Memory: DDR4 @ 32 Gb | GPU: ASUS STRIX GeForce GTX 1060 6Gb | Screen: AOC 24" @ 1920x1080 60Hz |Keyboard: Logitech G910 | Mouse: Logitech G903 | O/S: Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Har ni separata nummer är det inga problem, då det man gör är att koppla om ditt nummer på stationen så det går genom adsl utrustningen

Permalänk
Lego Master

Enkelt sätt att testa om det är sammankopplat med gamlingarnas telefoni:

Koppla in en telefon i ditt jack. Får du kopplingston? Om ja, ring din mobil. Vilket nummer ringer du från? Är det gamlingarnas hemtelefon kan du glömma eget ADSL. Får du ingen ton, eller det visas ett annat nummer så kan du gå vidare.

Du kan även fråga dem om fastighetens historia, sånt brukar äldre gilla att ha koll på. Om huset byggdes som ett två-familjshus från början är det stor chans att det är separata telelinor indragna, och du kan då alltså ha eget ADSL via den linan. Är huset "retrofittat" till tv-familjshus så är det knivigare, då är frågan om de har dragit om telefonin samtidigt eller inte. Återgå då till mitt test ovan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield